سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
درخواست تبلیغات

چه کنیم دعایمان مستجاب شود

اشتراک:
عوامل استجابت دعا احکام و مسائل شرعی
دعا و درخواست از خداوند با هر زبان و شيوه ای كه باشد، ممكن است خداوند آن را اجابت كنديكی از شرايط آن است كه دعا با توجه و حضور قلب خوانده شود با ما همراه باشید .

یکی از شرایط استجابت دعا، شناخت و معرفت خداست. معرفت خدا به این معناست که انسان باور داشته باشد همه چیز دست خداوند متعال است و مؤثر اصلی در جهان هستی فقط اوست  در این مجموعه عوامل استجابت دعا را بیان کردیم با ما در پرشین وی همراه باشید .

عوامل استجابت دعا

یه وقتایی هست که ما آدم ها در بسیاری از مشکلات و غصه ها، تنهایی هاو مشکلات دست به دامن این و آن می شویم و انگار فراموش کرده ایم که صاحب اصلی کسی دیگراست و باید همه چیز را از او بخواهیم.اشتباه نکنید، منظورم این نیست که اسباب و وسایل را نادیده بگیریم، خیر! مقصود این است که همه را تنهایک وسیله بدانیم نه اصل کاری! اصل کاری یکی دیگر است و بعد از یقین به این امر، دست هایمانرا به دعا بلند کنیم و مطمئن باشیم که استجابت نزدیک است؛

یادمان باشد اگر می خواهیم دعا هایمان مستجابشود، باید یک سری مسائلی را رعایت کنیم و بدانیم که برای دعا همان گونه که برای مسائل دیگر آدابیوجود دارد در روایات آدابی نقل شدهاست.که دعا کننده با رعایت آن می تواند امید به قبولی دعای خویشداشته باشد.و البته در این رابطه به آیه ۱۴ سوره رعد هم توجه کنیم: «وَمَا دُعَاء الْکَافِرِینَ إِلاَّ فِی ضَلاَلٍ»(رعد /
آیه ۱۴)و دعای کافران جز در گمراهی نیست (و مستجاب نمی شود).حضرت امام باقر علیه السلام می‌فرماید: کسی که چیزی را لعنت می‌کند اگر آن شی مستحق نباشد لعنت به خود
گوینده بر می‌گردد.پس از لعن مومن بپرهیزید تا مبادا خود گرفتار شوید خدا است که شایسته نیایش و دعا است.

عوامل استجابت دعارازهای مستجاب شدن دعا

عوامل مؤثر بر اجابت دعا

کسانیکه جز او دیگران را به یاری می ‌خوانند، به هیچ وجه دعاهایشان را اجابت نمی ‌نمایند و کمترین نیازشان را برآورده نمی ‌کنند.آنان ( که غیر خدا را به فریاد می‌ خوانند، و به جای آفریدگار، از آفریدگان برآوردننیازهایشان را درخواست می ‌نمایند) به کسی می ‌مانند که ( برکنار آبی دور از دسترس نشسته باشد و )کف دستهایش را باز و به سوی آب دراز کرده باشد ( و آن آب را به سوی خود بخوانَد) تا آب به دهان او برسد، و هرگز آب به دهانش نرسد.دعای کافران (و پرستش ایشان) جز سرگشتگی وبیهوده‌کاری نیست.

آداب دعا کردن: – حضور قلب – خضوع و فروتنى. – امیدوارى. – شناخت خدا و اعتقاد به قدرت او و علم او به نیاز, – امیدوارى به خدا وقطع امید از دیگران. – پرهیز از گناه به ویژه ستم مالى و آبرویى به مردم. – گریستن.روایت شده است: ((بین بهشت و جهنم، گردنه اى است که کسى از آن عبور نمى کند، مگرکسانى که از ترس خدا، خیلى گریه کرده باشند))۸ – سپاس و ستایش خداوند.– ذکر نام هاى خدا که مناسب دعایش مى باشد، صلوات فرستادن قبل و بعد از عوامل استجابت دعا و نیزگفتن نعمت هاى خداوند و شکر آن ، بیان گناهان و آمرزش خواستن براى آنها.

– درنگ و عجله نکردن و اصرار و پافشارى در دعا.زیرا خداوند درخواست کننده لجوج را دوست دارد وحداقل پافشارى این است که دعاى خود را سه بار تکرار کرده و خواسته خود را سه بار بگوید.– پنهان دعا کردن.زیرا هم فرمان خداوند را که مى فرماید: ((در پنهان دعا کنید)) اجابت کرده و هماز آفت ریا دور مى ماند روایت شده است: ((دعاى پنهانى، برابر با هفتاد دعاى آشکار است))– شریک ساختن دیگران در دعا.

اسرار استجابت دعا مستجاب شدن دعا فوری

رازهای مستجاب شدن دعا

– تضرع در دعا به همراه قلب خاضع و بدن متواضع و چاپلوسى.خداوند به حضرت موسى (علیه السلام) وحىکرد: ((موسى ! هنگامى که مرا مى خوانى ترسان باش ، صورت خود را خاک آلوده کن و با اعضاىمهم بدنت ، برایم سجده کن … قلبت را با ترس از من بمیران.زنده دل و کهنه لباس باش …)) – صلوات فرستادن بر محمد (صلى الله علیه و آله و سلم)
و آل او (علیهم السلام) در اول و آخر دعا باعث اجابت دعا است. – پاکدلى و روى آوردن با تمام وجود به خداوند.

– دعا کردن قبل از بلا. – شریک نمودن دیگران در دعا و قبل از خود، آنان را دعا کردن۹ – بلند کردن کف دست ها هنگام دعا.دعا۲۰ – در دست داشتن انگشترى عقیق یا فیروزه.از امام صادق (علیه السلام ) روایت شده : ((هیچ کف دستىبه سوى خداى متعال بلند نشده است که نزد او محبوبتر باشد از کفى که انگشتر عقیق در آن است.)) – صدقه دادن قبل از دعا، باعث اجابت دعا مى گردد. – انتخاب اوقات مخصوصى براى دعا، مثل شب و روز جمعه و… – مکان هاى خاص نیز به اجابت دعا کمک مى کنند.مانند: ((راءس ‍الحسین و مکانى که زیر گنبد آن
قرار دارد)).

تبیان – باشگاه خبرنگاران جوان

گردآوری:
برچسب ها:
اخبار مرتبط:
فیلم پرشین وی
آرون گروپ
آرون گروپس