شنبه, ۱۷ آذر , ۱۴۰۳
درخواست تبلیغات

راه آسان شدن مشکلات چیست

راه آسان شدن مشکلات چیست احکام و مسائل شرعی
«وَ مَن یَتَّقِ اللهَ یَجعَل لَهُ مِن أَمرِهِ یُسراً»؛ و هر کس از خداوند پروا کند در کارش آسانی پدید آرد. همه انسان ها در طول زندگی خود به مشکلات کوچک و بزرگ فراوانی دچار می شوند که ممکن است برخی از آن ها افراد را دچار شکست های هولناکی کند.امّا افراد با ایمان و […]

«وَ مَن یَتَّقِ اللهَ یَجعَل لَهُ مِن أَمرِهِ یُسراً»؛ و هر کس از خداوند پروا کند در کارش آسانی پدید
آرد.

همه انسان ها در طول زندگی خود به مشکلات کوچک و بزرگ فراوانی دچار می شوند که ممکن است برخی
از آن ها افراد را دچار شکست های هولناکی کند.امّا افراد با ایمان و پرهیزکار، به سبب تقواپیشگی این مشکلات
برایشان آسان می شود.خداوند متعال می فرماید: «وَ مَن یَتَّقِ اللهَ یَجعَل لَهُ مِن أَمرِهِ یُسراً»؛(سوره طلاق، آیه ۴ )
و هر کس از خداوند پروا کند در کارش آسانی پدید آرد.

کلمه «مخرجاً» در آیه «وَمَن یَتَّقِ اللهَ یَجعَل لَهُ مَخرَجاً»( سوره طلاق، آیه ۲ ) نیز به همین معناست.رازِ آسان
شدن کارها برای انسان متقی هم از آن روست که او مطابق قانون های هستی که خداوند متعال آن را
وضع کرده، حرکت می کند و هر کس که بر وفقِ سنّت ها و قانون های الهی حرکت کند، کارها
برایش آسان می شود.پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :هر که به دنیا بى رغبت شود ، سختى ها
بر او آسان مى گردند.

 برکات تقوا؛ نجات از مشکلات و آسان شدن کارها

در حدیثی از ابوذر غفاری نقل شده که پیامبر فرمود: «من آیه ای را می دانم که اگر مردم به
آن چنگ زنند، آنها را کفایت می کند و آن این آیه است: کسی که تقوا پیشه کند، خداوند راه
نجاتی برای او فراهم می کند و…
»در حدیث دیگری از پیامبر(صلی الله علیه وآله) مفهوم نجات در حدیث فوق را نجات از شبهه های دنیوی، سختی
های مرگ و روز قیامت معرفی کرده اند.

جمعی از مفسران گفته اند که این آیه درباره عوف بن مالک نازل شده که از یاران پیامبر(صلی الله علیه
وآله) بود.دشمنان اسلام فرزندش را اسیر کردند.او به محضر پیامبر(صلی الله علیه وآله) آمد و از این ماجرا و نیز
فقر و تنگدستی شکایت کرد.پیامبر(صلی الله علیه وآله) فرمود: تقوا پیشه کن و شکیبا باش و بسیار ذکر «لاحول ولا
قوه الا بالله» بگو.او این کار را انجام داد.ناگهان در حالی که نشسته بود، فرزندش از در وارد شد و
معلوم شد که از یک لحظه غفلت دشمن، استفاده کرده و فرار نموده و حتی شتری از دشمن را نیز
با خود آورده است.

اما نکته قابل توجه این که ذکر این بیان، به معنی گوشه نشینی و سستی به امید فضل الهی نیست
بلکه انسان باید نهایت تلاش خود را در زندگی انجام دهد و در عین حال در مشکلات از خدا یاری
بخواهد.

در حدیثی از امام صادق(علیه السلام) آمده است: وقتی آیه «و من یتق الله یجعل…
» نازل شد، جمعی از یاران رسول خدا(صلی الله علیه وآله) درها را بر روی خود بستند و به عبادت
رو آوردند و گفتند خداوند روزی ما را عهده دار شده است، این جریان به گوش پیامبر رسید.کسی را نزد
آنها فرستاد که چرا چنین کرده اید؟ گفتند: ای رسول خدا! چون خداوند روزی ما را تکفل کرده ما به
عبادت مشغول شدیم.پیامبر(صلی الله علیه وآله) فرمود: کسی که چنین کند، دعایش مستجاب نمی‌شود و طلبش برآورده نمی گردد.

آری «آسانی کار» که خداوند وعده داده است و فرموده است: هر کس تقوای الهی پیشه کند، خداوند کارها را
برای او آسان می سازد.(طلاق/۴) و نیز فرموده است: «اما آن کس که در (راه خدا) انفاق کند و پرهیزگاری
پیش گیرد و جزای نیک (الهی) را تصدیق کند ما او را در مسیر آسانی قرار می دهیم» (لیل ۵
تا ۷) این ها همه به دست نمی آید مگر در گرو گذشتن از کوره های سخت آزمایش الهی و
تحمل رنج و مشقت و کار و تلاش و اساسا سنت الهی در دنیا بر این امور است نه تن
پروری و انزوا و رخوت و سستی که «نابرده رنج گنج میسر نمی شود…
»

تبیان

گردآوری:

اخبار مرتبط: