جمعه, ۲۳ آذر , ۱۴۰۳
درخواست تبلیغات

دلایل سفارش به خواندن سوره ناس

سوره ناس احکام و مسائل شرعی
آخرین سوره قرآن و یکی از 4 قول سوره بسیار مهمی است که رویات فراوانی درباره فضیلت این سوره ذکر شده است. این سوره در بسیاری از نمازهای مستحبی از جمله سوره هایی است که در آداب این نماز ها آمده است.

تمام سوره ها و آیات قرآن مهم و با ارشند. اما خواص سوره های قرآن بسیار با هم متفاوت اند و آثار خواندن هر کدام می تواند متمایز با دیگری باشد. قرآن این کتاب و معجزه الهی با سوره ناس خاتمه پیدا می کند. بررسی خواص و فضایل سوره ناس را در پرشین وی ببینید.

خواص سوره ناس

سوره ناس، صد و چهاردهمین (آخرین) سوره و از سوره‌های مکی قرآن که در جزء سی‌ام آورده شده است.

سوره‌های قرآن کریم، می‌توانند همانند نوری قلب مومن را بشکافند و آفات قلب وی را از بین ببرند.
در احادیث و کتب مختلف خواص و فضایل متعددی برای این سوره‌های معطر آورده شده است
و سوره ناس نیز یکی از این سوره هاست که سفارش فراوانی برای قرائت آن شده است.

در همین راستا قصد داریم تا شما را با خواص حیرت انگیز آخرین سوره قرآن کریم یعنی سوره ناس آشنا نماییم.

معرفی سوره ناس:

سوره ناس، صد و چهاردهمین (آخرین) سوره و از سوره‌های مکی قرآن که در جزء سی‌ام آورده شده است.

سوره ناس جزو چهارقل محسوب می شود و خداوند در این سوره به پیامبر (ص) دستور می‌دهد
در مقابل وسوسه‌گرانِ پنهان به خدا پناه ببرد. در برخی از تفاسیر اهل سنت آمده است
این سوره هنگامی نازل شد که مردی یهودی، پیامبر (ص) را سِحر کرد و پیامبر به سبب آن بیمار شد.

سوره ناسسوره ناس جزو چهارقل محسوب می شود

پس از آمدن جبرئیل و نزول سوره فلق و ناس، آیات آن بر پیامبر (ص) خوانده شد و او از بستر بیماری برخاست.
برخی از عالمان شیعه به این سخن اشکال کرده‌اند و گفته‌اند سحر و جادو بر پیامبر (ص) اثر نمی‌کند.

 

سوره ناسدو سوره ناس و فلق را مشقشقتین و معوذتین گویند

نامگذاری سوره ناس:

همانطور که می دانید، ناس به معنای «مردم» است و از آیه اول گرفته شده است و از طرفی سوره ناس را «مُعَوِّذه» نیز می‌گویند.

این نام به سبب آن است که انسان با خواندن این سوره خود را از وسوسه‌های شیطان تعویذ می‌کند و در پناه خدا قرار می‌دهد.

همچنین به جهت اینکه انسان در مواقع احساس خطر، این سوره را می‌خواند تا پناه و نجات یابد، این سوره را مُشَقْشَقه نام نهاده اند.

دو سوره ناس و فلق را مشقشقتین و معوذتین گویند.

ترتیب و محل نزول سوره ناس:

ناس جزو سوره‌های مکی و در ترتیب نزول، بیست و یکمین سوره‌ای است که بر پیامبر
(ص) نازل شده است. این سوره در چینش کنونی مُصحَف، صد و چهاردهمین سوره است و در جزء سی‌ام قرآن جای دارد.

ویژگی‌ها سوره ناس:

این سوره ۶ آیه، ۲۰ کلمه و ۷۸ حرف دارد. این سوره به لحاظ حجمی جزو سوره‌های مُفصَّلات
(دارای آیات کوتاه) است. سوره ناس جزو چهارقل است؛ چهار سوره‌ای که با کلمه «قُل» آغاز می‌شوند.

محتوای سوره ناس:

خداوند در سوره ناس به رسول خود دستور می‌دهد از شر وسواس خَنّاس (وسوسه‌گر نهانى)
به خدا پناه ببرد. محتوای این سوره شبیه سوره فلق است.

هر دو درباره پناه بردن به خدا از شـر و آفت‌ها سخن می‌گویند، با این تفاوت که در سوره فلق
انواع مختلف شرور مطرح شده است؛ ولی در این سوره فقط بر روی شر وسوسه‌گران ناپیدا (وسواس خناس) تکیه شده‌است.

شأن نزول سوره ناس:

درباره شأن نزول این سوره، روایتی در منابع اهل سنت نقل شده است که عالمان شیعه آن را نپذیرفته‌اند.

در کتاب «الدر المَنثور» از کتاب‌های تفسیری اهل سنت آمده است مردى یهودى، پیامبر (ص) را سِحر کرد.
جبرئیل نزد پیامبر (ص) آمد و مُعَوِّذتین (سوره فلق و ناس) را آورد و گفت: مردى یهودى تو را سحر کرده و
سحر او در فلان چاه است. پیامبر (ص) علی بن ابی‌طالب را فرستاد تا سِحر را بیاورد؛ سپس دستور داد
گره‌هاى آن را باز کند و براى هر گره، یک آیه از مُعَوِّذتین را بخواند. چون گره‌ها باز و این دو سوره تمام
شد، پیامبر اسلام (ص) سلامتى خود را باز یافت.

علامه طباطبایی در تفسیر المیزان می‌نویسد دلیلی وجود ندارد که پیامبر (ص) از نظر جسمی در برابر
سِحر و جادو مقاوم باشد و جادو نتواند در بدن او مریضی ایجاد کند؛ بلکه آیات قرآن بر این دلالت دارند
که دل و جان، و عقل و اندیشه پیامبر (ص) از سحر و نفوذ شیاطین در امان است.

درباره فضیلت سوره ناس بیشتر بدانید:

امام باقر (ع) فرمود: همانا پیامبر (ص) درد شدیدی داشت و ناراحت بود، جبرئیل و میکائیل به نزد
او آمدند. جبرئیل نزدیک سر او نشست و سوره فلق را خواند و میکائیل نزدیک پای او نشست
و سوره ناس را تعویذ کرد.
امام صادق (ع) فرمود: جبرئیل در حالی که آن حضرت دادخواهی می‌کرد یا ناله می‌کرد نزد پیامبر
(ص) آمد و با خواندن سوره‌های ناس و فلق ارواح پلید را از ایشان دور کرد و گفت:
«باسم اللَّه ارقیک و اللَّه یشفیک من کل داء یوذیک خذ‌ها فلتهنیک»؛ «به نام خدا ارواح پلید را از او دور
می‌سازم و خدا شفا می‌دهد تو را از هر دردى که تو را اذیت کند بگیر آن را که بر تو گوارا باشد.»

باشگاه خبرنگاران جوان ـ ستاره

گردآوری:

اخبار مرتبط: