جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
درخواست تبلیغات

رهایی از عذاب قبر با انجام این سه کار

اشتراک:
راههای رهایی از عذاب قبر احکام و مسائل شرعی
همه ما از عاقبت خود نگرانیم و می دانیم که با همه خانه و امکاناتی که در این دنیا داریم بالاخره یک روز باید از این دنیا بریم و منزلگاه ما قبری خاکی می گردد. راههای رهایی از عذاب قبر را با هم در ادامه ببینیم.

قبر و قبرستان همیشه واژه هایی بوده اند که برای بسیاری از ما ناشناخته و گاهی ترسناک است. ما نگران ان هستیم که بعد از مرگ به چه سرنوشتی دچار خواهیم شد و آیا مرگ ما عقوبتی بزرگ را برای ما به دنبال خواهد داشته که نتیجه برخی اعمال ماست. با پرشین وی همراه باشید تا راههای رهایی از عذاب قبر را بخوانید.

راههای رهایی از عذاب قبر

آخرین پیامبر خدا حضرت محمد صلی الله علیه و آله فرمود: هنگامى که بدن مرده را در قبر قرار دهند،
چنانچه عذاب از بالاى سر بخواهد وارد شود تلاوت قرآنش مانع عذاب مى گردد و چنانچه از مقابل وارد شود
صدقه و کارهاى نیک مانع آن مى باشد.و چنانچه از پائین پا بخواهد وارد گردد،
رفتن به سوى مسجد
مانع آن خواهد گشت.

راههای رهایی از عذاب قبرراههای رهایی از عذاب قبر

متن حدیث

قالَ(صلى الله علیه وآله) : یُؤْتَى الرَّجُلُ فی قَبْرِهِ بِالْعَذابِ، فَإذا اُتِیَ مِنْ قِبَلِ رَأسِهِ دَفَعَتْهُ تِلاوَهُ الْقُرْآنِ، وَ إذا
اُتِیَ مِنْ قِبَلِ یَدَیْهِ دَفَعَتْهُ الصَّدَقَهُ، وَ إذا اُتِیَ مِنْ قِبَلِ رِجْلَیْهِ دَفَعَهُ مَشْیُهُ إلىَ الْمَسْجِدِ.

امام صادق(علیه السلام) فرمود: براى هر چیزى قلبى است و قلب قرآن سوره یاسین است، هر کس هر روز یا
هر شب بخواند…
، قبرش تا هر کجا چشم ببیند فراخ و گسترده مى‏گردد، و از فشار قبر در امان مى‏ماند.

محمد تقی فلسفی در این باره می گوید: «مقصود از فشار قبر این نیست که دیوارهای قبری که در گورستان
حفر شده به هم نزدیک می شوند، و جسد میت را در تنگنا قرار می‌دهند، بلکه مقصود فشار نامرئی و
نامحسوسی است که، بر روح و جسد برزخی متوفی، وارد می‌آید و او را به شدت ناراحت می‌کند.

چه راهکاری برای دفع عذاب قبر وجود دارد؟

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: از آنجا که انسان در عالمی قرار گرفته است که همه چیز باهم مرتبط هستند، بنابراین ادعیه مختلفی وجود دارد که موجب مصون ماندن از عذاب قبر و یا کاستن از شدت آن می‌شود که البته دسته‌ای از این دعا‌ها مربوط به زمان حیات انسان می‌شود و بخش دیگر این دعا‌ها پس از مرگ چنین تأثیری را خواهند داشت.

راههای رهایی از عذاب قبرراههای رهایی از عذاب قبر

مؤمنی در رابطه با ادعیه‌ای که قرائت آن در زمان حیات انسان، موجب کاهش فشار قبر پس از مرگ می‌شود، گفت: بنابر روایات مستند، مداومت بر قرائت برخی ادعیه و یا سوره‌هایی از قرآن، همچون آیه الکرسی، قرائت برخی از ادعیه صحیفه، خواندن سه مرتبه دعای یستشیر، خواندن سوره یاسین، قرائت سوره تکاثر در هنگام خوابیدن، قرائت و مداومت بر زیارت عاشورا، خواندن نماز مخصوص شب جمعه که جزئیات آن در مفاتیح ذکر شده است، از جمله اعمالی است که موجب کاستن فشار قبر بر بدن انسان پس از مرگ خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه، طبق روایتی از پیامبر (ص)، شخصی که مساجد را جارو کرده و نظافت کند، بدن او پس از مرگ، متلاشی نمی‌شود، افزود: علاوه بر ادعیه و سوره‌هایی که ذکر شد، برخی اعمال انسان در زمان حیات او، همچون به جا آوردن حج کامل، نیز می‌تواند از عذاب قبر بکاهد، هم چنین کسی که در شب و یا روز جمعه فوت کند، شخصی که پیکر او در نجف اشرف به خاک سپرده شود و فردی که در ماه مبارک رمضان فوت کند، از عذاب قبر مصون مانده و یا از فشار قبر او کم می‌شود.

درمان با دعا ـ باشگاه خبرنگاران جوان

گردآوری:
برچسب ها:
اخبار مرتبط:
فیلم پرشین وی
آرون گروپ
آرون گروپس