ذکری مستند و نجاتبخش از غم و اندوه
از عواملی باعث میشود فرد در زندگی خود احساس ضعف و افسردگی کند و از عبودیت و بندگی از خدا خارج شود وارد شدن در بند گناه است . و وقتی وارد گناه و معصیت شود فرد تمام دچار افسردگی میشود . ما دراین بخش قصد داریم ذکر برای رفع غم را برای شما بیان کنیم .ذکر گره گشا برای غم و غصه را در پرشین وی ببینید.
ذکر برای رفع غم
اگر هر انسانی یا موجود دیگری، توسط یک ماهی بزرگ یا نهنگ، یک لقمه گردد و بلعیده شود، روال عادیو طبیعی این است که خفه شود و بمیرد و هضم بدن نهنگ گردد و جز این چاره ای نیست.اما آیا واقعاً برای حل چنین مشکل بزرگی و مانند آن، راهی وجود ندارد؟اگر خدا داشته باشی و پشتت به او گرم باشد، هیچ مشکلی نیست که حل نشود؛ با خدا، هر ناممکنیممکن می شود، نمونه بارز و وقوع یافته آن، جریان حضرت یونس علیه السلام است.
خداوند متعال می فرماید: آری، برای این مشکل و هر مشکل دیگر و هر غم و اندوهی که بر شماوارد می شود، ذکر برای رفع غم راه حل وجود دارد.راهش این است که به یکتایی و بزرگی خدا اقرار و ایمان داشته باشیدو نیز به گناه خود اعتراف کنید و حل مشکل خود را از او درخواست نمایید؛ یکی از ذکرهایی کهدر این زمینه وارد شده، این است که اینگونه بگویید:
«لَّا إِلَهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَکَ إِنِّی کُنتُ مِنَ الظَّالِمِینَ»؛ (سورهانبیاء، آیه ۸۷)به این می گویند «ذکر یونسیه» که بخشی از آیه ای است که در رکعت اول نمازغفیله خوانده می شود.خداوند در قرآن کریم شواهدی را قرآن کریم مطرح میکند که در آن شواهد روشن میکند که اگر کسی بهیاد خدا بود، خدا هم به یاد او است و معنای اینکه خدا به یاد کسی باشد آن است کهاو را از خطر میرهاند؛ یا خطر معصیت و یا خطرهای دیگر که کمتر از خطر معصیت نیستند: (۱۵۲ سورهبقره) (فَاذْکُرُونِی أَذْکُرْکُمْ وَاشْکُرُوا لِی وَلاَ تَکْفُرُونِ)
ذکر تسبیح، عامل نجات یونس (علیه السلام)در سوره مبارکه صافات نکته ای را بیان می کند و آن ایناست و ذکر برای رفع غم که یاد حقّ انسان را از خطر میرهاند، آیه ۱۴۳ و ۱۴۴ فرمود: (فَلَو لاَ أَنَّهُ کَانَ مِنَ الْمُسَبِّحِینَ
* لَلَبِثَ فِی بَطْنِهِ إِلَی یَوْمِ یُبْعَثُونَ)؛ اگر صاحب حوت (این ذالنون (علیه السلام)) اگر یونس (علیه السلام) جزء مسبحیننبود، در بطن ماهی الی یوم القیامه میماند.این خطر را خدا از او دور داشت، برای اینکه او اهل تسبیحبود.چون ذکر خواه به صورت تسبیح و تحمید باشد، خواه به صورت تهلیل و تکبیر باشد شامل میشود، فرمود: چوناو اهل تسبیح بود از این خطر نجات پیدا کرد، وقتی هم که خدای سبحان ذکر یونس (علیه السلام) رانقل میکند، میبیینم در حدّ یک تسبیح است، دیگر مسئلت در ذکر او نیست، عرض نکرد «خدایا مرا نجات بده!»،
عرض کرد: (لاَّ إِلهَ إِلاَّ أَنتَ سُبْحَانَکَ إِنِّی کُنتُ مِنَ الظَّالِمِینَ)، این ذکر او را از خطر نجات داد.در روایاتدارد که اگر انسانی به یاد حقّ سرگرم بود و ذکر برای رفع غم حاجتش یادش رفت، خدا حاجت او را برآورده میکند وآنها که اهل مناجات با خدایند، همین که وارد ذکر و ثنا شدند، لذّت مناجات آن قدر در جانشان شیریناست که حاجتشان از یادشان میرود
عدم اختصاص ذکر یونسیه به حضرت یونس (علیه السلام )
راهکار دین برای از بین بردن اندوه
(وَذَا النُّونِ إذْ ذَهَبَمُغَاضِباً فَظَنَّ أَن لَن نَّقْدِرَ عَلَیْهِ فَنَادَی فِی الظُّلُمَاتِ أَن لاَّ إِلهَ إِلاَّ أَنتَ سُبْحَانَکَ إِنِّی کُنتُ مِنَ الظَّالِمِینَ)، آنگاهفرمود: (فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَنَجَّیْنَاهُ مِنَ الْغَمِّ)، برای اینکه تثبیت کند این مسئله کلی است و اختصاصی به أنبیا ندارد، منتهامرحله بالایش برای أنبیاء است وگرنه مراحل وسطی و نازلهاش نصیب دیگران هم میشود، در ذیل آیه اصل کلی راارائه داد و فرمود: (وَکَذلِکَ نُنْجِی الْمُۆْمِنِینَ) یعنی اگر انسان غمگینی به ذکر یونسی سرگرم باشد، قبل از اینکه ازما چیزی بخواهد ما غمش را برطرف میکنیم.
آنها هم که اهل راه هستند این ذکر یونسی را مجرَّب میدانند، میگویند: (لاَّ إِلهَ إِلاَّ أَنتَ سُبْحَانَکَ إِنِّی کُنتُمِنَ الظَّالِمِینَ)، حالا یا ۴۰۰ بار است در روز یا کمتر، بیشتر، یا در حال سجده است یا غیر سجدهاگر در حال سجده باشد اثرش بیشتر است، هرچه بیشتر بهتر ولی این اصل را قرآن کریم به ما ارائهداد و فرمود: این مخصوص یونس نیست، مخصوص دریا هم نیست، مخصوص کام ماهی هم نیست، هر خطری باشد، مااو را از غم نجات میدهیم: (وَکَذلِکَ نُنْجِی الْمُۆْمِنِینَ) یعنی اگر مۆمنی با ذکر یونسی با خدا در ارتباط بود،از اندوه نجات پیدا میکند.ذکر
ذکر خدا، ادب عبودیت
ادب عبد آن است که در برابر خدا ذاکر باشد، اینکه میبینید ما مرتّب ازخدای سبحان چیزی میطلبیم برای آن است که لذّت یاد حق در ما ظهور نکرده است و اگر لذت یاد
حقّ در جان ما ظهور کند، ما همین که سرگرم مناجات با خدا شدیم، آن نیاز و حاجت ما ازیاد ما میرود، ولی از یاد خدا نمیرود؛ چون (وَمَا کَانَ رَبُّکَ نَسِیّاً)؛ حاجات ما را میداند و برآورده هممیکند.
در روایات دارد که اگر انسانی به یاد حقّ سرگرم بود و حاجتش یادش رفت، خدا حاجت او را برآوردهمیکند و آنها که اهل مناجات با خدایند، همین که وارد ذکر و ثنا شدند، لذّت مناجات آن قدر درجانشان شیرین است که حاجتشان از یادشان میرود.حضرت یونس علیه السلام از اینکه سال ها قوم خود را به توحید دعوت کرده؛ ولی جز چند نفر معدودکسی او را اجابت نکرد، خسته شده بود؛ لذا آنان را رها کرد و عجولانه از دیار خود خارج شد.
سواربر کشتی بود، دریا طوفانی شد، ناخدا گفت: چون کشتی سنگین است، باید یک نفر را به دریا بیندازیم تاسبک شود؛ قرعه انداختند، به نام یونس افتاد.بار دوم، بار سوم، هر بار به نام یونس می افتاد، چاره اینبود، پس یونس را به دریا انداختند.چشمتان نبیند روز بد، یک ماهی بزرگ شبیه به نهنگ، یونس را یک لقمه کرد و خورد؛ البته نقل دیگر این است که از همان ابتدا، این ماهی غول پیکر به کشتی حمله کردهو یونس را بلعیده است.
اگر در حال سجده باشد اثرش بیشتر است، هرچه بیشتر بهتر ولی این اصل را قرآن کریم به ما ارائهداد و فرمود: این مخصوص یونس نیست،ذکر برای رفع غم و مخصوص دریا هم نیست، مخصوص کام ماهی هم نیست، هر خطری باشد، مااو را از غم نجات میدهیم: (وَکَذلِکَ نُنْجِی الْمُۆْمِنِینَ) یعنی اگر مۆمنی با ذکر یونسی با خدا در ارتباط بود،از اندوه نجات پیدا میکند
قرآن کریم در این باره می فرماید:«فَالْتَقَمَهُ الْحُوتُ وَ هُوَ مُلِیمٌ»؛ سوره صافات، آیه ۱۴۲٫ماهی او را بلعید و یک لقمه کرد؛ در حالی که ملامت گر خود بود.اما یونس علیه السلام، در همان حال خدا را فراموش نکرد، فهمید که راه درست این نبوده و نباید ازقوم خودش خسته شود؛ لذا به یگانگی و بزرگی خدا اقرار کرد و با گریه و ناله و زاری گفت که من اشتباه کردم و به خودم ظلم کردم؛ لذا توبه کرد و خدا هم توبه اش را پذیرفت:
فَاسْتَجَبْنَالَهُ وَنَجَّیْنَاهُ مِنَ الْغَمِّ وَ کَذَلِکَ نُنجِی الْمُۆْمِنِینَ؛ ما دعای یونس را اجابت کردیم و او را از غم واندوه نجات دادیم؛ البته که هر مۆمن دیگری هم خدا را اینگونه بخواند، او را نجات خواهیم داد.به جهت همین وعده الهی است که رسول خدا صلی الله علیه و آله نیز فرمودند: هیچ گرفتاری که باایندعا، دعا کند؛ مگر این که او اجابتشود.این ذکر دارای آثار و برکات زیادی است که در هر زمان گفته شود خوب است، به هر تعداد که بتوان گفت، خوب است؛لکن در سجده بودن بهتر است؛ خصوصاً در سجده های شبانه و نیز هر چه بیشتر باشد، بهتر است:«لَّاإِلَهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَکَ إِنِّی کُنتُ مِنَ الظَّالِمِینَ»
پایگاه اندیشوران