پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
درخواست تبلیغات

بیوگرافی کامل سیما تیرانداز

اشتراک:
بیوگرافی سیما تیرانداز بیوگرافی افراد مشهور
در این مطلب با سیما تیرانداز که از بازیگران سینما و تلویزیون می باشد آشنا می شوید . در ادامه عکس هایی از او را مشاهده می کنید . با ما همراه باشید .

سیما تیرانداز بازیگر ایرانی و متولد سال ۱۳۴۹ در تهران می باشد .او در رشته کارگردانی مدرک کارشناسی ارشد دارد .اولین فیلمی که او در آن ایفای نقش کرد هامون نام دارد .از دیگر فیلم های او می توان کاتیوشا , به وقت خماری , شکلات داغ , بچه مهندس , ستایش و پادری را نام برد . با پرشین وی همراه باشید تا با بیوگرافی سیما تیرانداز آشنا شوید .

بیوگرافی سیما تیرانداز بازیگر سینما و تلویزیون

در بیوگرافی سیما تیرانداز آمده است که او متولد زاده ۹ شهریور ۱۳۴۹ در تهران می باشد .او همسر سابق ناصر هاشمی بازیگر می باشد و بعد از جدایی از او با مجید جوزانی ازدواج کرد و حاصل ازدواجشان یک پسر می باشد .

او دارای مدرک تحصیلی کارشناسی در رشته ادبیات نمایشی از دانشگاه آزاد و کارشناسی ارشد کارگردانی و بازیگری از دانشکدهٔ سینما و تئاتر است. شروع فعالیت سیما تیرانداز از سال ۱۳۶۷ با نمایش‌های آموزشی مدرسه هنر و ادبیات صدا و سیما زیر نظر جاری سابق خود -گلاب آدینه- بود. با بازی در نقش کوتاهی در فیلم هامون ساخته داریوش مهرجویی به سینما آمد و سپس در فیلم بانو ساخته دیگر داریوش مهرجویی بازی کرد. سایه‌های هجوم فیلمی بود تیرانداز برای بازی در آن نامزد جایزه بهترین بازیگر زن از یازدهمین جشنواره فیلم فجر شد.

بیوگرافی سیما تیراندازبیوگرافی سیما تیرانداز

دوران کودکی سیما تیرانداز

تیرانداز می گوید : من از کودکی آرزوی بازیگری داشتم حتی یادم می‌آید در دنیای بازی کودکانه‌‌مان همیشه با دخترعمویم دست می‌دادیم و قول می‌دادیم که در آینده بازیگر شویم. در حدی که حتی انگشت‌هایمان را خون‌آلود به هم آغشته کنیم و قسم بخوریم که بازیگر شویم!

منظورم این است که رؤیای بازیگری از کودکی بامن بود در تمام بازی‌های بچگی‌مان در حال نقش‌بازی کردن بودیم.بعد از مدتی هم با دیدن یک تئاتر دوباره حس علاقه به بازیگری در من اوج گرفت. آن موقع به پدرم گفتم، حتما می‌خواهم بازیگر شوم. پدرم جواب داد پس باید در دوره‌های بازیگری شرکت کنی، اما گرفتار درس و مشق بودم و وقت این کار را نداشتم.این علاقه کم‌کم در حال از بین رفتن بود که یک روز در دبیرستان همکلاسی پشت سری من گفت: «خواهرم در کلاس بازیگری ثبت‌نام کرده است.» من هم پرسیدم: «آدرس کلاس را به من بگو. من هم می‌خواهم به آن کلاس بروم.» آدرس را که به من داد دقیقا در خیابان دریای‌نور بود که یک کوچه با منزل ما فاصله داشت. اینطور شد که رفتم در کلاس ثبت‌نام کردم.

خوشبختانه زمان خیلی کمی تا بازیگر شدن من سپری شد. فاصله ۲ سال بعد از گذراندن دوره بازیگری‌ام، در «مرگ یزدگرد» و «هامون» بازی کردم.خوش شانس بودم  که توانستم به سرعت پیشرفت کنم. بیوگرافی سیما تیرانداز

بیوگرافی سیما تیراندازسیما تیرانداز در منزلش

کتاب مورد علاقه سیما تیرانداز

در بیوگرافی سیما تیرانداز از او درباره کتاب‌هایی که  تازه‌ خواند می‌پرسم از «خندیدن بدون لهجه» فیروزه جزایری‌دوما می‌گوید و از اینکه چقدر کتاب قبلی این نویسنده یعنی «عطر سنبل عطر کاج» کتاب بهتری بود و اینکه مدت‌هاست کتاب فوق‌العاده‌ای نخوانده و خوانده‌هایش همه کتاب‌هایی معمولی بوده‌اند. او ادامه می‌دهد: «اگر بخواهم کتابی را برای مطالعه پیشنهاد کنم، پیشنهادم «میزبان»، «سپیده‌دم»، «خسوف» و در کل مجموعه کتاب‌های «استیفن می‌یر» است که فیلم‌های «twilight» را با اقتباس از این رمان‌ها ساخته‌اند و رمان‌ها به طرز عجیبی بهتر از فیلم‌ها هستند.»

او پیشنهاد دیگری هم برای خواندن دارد: «کتاب «آتوسا دختر کوروش بزرگ» به قلم هلن افشار هم کتاب خوبی برای مطالعه است. چون اولا که تاریخ خودمان است و خواندنش برایمان لازم. بعد هم نگاه زنانه‌ای به تاریخ دارد و البته روایتش مدام بین واقعیت و خیال در حرکت است و همین باعث شده تا روایت جذابی باشد.»

اسرار زندگی من و پسرم

گاهی خیلی خسته می‌شوم و دلم می‌خواهد بی‌دغدغه دو ساعت بخوابم اما نمی‌شود. در همه این مراحل نقش مادر بودنم را نیز دارم. جالب است که بخشی از کارهای عکاسی را با پسرم می‌روم و اتفاقا او خیلی هم این کار را دوست دارد و حتی به من گفته برایش دوربین بخرم. زندگی من و پسرم روال منطقی خودش را دارد. وقتی بدانم صبح کار خاصی ندارد، او را با خودم سر تمرین و کار می‌برم.

بیوگرافی سیما تیراندازبیوگرافی سیما تیرانداز بازیگر

پسرم در هر شرایطی اولویت زندگی من است. مثلا حتی حالا که به خاطر اجراها دیر به خانه برمی گردم ، با این حال حتما مشق‌های او را چک می‌کنم و حتما صبح‌ها با هم نیم‌ساعت صحبت می‌کنیم.

یک راننده کامیون موفق

در مورد شغل فرزندم هیچ اصراری به اینکه کار مرا دنبال کند، ندارم و در ضمن او را ممانعت هم نمی‌کنم. همیشه گفته‌ام که حتی اگر قرار است راننده کامیون شود، یک راننده کامیون موفق شود. قطعا او را به سمتی هدایت می‌کنم که حس می‌کنم در آن موفق باشد. البته او کلا بخش هنری را دوست دارد و حتی زمانی به من گفت می‌خواهم بازیگری کنم که به او گفتم باید پیش بیاید اما خودم او را مجبور نمی‌کنم.

او کلاس پیانو و زبان می‌رود. در کنارش کلاس اسکواش هم می‌رود. اصلا شاید بخواهد بعدها ورزشکار شود؛ مثل خود من. . . خانواده‌ خودم‌هم مرا به سمت کار خاصی هُل ندادند و فقط زمینه‌های مختلف آموختن را برایم فراهم کردند و خودم به سمت هنر گرایش پیدا کردم. البته تجربه ثابت کرده بچه‌هایی که معمولا والدین‌شان خیلی درگیر کارهای هنری هستند، دوست ندارند خودشان هم به سمت هنر بروند. نمی‌دانم چرا اینگونه است!؟

فیلم های سیما تیرانداز

سینمایی

هامون (داریوش مهرجویی ۱۳۶۸)

بانو (داریوش مهرجویی ۱۳۷۰)

سایه‌های هجوم (احمد امینی ۱۳۷۱)

جاده عشق (رجب محمدین ۱۳۷۲)

پاداش سکوت (مازیار میری ۱۳۸۵)

شکلات داغ (حامد کلاهداری ۱۳۸۸)

به امید دیدار (۱۳۹۱)

ع ش ق (قاسم جعفری ۱۳۹۳)

و…

بیوگرافی سیما تیراندازمجید جوزانی همسر سیما تیرانداز

مجموعه تلویزیونی

دودکش (۱۳۹۲)

ستایش ۲ (۱۳۹۲)

بین خودمون بمونه (۱۳۹۳)

نفس گرم (۱۳۹۴)

پادری (۱۳۹۵)

ستایش۳ (۱۳۹۷)

از یادها رفته (۱۳۹۷)

بچه مهندس ۲ (۱۳۹۷)

و…

تئاتر

«مرگ یزدگرد» (بازیگر ۱۳۷۰)

«هتل عروس» (کارگردان)

«دخترک شب طولانی» (کارگردان)

«محاله فکر کنید اینطوری هم ممکنه بشه» (کارگردان و بازیگر)

تله تئاتر «بازرس کل» (بازیگر ۱۳۸۱)

و…

بیوگرافی سیما تیراندازسیما تیرانداز در کنار پدر و خواهرش

جوایز سیما تیرانداز

جایزه بهترین بازیگر زن از دهمین جشنواره تئاتر فجر برای نمایش مرگ یزدگرد (۱۳۷۰)

جایزه بهترین بازیگر زن از بیستمین جشنواره تئاتر فجر

نامزد جایزه بهترین بازیگر نقش اول در یازدهمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم سایه‌های هجوم.

برنده تندیس بهترین بازیگر نقش مکمل زن از یازدهمین جشن خانه سینما برای فیلم پاداش سکوت.

برنده جایزه بهترین بازیگر زن از بیست و هشتمین جشنواره تئاتر فجر برای نمایش پری خوانی عشق و سنگ ۱۳۸۸

یشتر بدانید گفتگو با سیما تیرانداز

واکنش خانواده در مقابل تصمیم شما به بازیگری چه بود؟

با مخالفت‌های زیاد خانواده و اشک‌ و آه! آنها روبه‌رو شدم. اما در نهایت خانواده مجبور شدند
شرایط من را قبول کنند و از یک جایی به بعد متوجه شدند که نمی‌توانند
جلودار من شوند. در واقع من راهم را انتخاب کرده بودم.

اولین تلاش جدی‌ای که برای رسیدن به هدفت کردی چه بود؟

بعد از اینکه در دوره‌های بازیگری ثبت‌نام کردم در ۲ تئاتر مشغول به کار شدم. یک تئاتر کودک بود
و یک تئاتر ساده که با کارگردانی خانم گلاب آدینه.

بیوگرافی سیما تیراندازسیما تیرانداز در پشت صحنه ستایش

اولین باری که مقابل دوربین قرار گرفتی بازی در کدام کار بود؟

بازی در «هامون» آقای مهرجویی بود خوشبختانه آن زمان آنقدر سنم کم بود که خیلی دلهره بازی نداشتم.با بازیگران آشنا نبودم البته آن موقع نه آقای خسرو شکیبایی آن‌قدر فوق ستاره بودند و نه خانم بیتا فرهی! در حقیقت نمی‌دانستم در چه کار مهمی بازی می‌کنم. خوشبختانه برخلاف نسل امروز که یک چیزهایی برایشان مهم‌تر از چیزهای دیگر است، ولی برای من خود بازیگری در اولویت است. هیچ‌‌وقت فکر نکردم کجا بازی کرده‌ام و با چه کسی بازی می‌کنم.

همیشه و در هر جایی خود بازیگری برایم جلوتر از هر افتخار دیگری بوده و همین مسئله باعث می‌شد در نقش‌آفرینی‌هایم راحت باشم و با آرامش بیشتری کار کنم. حتی در مقابل مرحوم آقای خسرو شکیبایی و آقای انتظامی با آرامش بازی کردم. در واقع انگیزه بازیگری باعث شد که خودم را مقابل بزرگانی که با آنها بازی می‌کنم نبازم.

واکنش بقیه افراد گروه بعد از بازی در اولین کارت چطور بود؟

من خیلی جوان بودم و عوامل کار من را به چشم یک دختربچه نگاه می‌کردند اما هیچ‌وقت فراموش نمی‌کنم که آقای انتظامی به من گفتند که آینده روشنی را برای تو می‌بینم و می‌دانم خیلی موفق می‌شوی. ایشان همیشه این لطف را به من داشتند و به من دلگرمی می‌دادند و به من می‌گفتند که تو دختر بااستعدادی هستی.

بیوگرافی سیما تیراندازسیما تیرانداز در پادری

فکر می‌کنم با اینکه کم‌سن بودم اما همیشه انتخاب‌های خوبی داشتم. در دوره دبیرستان پدرم درمورد تحصیل من هیچ تصوری جز رشته تجربی و ریاضی نداشت و من بعد از گذراندن سال اول با تمام مخالفت‌های پدرم تصمیم گرفتم به هنرستان بروم. بیوگرافی سیما تیرانداز

این خودم بودم که برای زندگی‌ام راه موردعلاقه‌ام را انتخاب کردم و وقتی در رشته موزه‌داری و نمایش در دانشگاه قبول شدم پدرم باز هم اصرار داشت که رشته موزه‌داری را دنبال کنم. اما خب انتخاب من تحصیل در رشته نمایش بود. باز هم می‌گویم خوشبختانه
انتخاب‌های زندگی‌ام انتخاب‌های درستی بوده است. دلیل این اتفاقات خوب را نمی‌دانم شانس بدانم یا تقدیر خوب.

اولین دستمزدت چقدر بود و با آن چه کردی؟

۸هزار تومان در سال ۶۸ گرفتم، یادم می‌آید با آن دستمزد یک انگشتر طلا و یک ضبط صوت خریدم.

سیما تیرانداز اگر بازیگر نمی‌شد چه شغلی را انتخاب می‌کرد؟

از قبل به معماری هم علاقه داشتم. شاید سعی می‌کردم شغل مهندس معماری را انتخاب کنم
و یک زندگی کارمندی را انتخاب می‌کردم و زندگی‌ام کاملا متفاوت می‌شد.

بیوگرافی سیما تیراندازسیما تیرانداز و پسرش
بیوگرافی سیما تیراندازسیما تیرانداز بازیگر
بیوگرافی سیما تیراندازناصر هاشمی همسر سابق سیما تیرانداز

ویکی پدیا , مجله ایده آل , روزنامه شرق

گردآوری:
اخبار مرتبط:
فیلم پرشین وی
آرون گروپ
آرون گروپس