بیوگرافی کامل بهادر مالکی (صداپیشه فامیل دور)
بهادر مالکی در رشته نمایش عروسکی تحصیل کرده است و به گفته خودش از کودکی به این کار علاقه,
داشته است . از جمله فعالیت های بهادر مالکی که در آنها صداپیشگی کرده است می توان مخ آبادی ها ,
امداد حشرات , من و بابام و باباش , کلاه قرمزی و… را نام برد . بد نیست بدانید او در چند فیلم نیز ایفای نقش کرده است .
بهادر مالکی
بهادر مالکی (زاده ۱۳۶۱، تهران)صداپیشه ایرانی و فارغالتحصیل رشته نمایش عروسکی از دانشکده هنرهای,
زیبای دانشگاه تهران است.
مالکی فعالیت در تلویزیون را به عنوان صداپیشه، در برنامه «خانم حنا» آغاز نمود. این هنرمند، در آثاری چون ,
«من و بابام و باباش»، «امداد حشرات» و «مخآبادیها» به جای شخصیتهای عروسکی صحبت کردهاست.
بیشتر شهرت او به دلیل صداپیشگی او به جای فامیل دور در مجموعه کلاه قرمزی بوده است.
زندگی
بهادر مالکی بنا به گفتهٔ خودش از کودکی به ساخت عروسک علاقهٔ بسیاری داشت و به همین خاطر در همان زمان نیز,
به نسبت همسن و سالان خود عروسکهای بیشتری داشت.به گفتهٔ او کمکم و با گذشت زمان همین مسئله,
باعث گرایش او به نمایش عروسکی و تحصیل این رشته شد، به طوری که پس از آن هم اکثر ,
کارهایش در زمینهٔ کودک بوده است.
او دلیل فعالیتش در این زمینه را عشق و علاقه به این حیطه میداند.او دنیای کودک را بیشتر شبیه حسی درونی،
آرامشبخش، بیریا و باصداقتتر میداند و معتقد است در این حیطه احساس آزادی و راحتی بیشتری میکند.
او بر این باور است که کار در این حیطه از همان ابتدا آرامش فوقالعادهای به او داده است.
فعالیت های بهادر مالکی
مالکی پیش از ورود به مجموعهٔ کلاهقرمزی در مجموعههایی چون من و بابام و باباش، مخآبادیها (شهر کودکان),
(به کارگردانی محمد اعلمی)، امداد حشرات و … حضور داشته است.
معرف بهادر مالکی به گروه کلاهقرمزی مرضیه محبوب بود. محبوب که استاد مالکی در دانشگاه بود و در گذشته,
به واسطه همکاریهای مشترکشان کارهای مالکی را دیده بود وی را به گروه کلاهقرمزی معرفی شد.
فیلم شناسی
کلاهقرمزی و بچهننه (۱۳۹۱),
طبقه حساس به کارگردانی کمال تبریزی (۱۳۹۲),
ابله (مجموعه نمایش خانگی) به کارگردانی کمال تبریزی (۱۳۹۳),
امکان مینا به کارگردانی کمال تبریزی (۱۳۹۴),
بمب به کارگردانی پیمان معادی (۱۳۹۶)
مجموعههای تلویزیونی
کلاهقرمزی ۹۰ (۱۳۹۰),
کلاهقرمزی ۹۱ (۱۳۹۱),
کلاهقرمزی ۹۲ (۱۳۹۲),
کلاهقرمزی ۹۳ (۱۳۹۳),
کلاه قرمزی ۹۴ (۱۳۹۴),
کلاه قرمزی ۹۶ (۱۳۹۶)
بیشتر بدانید صداپیشه فامیل دور، نمایش «بیست و یک» و غمِ تنهایی
بهادر مالکی اصلا اهل مصاحبه نیست و سخت ترین کار برایش حرف زدن از خودش است ولی علاقه اش به ما,
و اجرای نمایش «بیست و یک» بهانه خوبی شد تا بعد از اجرا سراغش برویم و درباره ویژگی های کاری,
و شخصیتی اش صحبت کنیم.
مدرک تحصیلی بهادر مالکی
مالکی که مدرک کارشناسی ارشد نمایش عروسکی را از دانشکده هنرهای زیبا گرفته است، از سال ۸۵ وارد,
تلویزیون شد و بیشتر در حوزه نمایش های عروسکی فعال بود.
با این که مالکی در فیلم ها و سریال هایی نظیر «کلاه قرمزی و بچه ننه»، «طبقه حساس»، «ابله» و «امکان مینا»,
بازی کرده ولی برای نمایش «بیست و یک» باز هم از عروسک کمک گرفته و ترکیبی از بازیگری و نمایش عروسکی,
را روی صحنه برده.
بیست و یک داستان پدری تنها در میان دریاست که یک جوجه خروس در کنارش به دنیا می آید و ماجرای ازدواجش,
دستمایه نمایش می شود.
کار «بیست و یک» چطور شکل گرفت؟ ایده اولیه کار از کجا آمد؟
– این کار اولین بار ۱۰ سال پیش اجرا شد. شاکله اصلی این نمایش پایان نامه عملی دوره کارشناسی و کارشناسی,
ارشد من بود ولی طی این سال ها خیلی تغییر کرده و تفاوتش مثل سیر و سیر ترشی است،
آن قدر مانده ه جا افتاده.
فضای کار هم غریب است هم آشنا. من تصورم این بود که همه داستان در یک وان حمام اتفاق می افتد و مرد ,
از سر تنهایی با اردک درون وانش بازی می کند.
– چقدر خوب است که این تصور در ذهن تان است. ایده و امید من این است که بیشتر تصاویر این کار در ذهن مخاطب,
شکل بگیرد. تصاویری که در ذهن مخاطب شکل می گیرد، خستگی را از تنم بیرون می کند.
خودت برای اجرای اولیه این نمایش چه ایده ای داشتی؟
اجرای نمایش تک نفره توسط بهادر مالکی
– برای من مهم بود که اجرای یک کار تک نفره را تجربه کنم که هنوز هم بعد از ۱۰ سال در حال تجربه کردن هستم.
می خواستم ببینم می توانم به تنهایی مخاطب را جذب کنم یا نه؟ به این فکر کردم که داستان چطور باشد؟
چه عروسک هایی باشند و … نیت اولیه ام این بود و بعدتر به این نتیجه رسیدم که در رابطه با تنهایی کار کنم.
تنهایی غم همه آدم هاست.
خیلی کار سختی است که یک نفر بخواهد به تنهایی صحنه گردانی کند، مخصوصا در کار عروسکی نیاز ,
به هماهنگی بدن و بیان بالایی دارد.
– هماهنگی بدن من را هم که می بینید (می خندد)، کار سختی است و نیاز به تمرین زیادی دارد و هماهنگی بدن,
با دیسک کمر و این شکم هم سخت ترش می کند.
در اجراهای مختلفی که از تو دیده ایم، به شدت مسلط هستی و هوش هیجانی بالایی داری که باعث می شود ,
نبض مخاطب را در دست داشته باشی. این آمادگی ذهنی از کجا می آید؟
– لطف داری. به همه چیز بستگی دارد ولی عامل مهمی که وجود دارد این است که من به خاطره ام خیلی,
اعتماد دارم. وقتی چیزی یادم می رود در لحظه ناراحت می شوم که یادم نمی آید ولی بعدتر فکر می کنم ,
که حتما مهم نبوده که یادم نمانده.
انرژی مثبت بهادر مالکی
برعکس بیشتر هنرمندان، چندان اهل غر زدن نیستی.
– من از غر زدن متنفرم و به جمله «الخیر فی ما وقع» خیلی اعتقاد دارم. از نظر من غر زدن شکایت کردن بدون ,
حرکت است و تنها انرژی منفی منتشر می کند ولی وقتی این شکایت کردن با حرکت کردن همراه باشد ,
باعث می شود انرژی مثبت بگیری و به سمت بهتر شدن حرکت کنی.
این روزها «راموس تایم» خیلی سر زبان هاست و تو هم انگار از این دست آدم ها هستی که,
دقایق پایانی برگ برنده ات را رو می کنیم.
– هنوز در مسیر کشف خودم هستم. معمولا اتفاق های خوب در همان وقت اضافه شکل می گیرند. برای من,
زیاد اتفاق افتاده است که در دقایق پایانی پازل به هم ریخته ای را سریع حل کنم. در دوره ابتدایی ,
یک روانشناس به مدرسه ما آمده بود که تست هوش می گرفت. به ما گفتند یک نقاشی بکشید.
من مدام با خودم فکر می کردم چه چیزی بکشم و کارشناس هم می رفت و می آمد و نگاه عاقل اندر سفیه اش ,
را حس می کردم ولی در نهایت چند دقیقه آخر یک شکل کشیدم که باور نمی کرد کار خودم باشد.
همیشه ته ماجراها یخم آب می شود؛ مثلا وقتی می رویم دریا وقتی همه خسته می شوند و می خواهند,
بیرون بیایند، من تازه دوست دارم شروع کنم به شنا کردن.
بعد از این همه سال هنوز عشق و علاقه ات به کار عروسکی است؟
– کار عروسکی و بعضی کارهای دیگر هستند که خیلی دوست شان دارم، چون گذشت زمان را احساس نمی کنم.
پرداختن به جزییات زندگی پرندگان سوژه بامزه ای است که لااقل بین تئاتری ها کمتر مورد توجه قرار گرفته.
پای علاقه در میان است یا ایده را دوست داشتی و ادامه دادی؟
علاقه بهادر مالکی به طبیعت
– من عاشق طبیعتم و همیشه مستندهای راز بقا می بینم. بعضی وقت ها بچه ها از من می پرسند که این فیلم,
و سریال را دیده ای؟ من معمولا می گویم نه، ندیده ام. یک بار با خودم فکر کردم که علاقه ام چیست؟
دیدم تنها برنامه ای که در هر شرایطی دوست دارم ببینم راز بقاست. برای من محترم ترین قانون دنیا، قانون طبیعت است.
در سریال نمایش خانگی «ابله» ساخته کمال تبریزی هم بازی کردی. چرا با وجود پتانسیل بالا،
کار موفقی از آب در نیامد؟
– «ابله» هم مثل بعضی کارهای دیگر دچار مشکلات مالی شد و یک کار بیست و شش قسمتی، در ۱۳ قسمت,
تمام شد. بررسی این سریال نیاز به یک جلسه نقد و بررسی دارد ولی در کار پتانسیل بالایی وجود داشت ,
که متاسفانه دچار مشکلات مرسوم شد.
مالکی از ویژگی های صداپیشگی شخصیت «فامیل دور» می گوید
دلم برای فامیل تنگ شده است
بدون شک «فامیل دور» شخصیتی دوست داشتنی و ماندگار در مجموعه «کلاه قرمزی» است و بخش زیادیو
از حلاوت این شخصیت حاصل تلاش بهادر مالکی برای جان بخشیدن به عروسک است.
با بهادر در مورد نحوه شکل گیری این عروسک، شباهتش با خود بهادر و سرانجام پخش سری جدید کلاه قرمزی و
صحبت کردیم.
خواه ناخواه فامیل دور ماندگارترین شخصیتی است که به آن جان بخشیدی. شکل گیری این شخصیت,
چقدر بداهه بود و چقدرش زاییده ذهن طهماسب – جبلی است؟
شخصیت فامیل دور در کلاه قرمزی
– آقای طهماسب گفتند فامیل دور آدمی است که یک لباس نگهبانی تنش است؛ یعنی مراقب درهاست.
کم کم در تمرینات و بداهه پردازی هایی که می کردم این شخصیت شکل گرفت و پخته شد.
بیشتر چیزها بداهه آمدند. بر اساس موقعیت هایی که آقای جبلی و طهماسب می گفتند، بداهه کار می کردیم,
تا به یک کلیت برسیم. در همین تمرینات بود که شکل خنده و گریه شخصیت و تمامی خصوصیات او در آمد.
من تا مدت ها فکر می کردم که مثل دوستان صداسازی می کنی ولی بعدتر فهمیدم که صدای خودت,
است. برای رسیدن به این صدای خش دار جذاب، تمرین خاصی کردی؟
– نه، صدای خودم است. زمانی که برای صداپیشگی فامیل دور تست می دادیم، به درخواست آقای طهماسب,
صداسازی نکردم. ایشان معتقدند که تا می توانید با صدای خودتان صحبت کنید تا بتوانید,
تمام لحظات و احساسات را در بیاورید.
چهره ات هم شبیه فامیل دور است.
– به قول خانم محبوب، مثل زن و شوهرهایی هستیم که بعد از چند سال زندگی شبیه هم می شوند. البته فامیل,
ادعا دارد که شبیه آقای مجری است و ممکن است ناراحت شود که گفتید شبیه من است. (می خندد)
از این که این کاراکتر آن قدر شاخص شده راضی هستی؟
– بله، خیلی خوشحالم که مردم دوستش دارند و تمام سعی ما هم همین بوده ولی خالق فامیل دور فقط من نیستم.
خانم محبوب عروسکش را ساخته، آقای لقمانیان عروسک گردانی می کند، من صداپیشه اش هستم,
و پر است از ایده های آقایان طهماسب و جبلی.
این عروسک یک مجموعه است که با صدای من شنیده شده است.
ویکی پدیا , همشهری جوان