جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
درخواست تبلیغات

آثار و برکات امانتداری

اشتراک:
امانتدار بودن احکام و مسائل شرعی
امانت دار بودن اهمیت زیادی در زندگی و اخلاقیات انسانی دارد.

امانت داری از مهم ترین اصول اخلاقی انسان است. امانت می تواند مال کسی باشد و یاحتی راز او . در هر حال باید مراقب باشیم که با زیر پا گذاشتن آن موجبات ناراحتی و دل شکستن افراد را فراهم نکنیم. آثار و برکات امانتدار بودن را در پرشین وی بخوانید.

امانتدار بودن

امانت به معنی ودیعه، گرو و رهن، راستی و درستی، و امانتداری به معنی درستی،
امین بودن و دینداری آمده است.

از نـظـر عـقل و منطق، راستی و درستی و پس دادن به موقع امانت کاری ارزشمند و
لازمه انسانیت است که فطرت پاک انسان ها پایبندی به آن را طالب و از خیانت در امانت، سخت منزجر است.

امـانت به معنی ودیعه، گرو و رهن، راستی و درستی، و امانتداری به معنی درستی،
امین بودن و دینداری آمده است.از نـظـر عـقل و منطق، راستی و درستی و پس دادن
به موقع امانت کاری ارزشمند و لازمه انسانیت است که فطرت پاک انسان ها پایبندی
به آن را طالب و از خیانت در امانت، سخت منزجر است.

امانتداری در اسلام

در فـرهـنـگ اسـلام نـیـز امانتداری جزو اصول و پایه های اخلاقی شمرده شده
و به گونه ای شگفت مورد تأکید قرار گرفته است.قرآن مجید می فرماید: (فَاِنْ اَمِنَ
بَعْضُکُمْ بَعْضاً فَلْیودِّ الَّذِی اوتُمِنَ اَمانَتَهُ وَ لْیَتَّقِ اللّهَ رَبَّهُ؛ اگـر کـسی از شما دیگری را
امین دانست، آن کسی که امین شمرده شده باید امانت وی را باز پس دهد و
باید از خداوند که پروردگار اوست پروا کند).(اِنَّ اللّهَ یَاءْمُرُکُمْ اَنْ توَدّوُا الاَْماناتِ اِلی
اَهْلِها؛ خداوند به شما فرمان می دهد که امانت ها را به صاحبانش بازگردانید).

آثار و برکات امانتدار بودنآثار و برکات امانتدار بودن

خـداونـد در آیـه اوّل از فـرد مـسـلمان و در آیه دوم از عموم مسلمانان می خواهد
که امین باشند و در امانت، خیانت نورزند و ودیعه را، هر چه باشد، به صاحبش
برگردانند.امیرمومنان (علیه السلام) نیز، امانتداری را مهمترین ویژگی مسلمان
دانسته و فرموده است: «امانتداری در رأس دستورات ـ یا برنامه های ـ اسلام است».

در سخنی دیگر، ادای امانت را در راستای تکمیل دین دانسته و فرموده است:
«هر کس امانتداری کند، دینداری را کامل کرده است».نـظـر بـه ایـنکـه قـبول
یا ردّ امانت تا قبل از تحویل گرفتن آن، در اختیار انسان است، باید ابـتـدا قـدری
دربـاره آن بـیـنـدیـشـد و اگـر تـوان ادای آن را در خـود نـمـی یـابـد، از اوّل آن
را نـپـذیـرد و در جـایـگـاه شـریـف امـانـتـداری وارد نـشـود کـه بـعــدهـا بـه
سـبـب سـهـل انـگـاری یـا نـاتـوانـی و بـی ارادگـی بـه ایـن اصل مهم اخلاقی پشت پا نزند.

انواع امانت

امـانـت هـایـی کـه در اخـتـیـار انـسـان قـرار می گیرد، ممکن است از سوی خدا،
پیامبر و امام یا مردم باشد.پس امانت بر سه نوع است:۱ـ امانت الهی: قرآن مجید
بر عرضه امانت خدا به انسان، تصریح دارد:«اِنـّا عـَرَضـْنَا الاَْمانَهَ عَلَی السَّمواتِ وَ
الاَْرْضِ وَ الْجِبالِ فَاَبَیْنَ اَنْ یَحْمِلْنَها وَ اَشْفَقْنَ مِنْها وَ حَمَلَهَا الاِْنْسانَ اِنَّهُ کانَ ظَلوُماً
جَهوُلاً»؛ مـا امـانـت را بـر آسـمـان هـا و زمـیـن و کـوه هـا عـرضـه داشـتـیـم، از تـحـمـل
آن سـر بـاز زدنـد و از آن ترسیدند ولی انسان آن را برداشت.راستی او ستمکاری نادان بود».

در مورد «امانت» تفسیرهای مختلفی ذکر شده از جمله:ـ منظور از امانت «ولایت الهیه»
و کمال صفت عبودیت است که از طریق معرفت و عمل صالح حاصل می شود.منظور
صفت «اختیار و آزادی اراده» است که انسان را از سایر موجودات ممتاز می کند.مقصود
«عقل» است که ملاک تکلیف و مناط ثواب و عقاب است.منظور «اعضای پیکر انسان»
است که حفظ آن ها واجب می باشد.منظور «امانت هایی است که مردم از یکدیگر می گیرند» و وفای به عهدهاست.

امانتدار بودنامانتدار بودن

مقصود «معرفت اللَّه» است.منظور «واجبات و تکالیف الهی» هم چون نماز و روزه
و حج است.با کمی دقت روشن می شود که این تفسیرهای مختلف را می توان
در بعضی دیگر ادغام کرد.انسان موجودی است با استعداد فوق العاده که می تواند
با استفاده از آن مصداق اتم «خلیفه اللَّه» شود، می تواند با کسب معرفت و تهذیب
نفس و کمالات به اوج افتخار برسد، و از فرشتگان آسمان هم بگذرد.

۲ـ امانت پیامبر (صلی الله علیه و آله): رسول خدا(صلی الله علیه و آله) نیز به عنوان
رهبر اسلامامانت هایی را به امّت سپرده است.از جمله خود، بارها فرمود: «اِنـّی
تـارِکٌ فـیـکـُمُ الثَّقـَلَیـْنِ: کـِتـابَ اللّهِ وَ عـِتـْرَتـی وَ لَنْ یـَفـْتـَرِقـا حـَتـّی یـَرِدا عَلَیَّ الْحَوْضَ»؛

آثار و برکات امانتدار بودن

«همانا من دو چیز گرانبها در میان شما (به امانت) می گذارم: کتاب خدا و
خاندانم و این دو هرگز از هم جدا نمی شوند تا آنکه کنار حوض (کوثر) نزد من آیند».

هـمین طور سخنان حکمت آمیز آن حضرت و بالتبع امامان نیز باید مورد دقت و حفاظت
قـرار گـیـرد و بـا جـدّیـت و صـداقـت بـه نـسـل بـعـد تـحـویـل گـردد.

۳ـ امانت مردم:

امـانـتداری، از لوازم زندگی اجتماعی است که همواره در میان جوامع بشری رواج
داشـتـه و بـه تناسب افراد و موقعیت ها، تنوع و دگرگونی یافته است.

امانت گاهی یک مطلب علمی، راز نظامی، فرمول صنعتی و گاهی سخنی یا چیزی نفیس و گرانبها و… بوده است.

ملاک مسلمانی

ویـژگـی و اهـمـیـّت امـانـتـداری تـا آنجا مورد توجه اسلام است که آن را با ایمان، ملازم
و برابر دانسته و ایمان افراد را آن گاه می پذیرد که با امانتداری توأم باشد.امیرمومنان
(علیه السلام) فرمود: «لا اِیمانَ لِمَنْ لا اَمانَهَ لَهُ»؛ «کسی که امانتدار نیست، ایمان ندارد».

دامنه امانتداری

از ویـژگـی هـای مهمّ امانتداری، فراگیری و شمول آن است که تحت هیچ شرایطی
استثناپذیر نـیـسـت و امـانت باید به صاحب آن اعم از مومن و کافر، کوچک و بزرگ،
سیاه و سفید، و دوست و دشمن مسترد گردد.

امـانـت هـر چـنـد از نـظـر ظـاهـر و ارزش مـادّی کـم بـهـا بـاشـد، قـابـل احـتـرام و پـس
دادن اسـت.امـیـرمـومـنـان (علیه السلام) نقل کرده که رسول خدا(صلی الله علیه و آله)
ساعتی پیش از ارتحال، سه بار به من فرمود: «ای ابـوالحـسـن، امـانـت را بـه نـیـکـوکـار و
بـدکـار پس بده، کم باشد یا زیاد، حتی اگر نخ و سوزنی باشد».

امانت گذار هر چند از نظر فکری و اجتماعی چهره ای زشت و کریه داشته و مرتکب
کرداری شنیع شـده بـاشـد و یـا حـتی حقوقی را بدهکار باشد، هرگز از ودیعه ای
که به امانت سپرده محروم نمی گردد.

بررسی آثار امانتدار بودن

عـبـداللّه بن سنان گوید: در مسجدی بر حضرت صادق (علیه السلام) وارد شدم
در حالی که آن حضرت، نـمـاز عـصـر را بـه جای آورده و رو به قبله نشسته بود.

عرض کردم: ای پسر پیامبر! یکی از پـادشـاهـان بـر اسـاس اعـتمادی که به
ما دارد، اموالی را به رسم امانتنزد ما سپرده است.با تـوجـه بـه ایـنـکـه خـمـس
آنـهـا را بـه شـمـا نمی پردازد، اجازه می دهید ما خمس آنها را به شما بـپـردازیم؟

امام، در پاسخ سه بار فرمود: به پروردگار سوگند! اگر ابن ملجم ـ قاتل جدّم
علی (علیه السلام) ـ امانتی به من بسپارد به او برمی گردانم!»

آثار امانتداری

ایـن اصـل مـهم اخلاقی، آثار ارزنده ای نیز در پی دارد.حضرت رضا (علیه السلام) فرمود:
«پـیـروان مـن مادامی که یکدیگر را دوست بدارند و هدایت نمایند و ادای امانت کنند
پیوسته در خیر خواهند بود».

راستی و درستی: اگـر افـراد و جـامـعـه امانت یکدیگر را حفاظت کنند و در آن خیانت
نورزند و همه امانت های الهی را پاس دارند، درستی و راستی فزونی خواهد یافت.

روزی و ثروت: رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: «امانتداری ثروت فراوان می آورد.»
رهایی از دوزخ: مـومـن پـاک سـرشـتـی کـه در هـیـچ امـانـتـی خـیـانـت نـورزد و هر ودیعه ای
را سالم به صاحبش برگرداند، حیف است داخل دوزخ شود.ابـوذر گـویـد: از رسول خدا(صلی الله
علیه و آله) شنیدم که فرمود: «روز قیامت در دو سوی صراط، (صله رحم) و (امانتداری) قرار دارند
و هنگامی که انجام دهنده صله رحم و امانتدار از روی آن عبور کند بدان وسیله از لغزیدن در دوزخ
نجات می یابد».

ارمان ـ ایسنا

گردآوری:
اخبار مرتبط:
فیلم پرشین وی
آرون گروپ
آرون گروپس