نحوه دعا کردن پیامبران
شناخت آداب دعا و رعایت آن، یکی از مباحث مهم و تأثیرگذار در موضوع دعاست دعا و نیایش صحیح زیباترین پیوند انسان با ذات پاک خدا است طریقه و نحوه دعا کردن پیامبران را در پرشین وی ببینید با ما همراه باشید .
نحوه دعا کردن پیامبران
خواندن دعا و زیارت ـ (راهکار وصال ۶)مروری بر مباحث گذشته عرض کردم که از افضل اعمال در ماه مبارک رمضان، تلاوت آیات الهی است که ازمصدر وحی نازل شده است؛ و نیز دعا کردن، یعنی گفتوگو و راز و نیاز عبد با ربّش است.این دوعمل از افضل اعمال ماه مبارک رمضان است.لذا بحث ما در مورد دعا بود و گفتیم دعای مأثور و غیرمأثورداریم، و به مناسبتِ بحث در دعا ی مأثور عرض کردم آن روشی که کتاب خدا، روایات ما و اولیایخدا در تقدیم دعا کردن به ما آموختهاند، این است که انسان خودش را بر دیگران مقدّم کند، آن همنه بهطور مطلق، بلکه در طلب غفران.جلسه گذشته به آیات این روش هم اشاره کردم.
رابطه انسان با دیگران: وجودی و روحیو امّا دیگران؛ ابتدا بر اساس آنچه از معارف اسلامی ما بهدست میآید، انواع رابطه با دیگران را تقسیمبندی میکنم.رابطه انسان با دیگران دو نوع است؛ یکی رابطه وجودی است ودیگری رابطه روحی است.رابطه وجودی، غیر رابطه روحی است.اینها را از هم جدا میکنم.مرادمان از رابطه وجودی این است کهاشخاصی در سلسله وجودی انسان قرار گیرند؛ چه به نحو علّت مثل پدر و مادر، و چه به نحو معلول مثل فرزند و ذریه.
راههای استجابت دعا
دعا برای رابطین وجودی ما میبینیم که این رابطه در دعاها رعایت شده است.یعنی اوّل برای خودت دعا کن و بعد برای کسانی کهدر سلسله وجودیات قرار گرفتهاند.در آیه قرآن بود: «رَبَّنَا اغْفِرْ لی وَ لِوالِدَی».[۱] چون با والدینم رابطه وجودی دارم.از آن طرفِ رابطه فرزندی را هم در آیات داشتیم که حضرت ابراهیم برای خودش و فرزندش دعا میکند، یا مثلاً دعایحضرت موسی برای برادرش که این هم بر مبنای همان رابطه وجودی است: «رَبِّ اغْفِرْ لی وَ لِأَخِی».[۲]در آیهدیگر، دعا در حقّ فرزندان را داشتیم: «رَبَّنا وَ اجْعَلْنا مُسْلِمَینِ لَکَ وَ مِنْ ذُرِّیتِنا أُمَّهً مُسْلِمَهً لَک».[۳] یا مثلاً
در مورد خویشاوندان که از زبان حضرت نوح میفرماید: «رَبِّ نَجِّنی وَ أَهْلی».[۴]
این رابطه در روایاتمان هم هست که البته من نمیخواهم وارد روایات شوم و فقط آیات را عرض کردم.اینها رابطه وجودی است.حالا میخواهم آیاتی را که خواندم،کلمه به کلمه با بحث دعایمان تطبیق دهم.همه این آیات رابطه وجودی را مطرح کردند؛ حالا چه در سلسله عللباشد، چه معلول باشد، و چه هر دو معلول یک علّت باشند، مثل دعای حضرت موسی برای برادرش که هر
دو معلول یک علّت، یعنی پدر و مادر واحد هستند.پس در بحث تقدیم دعا کسانی که با انسان رابطه وجودی دارند، مقدّم هستند.اینها تعبیرات قرآن است.[۵]
دعا و چگونگی آن
روز قیامت همه داد «وا نفسا» دارند.این تعبیری که الآن جزء محاورات عادّی شده،در حقیقت برای روز قیامت است.یعنی قیامت اینگونه است.روز قیامت هولناکترین روز است و حتّی همه انبیا داد «وا نفسا»دارند؛ فقط یک موجود است که «وا نفسا» نمیگوید و او پیغمبر اکرم است.او میگوید: «وَا أُمَّتی وَا أُمَّتی».شفاعت، خودش یک دعا است
دعا برای رابطین معنویامّا رابطه روحی؛ رابطه روحی، در بُعد معنوی است.یعنی انسان با دیگری رابطه دارد، امّا رابطه بهنحو وجودی به این معنا که گفتیم نیست.چه بسا بین دو نفر هیچ نوع رابطه خویشاوندی در کار نیست، امّااز نظر روحی و در بُعد معنوی با یکدیگر رابطه دارند.حالا من به آیهای اشاره میکنم که تعبیر زیبایی دارد؛میفرماید: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَه».[۶] مؤمنین با هم برادر هستند، با اینکه رابطه وجودی برادری در کار نیست! یعنی من وشما از یک پدر نیستیم که دو معلول از یک علّت باشیم، امّا قرآن کریم این رابطه معنوی را باآن رابطه وجودی هم مانند کرده است.رابطه هست، امّا رابطه روحی معنوی است.
تبیان – هدایتگر