رنگ سبز از منظر اسلام و قرآن چه تاثیری بر انسان دارد؟
طبیعت رنگی دارد که آرامش خاصی به انسان می بخشد. رنگ سبز و انتخاب این رنگ باری طبیعت فلسفه ای دارد که نشانگر تاثیر آن بر روح و روان انسان دارد. خداوند درباره این رنگ زیبا در قرآن ایاتی دارد که در ادامه به آن اشاره می کنیم. رنگ سبز از نظر اسلام را در پرشین وی بخوانید.
رنگ سبز از نظر اسلام
بی مبالغه باید گفت که بدون جهان رنگ ها، سردی و افسردگی و بی نشاطی در همه جا رخ مینمود.در
سایه تأثیر متنوع رنگهاست که رهآوردهای متناوب روانی در انسان و سایر موجودات تظاهر پیدا میکند و روح جنبش و
تکاپو دمیده میشود و از این رهگذر، یکسویی و یکنواختی از فضای زندگی مادی رخت بر میبندد و دلپذیر میشود.
خداوند حکیم در آیاتی چند از قرآن مجید به رنگ های مختلف موجودات و آثار زیست شناختی آنها اشاره فرموده
و آن را از نشانههای بارز تدبیر خویش دانسته است که از جمله این رنگ ها که در قرآن
به آن اشاره شده و آیات فراوانی در خصوص آن وجود دارد رنگ سبز است به همین جهت به
مختصر خواصی از رنگ آرامش بخش سبز میپردازیم
در قرآن کریم، از میان همه رنگها، رنگ سبز به عنوان رنگ
لباس بهشتیان معرفی شده است و نمونه آن آیه ۳۱ سوره مبارکه کهف است که خداوند میفرماید: ” یَلْبَسُونَ ثِیاباً
خُضْراً مِنْ سُنْدُسٍ وَ اِستَبْرَقٍ” لباسهای سبز حریر و دیبا بپوشند.
اگر آب مایه حیات است، رنگ سبز نشانگر طراوت و زندگی میباشد چرا که طبیعت با این رنگ لباس حیات
به تن میکند.خداوند متعال این شگفتی را به صورت زیبا ترسیم کرده و میفرماید: “وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاء کُلَّ شَیْءٍ حَیٍّ”
یعنی به وسیله آب هر چیزی را زنده قرار دادیم و یا در آیه دیگر داریم: “فاخرجنا به نبات کل
شیء فاخرجنا منه حقیراء”به وسیله آب هر گونه گیاه برآوردیم و از آن گیاه جوانه سبزی خارج ساختیم.
رنگ سبز بر سلامتی روح انسان تاثیر دارد
رنگ سبز، رنگ گیاهان و طبیعت است و خداوند آنها را مظهر مسرت و شادی معرفی میکند: “فَأَنْبَتْنَا بِهِ حَدَائِقَ
ذَاتَ بَهْجَهٍ” پس به وسیله آب باغهای بهجت انگیز رویانیدیم.در تعریف بهجت آورده که البهجه حسن اللون و ظهور السرور
فیه” بهجت بهترین رنگ است و شادی و نشاط در آن ظهور دارد. رنگ سبز از نظر اسلام
امام صادق (ع)در بیان خاصیت رنگ سبز میفرماید: “سه چیز غم و غصه را از بین می برد: آب، رنگ
سبز و خوشرویی.امروزه علم با گذشت قرنهای متمادی خاصیت تقویت تحمل پذیری این رنگ را اثبات کرده است.دانشمندان جهت اثبات
این امر آزمایشی را به شرح زیر بر روی کارگران انجام دادند.
کارگران را به دو گروه تقسیم کردند، به گروه اول صندوقهای سبز و به گروه دوم صندوقهای سیاه رنگ جهت
حمل دادند.کسانی که صندوقهای سبز را حمل میکردند بدون هیچ گونه شکایتی با صبر و حوصله کار خود را به
اتمام رسانند، ولی حمل کنندگان صندوقهای سیاه هموزن با صندوقهای سبز از خستگی زیاد، کمردرد، ناراحتی کلیه و…
شکایت میکردند.
علاوه بر اینکه رنگ سبز بر سلامتی روح انسان تاثیر دارد، بر رشد و سلامتی جسم نیز موثر است.در اسلام
از رنگ سبز تعریف و تمجید بسیاری شده است.برخی از فقیهان در ترتیب درجه رنگ لباس از نظر خوبی گفتهاند:
بهترین رنگها در لباس، سفید و بعد از آن زرد و سپس سبز و بعد از آن سرخ ملایم و
کبود و عدسی است.امّا سرخ تیره مکروه است به ویژه در نماز و پوشیدن لباس سیاه کراهت شدید دارد.
در خبری آمده است که رسول خدا (ص) قبایی از سندس داشت.وقتی آن را میپوشید رنگ سبزش به همراه سپیدی
رنگ آن حضرت، به وی جلوه خاصی میبخشید.هم چنین نقل شده که آن حضرت لباس سبز را دوست داشت.در حدیث
جالب دیگر درباره ماجرای ولادت باشکوه حضرت حجت (ع) از زبان حکیمه خاتون آمده است که وقتی روز سوم ولادت
حضرت مهدی (عج) به خانه امام حسن عسکری (ع) رفت دید که روی گهواره حضرت را با رنگ سبز پوشیدهاند.
بررسی رنگ سبز از نظر اسلام
نکته پایانی رنگ سبز بهاری است و خستگی اعصاب را از بین میبرد و گذر ایام حس نشده و تحمل
پذیر شده و خنک کننده است و مهیج و تعدیل کننده نور خورشید و فشار خون را کم کرده برای
بی خوابی و خستگی موثر بوده برای سردرد و میگرن خوب بوده و رشد گیاه را کم میکند ولی گرچه
رنگ سبز، رنگ پسندیده و نیکویی است ولی برخی فقها استفاده از هر لباس رنگینی را در نماز مکروه و
ناشایسته دانستهاند.
جایگاه رنگ ها
طبق تحقیقات جامعهشناسی، رنگها، نه تنها افراد را تحت تاثیر خود قرار میدهند بلکه منجر به پیشرفت و یا رکود یک جامعه نیز میشوند. با عدم جایگزینی صحیح رنگ در مکان خاص خود و به کارگیری نادرست آن در محیطهای انسانی، صدمات روحی شدیدی بر انسان وارد خواهد آمد. «اصلاح املای کودک با خط قرمز توسط معلم» یا «چراغ قرمز هشدار دهنده، برای رانندگان» یا «سفید بودن پاکت شیر»، «رنگ آبی یا سبز روشن دیوارهای کلاس درس یا کتابخانه برای مطالعه بهتر» و «استفاده از پوشش سفید درعالم پزشکی و سبز برای بیماران» همه و همه مؤید این مطلب است که یک ارتباط تنگاتنگ بین نظام خلقت انسان و طبیعت وجود دارد.
ولی در ماورای این طبیعت «حقیقت» چیز دیگری است .
منابعسوره کهفحلیه المتقین، ص ۷سنن النبی، علامه طباطبایی، ترجمه فقهی، ص ۱۲۰; المحجه البیضاء، ج ۴، ص ۱۴۰بحارالانوار، ج ۳۹،
ص ۱۳۱روایت دنباله دارد.(بنگرید به نجم الثاقب، میرزا حسین طبرسی، ص ۱۸ و ۲۳; بحارالانوار، ج ۱۹، ص ۵۱٫عروه الوثقی،
ج ۱، ص ۵۷۲وسائل الشیعه، ج ۳، ص ۳۵۶; مکارم الاخلاق، ص ۱۰۴دکتر ماکس، روان شناسی رنگها، مترجم ویدا ابیزاده
ایسنا ـ ویکی فقه