مزار حقیقی حضرت زینب کجاست؟
همانطور که میدانید حضرت زینب فرزند حضرت علی و حضرت زهرا میباشد .برادر ایشان امام حسین میباشد .ایشان به دلیل برخورد با مصائب زیاد به ام المصائب معروف هستند .ایشان با سخرانی در شام واقعه ی کربلا را زنده نگه داشتند . در این مجموعه در مورد مرقد واقعی حضرت زینب به بحث پرداخته ایم . شما میتوانید با دنبال کردن مطالب ما در مورد قبر حضرت زینب را در پرشین وی ببنید.
مرقد واقعی حضرت زینب
از قدیم الایام سه مکان به عنوان قبر مطهر این بانوى بزرگوار مطرح است و هرکدام نیز طرفدارانى دارد.
۱- قبرى که در شهرک زینبیه امروز در نزدیکى دمشق، پایتخت فعلى کشور سوریه وجود دارد.علماى قدیم از این مکان (شهرک زینبیه) به «غوطه» یا «راویه» تعبیر آوردهاند.زائران ایرانى که جهت زیارت به سوریه مىروند، این مکان را زیارت مىکنند.
۲-محلى که در شهر قاهره پایتخت مصر به نام «زینبیه» مشهور است.
۳- شهر مدینه نیز به عنوان محل دفن حضرت زینب علیها السلام معرفى شده است، گرچه در مدینه النبى محلى به این نام مثل دمشق و قاهره وجود ندارد.مرحوم حاج شیخ عباس قمى به نقل از استاد خودش مرحوم محدث نورى، و دیگران احتمال شام را تقویت کردهاند.محققاخیر با روشى عالمانه احتمال مصر را رد کرده و با قرائن و شواهدى اثبات کرده است که حضرت زینب کبرىعلیها السلام در شام دفن شده است. براى هر یک از این سه احتمال دلائلى ذکر شده است که بهبیان هر یک و نقد آن خواهیم پرداخت.
مصربراى این احتمال دلایلی بیان شده است که مهمترین آنها دلیل رواییاست:نسابه عبیدلى در کتاب «اخبار الزینبات» روایت نقل کرده است که بر اساس مضمون آنها باید حضرت زینب (علیهاالسلام) درمصردفن شده باشد.
نقد و بررسی:
اما این روایات از نظر سند و محتوا قابل اعتماد نیست.محمد حسنین سابقى نویسنده کتاب مرقد العقیله زینب علیها السلام اشکالاتى را براین احادیث وارد کرده و میگوید اکثر راویانى که عبیدلى این روایات را از آناننقل کرده است، مجهول هستند و پس از بررسى و تتبع فراوان در کتب رجال وتراجم و نسب هیچ اثرىاز آنان به دست نیامد.مفاد این روایات نیز خالى از تناقض و اشکال تاریخى نیست.
زینب مدفون در مصر کیست؟
اکنون این پرسش پیش مىآید که اگر حضرت زینب علیها السلام دختر على علیه السلام در مصر دفن نشده است پس قبرى که درمحله «قناطر السباع» قاهره است متعلق به کیست؟ در پاسخ به این پرسش باید یادآورى کنیم که از بررسى وتتبع در تاریخ روشن مىگردد که زینبى که در مصر (قاهره) دفن شده است، زینب بنت یحیى المتوج بن الحسنالانور بن زید بن حسن بن على بن ابى طالب است.ولى از آنجا که ذهن انسان با شنیدن نام مشترک بین چند نفر، متوجه مشهورترین آنها مىگردد،
بسیارى از مردم تصور کردهاند که این همان زینب مشهور یعنى زینب دخترعلى بن ابىطالب علیهما السلام است (۲)، در حالى که این تصور کاملا بىاساس است.البته نسبت دادن افراد به جدبزرگ آنان معمول است، چنانکه امامان ما را پسر پیغمبر مىخوانند.بنابراین اگر زینب بنتیحیى را زینب بنت على علیهما السلام بخوانند، هیچ اشکالى نخواهد داشت.
شهر مدینه علامه فقید سید محسن امین معتقد است که حضرت زینب علیهاالسلام در مدینه دفن شده است و براى این مطلب دلیل مىآورد که:بازگشتحضرت زینب علیها السلام پس از فاجعه کربلبه مدینه، قطعى و مسلم است اما خروج مجدد او از این شهر ثابت نشده است، بنابراین باید گفت: درمدینه وفات یافته و در همانجا دفن شده است، گرچه تاریخ وفات و محل دفنش دقیقا روشن نباشد.این دلیل درواقع نوعى استصحاب است که مرحوم امین به آن استناد کرده است.
نقد و بررسى
گرچه دفن حضرت زینب علیها السلام درمدینه (بقیع) یک امر ممکن و کاملا طبیعى است زیرا قبر برادرش امام حسن علیه السلام و بسیارى از بزرگانبنى هاشم در این قبرستان قراردارد که خصوصیات و تفصیل آنها در کتب مربوط بیان شده است، اما باید توجه داشت که اگر او در این قبرستان دفن شده بود، طبعا قبرش با توجه به شخصیت و عظمت مقامش مشخص مىشد.در حالى که در هیچ یک از کتب مربوط به تاریخ مدینه و مزارات این شهر نامى از محل قبر او به میان نیامده است،
با این که نام زنانى همچون «ام البنین» که در بقیع دفن شدهاند در کتابهایى مانند وفاء الوفاء منعکس شده است.مسعودى در شرح حال امام حسن مجتبى علیه السلام مىنویسد: «حسن بن على در کنارقبر مادرش فاطمه علیها السلام به خاک سپرده شدو در این قبرستان تا این زمان سنگى است که روى آن چنین نوشته شده است:«الحمدلله مبید الامم ومحیى الرمم هذا فاطمه بنت رسولالله صلى الله علیه و آله سیده نساء العالمین و الحسن بن على بن ابىطالب و على بن الحسین بن على و محمد بن على و جعفر بن محمدرضوان الله علیهم اجمعین.»
و این نشان مىدهد که قبر آن بزرگواران در قرن چهارم یعنى تا زمان مسعودى مشخصبوده است، و اگر قبر حضرت زینب علیها السلام در این قبرستان قرار داشت، نام او هم حداقل تا زمان
مسعودى روى قبر نوشته مىشد.چنانکه قبر همسرش عبدالله بن جعفر در همان قبرستان مشخص است، بنابراین چگونه ممکن است قبرحضرت زینب در بقیع باشد، اما هیچ نشانى از آن نباشد، و در هیچ تاریخى یاد نشده باشد؟از طرف دیگرموضوعات تاریخى جاى اعمال استصحاب نیست که بگوییم: بازگشتحضرت زینب علیها السلام به مدینه قطعى است، اما خروج او ازاین شهر ثابت نشده است، پس در همان شهر و همانجا به خاک سپرده شده است.
شهر شام طرفداران این نظریه مىگویند: در مدینه قحطى و دست تنگى شدیدى به وجود آمد.عبدالله جعفر تصمیم گرفتبا همسر خود ;حضرت زینب علیها السلام به شام که مقدارى زمین زراعتى داشت سفرکند.پس از مسافرت به شام حضرت زینب علیها السلام در همانجا درگذشت.
نقد و بررسى
۱- اینکه گفته شده است که عبدالله بن جعفر در حومه دمشق مزرعه و قریه داشته وهمراه همسرش جهتسرکشى یا بهره بردارى از آنها رفته بوده و در این سفر حضرت زینب علیها السلام درگذشته استمطلب بىاساسى است.در هیچ یک از کتب تاریخى از چنین مزرعهاى اسمى به میان نیامده و اصولا چون عبدالله فردبخشندهاى بوده هرگز مال و ثروت در دست او دوام نمىآورده است، بنابراین چگونه ممکن است داراى چنین مزرعه وقریهاى بوده باشد؟
۲- اگر فرضا عبدالله بن جعفر چنین مزرعهاى داشته، ممکن بود شخصا براى رسیدگى به وضع آن به شام برود و دیگر نیازى به بردن همسر و دیگر اعضاى خانواده خود که مستلزم هزینه زیادى بود، نداشت.
۳- مدینه از شهرهاى مهمى است که مثل بسیارى از شهرهاى مهم دنیا براى آن تاریخهاى متعددى نوشتهاند.بعضى از این کتابها به حوادث مهمى که در مدینه اتفاق افتاده مثل زلزله، آتش گرفتن حرم پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله، وزیدنباد سرخ و…پرداختهاند.اگر چنان قحطى و گرسنگى در آن سال در مدینه اتفاق افتاده بود، قطعا در این کتابهاى تاریخى درباره آن
بحث مىشد، در حالى که چنین چیزى مطرح نشده است.
نتیجه بحث
پس از بررسى سه احتمال در مورد محل دفن حضرت زینب کبرى علیها السلام مىتوان چنین نتیجه گرفت که:احتمال مصر اشکالات فراوان دارد، احتمال مدینه بدون دلیل است، واحتمال شام به نظر استوارتر مىآید گرچه دو اشکال باقى مىماند:یکى اینکه به چه دلیل عبدالله جعفر حضرت زینب علیهاالسلام را به شام برده استبا اینکه حضرت زینب علیها السلام دل خوشى از شام نداشت، و اشکال دیگر اینکهبسیارى از مورخین نوشتهاند: آنکه در شام دفن است «امکلثوم» فرزند على علیه السلام است.
اشکال دوم را بدین صورت مىتوان حل کرد که منظور از «ام کلثوم» همان زینب کبرى علیها السلام است ولى مشکل اینجاست که کسانى مثل ابنجبیر از این ام کلثوم به «زینب صغرى» و نه «زینب کبرى» تعبیر آوردهاند و در سنگ نوشتهاى که ازخاک مقبره در شام استخراج شده است، چنین نگاشته شده است که: «هذا قبر زینب الصغرى المکناه بام کلثوم ابنتعلى بن ابوطالب امها فاطمه البتول سیده نساء العالمین ابنتسید المرسلین محمد خاتم النبیین صلى الله علیه و سلم.»
گرچه نتوان به یقین مشخص کرد که قبر حضرت زینب علیها السلام در کجا واقع است ولى مىتوان گفت: زیارتگاهها واماکنى که به این دودمان منسوبند همه از مصادیق آیه شریفه «فى بیوت اذن الله ان ترفع و یذکر فیهااسمه» مىباشند.این خانهها و زیارتگاهها ولو منسوب به آنها باشد – جاى ذکر و توجه به خدا و انسانسازى وپیوند با شهیدان و اهل بیت است.محل دفن اهل بیت هر کجا که باشد یاد و خاطرهشان زنده است ودر سینههاى مردم عاشق جاى دارند.
تبیان