جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
درخواست تبلیغات

طرز تهیه آش ماست تبریزی(پیش غذایی برای مهمان های ویژه)

اشتراک:
آش ماست تبریزی آشپزی و شیرینی
آش ماست تبریز یکی دیگر از آش‌های سنتی و اصیل ایرانی است. همان‌طور که می‌دانید آش یکی از غذاهای سنتی ایرانی است که در هر شهر به روش و سبک خاصی تهیه می‌شود.با ما همراه باشید .

آش تبریزی یکی از انواع آش های سنتی و خوشمزه ایرانی است که در شهرهای مختلف کشور با مواد و روش های بسیار متنوعی طبخ می شود.یکی از آشهای بسیار خوش طعم و محبوب در ایران آش ماست است که در اصل غذایی تبریزی میباشد .با ما در پرشین وی همراه باشید .

مواد لازم آش ماست تبریزی

پیاز ۲ عدد متوسط

عدس ۱ لیوان

برنج ۱ استکان

سبزی آش ( تره،جعفری، اسفناج، کمی گشنیز ) ۱ کیلو

آب گوشت ۴ لیوان

کوفته ریزه ۱۰ – ۱۵ عدد

سیب زمینی ۱عدد متوسط

ماست به مقدار لازم

نمک ، فلفل ، زرد چوبه به مقدار لازم

روش تهیه آش ماست تبریزی

برنج را در یک ظرف متوسط از یک ساعت قبل با مقداری آب و نمک خیسکنید و کنار بگذارید .عدس را بشوئید و به مدت ۵ دقیقه در آب جوش خیس کنید .( داخل یک ظرف با درب بسته ) در قابلمه ای مناسب با گنجایش کل مواد آش ، کمی روغنبریزید و پیاز خلال شده را همراه کمی زردچوبه در آن سرخ کنید تا طلایی شود .آب عدس را خالی کنید و آن را به پیاز اضافه کنید و کمی تفت دهید تا پیاز ها کمیطلایی شود.

آش ماست تبریزیاش محلی

دو لیوان از آب گوشت را به عدس بیفزائید و حرارت زیر قابلمه را کمی زیاد کنید تا آب گوشتبجوشد بعد درب ظرف را بگذارید و یک ساعت صبر کنید تا عدس ( با حرارت نسبتاملایم ) تقریبا نیم
پز شود .طی این یک ساعت ، سیب زمینی را نگینی خرد کنید و در مقداری روغن سرخ کنید .کوفته ریزه را هم آماده کنید ، کمی سرخ کنید و کنار بگذارید .بعد از اینکه عدس نیم پز شد ، برنج را به عدس اضافه کنید.و صبر کنید تا برنج کمی باز شود .

یک عدد پیاز باقی مانده را ریز رنده کنید و در یک کاسه ، کمی فلفل سیاه و نمک وزردچوبه به آن بیفزائید وهمراه سبزی ( که بهتر است اسفناج آن کمی بیشتر باشد ) و باقیمانده آب گوشت
به آش اضافه کنید .( دقت کنید که آب داخل آش کم نباشد هرجا نیاز به اضافه کردن آب بود ، از آب جوش استفاده کنید )حدودا یک ساعت بعد از اضافه کردنسبزی ، سیب زمینی های سرخ شده را داخل آش بریزید و چند دقیقه بعد کوفته ریزه ها را داخلآش بیندازید.۱۵ – ۲۰ دقیقه بعد از ریختن کوفته ریزه ها ،در این زمان آش آماده میل کردن است .

چگونه اسفاده ماست در آش

تبریزی حدود یک الی دو لیوان از ماست را قبل داخل آشبریزد و کاملا مخلوط کنید و بعد میل کنید و باقیمانده ماست را موقع میل کردن غذا روی آن بریزیماست را بدون اینکه داخل آش بریزید ، در ظرف جداگانه کنار آش سرو کنید .موقع صرف آش ، هرکس بسته به ذائقه خود به مقدار دلخواه ، ماست به غذا اضافه خواهد کرد .

آش های سنتی و خوشمزه آش دوغ

مواد لازم برای برای تهیه کوفته

گوشت چرخ کرده ۱۰۰ گرم

پیاز ۱ عدد کوچک

آرد ذرت ۱قاشق غذا خوری

نمک ، فلفل ، زردچوبه روی هم نصف قاشق غذا خوری

روش تهیه کوفته :

پیاز را ریز رنده کنید وهمراه نمک و فلفل ، زردچوبه و آرد ذرت به گوشت چرخ کرده اضافه کنید .حدود ۱۵ دقیقه کاملا مخلوط کرده تا حالت چسبندگی پیدا کند و کاملا یکدست شود .به اندازه یک گردو از مواد بردارید و به شکل کوفته های کوچک درست کنید و بعد کوفته ها رادر مقداری روغن از قبل داغ شده سرخ کنید .

تبیان – عصر ایران

گردآوری:
برچسب ها:
اخبار مرتبط:
فیلم پرشین وی
آرون گروپ
آرون گروپس