آیا برای جبران حق الناس میشود قرآن ختم کرد و ثوابش را هدیه کرد؟
حق الناس یکی از مهم ترین موضوعات در دین ماست که از نظر انسانی بسیار می تواند مهم و قابل توجه باشد و اگر انسان ها نسبت به حق الناس می توانستند توجه داشته باشند زندگی بشر این همه اسیب نمی دید. برای جبران حق الناس می توان قرآن ختم کرد و ثوابش را برای فردی که در حق او ظلم کرده ایم بفرستیم. راه های جبران حق الناس را در رپشین یو بخوانید.
راه های جبران حق الناس
آیا می توانم در ماه مبارک
رمضان یک دور ثواب ختم قرآن را برای از بین بردن حق الناس هایی ( مثل پارک نامناسب ماشین یا
بوق زدن بیجا یا…
) که امکان حلالیت طلبیدن نیست یا حق الناس هایی که انسان شرم دارد به صاحب حق بگوید و حلالیت
بطلبد هدیه کنم تا در روز قیامت افراد با دیدن ثواب آن مرا حلال کنند؟ آیا این روش می تواند
نوعی رد مظالم باشد؟
به نام خدا و با عرض سلام؛
برای پاسخ به این سوال لازم است بدانیم حقوق دیگران بر گردن ما دودسته اند: حقوق
مالی وحقوق معنوی.پس از اینکه فرد خطاکار متوجه اشتباه خود شد و در صدد توبه و جبران گذشته برآمد لازم
است حقوق ضایع شده را به طریق ممکن جبران نماید.
آیا برای جبران حق الناس میشود قرآن ختم کرد و ثوابش را هدیه کرد؟
حقوقی که با پرداخت رد مظالم جبران میشوند حقوق مالی هستند که به دلایل مختلف از جمله عدم دسترسی به
صاحب حق، ترس از ایجاد دشمنی و اختلاف و یا عدم اطمینان از مبلغ ذقیق آنها امکان جبران مستقیم وجود
نداشته باشد که در این گونه موارد لازم است مبلغی را مانند صدقه ولی با عنوان رد مظالم به دفاتر
مراجع تقلید و یا کمیته امداد پرداخت کنیم.ولی اگر حقوق از دست رفته، معنوی و غیر مادی باشند اگرامکان طلب
حلالیت از فرد وجود داشته باشد، ابتدا رضایت وی را جلب کنیم در غیر این صورت استغفار برای وی و
هدیه اعمال نیک به صاحب حق میتواند راهی برای جبران مافات باشد.
آیا حق الناس را میتوان با استغفار جبران کرد؟
۱- هر حق الناسی، حق الله هم محسوب میشود. علتش هم این است که وقتی انسان (مثلا) غیبت میکند. علاوه بر آن که آبروی دیگران را میریزد، از اطاعت دستور الهی هم سرپیچی کرده است؛ بنابراین کسی که حق الناس کرده، علاوه بر آن که باید رضایت صاحب حق را کسب کند، باید با دعا و استغفار، رضایت خدای متعال را هم جلب نماید.
۲ ـ. راه ادای حق الناس، در اساسیترین گام، طلب رضایت از خود شخصی است که حقش ضایع شده است؛ بنابراین اگر مال کسی را برده باشیم، معنایی ندارد که بخواهیم با پرداخت صدقه، رضایت صاحب مال را کسب کنیم! یا اگر آبروی کسی را برده باشیم، معنایی ندارد که بخواهیم با صرف استغفار، حق او را ادا کرده باشیم!
۳ ـ. گاهی اوقات، بنا به هر دلیلی امکان رضایت گرفتن از شخصی که حقش ضایع شده وجود ندارد.
* آن شخص برای ما مجهول است و وی را نمیشناسیم؛
* آن شخص را میشناسیم، اما نمیدانیم کجاست؛
* به علت غفلت یا فراموشی، متوجه ضایع شدن حق دیگری نیستیم.
راه های جبران حق الناس
در این صورت، خدای متعال راهی برای مؤمنین گشوده تا در بن بست گرفتار نباشند. مثلا اگر مال کسی را ضایع کرده ایم، میتوانیم با اجازۀ حاکم شرع، این مال را به جای آن شخص صدقه بدهیم تا در قیامت با پرداخت ثواب صدقه به کسی که مالش ضایع شده، رضایت او را کسب کنند.
در برخی موارد، کسب رضایت، موجب بروز مفسده است. در چنین صورتی در امور غیر مالی، میفرمایند برای او استغفار کنید. مثلا غیبت کسی را کرده ایم و اگر بخواهیم حلالیت بطلبیم، موجب بروز کینه و کدورت، یا قطع ارتباط میشود.
یا این که اگر آبروی او را برده ایم، برای او طلب استغفار کنیم و از خداوند بخواهیم که دلش را نسبت به ما نرم کند. همۀ ما ممکن است حقوق افرادی را ضایع کرده باشیم و خبری از آن نداشته باشیم. راه جبران چنین ظلمی آن است که در امور مالی، به مقداری، رد مظالم بدهیم؛ و در امور مالی، در دعا و مناجات خود از خدای متعال بخواهیم که اگر حقی از کسی ضایع کرده ایم، خدای متعال دستگیرمان باشد و با نرم کردن دل آن شخص نسبت به ما کاری کند تا ما را حلال کند.
شهر سوال ـ باشگاه خبرنگاران جوان