بیوگرافی کامل رویا نونهالی + عکس
رویا نونهالی بازیگر ایرانی و متولد سال ۱۳۴۱ در تهران می باشد .او در رشته نقاشی در دانشگاه تهران تحصیل کرده است و به زبان انگلیسی و فرانسه کاملا مسلط است . از معروف ترین نقش های او می توان به نقش ناتاشا در خواب و بیدار اشاره کرد . از فیلم های دیگر این بازیگر می توان وقت رؤیا , هلن , مشکل گیتی , نیمه شب اتفاق افتاد و اعترافات ذهن خطرناک من را نام برد . با پرشین وی همراه باشید تا با بیوگرافی رویا نونهالی بیشتر آشنا شوید .
آشنایی با بیوگرافی رویا نونهالی
در بیوگرافی رویا نونهالی آمده است که رویا نونهالی (زاده ۲۴ بهمن ۱۳۴۱ در تهران) اصالتا مازندرانی) بازیگر ایرانی است.
نونهالی دارای تحصیلات در رشته نقاشی از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران است.
آغاز فعالیت
شروع فعالیت هنری از سال ۱۳۶۲ با بازیگری تئاتر.
فعالیت در سینما از سال ۱۳۶۶ با حضور در فیلم « یار در خانه و…» ساخته خسرو سینایی.
بازی در تلویزیون سال ۱۳۸۱ با مجموعه «خواب و بیدار».
جوایز
نونهالی تاکنون جوایز بسیاری را از آن خود ساخته که برای نمونه میتوان به سیمرغ بلورین بهترین
بازیگر نقش اول زن در هفتمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم « عروسی خوبان »، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش
دوم زن در هجدهمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم «بوی کافور، عطر یاس» اشاره کرد.
فیلم های رویا نونهالی
• صداها (۱۳۸۷)
• خاک آشنا (۱۳۸۶)
• مانا (۱۳۸۶)
• نیلوفر (۱۳۸۶)
• عصر جمعه (۱۳۸۴)
• ماهیها عاشق میشوند (۱۳۸۳)
و…
رویا نونهالی در برنامه عصر جدید ساخته احسان علیخانی در کنار امین حیایی , آریا عظیمی نژاد و سید بشیر حسینی به عنوان یکی از داوران این برنامه حضور دارد .
درباره دلیل کم کاری رویا نونهالی بیشتر بدانید
پیشنهادات کاری کمتر شده است
بیوگرافی رویا نونهالی چنین می گوید که این بازیگر دلیل حضور کمرنگش را در سینما کمبود فیلمنامههای خوب دانست و اضافه کرد : دلیل دیگر کمتر شدن پیشنهادهای کاری است که بخشی از آن به وضعیت اقتصادی در عرصه سینما باز میگردد.
هنوز دستمزدم را در یک تله فیلم نگرفته ام
وی با اشاره به اینکه در یک تله فیلم که تبدیل به کار سینمایی شد، هنوز بعد از مدت ها دستمزدش را به صورت کامل دریافت نکرده است، بیان کرد: در برخی از فیلمها پس از چند ماه تاخیر دستمزدم را پرداخت کردهاند و در این پرداخت خیلی بی دلیل از مبلغ مشخص شده، پیشین دستمزد یک ماه کم شده است.
بعضی فیلم ها هستند که نه تهیه کننده حاضر به کار با من است و نه من
نونهالی با اشاره به اینکه در برخی پروژههای تلویزیونی و سینمایی چندین ماه باید صبر کرد تا دستمزدها پرداخت شود، خاطرنشان کرد: در سینما همچنان فیلمهایی در جریان هستند که نه من حاضر به بازی در این فیلمها هستم، نه تهیهکنندگان این فیلم ها درخواستی از من برای بازی دارند.
در بیوگرافی رویا نونهالی آمده این بازیگر سینما و تلویزیون گفته اگر فیلم خوب باشد حتی اگر تعداد آنها کم باشد، بهتر است حتی اگر به قیمت کم کارتر شدن بازیگران تمام شود.
پرداخت دستمزدها دیرکرد دارد
وی در ادامه در مورد مشکلاتی که در مورد پرداخت دستمزدها وجود دارد، او اضافه کرد کرد: برای من تا به حال این موضوع پیش نیامده که برای یک پروژه تلویزیونی کار کنم و دستمزدم پرداخت نشود اما در بیشتر موارد دیرکرد در پرداخت دستمزد کارهایم وجود داشته است.
حاضر نیستم بدون دستمزد در بهترین نقش هم بازی کنم
بازیگر خواب و بیدار افزود: برخی بازیگران وقتی پیشنهاد کاری ندارند حاضر می شوند مجانی کار کنند تا فراموش نشوند اما من حتی در مواردی که تهیه کننده یا کارگردان از دوستانم است حاضر به کار بدون دستمزد نیستم فقط تنها فیلمی که بدون قرارداد مشخصی مشتاقانه حاضر به همکاری شدم فیلمی از آقای بهمن فرمان آرا بود.
فقط برای بازی ام در فیلم فرمان آرا بدون قرارداد مشخص کار کردم
نونهالی در پایان افزود: هرچند ایشان در پایان کار چکی برای من فرستادند که رقم قابل توجه و منصفانه ای داشت اما در این مورد من هیچ مشکلی با بازی بدون دستمزد نداشتم.
بیشتر بدانید گفت و گو با رویا نونهالی پررمز و راز!
دوستان معتقدند شما بانوی مرموزی هستی، هستی؟ هستی که نقاشی خوانده ای و بازیگری و به شهادت شاهدان، یک دیگ آش درست می کنی، هر سال بهتر از پارسال. روش پخت را هم به کسی نمی گویی، نقاشی می کشی شبیه خواب و نشانش نمی دهد، شعرت این قدر بیدار است و منتشر نمی کنی! از خودت هم زیاد حرف نزده ای و این به جذابیت و مرموزیت «کاراکتر» شما افزوده است.
خب، مواد لازم برای پخت آش رشته، بر همگان روشن است. چه آنها که خورده اند و چه آنها که پخته اند. حالا دلت می خواهد چیزی به آن بیفزایی یا چیزهایی، و نگویی و یواشکی تماشا کنی و از قیافه ها و از واکنش ها دریابی حالشان خوب است، کیفورند یا مشکوک اند. هرچه هست راز کوچکی است و به بازی می ماند. مرموز نیست، فقط برایم جذاب است این بازی. شبیه بازی بزرگ زندگی است. آش در جوشش است، کسی گرد نمکی می پاشد، کسی گردشکری. حالا این که دریابی چه طعمی، چه وقتی خوشایند است، می شود یکی از بازی های جذاب زندگی.
ستاره بودن را ترجیح می دهی یا بازیگر بودن را؟ به نظر دوستان شما دومی را انتخاب کرده ای با این که امکان اولی را داشته ای، چرا ستاره بودن را نخواسته ای؟
بعد از سپاس از محبت مهربانان، خدمتت بگویم، پیداست اینجا سه تعریف پایه بحث است؛ بازیگر، ستاره و بازیگری که ستاره می شود. هر سه نوع اینها هست؛ بازیگر که بازیگر است و در طول زندگی اش نقش های خوب و بدی بازی می کند و اگر از تجربه و توانش استفاده کند و میانگین کارنامه اش نمره خوب، خیلی خوب یا عالی بگیرد، باز هم تضمینی نیست که به نوع سوم بدل شود یا بخواهد بدل شود، چیز دیگری شود مطابق با سفارش بازار؛
یعنی چیزی خارج از متن که می شود جای متن را هم بگیرد. ستاره بودن در سینمای دنیا،
یعنی بهره بردن از وجوه تجاری شهرت در این حرفه، که بیرون از خودش
تعریف می شود و به روابط مربوط و نامربوط تبلیغ و تشویق و حاشیه و خبر، بستگی دارد.
کار خودم را کرده ام، جدی گرفتن امکانات و فرصت های باارزش زندگی، طوری که آویخته و آویزان
سرنوشتی نباشی که بازار برایت رقم می زند، خواست به اهمیت زانوی بزرگوار خودت باشد
و دستت را جز روی شانه دوست نگذاری، عجله نکنی، دل به وسوسه مرموز فریبکار
بیشتر خواستن هایی که تمام نمی شوند ندهی و آدمیزادی باشی که در این روزگار،
اگر به آدمیت نیفزود، از آن هم نکاست و خاطره ای شد که گاهی، وقتی کسانی تماشایش می کنند،
یاد حس و معنی به دردبخوری بیفتند و دلی بنوازند و بقیه اش هم مثل بقیه اش باید حتما لطف روزگار شامل حال باشد.
در مجموع و سرانجام به چه کسی می گویند ستاره سینما؟
شاید بهتر باشد ببینیم چه کسانی به چه کسانی می گویند ستاره. در مورد مردم نازنین که تکلیف روشن است، اگر در طی چند یا چندین سال، تداوم حضور بازیگری را دنبال کرده باشند و نقش یا نقش هایی را خیلی دوست داشته باشند، با مهر و سخاوت،
بازیگر محبوبشان را ستاره می دانند؛ اما در مورد مشاور تبلیغاتی و مدیربرنامه و آیین دوست یابی و فیلم زرد و نشریه زرد
و عکس مدام به هر بهانه روی هر جلد و قرارداد با رقم های بزرگ شده تخیلی و عکاس
اختصای و چیرهایی دیگر، قاعده دیگری هست که قبل هم گفتم،
نوعی بازاریابی جهانی است که روی حافظه شرطی کار می کند و درباره این تئوری تلاش می کند
که مثلا این بازیگر، با شرکت در هر فیلمی، حتما فروش بالای آن را مستقل از بقیه عناصر و عوامل تعیین کننده، تضمین می کند.
جالب است بدانید درس هایی از زندگی رویا نونهالی
موفقیت را حاصل تعامل میداند
در بیوگرافی رویا نونهالی آمده است رویا نونهالی که در سالهای فعالیتش جای خیلی از زنان این خاک نشسته، صحبتی از جنگ میان زنان
و مردان به میان نمیآورد. او معتقد است، هر جامعه و حتی هر خانواده، موفقیتش را مدیون تعامل ۲جانبه مردان
و زنان و مادران و پدران است.
رویا نونهالی در چنین خانوادهای متولد شده و میگوید: «در خانواده ما آدم بودن حرمت خودش را دارد. قرار است آدمها به قدر آدم بودنشان حرمت داشته باشند.
اگر بهترند حتما حرمت بیشتری دارند. در مورد پدرم این برداشت با نوعی مهربانی و عاطفه نسبت
به ما که دخترانش هستیم و مادرم که حتما خیلی مهم است و دوست داشتنی، همچنان جریان دارد. این شیوهای
است که یک مرد در زندگی با همسر و ۵ دخترش اختیار کرده است و حتما نقش مدیریت مادرم را باید در گیومه گذاشت.
زن بودن را یک مانع در زندگیاش نمیداند
رویا نونهالی میخواهد که با تمام وجود زندگی کند. او میگوید: «هرگز آرزوی مردن نکردهام.
با همه مشکلات و معضلات هرگز، حتی برای یک آن ذوق و شوق زن بودن را از دست ندادهام. این یک واقعیت است
و شعار هم نمیدهم.
خلأهایی در زندگی هست که باعث میشود انسان آرزو کند، کاش در موقعیت فعلیاش قرار نداشت؛
حالا فرقی نمیکند این انسان زن باشد یا مرد. شاید یک مرد هم بعضی مواقع بهدلیلی مسئولیتهایی که به گردن دارد آرزو کند کهای کاش زن بود.»
حرفهای ساده را جدی میگیرد
در بیوگرافی رویا نونهالی آمده است او اهل کلیشهپردازی نیست اما از سادهترین حرفهایی که کمتر به ذهنمان میآیند،
زیباترین تفسیرها را ارائه میدهد. از نظر او مشکل جامعه ما و هر جامعه دیگر، فراموش کردن
همین حرفهای ساده است. نونهالی میگوید: «چقدر حیف که بعضی حرفهای خوب حیف میشوند.
آنقدر گفته میشوند، تکرار میشوند و نادیده گرفته میشوند که از رمق میافتند. مثل «عدالت» که از حضرتعلی(ع) نقل است،
یعنی هر چیز در جای خود و چقدر حیف که اجرای این جمله به ظاهر ساده کار دشواری است.
تشخیص جای درست هر چیز کار سادهای نیست. تشخیص دادن
کار سادهای نیست و هر چه دنیا شلوغتر میشود، کار سختتر میشود.»
پایگاه سوره , سینما پرس , ماهنامه همشهری ۲۴ , برترین ها