کدام زنان در رکاب امام زمان هستند

مشاهده : 507
کدام زنان در رکاب امام زمان هستند احکام و مسائل شرعی
حضور پنجاه زن در بین یاران امام اولین گروه از زنانی که به محضر امام زمان می‌شتابند آنهایند که در آن ایّام می‌زیسته‌اند و همانند دیگر یاران امام(علیه السلام)، به هنگام ظهور در حرم امن الهی به‌خدمت امام(علیه السلام)، می‌رسند.در این‌باره دو روایت وجود دارد:روایت اول: امّ سلمه ضمن حدیثی درباره علایم ظهور، از پیامبر(صلی […]

حضور پنجاه زن در بین یاران امام

اولین گروه از زنانی که به محضر امام زمان می‌شتابند آنهایند که در آن ایّام می‌زیسته‌اند و همانند دیگر
یاران امام(علیه السلام)، به هنگام ظهور در حرم امن الهی به‌خدمت امام(علیه السلام)، می‌رسند.در این‌باره دو روایت وجود دارد:روایت اول:
امّ سلمه ضمن حدیثی درباره علایم ظهور، از پیامبر(صلی الله علیه وآله) روایت کرده است که فرمود:”در آن هنگام پناهنده‌ای
به حرم امن الهی پناه می‌آورد و مردم همانند کبوترانی که از چهار سمت به یک سو هجوم می‌برند به‌سوی
او جمع می‌شوند تا اینکه در نزد آن حضرت سیصد و چهارده‌نفر گرد می‌آیند که برخی از آنان زن می‌باشند
که بر هر جبار و جبار زاده‌ای پیروز می‌شود.”روایت دوم : جابربن یزید جعفی، ضمن حدیث مفصلی از امام باقر(علیه
السلام)، در بیان برخی نشانه‌های ظهور نقل کرده که:”به‌خدا سوگند، سیصد و سیزده نفر می‌آیند که پنجاه نفر از این
عده زن هستند که بدون هیچ قرار قبلی در مکه کنار یکدیگر جمع خواهند شد.این است معنای آیه شریفه: «هرجا
باشید خداوند همه شما را حاضر می‌کند.زیرا او بر هر کاری توانا است»(dot) در روایتی که نام یاران برشمرده شده
است نام هیچ زنی وجود ندارد.
در پاسخ این شبهه می‌توان گفت : این چند نفر در زمره همان سیصد و سیزده نفر هستند.
زیرا:ئاولاً امام(علیه السلام)، می‌فرماید : “فیهم” یعنی در این عده پنجاه زن می‌باشد.شاید تعبیر مردان بدین سبب باشد که بیشتر
این افراد مرد هستند و این کلمه از باب فزونی عدد مردان ، چنین ذکر شده است.اگر مقصود همراهی خارج
از این عده بود امام می‌فرمود: “معهم” ، نه اینکه بفرماید “فیهم” ، زیرا این سیصد و سیزده نفر مانند
عدد اصحاب بدر برشمرده شده‌اند و همه یاران و فرماندهان عالی‌رتبه و ازنظر مقام و قدرت درحد بسیار بالایی هستند
که برخی با ابر جابه‌جا می‌شوند و اینها بدون شک با بقیه مردم آن زمان فرق بسیار دارند.بنابراین اگر بگوییم
آنها جزو همان سیصد و سیزده نفر هستند برای آنها رتبه و موقعیت ویژه قائل شده‌ایم و اگر بگوییم در
زمره یاران دیگر حضرت باشند از امتیاز کمتری برخوردارند.

ب) زنان آسمانی

دسته دوم چهارصد بانوی برگزیده هستند که خداوند برای حکومت جهانی حضرت ولی‌عصر(عج الله تعالی فرجه )، در آسمان
ذخیره کرده است و با ظهور آن حضرت به همراه حضرت عیسی(علیه السلام)، به زمین می‌آیند.ابوهریره از پیامبر(صلی الله علیه
وآله) روایت کرده که: “عیسی‌بن مریم به همراه هشتصد مرد و چهارصد زن از بهترین و شایسته‌ترین افراد روی زمین
فرود خواهد آمد.”آیا این زنان از امت‌های پیشین هستند یا امت اسلامی زمان پیامبر(صلی الله علیه وآله)، و معصومین(علیهم السلام)؛
یا از دوران‌های مختلف؟ آنها از چه زمان و به چه علت به آسمان برده شده‌اند و برای عهده‌داری منصبی
در حکومت حضرت می‌آیند یا برای مسایل دیگر؟ اینها پرسش‌هایی است که این حدیث از آنها چیزی نمی‌گوید.

ج) رجعت زنان

سومین گروه از یاوران حضرت بقیه اللَه(علیه السلام)، زنانی هستند که خداوند به برکت ظهور امام زمان آنها را زنده
خواهد کرد و بار دیگر به دنیا رجعت خواهند نمود.
این گروه دو دسته‌اند : برخی با نام و نشان از زنده شدنشان خبر داده شده و برخی دیگر فقط
از آمدنشان سخن به ‌میان آمده است.در منابع معتبر اسلامی نام سیزده زن یاد می‌شود که به هنگام ظهور قائم
آل محمد(صلی الله علیه وآله)، زنده خواهند شد و در لشکر امام زمان به مداوای مجروحان جنگی و سرپرستی بیماران
خواهند پرداخت.طبری در دلائل الامامه، از مفضل‌بن عمر نقل کرده که امام صادق فرمود :همراه قائم آل محمد ، سیزده
زن خواهند بود.گفتم آنها را برای چه کاری می‌خواهد؟ فرمود: به مداوای مجروحان پرداخته، سرپرستی بیماران را به‌عهده خواهند گرفت.
عرض کردم: نام آنها را بفرمایید.
فرمود : قنواء دختر رشید هجری، ام ایمن، حبابه والبیه، سمیه [مادر عمار یاسر]، زبیده ‌ام خالد احمسیّه، ام سعید
حنفیه، صیانه ماشطه، ام خالد جهنّیه.”صیانه ماشطه” در زمان حضرت موسی می‌زیسته است و مادر عمار یاسر در ابتدای بعثت
به شهادت رسید.”حبابه” در زمان علی(علیه السلام)، و “قنواء” در زمان امام حسن و امام حسین(علیه السلام)، و بقیه در
زمان‌های دیگر زندگی می‌کرده‌اند.این گروه سیزده نفری رجعت خواهند کرد و خداوند برای قدردانی از آنها ، به برکت امام
زمان(عج الله تعالی فرجه) آنها را زنده خواهد کرد.در این روایت امام صادق(علیه السلام)، از آن سیزده زن فقط نام
نه نفر را یاد می‌کند.
در کتاب خصایص فاطمیّه به‌نام نسبیه، دختر «کعبه مازینه» ، و در کتاب منتخب‌البصائر به‌نام «وتیره» و «أحبشیه» اشاره شده
است.

روزگار نو

2014-12-31 / گردآوری:
برچسب ها:
گزارش خطا در خبر
نظر خود را بنویسید - نظرات کاربران (۰)
فیلم پرشین وی
اعمالی برای جلوگیری و باطل کردن سحر و جادو اعمالی برای جلوگیری و باطل کردن سحر و جادو
متاسفانه سحر و جادو واقعیت دارد و باید برای باطل کردن آن ها اقداماتی نمود. راه های باطل كردن سحر و جادو را در ادامه بخوانید.
سوژه های روز رو این جا ببینید !
فال روزانه
تعبیر خواب
کدام سوره ها را چه موقع از روز بخوانیم !
خانه های پربرکت این گونه حاصل می شوند
چگونه دو رکعت نماز برای خودِ خدا بخوانیم
چند نوع “فرشته” وجود دارد؟
آثار و برکات سوره قرائت سوره تغابن ، شصت و چهارمین سوره قرآن کریم
آثار و برکات سوره منافقون شصت و سومین سوره قرآن کریم ؛ جهت دفع دشمن و برکات دیگر
احادیث ناب و زیبا درباره اعمال صالح
دیدن تصاویر زنان نیمه برهنه در فیلم
احکام داخل شدن بانوان به حرم ائمه علیهم السلام در ایام عادت ماهانه
زیاد شدن رزق و روزی و رونق کاسبی با این آیات
لطفا در رابطه با آداب عقیقه کردن بنده را راهنمایی کنید
ولادت امام علی در کعبه | چه رازی در این قضیه نهفته است؟
احکام تقاضاى طلاق یا عدم آن استخاره با قرآن
اذکاری به جهت عزیز شدن نزد دیگران و معشوق
ناشز و ناشزه کیست؟
آیا آرایش کردن زن از نظر اسلام ممنوع است ؟
logo-samandehi