بیوگرافی کامل منوچهر هادی (کارگردان و فیلمنامه نوبس)
بد نیست بدانید یکتا ناصر بازیگر زن معروف همسر منوچهر هادی می باشد که در اکثر فیلم های او نیز ایفای نقش,
کرده است . منوچهر هادی متولد ۱۳۵۱ در تهران است و حاصل ازدواج او و یکتا ناصر دختری به نام سوفیا می باشد .
از فیلم های این کارگردان می توان آینه بغل , کارگر ساده نیازمندیم , من سالوادور نیستم را نام برد.
منوچهر هادی
منوچهر هادی (زادهٔ ۲۸ مرداد ۱۳۵۱، تهران) کارگردان و فیلمنامهنویس سینما و تلویزیون ایران است.
زندگی شخصی
منوچهر هادی همسر یکتا ناصر، بازیگر ایرانی است. وی پس از گرفتن دیپلم وارد عرصه هنر شد و کارهای متنوعی,
همچون بازیگری، دستیاری کارگردان و تدارکات را آزمود. در سال ۱۳۸۵، اولین فیلمش، «تلاطم» را ساخت,
و در همین سال موفق شد ۴ تله فیلم دیگر با نامهای «آخرین روز ماه»، «تصادف»، «فرصتهای فردا» و ,
«کوچه محجوب» را بسازد که علاوه بر کارگردانی، نویسندگی آنها را نیز عهدهدار بودهاست.
از جمله سوابق هنری وی میتوان به کارگردانی فیلمهایی نظیر «قرنطینه» (۱۳۸۶) و «یکی می خواد باهات حرف بزنه»,
(۱۳۹۰)، اشاره کرد. منوچهر هادی در ۲۰ اسفنده ماه سال ۱۳۹۴ با یکتا ناصر ازدواج کرد.
فیلمشناسی
کارگردانی
سینمایی
او تاکنون ۵ فیلم سینمایی ساخته که به غیر از دنیای پر امید نویسندگی ۳ اثر دیگر را نیز خودش به عهده داشتهاست.
آینه بغل (۱۳۹۶)
کارگر ساده نیازمندیم (۱۳۹۴)
من سالوادور نیستم (۱۳۹۴)
زندگی جای دیگری است (۱۳۹۲)
دنیای پرامید (۱۳۹۱)
یکی میخواد باهات حرف بزنه (۱۳۹۰)
قرنطینه (۱۳۸۶)
شبکه خانگی
عاشقانه (۱۳۹۵)
تلویزیون
پاهای بیقرار (مجموعه تلویزیونی) (۱۳۹۶)
عزیزی که ناپدید شد (۱۳۹۴)
جاده قدیم (۱۳۹۴)
آمین (۱۳۹۳)
خوب، بد، زشت (۱۳۹۳)
خداحافظ بچه (۱۳۹۱)
دختران حوا (۱۳۹۱)
تلهفیلم
کارما (۱۳۹۶) ورک شاپ آوا
تئاتر مردگان بی کفن و دفن (۱۳۹۴)
ته خط (۱۳۹۳)
پاپوش (۱۳۹۰)
آخرین روز ماه (۱۳۸۹)
کوچه محجوب (۱۳۸۵)
فرصتهای فردا (۱۳۸۵)
تصادف (۱۳۸۵)
دستیاری کارگردان
هزاران چشم
چهارشنبهسوری
بیشتر بدانید گفتوگو با «منوچهر هادی»؛ مرد ۳۵ میلیاردی سینمای ایران
فیلم موفق از نظر منوچهر هادی
فیلم موفق از نظر شما چه فیلمی است؟
فیلم چه هنری باشد و برای فستیوال ساخته شده باشد و چه کمدی و تجاری باشد باید مبتنی بر اندیشه باشد،
مخاطب را در نظر بگیرد و سرگرمی ایجاد کند.
فیلم های زیادی از این ویژگی ها برخوردار هستند اما همه آن ها در گیشه موفق نیستند.
فرمول ساخت فیلم ۱۰ میلیاردی چیست؟
فیلم هنری و فیلم تجاری، هرکدام فاکتورهایی دارند و مهم این است که مجموعه فاکتورها درست کنار هم ,
چیده شوند. کارگردان باید توانایی انتخاب های هوشمندانه داشته باشد. انتخاب فیلمبردار، انتخاب قصه و انتخاب ,
بازیگر مجموعه ای است که باعث می شود یک فیلم موفق شود.
در ۱۰ فیلم پرفروش تاریخ سینمای ایران، دو فیلم «من سالوادور نیستم» در سال ۹۵ و «آینه بغل» ,
در سال ۹۶ را شما ساخته اید. سهم اصلی موفقیتشان کدام فاکتورهایی است که نام بردید؟
هر دوی این فیلم ها فیلم تجاری هستند و چیزی که در یک فیلم تجاری مهم است اول از همه یک فیلمنامه,
درست است و بعد کارگردانی که بتواند آن فیلم کمدی یا فضایی که مبتنی بر طنازی کاراکترها،
دیالوگ ها و بخش های مختلف فیلم است را هدایت کند.
اما در موفقیت فیلم های شما حضور پررنگ سوپراستارها را نمی توان نادیده گرفت.
سوپراستارها را چه کسی انتخاب می کند؟ این انتخاب های دست کارگردان است که فیلم را در مسیر درست,
پیش می برد. مثلا در «من سالوادور نیستم» شرط من با تهیه کننده حضور رضا عطاران بود. هر کارگردانی باشد,
ممکن است سهم خودش را بیشتر کند و بگوید نه، رضا عطاران فیلم «آبنبات چوبی»اش یک میلیارد و ۵۰۰ فروخت.
«دراکولایش» که خودش نویسنده، کارگردان و بازیگر بود ۴ میلیارد فروخت ولی فیلم من بالای ۱۶ میلیارد فروخت.
دلیل انتخاب رضا عطاران در من سالوادور نیستم
در اصل انتخاب رضا عطاران برای موفقیت موثر بود. من در «سالوادور نیستم» کارگردانی ام را انجام دادم؛
همان کاری که در «کارگر ساده نیازمندیم» انجام دادم. شاید کارم در «سالوادور» خیلی هم ساده تر بود,
اما آن را برای مخاطب عام ساخته بودم و کارگر ساده را در بخش هنری و برای حظور در ,
فستیوال های داخلی و خارجی می خواستم.
سوپراستاری چون محمدرضا گلزار با همین نگاه برای آینه بغل انتخاب شد؟
در «آینه بغل» ترکیب رضا گلزار و جواد عزتی واقعا برایم مهم بود و رویش اصرار داشتم. جواد عزتی هم زمان,
سر فیلم «هزارپا» بود و اساسا ما نمی توانستیم او را در این فیلم داشته باشیم اما سکانس ها,
و آفیش های روز و شب مان را براساس برنامه جواد عزتی تنظیم کردیم.
ترکیب رضا گلزار و جواد عزتی خیلی به فروش فیلم کمک می کرد. با وجود این که حساسیت های را روی قصه ,
و فیلمبرداری و… داشتیم انتخاب بازیگرها برایم در درجه بالایی از اهمیت قرار داشت.
این حساسیت را روی فیلم کارگر ساده نداشتید؟
راستش از جنس آن فیلم بیش از آنچه فروختیم انتظاری هم نداشتیم. کل فروشمان از آن فیلم حدود,
۵۰۰ میلیون تومان بود. یعنی فروش یک روز «آینه بغل». «کارگر ساده نیازمندیم» یک فیلم شخصی بود,
که درونش دغدغه ها و مسائل اجتماعی را هم مطرح می کرد.
برای فروشش آنچنان خوشبین نبودیم اما فکر جایزه جشنواره ها را می کردیم که البته این اتفاق هم نیفتاد.
به طور کلی مجموعه ای از عوامل مثل حضور سوپراستارها، قصه، کارگردانی، و ژانر فیلم ,
در فروش فیلم ها تاثیرگذار است. شما سهم هر یک از این ها را چقدر می دانید؟
تاثیر عوامل فیلم بر فروش فیلم
وقتی اساسا بخواهیم کار تجاری و کمدی بسازیم که از ابتدا به فروش و تعداد مخاطبانش فکر می کنید,
قطعا حضور سوپراستار مهم است اما باز هم سهم الو مختص فیلمنامه و متن است.
فیلمنامه خوب و حضور سوپراستار هم قطعا نصیب کارگردانی می شود که کارش را بلد است. سوپراستارها,
در اصل با هر کارگردانی کار نمی کنند. این افراد هفته ای سه- چهار پیشنهاد کاری دارند,
اما در طول سال سه یا نهایت چهار فیلم زا آن ها دیده می شود.
می توان گفت برای آن ها هم هیچ چیز به اندازه فیلمنامه و بعد کارگردان مهم نیست. برایشان مهم است,
با کی دارند کار می کنند. بنابراین نقش کارگردان هم در یک فیلم بسیار مهم است.
کارگردانی که موقعیت ها را خوب بفهمند، بازیگران مناسبی انتخاب کند و اگر در مرحله فیلمنامه تغییری لازم است،
تغییر را اعمال کند.
در فیلم های قبلی تر تان مثل زندگی جای دیگری است یا یکی می خواهد باهات حرف بزنه،
گیشه برایتان مطرح نبود؟
چرا مطرح بود اما هیچ وقت آن کار را با فیلم های تجاری آن زمان مقایسه نمیکردم. معمولا مخاطب عام حوصله ,
فیلم هنری ندارد. مخاطب عام می خواهد فیلم ببیند که سرگرم شود. مخاطب امروز فیلمی می خواهد ,
که لحظات شادی برایش رقم بخورد.
این کار را فیلم کمدی انجام می دهد. ما در آن فیلم ها هم قطعا به گیشه فکر می کردیم ولی اساسا ,
مافیای پخش و سینمادارها که ترجیحشان فیلم های کمدی است تا هنری هم در فروش کم بی تاثیر نبودند.
البته سینمادارها حق دارند چون فیلم کمدی مخاطب بیشتری دارد.
دلیل اعتراض به فیلم آینه بغل
ولی خیلی از تهیه کننده و کارگردان ها به اکران آینه بغل معترض بودند و می گفتند فیلم ,
خارج از نوبت اکران شده.
فیلم آینه بغل در پنج یا شش هفته اول ۱۸۰ سالن داشت. بدون هیچ پارتی بازی و مافیا. فیلم می فروخت ,
و سینماداران خودشان می خواستند آینه بغل روی پرده باشد. خیلی از شهرستان ها فقط یک سینما دارند,
و آن سینمادار ترجیحش این است که فیلم بفروش اکران کند.
فکر می کنید بتوانید فیلم اجتماعی بسازید که همپای آینه بغل بفروشد؟
الان اگر قرار باشد فیلم اجتماعی بسازم مطمئنا فیلمی می سازم که فروش بالایی داشته باشد. دیگر تقریبا ,
فاکتورهایی که برای فروش فیلم اجتماعی لازم است دستم آمده. مثلا ابد و یک روز هم بار اجتماعی ,
و هم جنبه های سرگرمی را که مخاطب عام می خواهد دارد. به همین دلیل موفق است و فروش بالایی دارد.
از این که انگ کارگردان تجاری ساز بهتان بخورد، ناراحت نمی شوید؟
من بعد از سالوادور، کارگر ساده را ساختم. بعد زا آینه بغل هم حتما فیلم هنری و اجتماعی می سازم.
در این بین سریال ملودرام «عاشقانه» را ساختم که اصلا کمدی نبود.
من در همه ژانرها تجربه کسب کردم. همین حالا هم مشغول ساخت سریالی هستم که به شدت رئالیستی است.
پس انگ کمدی ساز نمی تواند به من بخورد شاید یکی دو فیلم کمدی دیگر بسازم برای اینکه آینده ,
خودم را به لحاظ مالی تامین کنم اما نه هر فیلم و به هر قیمتی.
ویکی پدیا , هفته نامه همشهری جوان