سه شنبه, ۲۷ شهریور , ۱۴۰۳
درخواست تبلیغات

کارهایی که شیطان دستور اجرا می دهد

اشتراک:
مراحل نفوذ شیطان احکام و مسائل شرعی
شیطان دشمن اشکار انسان است. کار شیطان گمراه کردن انسان ه می باشد و از راه ابتدایی و ساده و مرحله مرحله به این سمت میروند تا فرد بی گناه را درگیر گناه و الودگی کند. مراحل نفوذ شیطان را در این بخش ببینید.

کار شیطان دعوت انسان به زشتی و گناه است. برخی از انسان ها دعوت شیطان را رد میکنند و به سمت گناه و الودگی نمیروند ولی شیطان با استفاده از ترفند هایی این کار رو انجام میدهد و وارد زندگی انسان شده و او را به گناه میکشاند. مثلا یک انسان روزاول تولد خود پاک و طاهر است وی به مروز زمان که درگیر الودگی با شیطان میشود میتواند به یک قاتل تبدیل شود. مراحل نفوذ ابلیس را در پرشین وی ببینید.

مراحل نفوذ ابلیس

شیطان به انحاى گوناگون از طریق دعوت، تزیین، استزلال و افتنان، انسان ها را اغوا مى کند و این امورهیچ منافاتى با اختیار داشتن انسان ندارند ـ به این معنى که انسان در برابر شیطان مسلوب الاختیار نخواهد بود

ـ و نیز گفته شد که در آیات متعددى خداى تعالى به انسان هشدار مى دهد که مبادا از شیطان اطاعت کند.با توجه به آنچه گفته شد، بعضى از آیات قرآن نشانه هایى را براى کارهاى شیطانى ذکر مى کنند; به این معنا که هشدار مى دهند که شیطان دستور چنین کارهایى را مى دهد.این مسأله کمال لطف و عنایت الهى را نسبت به بندگانش مى رساند که آن ها را به نحو احسن
هدایت مى کند تا مبادا دست خوش وساوس و حیله هاى شیطانى قرار گیرند.

مراحل نفوذ ابلیسمراحل نفوذ شیطان در انسان

هنگام انفاق دو چیز از طرف خدا است و دو چیز از ناحیه ی شیطان است ، آنچه از جانبخداست «آمرزش گناهان » و «وسعت روزی» است و آنچه ازطرف شیطان است «وعده فقر» و «امر به فحشاء» استبه هر حال، بعضى از علایم کارهاى شیطانى عبارتند از:وعده فقر و امر به فحشا; الشَّیْطَانُ یَعِدُکُمُ الْفَقْرَوَیَأْمُرُکُم بِالْفَحْشَاء وَاللّهُ یَعِدُکُم مَّغْفِرَهً مِّنْهُ وَفَضْلاً وَاللّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ(بقره، ۲۶۸)

مراحل نفوذ ابلیس در قلب انسان

هنگام انفاق یا ادای زکات، شیطان شما را ازفقر و تنگدستی می ترساند (به خصوص اگر اموال خوب و قابل توجه بخواهید انفاق کنید) و چه بسا اینوسوسه ی شیطانی مانع از انفاق و بخشش گردد ، و حتی ممکن است در ادای زکات و خمس وسایر انفاق های واجب نیز اثر بگذارد.خدا به این وسیله مردم را آگاه می کند که خودداری از انفاق بهجهت ترس از تهیدستی، فکری غلط و از وسوسه های شیطانی است.

در تفسیر مجمع البیان از امام صادق (علیه السلام) نقل شده است که هنگام انفاق دو چیز از طرف خدااست و دو چیز از ناحیه ی شیطان است ، آنچه از جانب خداست «آمرزش گناهان » و «وسعت روزیاست و آنچه ازطرف شیطان است «وعده فقر» و «امر به فحشاء» است.در دنیای امروز که در نتیجه اختلاف طبقاتی ،پایمال شدن ثروت ها در جنگ ها و حوادث دیگر به روشنی به چشم می خورد، درک معنی آیه فوق چندان مشکل نیست.

ترک نمودن انفاق

از این آیه استنباط می شود که میان «ترک نمودن انفاق» و «فحشا» ارتباط وجود دارد، البته اگر فحشاء بهمعنی بخل باشد ارتباط آن از این جهت است که ترک انفاق و بخشش های مالی، آرام آرام صفت «بخل»را که از بدترین صفات است در انسان نهادینه می کند و اگر فحشاء را به معنی مطلق گناه یافحشای جنسی بگیریم باز ارتباط آن با ترک انفاق بر کسی پوشیده نیست، زیرا سر چشمه ی بسیاری از گناهان و بی عفتی ها و خود فروشی ها، فقر و تهیدستی است! علاوه بر همه ی اینها ، انفاق یکسلسله آثار و برکات معنوی دارد که در ادامه‌ی آیه به آن اشاره شده است: «وَاللّهُ یَعِدُکُم مَّغْفِرَهً مِّنْهُ وَفَضْلاً»

جالب توجه اینکه، از امیر مومنان علی (علیه السلام) نقل شده که فرمود: هنگامی که در سختی و تنگدستی افتادیدبه وسیله ی انفاق کردن با خدا معامله کنید یعنی انفاق کنید تا از تهیدستی نجات یابید!در پایان آیه میفرماید: « وَاللّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ»در این جمله اشاره به این حقیقت شده که چون خداوند دارای قدرت وسیع وعلم بی پایان است می تواند به وعده خویش عمل کند.بنابراین باید به وعده ی او دلگرم بود، نه وعدهی شیطان «فریبکار» و «ناتوان» که انسان را به گناه می کشاند و چون از آینده آگاه نیست و قدرتی ندارد، وعده او جز گمراهی و تشویق به گناه نخواهد بود.

هوای نفس و آرزوی طولانی

امیر المومنین (علیه السلام) می فرماید: از دو چیز بیش از هر چیز دیگری می ترسم: تبعیت از هوای نفس و آرزوی طولانی؛ زیرا تبعیت از هوای نفس مسیر حق را مسدود می کند و اما آرزو های طولانی آخرت را از ذهن انسان می برد.نباید انسان بگذارد دچار این آرزوها بشودامر به منکر; فَإِنَّهُ یَأْمُرُ بِالْفَحْشَاء وَالْمُنکَرِ (نور: ۲۱)فحشاء به آنچه گفته می ‏شود که در صورت و شکل به نحوی آشکار و بیّن، زشت و قبیح باشد؛چه در عمل یا در گفته یا در موضوعی باشد(التحقیق فى کلمات القران، ج ۵، ص ۲۵۱٫ذیل ماده فحش)و منکر،آن چیزی است که عقل سالم، حُسن و خوبی آن را انکار کرده؛ بل به زشتی و قبح آن حکم می ‏کند.(التحقیق فى کلمات القران، ج ۱۲، ص ۲۳۹)

بنابراین شیطان به تمامی اموری که نزد شرع و عقل، زشت و بد و ناپسند شمرده شوند امر می ‏کند و این امور گرچه از نظر مفهوم با یکدیگر متفاوتند؛ لیکن در بسیاری موارد از نظر مصداق خارجی متحد هستند و یک امر به اعتبارهای مختلف هم بد و هم زشتو هم ناپسند به شمار می‏ آید.انسان عاقل با پیروی از فرامین شارع مقدّس که خود، عقل محض است از اوامر شیطان و وسوسه‏ های او اجتناب می ‏کند.ایجاد دشمنى بین مسلمانان از طریق شرب خمر و قمار بازى: “إِنَّمَا یُرِیدُ الشَّیْطَانُ أَن یُوقِعَ بَیْنَکُمُ الْعَدَاوَهَ وَالْبَغْضَاء فِی الْخَمْرِ وَالْمَیْسِرِ…” (مائده: ۹۱)

کارهایی که شیطان دستور اجرا می دهدشراب و قمار از اعمال شیطانی

وسوسه شیطان

ایجاد بغض و کینه و دشمنی میان افراد جامعه و برادران ایمانی از مهم ترین روش هاییاست که گروه های شیطانی و هم پیمانان با ابلیس از آن برای دست یابی به اهداف پلید خویش سود می برند.آنان اموری ساده و غیر مهم را به گونه ای جلوه می دهند که امری مهم و ارزشی است وبا تلقینات خویش می کوشند تا کدورت و تیرگی میان برادران ایمانی ایجاد شود و آنان نتوانند مسایل ریز وخرد خویش را دوستانه حل و فصل کنند و هر روز بر عمق اختلاف و ژرفای آن می افزایند بهگونه ای که گره ای که با دست باز می شد با دندان و جنگ نیز غیر قابل حل می شود و هر دو شخص و یا گروه و یا جامعه در مسیر سقوط و هبوط قرار می گیرند.

بازداشتن انسان از یاد خدا:

“وَإِمَّا یُنسِیَنَّکَ الشَّیْطَانُ فَلاَ تَقْعُدْ بَعْدَ الذِّکْرَى مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمِینَ ” (انعام:۶۸); “اسْتَحْوَذَ عَلَیْهِمُ الشَّیْطَانُفَأَنسَاهُمْ ذِکْرَ اللَّهِ” (مجادله: ۱۹)اگر این آیه را باور کنیم و یک روز جلو چشممان قرار دهیم می بینیمکه نه، واقعاً شیطان در ما نفوذی عمیق کرده که اگر واقعاً همین وجوب نماز نبود شاید از صبح تابه شب و شب تا به صبح لحظه ای هم به یاد خدا نباشیم.در آرزو قرار دادن: “یَعِدُهُمْ وَیُمَنِّیهِمْ وَمَا یَعِدُهُمُ الشَّیْطَانُ إِلاَّ غُرُورًا ” (نساء: ۱۲۰)

یکی از شیوه های تسلط شیطانپس از تهاجم و نزدیک شدن به انسان، تصرف در اندیشه و خیال اوست.شیطان آرزوها و خیالاتی را برای اومطرح می کند.و این چنین است که امیر المومنین (علیه السلام) می فرماید: از دو چیز بیش از هر چیز دیگری میترسم: تبعیت از هوای نفس و آرزوی طولانی؛ زیرا تبعیت از هوای نفس مسیر حق را مسدود می کند واما آرزو های طولانی آخرت را از ذهن انسان می برد.نباید انسان بگذارد دچار این آرزوها بشود.در انتها باید گفت که نشانه هاى کارهاى شیطان فراوان است و پرداختن به همه موارد، از حوصله این بحث خارج است.

تبیان

گردآوری:
برچسب ها:
اخبار مرتبط:
فیلم پرشین وی