بیوگرافی کامل تینا پاکروان (بازیگر و کارگردان )
تینا پاکروان در فیلم های همچون سارا و آیدا , خانه کاغذی , متروپل , سالهای مشروطه و… ایفای نقش کرده است .
بد نیست بدانید پاکروان تحصیلات خود را در دانشگاه UCLA آمریکا تکمیل کرده است . او تا کنون باافراد برجسته ای ,
چون داریوش مهر جویی , محمدرضا شریفی نیا , بهرام بیضایی و … همکاری داشته است و در مقام های,
دستیار کارگردان , برنامه ریز و… فعالیت کرده است .
تینا پاکروان
تینا پاکروان (متولد ۱۳۵۶ در تهران) کارگردان، تهیهکننده و بازیگر سینمای ایران است. دارای لیسانس کارگردانی سینما ,
از دانشکده سینما تئاتر است و تحصیلات تکمیلی سینما را در دانشگاه UCLA گذراندهاست.
تینا پاکروان در سال ۱۳۵۶ در تهران متولد شدهاست و لیسانس کارگردانی سینما از دانشکده سینما-تئاتر دارد.
فعالیت سینمایی را از کار در مجله سینمایی، گزارش فیلم در سال ۱۳۷۴ آغاز کرده و در ادامه با مجلاتی ,
مانند «ابرار سینمایی» و «صدا، دوربین، حرکت» و هفته نامه «فکور» همکاری داشتهاست.
در سن ۱۸ سالگی در فیلم یاسهای وحشی به کارگردانی محسنینسب به عنوان منشی صحنه فعالیت داشت.
در فیلم «سگ کشی» بهرام بیضایی دستیار کارگردان بوده و در ادامه در سریال «تعطیلات نوروزی» شبکه دو،
برنامهریز و جانشین تولید، در سریال «راز سکوت» هم برنامهریز و جانشین تولید بودهاست.
پاکروان سپس برای ادامه تحصیل به خارج از کشور رفت و در دانشکده یوسیال ای UCLA آمریکا در رشته سینما,
ادامه تحصیل دادهاست. در این میان دو فیلم کوتاه ساخت: «رؤیا» با بازی بهزاد فراهانی و مژگان ربانی ,
و همچنین «اکتور اکتور» که در آمریکا ساختهاست.
یک فیلم مستند هم به نام «همراه با ایرانیان» برای شبکه جهانی جام جم ساخته که به زندگی ایرانیهای مقیم,
لس آنجلس و سانفرانسیسکو میپرداخت.
او پس از بازگشت به ایران توسط محمدرضا شریفینیا در سریال «کلاه پهلوی» به عنوان مدیر برنامهریزی و دستیار,
اول کارگردان با آقای دری همکاری کردهاست. سپس در فیلم «سنتوری» به عنوان مدیر تولید با ,
داریوش مهرجویی همکاری کرد.
بازیگران فیلم کوتاه گره
در فیلم «وقتی همه خوابیم» به کارگردانی بهرام بیضایی مدیر تولید و برنامهریز بودهاست. سومین فیلم کوتاهش,
«گره» نام داشت که محمدرضا شریفینیا، سارا خوئینیها، شقایق فراهانی و محراب رضایی به عنوان,
بازیگر در این فیلم حضور داشتند ,
و اولین کار بازیگریش هم سریال «سالهای مشروطه» است که در آن به عنوان بازیگر، مدیر تولید، طراح دکور ,
و مشاور فیلمنامه حضور داشتهاست.»
وی تاکنون به عنوان مجری طرح، مدیر تولید، بازیگر، برنامهریز، دستیار کارگردان و … در فیلمهای مختلف همکاری ,
داشته و با فیلمسازانی همچون مسعود کیمیایی، داریوش مهرجوئی، بهرام بیضایی، محمدرضا ورزی،
ضیاءالدین دری و … کار کردهاست. از فعالیتهای دیگر وی میتوان به تدریس، انتشار کتاب و نقد و ترجمه ,
در مطبوعات و برگزاری نمایشگاه عکس اشاره کرد.
فیلمشناسی
کارگردان
فیلم سینمایی «لس آنجلس تهران» -(۱۳۹۶),
فیلم سینمایی «نیمه شب اتفاق افتاد» -(۱۳۹۴),
فیلم سینمایی «خانوم» -(۱۳۹۲),
فیلم تلویزیونی «پل» -(۱۳۹۰),
فیلم کوتاه «اینجا شهر من بود» – (۱۳۸۹),
فیلم کوتاه «گره» – (۱۳۸۸),
فیلم کوتاه «آکتور آکتور» – (۱۳۸۶),
فیلم کوتاه «رؤیا» – (۱۳۷۹),
تهیهکننده
فیلم سینمایی «لس آنجلس – تهران» -(۱۳۹۶),
فیلم سینمایی «خانه کاغذی» -(۱۳۹۵),
فیلم سینمایی «نیمه شب اتفاق افتاد» -(۱۳۹۴),
فیلم سینمایی “یحیی سکوت نکرد “-(۱۳۹۳),
فیلم سینمایی “خانوم”-(۱۳۹۲),
فیلم تلویزیونی “داستان عوضی “-(۱۳۹۱),
فیلم تلویزیونی “مسافر بهشت “-(۱۳۹۱),
تینا پاکروان در مقام نویسندگی
نویسنده
فیلم خانوم ,
اینجا شهر من بود ,
گره ,
معجزه
بازیگر
فیلم سینمایی سارا و آیدا (۱۳۹۵),
فیلم سینمایی خانه کاغذی (۱۳۹۵),
فیلم سینمایی متروپل (۱۳۹۲),
سالهای مشروطه (۱۳۸۸),
فیلم تلویزیونی مسافر بهشت (۱۳۹۰)
چهره پرداز
من و دبورا (۱۳۸۴)
بیشتر بدانید تینا پاکروان: تلویزیون سریالی را که بازی کرده ام پخش می کند،اما تصویرم ,
در فیلم سینمایی ام را نه
تینا پاکروان تهیهکننده فیلم «خانه کاغذی» از رفتار تلویزیون و تأکید آنها بر حذف حسین پاکدل از تیزرهای این فیلم,
انتقاد کرد و از خواستههای رسانه ملی برای پخش تیزر این فیلم گفت.
پاکروان با اشاره به حساسیت تلویزیون بر سر چهره و نام حسین پاکدل میگوید:«زمانی که تیزرهای فیلم را,
برای پخش به تلویزیون دادیم ابتدا به ما اعلام کردند که باید تصویر حسین پاکدل را حذف کنید,
اما بعد از اینکه نسخه جدید تیزرها را به آنها دادیم؛
صحبت های تینا پاکروان درباره سانسورهای تلویزیون
بازهم تیزرها از تلویزیون پخش نشد. وقتی پیگیری کردیم، به ما گفتند حتی اسم حسین پاکدل را باید از تیزرهای تلویزیونی,
حذف کنید. بعد از حذف نام و صدای حسین پاکدل، به ما اعلام شد که باید بسیاری از تصاویر من هم که بهصورت,
کلوزآپ و نمای نزدیک بوده حذف شود و تنها سکانسی باز و لانگ شات از فیلم در تیزر گنجانده شود.
من متوجه این اعمالنظرها و محدودیتها نمیشوم.» پاکروان در ادامه به این نکته هم اشاره میکند که ,
«درحالی تلویزیون دستور به حذف تصویر من از تیزرهای تلویزیونی داده که هماکنون سریال سالهای مشروطه ,
با بازی من در حال پخش از شبکههای صداوسیما است.
این رفتار صداوسیما پیش از این نیز سابقه داشته است. حتی در زمان پخش فیلم «یحیی سکوت نکرد» که خانم,
فاطمه معتمدآریا در آن بازی کرده بود، تیزرهای فیلم بهدلیل حضور ایشان پخش نشد درحالی که خانم معتمدآریا ,
در یکی از مهمترین سریالهای تلویزیون به نام «گل پامچال» بازی کرده بود.
تهیهکننده فیلم «خانه کاغذی» در پایان به این نکته اشاره میکند که افرادی همچون فاطمه معتمدآریا، حسین پاکدل,
و بسیاری دیگر توسط تلویزیون معرفی شدهاند و در زمانی که تلویزیون مخاطب زیادی داشت،
اتفاقاً همین شخصیتها یکی از دلایل جذابیت برنامههای صداوسیما بودند,
اما متأسفانه این رسانه از داشتههای خود محافظت نمیکند.
بد نیست بدانید گفت و گو با تینا پاکروان
با وجود سن کم تان فعالیت های متنوع تان کمی عجیب است. در ۱۸ سالگی سینما را با منشی صحنه فیلم ,
«یاس های وحشی» شروع کردید و ۱۸ سال بعد با انواع و اقسام تجربه های مختلف سینمایی اولین فیلم,
بلندتان را ساختید.
چندین سال حضور در سینمای ایران را به عنوان دستیار کارگردان، چهره پرداز، برنامه ریز و… چطور ارزیابی می کنید؟
شروع قعالیت تینا پاکروان
ـ در ۱۸ سالگی که نه، در ۱۶ سالگی فعالیت ام را با نوشتن در مطبوعات سینمایی (مجله «گزارش فیلم») و بعدها ,
در «ابرار سینمایی»، «صدا، دوربین، حرکت»، هفته نامه «فکور» و… شروع کردم. در واقع بعد از کار در,
مطبوعات مشغول به تحصیل در رشته کارگردانی سینما شدم و از همان دوران دانشجویی هم کارم را آغاز کردم.
سال اول دانشگاه منشی صحنه بودم، سال سوم دستیار آقای بیضایی در «سگ کشی» شدم و بعد فیلم,
کوتاهام را ساختم. بعد از آن به آمریکا رفتم و درس خواندم و پس از بازگشت یکسری کار به عنوان ,
برنامهریز انجام دادم و دیگر وارد عرصه تولید شدم.
البته در این بین هم به عنوان چهرهپرداز در فیلم «من و دبورا» آقای دری هم حضور داشتم که متأسفانه پخش نشد,
و در سریالهای «سالهای مشروطه» و «مسافر بهشت» هم بازی کردم. امسال هم علاوه بر «خانوم»,
به عنوان بازیگر در «متروپل» کیمیایی حضور دارم…
معمولاً کسانیکه فیلم اولشان را میسازند، سعی میکنند در گام اول فیلمی استاندارد و اصطلاحاً ,
شسته رفته تحویل دهند. یعنی زیاد از فضای معمول خارج نمیشوند که در ابتدا جایگاهشان,
به عنوان کارگردان تثبیت شود. آیا در مورد شما هم چنین ویژگی صدق میکند؟
ـ نه چون کار من یک روایت مدرن شهری است. روایت مدرن شهری هم بیان سینمایی متفاوت میخواهد و بنابراین,
یک ریسک است.
این ریسک پذیری یا اعتماد به نفس از کجا میآید؟ نتیجه همان چندین سال حضور در سینماست ,
یا به شخصیت خودتان برمیگردد؟
زمان تولید فیلم خانوم
ـ به شخصیتام برمیگردد. راستش اصلاً قرار نبود این فیلم را الان بسازم. یکدفعه تصمیم گرفتم. پیش تولیدم ۵ روز,
و فیلمبرداری ۲۸ روز به طول انجامید تا فیلم به جشنواره برسد.
خود همین زمانی که برای تولید فیلم اولم داشتم یک ریسک است تا نوع روایت و فیلمی که برای ساخت انتخاب کردم ,
و اینها همه و همه از شخصیتام می آید.
از نتیجه این ریسکپذیری نگران نبودید؟
ـ کسى که اهل ریسک است، بى تفکر پشتش، نگران است. من با پشتوانه سالها تجربه ام ریسک کردم و نگران نیستم.
ایده «خانوم» از کجا آمد؟
ـ در ابتدا خانم لیلا لاریجانی پیشنهاد دادند که فیلمی بسازیم در مورد زنی که در زندگی میایستد و در برابر مشکلات,
جاخالی نمیکند (اتفاقی که آمار طلاق در این روزها نشان میدهد که خیلی شایع است).
بعد در نشستهایی که همراه با کمکهای آقایان جیرانی و سیفی آزاد بود به این نتیجه رسیدیم که زن را به زنان,
تبدیل کنیم. یعنی زنانی که در زندگی میایستند و… .
بیشتر آثار پرمخاطب اجتماعی بر اساس ایدهای واقعی شکل گرفتهاند. داستان فیلم شما چطور؟
موضوع فیلم خانوم
ـ بله واقعی و رئال است. کلیت فیلم من ۳ انتخاب از ۳ طبقه مختلف است. ۳ خانواده ۳ معضلی که دارند و روایت مان هم,
اصلاً اپیزودیک نیست. در واقع با یک روایت مدرن روبرو هستیم.
یعنی این ۳ زن انتخابی شما ما به ازای بیرونی دارند؟
ـ بله. حتی میتوانند یک گستره ما به ازای بیرونی داشته باشند، نه یک شخص. یعنی یک انتخاب از یک طبقه یا یک,
معضل کردیم. مثلاً در یک طبقه اجتماعی معضل ورشکستگی برای خیلی از آدمها ممکن است اتفاق بیفتد ,
که بر همین اساس نحوه برخورد با آن متفاوت است که ما یکی از آن برخوردها را انتخاب کردیم.
چقدر طول کشید تا فیلمنامه را نوشتید؟
ـ فیلمنامه اولیه را در ۳ـ۲ هفته نوشتم و وقتی تصمیم به ساختاش گرفتم در ۱۲ روز بازنویسیاش را انجام دادم.
لوکیشنهایتان کجا بود؟
ـ از خیابان فرشته شروع شد و به خیابان راه آهن رسید. یعنی از بالا تا پایین شهر تهران.
روند انتخاب بازیگران چگونه بود؟ بر اساس چه معیارهایی این بازیگران انتخاب شدند؟
ـ بازیگران زن را وقتی که مینوشتم انتخاب کردم و همانها هم شدند. بازیگران مرد را از بین ۳ ـ ۲ گزینه ای که,
برای هر نقش در نظر داشتم انتخاب کردم و در حال حاضر میگویم که بهترین انتخابها بودند.
ویکی پدیا , ایران , بانی فیلم