پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
درخواست تبلیغات

بیوگرافی کامل مهری ودادیان (بازیگر سینما و تلویزیون)

اشتراک:
بیوگرافی مهری ودادیان بیوگرافی افراد مشهور
در این مطلب با مهری ودادیان که از بازیگران پیشکسوت سینما و تلویزیون بود آشنا می شوید .او در سال 1389 درگذشت . در ادامه عکس هایی از او را مشاهده می کنید . با ما همراه باشید.

مهری ودادیان بازیگر ایرانی و متولد سال ۱۳۱۵ در تهران بود . او فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۳۷ شروع کرد و از جمله فیلم های این بازیگر می توان شوهر آهو خانم , خداحافظ رفیق , راننده تاکسی و کمیته مجازات را نام برد .این بازیگر در اثر ابتلا به عفونت ریه در سال ۱۳۸۹ در بیمارستان سجاد درگذشت . برای آشنایی با بیوگرافی مهری ودادیان با پرشین وی همراه باشید.

بیوگرافی مهری ودادیان بازیگر قدیمی

مهری ودادیان که نام اصلی او کبری ودادیان غلامحسین است (۲ خرداد ۱۳۱۵ در تهران – ۹ اسفند ۱۳۸۹ در تهران) بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون ایران بود.

او بازی در تلویزیون را از حدود سال‌های ۱۳۳۷ با اجرای زنده نمایش‌ها آغازکرد. بازی در سینما را از سال ۱۳۴۶ با ایفای نقش کوتاهی در «آشیانه خورشید» وارد دنیای سینما شد و سال بعد در فیلم شوهر آهو خانم بازی کرد. وی در طول بیش از ۵۰ سال فعالیت هنری، در برابر دوربین کارگردانان شاخصی از جمله ناصر تقوایی، علی حاتمی، بهرام بیضایی، امیر نادری، فریدون گله و بهمن فرمان‌آرا به ایفای نقش پرداخت.

بیوگرافی مهری ودادیانزندگینامه مهری ودادیان

شازده احتجاب، تنگسیر، تنگنا، رگبار، خاطرخواه، قلندر، خداحافظ رفیق، صبح روز چهارم، زیر پوست شب و شوهر آهو خانم از جمله فیلم‌هایی است که قبل از انقلاب در آنها بازی کرده است . مهری ودادیان در حدود چهار دهه حضور در سینما و تلویزیون در بیش از ۹۰ فیلم سینمایی و ده‌ها مجموعه تلویزیونی نقش‌آفرینی کرد. ودادیان همچنین در سریال‌های دایی‌جان ناپلئون به کارگردانی ناصر تقوایی و آتش بدون دود ساخته نادر ابراهیمی بازی کرده‌است. آخرین بار سال ۱۳۸۵ در فیلم «راننده تاکسی» ساخته مهدی صباغ‌زاده مقابل دوربین رفت. آخرین مجموعه تلویزیونی که خانم ودادیان در آن بازی کرده نیز سریال «بی‌گناهان» (۱۳۸۷–۱۳۸۶) نام دارد.

در بیوگرافی مهری ودادیان آمده است وی در اواخر عمر به بیماری آلزایمر و پارکینسون مبتلا شده بود، در ۹ اسفند ۱۳۸۹، به دلیل عفونت شدید ریه، بالابودن قند خون و بیماری کلیوی در سن ۷۴ سالگی در بیمارستان سجاد واقع در میدان فاطمی تهران درگذشت و پیکرش از مقابل خانه سینما در تهران تشییع و به خاک سپرده شد.

فیلم های مهری ودادیان

سینمایی

راننده تاکسی (۱۳۸۵)

عاشق (۱۳۸۵)

معادله (۱۳۸۲)

کمیته مجازات (۱۳۷۷)

زندگی (۱۳۷۶)

سرحد (۱۳۷۵)

شب روباه (۱۳۷۵)

متهم (۱۳۷۵)

سلام به انتظار (۱۳۷۴)

فردا روز دیگری است (۱۳۷۴)

مرد آفتابی (۱۳۷۴)

الو! الو! من جوجوام (۱۳۷۳)

و…

بیوگرافی مهری ودادیانمراسم تشییع مهری ودادیان

تلویزیونی

مزرعه کوچک

عباسقلی‌خان دوم

دختران اپیزود: پرنده

تهران ۱۱–۵۹۵ ج ۴۸

خانه ما

سکوت سحر

مدرسه مادربزرگ‌ها

دزدان مادربزرگ

و…

تناتر

مرحوم آقا

گردش شبانه

شبات

زیر گذر لوطی صالح

و…

بیوگرافی مهری ودادیانمزار مهری ودادیان

بیشتر بدانید دختر مهری ودادیان : مادرم همیشه به مردم عشق می ورزیدند

دختر هنرمند پیشکسوت سینمای ایران درباره مادرش گفت: دوازده سال توفیق داشتم در خدمت مادرم باشم و لحظه های بسیاری را کنارشان بگذرانم متاسفم که دیگر ایشان بین ما نیستند. مادر همیشه مردم را دوست داشتند و به آنها عشق می ورزیدند.

او ادامه داد : در این دوازده سالی که مادر مریض بودند مسئولین همیشه به ما لطف داشتند همیشه ما را حمایت و پشتیبانی کردند.از دفتر ریاست جمهوری و سایر نهادها و ارگانها ممنونم به خصوص پرسنل بیمارستان سجاد که در چهل و سه روزی که مادر بستری بودند همه مثل مادر و مادربزرگ خودشان از او مراقبت می کردند.

او گفت : از همه رسانه ها که در این مدت با ما بودند سپاسگزارم و به همه ملت عزیز ایران تسلیت می گویم. می دانم همه مردم مادرشان را دست من سپرده بودند و من شرمندم که دیگر نتوانستم از ایشان نگهداری کنم دوازده سال این توفیق را داشتم که در خدمتش باشم ولی از همه شرمندم بیشتر از این نتوانستم.

بیوگرافی مهری ودادیانمریلا زارعی در کنار مهری ودادیان
بیوگرافی مهری ودادیانمهری ودادیان در بستر بیماری
بیوگرافی مهری ودادیانآشنایی با مهری ودادیان
بیوگرافی مهری ودادیاندیدار بازیگران با مهری ودادیان

ویکی پدیا , سینما پرس

گردآوری:
اخبار مرتبط:
فیلم پرشین وی
آرون گروپ
آرون گروپس