پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
درخواست تبلیغات

معنای صلوات فرستادن بر پیامبر(ص) چیست؟

اشتراک:
معنای صلوات فرستادن بر پیامبر احکام و مسائل شرعی
از اذکار پرخاصیت و مهم که افراد نباید از ان غافل باشد صلوات فرستادن است .آثار و خواص ویژه صلوات فرستادن برای انسان را میتوانید در این بخش ببینید.

یکی از اعمال ویژه و مهم که اهمیت فراوان دارد و آثار دنیوی و اخروی فراوانی دارد صلوات فرستادن است . بهترین ذکر برای گرفتن حاجات و رفع حوائج صلوات فرستادن است . در این بخش معنای صلوات فرستادن بر پیامبر را برای شما به نمایش گذاشته ایم .نکته ی مهم این است که نزدیک ترین مردم در روز قیامت به رسول خدا کسی که صلوات بر پیامبر فستد . ارزش صلوات را در پرشین وی ببینید.

معنای صلوات فرستادن بر پیامبر

امروز آغاز تولدی نوین و روز اعطای مدال سعادت و رستگاری از سوی حضرت حق برای جامعه بشریت است.در این روز، نوزادی به این عالم خاکی قدم نهاد که بعد از ۴۰ سال از سوی خداوند به‌عنوان آموزگار وحی ومربی برترین فرهنگ زیستن به اهل جهان معرفی شد.

بیش از ۱۴۰۰ سال پیش در چنین روزی ( ۱۷ ربیع‌الاول) صدای قدم مبارک مولودی آمد که بهانه خلقت است؛هم او که جهانی را دگرگون می‌کند؛ کسی که اهل آسمان او را به «احمد» و زمینیان به «محمد» می‌شناسندش؛عرشیان از آمدنش به وجد آمده‌اند و زمینیان رقص‌کنان ورودش را نظاره می‌کنند.

در زمان تاریخ تولد پیامبر رحمت و مهربانی اختلافی است که شیعیان معتقدند تولد ایشان در روز جمعه هفدهم ربیع‌الاولسال عام‌الفیل است و علمای اهل سنت معتقدند که تولد ایشان در روز دوشنبه دوازدهم ربیع‌الاول همان سال است.پدر پیامبر‌(ص)‌، عبدالله فرزند عبدالمطلب و مادرش آمنه دختر وهب و هر دو از قبیله بزرگ قریش بودند؛ قبیله‌ای که بزرگان آن از نفوذ فراوانی در مکه برخوردار بودند و بیشتر به بازرگانی اشتغال داشتند.

معنای صلوات فرستادن بر پیامبرصلوات فرستادن خداوند

عبدالله، پدر پیامبر (ص) اندکی پیش از تولد فرزندش برای تجارت با کاروانی به شام رفت و در بازگشت بیمار شد و درگذشت.بنابر رسمی که درمکه رایج بود، محمد (ص) را به زنی به نام حلیمه سپردند تا در فضای ساده و پاک بادیه پرورش یابد.وی ۶ ساله بود که همراه مادر برای دیدار خویشان به یثرب (مدینه) رفت‌، اما آمنه نیز در بازگشت، بیمار شد و درگذشت و او را در ابواء نزدیک مدینه به خاک سپردند.

محمد (ص) از این پس در کنف حمایت جدش عبدالمطلب قرار گرفت، اما او نیز در ۸سالگی وی درگذشت و سرپرستی محمد (ص) بر عهده عمویش ابوطالب گذاردهشد.ابوطالب در سرپرستی برادرزاده‌اش کوششی بلیغ می‌کرد.در سفری تجارتی به شام او را با خود همراه برد و هم دراین سفر، راهبی بَحیرا نام، نشانه‌های پیامبری را در او یافت و ابوطالب را از آن امر مطلع ساخت.از وقایعمهم پیش از ازدواج پیامبر (ص)، شرکت در پیمانی به نام « حلف الفضول » است که در آن جمعیاز مکیان تعهد کردند « از هر مظلومی حمایت کنند و حق او را بستانند».پیمانی که پیامبر (ص) بعدها نیز آن را می‌ستود و می‌فرمود اگر بار دیگر او را به چنان پیمانی باز خوانند، به آن می‌پیوندد.

کنیه حضرت؛ ابوالقاسم و ابوابراهیم و القاب ایشان رسول اللّه، نبی اللّه، مصطفی، محمود، امین، امّی، خاتم، مزّمل، مدّثر، نذیر،بشیر، مبین، کریم، نور، رحمت، نعمت، شاهد، مبشّر، منذر، مذکّر، یس، طه‏ و…

مراسم نام گذاری حضرت محمد (ص)

روز هفتم فرا رسید.«عبد المطلب‏»، برای عرض سپاسگذاری به درگاه الهی گوسفندی کشت و گروهی را دعوت کرد و درآن جشن با شکوه، که از عموم قریش ‏دعوت شده بود، نام فرزند خود را«محمد» گذارد.وقتی از او پرسیدند: چرانام فرزند خود را محمد انتخاب کردید، در صورتی که این نام در میان اعراب کم سابقه است؟ گفت: خواستم که در آسمان و زمین ستوده باشد.

آفریدگار، نامی از اسم خود برای پیامبر خود مشتق نمود.از این جهت(خدا) «محمود»(پسندیده) و پیامبر او«محمد»(ستوده) است و هر دوکلمه از یک ماده مشتقند و یک معنی را می‌رسانند.قطعا، الهام غیبی در انتخاب این نام بی ‏دخالت نبوده است.زیرا نام محمد، اگر چه در میان اعراب معروف بود، ولی کمتر کسی تا آن زمان به آن نام نامیده شده بود.

صلوات فرستادن خداوندمعنای صلوات فرستادن بر پیامبر

معنای صلوات فرستادن خداوند بر پیامبر(ص) چیست؟

یکی از اعمالی که شاید برای برخی ایجاد سوال کند این است که معنای صلوات فرستادن خداوند بر پیامبر(ص) چیست؟یعنی وقتی ما می‌گوئیم: «اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ و َآلِ مُحَمَّدٍ»، از خداوند خواسته‌ایم که چه کاری بکند؟ مگر آنها در کمال مطلق نیستند؟

خداوند در قرآن کریم به مؤمنان دستور می‌دهد که به پیامبر درود و سلام بفرستند: «إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَی النَّبِیِّ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِیمًا; خداوند و فرشتگان بر پیامبر درودمی‌فرستند ای کسانی که ایمان آورده‌اید بر او درود بفرستید و سلام گویید و تسلیم فرمانش باشید » (احزاب ,آیه ۵۶).

مقام پیامبر آن قدر والا است که خدای سبحان و تمام فرشتگان برای او درود و سلام می‌فرستند و بهتراست مؤمنین هم در این آهنگ کلی هم نوا و هماهنگ شوند.علاوه بر آن صلوات خدا به معنی فرستادن رحمت است و این گسترش دادن مقام معنوی پیامبر و آل پیامبراست و صلوات فرشتگان و مؤمنان به معنی طلب رحمت و مغفرت است و این هم نشانگر مقام و عظمت معنوی آنهاست.

طلب کردن رحمت برای بندگان

ناگفته نماند فرستادن صلوات و سلام بر پیامبر و آل پیامبر(علیه السلام) از طرف مؤمنین در حقیقت طلب کردن رحمتبر خودشان نیز است: زیرا در واقع پیامبر(صلی الله علیه و آله) و ائمه (علیه السلام) واسطه فیض الهی هستند.اگربر آنها صلوات نفرستیم در واقع خود را از رحمت الهی محروم کرده‌ایم.درود بر پیامبر سبب پاکی اعمال و نیز قبولی آنها می‌شود، همچنین باعث اجابت دعاها و کفاره گناهان و نورانی شدن در قیامت و راه پیدا کردن به بهشت می‌شود.

تاریخ و سبب رحلت حضرت محمد (ص)

دوشنبه ۲۸ صفر، بنا به روایت بیشتر علمای شیعه و دوازدهم ربیع‌الاول بنا به قول اکثر علمای اهل سنّت، درسال یازدهم هجری، در سن ۶۳ سالگی، در مدینه بر اثر زهری که زنی یهودی به نام زینب در جریاننبرد خیبر به آن حضرت خورانیده بود.معروف است که پیامبر اسلام(ص) در بیماریِ وفاتش می‏‌فرمود: این بیماری از آثار غذایمسمومی است که آن زن یهودی پس از فتح خیبر برای من آورده بود.مدینه مشرفه، در سرزمین حجاز (عربستان سعودیکنونی) در همان خانه‏‌ای که وفات یافته بود.هم اکنون مرقد مطهر آن حضرت، در مسجد النبی قرار دارد.

احادیثی از پیامبر رحمت و مهربانی

شخصی از پیامبر پرسید: صلوات فرستادن امت، ارسال تحفه‌ای است به نزد شما، آیا از جانب شما تحفه‌ای برای ایشانخواهد بود؟ آن حضرت فرمود:«امروز، صلوات امت بر من، تحفه‌ای است از ایشان برای من، و فردا، تحفه من برای ایشان، در بهشت خواهد بود.»حضرت محمد (ص) فرموده‌اند: هر کس هر روز از روی شوق و محبت به منسه مرتبه صلوات بفرستد، بر خدا لازم می‌شود که گناهان او را بیامرزد، در همان روز یا همان شب.

در میزان(عمل آدمی) چیزی سنگین‌تر از حسن خلق نیست.پیوند با خویشان حساب (قیامت) را سبک و آسان کرده و از مرگ بد نگاه می‌دارد.مدارا کردن رأس خردمندی است.علم ‌آموختن در کودکی مانند نقش کندن در سنگ است.

ایسنا

گردآوری:
برچسب ها:
اخبار مرتبط:
فیلم پرشین وی
آرون گروپ
آرون گروپس