بیوگرافی مهرداد نصرتی ( آهنگساز و خواننده ایرانی )
مهرداد نصرتی آهنگساز و خواننده ایرانی متولد سال ۱۳۵۳ در تهران می باشد .او با خواننده های معروفی همچون احسان خواجه امیری , ناصر عبداللهی و رضا صادقی همکاری داشته است .از جمله فیلم هایی که او آهنگسازی انها را بر عهده داشته می توان برنامه عمو پورنگ , ماه عسل , روز طولانی , دانههای ریز برف و سربلند را نام برد .او این روزها به عنوان مدرس استعدادهای برتر برنامه عصر جدید فعالیت می کند . با پرشین وی همراه باشید تا با بیوگرافی مهرداد نصرتی آشنا شوید .
بیوگرافی مهرداد نصرتی آهنگساز و خواننده
در بیوگرافی مهرداد نصرتی آمده است که او زاده ۳ دی ۱۳۵۳ در تهران در خیابان پیروزی چهاراه کوکاکولا می باشد .او خانواده ای متوسط داشت و پدرش نجار و مادرش خانه دار بود . این هنرمند دو برادر و دوخواهر دارد و خودش دومین فرزند خانواده است .او در سال ۵۹ با خانواده اش
به همران مهاجرت می کنند .او برای یادگیری موسیقی توسط خانواده اش تشویق شد
و برادرش نیز در کنار او شروع به یادگیری موسیقی کرد .
ابتدا با ساز فلوت و بعد ساکسیفون آلتو و سوپرانو شروع به کار کرد؛ و خیلی سریع به فراگیری پرداخت و در سال ۱۳۶۶
رتبه اول نوازندگی در ساز ساکسیفون رو در جشنواره رامسر کسب کرد .چون از ابتدا با موزیک نظامی نزد
استاد عزیزالله قیطاسی شروع به آموختن کرده بود در سال ۱۳۶۵برای اجرا برنامه در دوران جنگ به جبهه رفت
و در سردشت و بانه واهواز آبادان و سوسنگرد بهمراه برادر و ارکستر نظامی همدان به اجرای برنامه پرداخت.
در دوران دبیرستان با تشکیل گروه سرود در مدرسه هر سال در مسابقات سرود استانی شرکت میکرد و جایرهای متعددی در یافت کرد؛ و در مراسم و برنامهای مختلف به اجرای برنامه میپرداخت
حدوداً از سال ۱۳۶۶ با تئاتر آشنا شد و برای بازیگری و اجرای موسیقی در تئاتر شروع به فعالیت کرد و سالهای زیادی درگیر ساخت موسیقی نمایش بود. در موسیقی نمایش آهنگسازی و شروع کرد خوش درخشید در سالهای ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۴جایزه بهترین آهنگسازی رو در جشنواره سراسری کودک و نوجوان کسب کرد
در بیوگرافی مهرداد نصرتی آمده است در همان سالها با انجمن فیلمسازان جوان آشنا شد و چون علاقه زیاد به ساخت موسیقی فیلم داشت
برای فیلمهای هشت وشانزده میلیمتری کوتاه و نیمه بلند صداگذاری و آهنگسازی کرد.
در سال ۱۳۷۲ جایزه بهترین موسیقی و صداگذاری رو برای فیلم «سخنرانی» ساخته حسن صلح جو دریافت کرد.
آشنایی مهرداد نصرتی با ناصر عبداللهی
در همان ابتدا با شروع مجدد موسیقی پاپ در کشور با ناصر عبداللهی آشنا شد و مسیر کار و همکاری با ناصر در زندگی شخصی او نیز تأثیرات زیادی گذاشت و این دوستی و همکاری تاپایان زندگی ناصر عبداللهی ادامه پیدا کردو در چندین آلبوم بایکدیگر همکاری داشتند.
آهنگهای زلف رها بی همتا مهرعلی وزهرا، خونه وراز و چندین آهنگ دیگه از ساختههای وی میباشد. فوت ناصر عبداللهی اندوه زیادی برای این آهنگساز بودجو آورد و برای مدت طولانی اورا از عرصه کار و هنر دور کرد. در ادامه با صدا و سیما و برنامهای تلویزیونی همکاری کرد خوانندگان خوبی رو مثل رضا صادقی (کوله پشتی) و محمد علیزاده (جزو مد که سال بعد بنامماه عسل تغییر کرد) رو در آثارش به مردم معرفی کرد.بیوگرافی مهرداد نصرتی
با آهنگ «یه مسجد» که با صدای امیر تاجیک اجرا شد وخیلی مورد توجه قرار گرفت در عرصه موسیقی پاپ جایگاه خوبی پیدا کرد. این اثر در صد اثر برتر بعد از انقلاب از نظر کارشناسان موسیقی سازمان صدا و سیما جایگاه پنجم را به خود اختصاص دادهاست. همکاری با احسان خواجه امیری نقطه عطفی در کارنامه او بحساب میآید.
وی در آلبومهای فصل تازه، یک خاطره از فردا، پائیز تنهایی و چندین سریال و برنامه تلویزیونی همکاری داشته که با تیتراژ ماه عسل ۹۴ بهترین تیتراژ سال برای این خواننده ساخت و همچنین بهترین ترانه دوسالانه سازمان رو با آهنگ سریال هشت و نیم دقیقه رو با صدای احسان به دست آورد.
در بیوگرافی مهرداد نصرتی آمده است از سال ۷۶ همزمان همکاری خود را با تئاتر و سینماادامه داد و با قطب الدین صادقی و نصرالله قادری در عرصه نمایش آثار خوبی رو آهنگسازی کرد؛ و همچنین در سینما با علیرضا امینی و سامان سالو و سعید تهرانی چندین موسیقی فیلم رو برآثارشون ساخت و در جشنوارهای مختلف جهانی شرکت کرد
وی بعلاوه در عرصه خوانندگی نیز آثار زیاد رو اجرا کرده و تیتراژها و تک ترکهایی رو روانه بازار کرده. مهرداد نصرتی همچنان در تمامی عرصههای موسیقی پاپ و موسیقی کودک و نوجوان، سینما و تلویزیون و تئاتر همچنان فعال است و مشغول ساخت آهنگهای جدید برای برنامههای مختلف میباشد
فعالیتهای هنری مهرداد نصرتی
برخی از سوابق و فعالیتهای مهرداد نصرتی در جایگاه سازنده آهنگساز عبارتند از:
آلبومها
زیر آسمان شهر (امیر تاجیک ۱۳۸۱)
بوی شرجی (ناصر عبداللهی زلف رها ۱۳۸۱)
هوای حوا (ناصر عبداللهی بی همتا ۱۳۸۲)
ماندگار (ناصر عبداللهی ۱۳۸۵)
فصل تازه (احسان خواجه امیری ۱۳۸۷)
یه خاطره از فردا (احسان خواجه امیری ۱۳۸۹)
پائیز تنهایی (احسان خواجه امیری ۱۳۹۳)
فیلم سینمایی
دانههای ریز برف (علیرضا امینی ۱۳۸۲)
ساکنین سرزمین سکوت (سامان سالور ۱۳۸۲)
سربلند (سعید تهرانی ۱۳۸۵)
فیلمهای انیمیشن
نیایش (۱۳۷۵)
توزان (۱۳۸۴)
حجرالسود(۱۳۸۵)
پلاک(۱۳۹۴)
کیخان(۱۳۹۴)
نمایشها
۱ کدام یک از ما نوشته صادق عاشورپور کارگردان محمد جواد کبودرآهنگی جشنواره شیراز ۱۳۶۹
۲ دنیا نمیخواست بمیرد نویسنده وکارگردان مهدی محتشم صفا جشنواره فجر۱۳۷۴ تالار چهار سو
۳ مسبب کیه نوشته صادق عاشور پور کارگردان محمد جواد کبودرآهنگی جشنواره سنتی ۱۳۷۱ تالار محراب
۴بلبل سرگشته نوشته علی نصیریان کارگردان محمد جواد کبودرآهنگی تالار محراب۱۳۷۲
۵ شاه میمیرد نوشته اوژن یونسکو کارگردان محمد جواد کبودرآهنگی تالار فجر ۱۳۷۳
۶ نمایش عروسکی مقصر کیه نوشته صادق عاشور پور کارگردان محمد جواد کبودرآهنگی جشنواره بین الملی عروسکی تئاترشهر ۱۳۷۴
۷ پائیز تر از برگهای فصل نوشته اصغر فکوی کارگردان بهرام دوست قرین جشنواره استانی ۱۳۷۴تالار فجر
۸ روزهای بلوط نویسنده اصغر بلوطی کارگردان شیدا بلوریان جشنواره فجر۱۳۷۵ تئاترشهر تالار کوچک
و…
فیلم و سریالهای تلویزیونی
۱ روز طولانی کار گردان علی شوقیان
۲ بچه نشو احمد درویشعلی پور
۳ برنامههای زنده تلویزیونی عمو پورنگ از سال ۱۳۸۹ تا اکنون
۴ سریال محله گل و بلبل ۱و ۲ و۳ کار گردان احمد درویشعلی پور
۵ سریال بالشتها کارگردان احمد دریشعلی پور
۶ تیتراژ سریال هشت ونیم دقیقه کارگردان شهرام شاه حسینی
برنامههای تلویزیونی
کوله پشتی
مژده بده
فوقالعاده
جزر و مد
ماه عسل
جشن رمضان
نیمروز
مردم چی میگن
خانواده ۱
طبیب
امروزیها
شهرباران
سیمای خانواده
و…
بیشتر بدانید مهرداد نصرتی: موسیقی حذف شدنی نیست
یا باید موسیقی سنتی کار میکردیم یا موسیقی کودک
مهرداد نصرتی در رابطه با فعالیت در زمینه موسیقی کودکان چنین گفت: از بچگی به موسیقی کودک
علاقمند بودم و دورههای آموزشی را در این زمینه پشت سر گذاشتهام. در یک دورهای که موسیقی
پاپ فعال نبود همهی اهالی موسیقی و خیلی از کسانی که این روزها کارهای بزرگی را در موسیقی انجام میدهند،
موسیقی کودک را تجربه کردهاند.
حتی کسانی که امروز در ارکسترهای بزرگ کار میکنند. ما یا باید موسیقی سنتی کار میکردیم یا موسیقی کودک که
به همین دلیل من سالهای زیادی در این حوزه فعالیت کردم.
نوجوانی و جوانی من در موسیقی کودک سپری شد
او این طور ادامه داد: من در تئاتر کودک و بزرگسال، نزدیک به ۱۵۰ کار ساخت موسیقی داشتهام. پنج سال متداول
در «جشنوارهی امید» جایزهی بهترین آهنگساز را دریافت کردهام. به هر حال همانطور که توضیح دادم اوایل
شروع کار ما به دلیل کمرنگ بودن موسیقی پاپ و البته علاقهی شخصی خودم، به سمت موسیقی
کودک سوق پیدا کردم. میشود گفت که نوجوانی و جوانی من در موسیقی کودک سپری شد.
نظر مهرداد نصرتی درباره داریوش فرضیایی
داریوش فرضیایی خوانندهی کاربلد و دوستداشتنیست
او درباره همکاری با داریوش فرضیایی در برنامه عمو پورنگ بیان کرد : همکاری با داریوش فرضیایی
را بسیار دوست دارم. عموپورنگ در کارهای کودک، یک برند است. همکاری با فرضیایی چند نکته دارد
از جمله این که میتوانم تمام تخیل و رویاهایم را به او منتقل کنم.
خوانندهی خوب، فهیم و کاربلد و دوستداشتنیست. گاهی پیش آمده که در یک روز چهار تا پنج قطعه را ضبط کردهایم
کاری که شاید برای هیچ یک از خوانندههای دیگر امکانپذیر نباشد. حدود ۹ سال است با همدیگر همکاری
داریم و میتوان گفت یکدیگر را حفظ هستیم.
وقتی به من پیشنهاد همکاری میدهند با تمام وجودم استقبال میکنم. ضمن این که باید از خانم زهرا زواری هم
اسم ببرم شاعر بسیار خوبی که عالی مینویسد و بیش از ۹۰% از کارهای ما را او مینویسد.
از همکاری با داریوش و امیرمحمد همیشه لذت بردم. ضمن این که کارهایشان
همیشه مورد استقبال مخاطبان و بینندهها قرار گرفته است.
موسیقی حذفشدنی نیست
شکافی که بین دولت و فرهنگ مردم ایجاد شده، سیستم دور زدن را یاد داده تا هرکسی که دور بزند موفق باشد.
ما هیچ شبکهای نداریم که در آن درمورد موسیقی حرف بزنیم، و خوانندههایمان را در آن شبکه دنبال
کنیم به غیر از چند شبکهی ماهوارهای. چرا نباید شبکهی داخلی برای ارایهی موسیقیمان داشته باشیم.
همیشه مشعلدار شعلهی هنر، موسیقی بوده است. موسیقی حذفشدنی نیست. باید به این نکته نیز اشاره کنم
که از همه بدتر موسیقی «رپ» است که با اعتراض و گاهی توهینهای بسیار شدید به گوش مخاطب
میرسد و متاسفانه بسیار پرطرفدار است. در یک مقایسهی ساده بین فالوورهای خوانندهی
درجهی ۳ «رپ» و بهترین خوانندهی درجهی ۱ موسیقی پاپ متوجه استقبال از این موسیقی میشویم و هیچ کسی هم کاری ندارد.
دوست ندارم همیشه و بیموقع باشم
مهرداد نصرتی در پایان در مورد جلوگیری از به تکرار رسیدن، گفت: فکر میکنم هنرمندان در تمام مدلهای هنری یه وقتهایی، یک لحظاتی نیاز به سکوت دارند. باید نباشند تا بعد باشند. هرکاری اوج و فرود دارد و در مورد خواننده هم این موضوع صدق میکند. خواننده هم اوج و حضیض دارد. اما اگر در کنار همهی اینها با موج حرکت کنید همیشه هستید. من همیشه هستم اما به موقع. دوست ندارم همیشه و بیموقع باشم. برای حضورم باید دلیل داشته باشم.بیوگرافی مهرداد نصرتی
صحبت های مهرداد نصرتی درباره ناصر عبداللهی
اگر بخواهم واقعیت امر را بگویم شاید کسی باورش نشود و آن اینکه ناصر معلم نداشت . او موسیقی را
ذاتی یاد گرفته بود . رابطه ی او با تک تک نت ها از مرز تئوری گذشته بود . می گویم گذشته بود چون چون تئوری را
می شناخت اما ورای آن بود . وقتی من ترانه ( ازم نخواه با تو بمونم / تو هیچی از من نمی دونی ) را برای او گفتم .
بعد از چند بار خواندن به من گفت : من یک خواننده صدا بم هستم . خواننده بم نمی تواند با « ایی » تحریر بزند .
باید این بخش به ( نمی دونم ) تبدیل شود که البته مفهوم آن عوض می شود . گفتم این همان
چیزی است که تو می خواستی . بنابراین باید بخوانی .
باورتان نمی شود سه سال روی این ترانه کار کرد . در تمام لحظات کار . تفریح . سفر . پیاده روی و هر لحظه ی دیگری آن را می خواند و به تدریج به جایی رسید که از من که سازنده ی آن بودم بهتر اجرا می کرد . او با تمام وجود کار می کرد . وقتی ساز می زد امکان نداشت کسی باور کند که هیچ دوره ای را پشت سر نگذاشته است . به حدی نوازنده ی خوبی بود که تصوری از یک نوازنده ی خود جوش و ذهنی به فکر خطور نمی کرد .
اما همیشه در حال مطالعه کردن بود . کارهای تحلیلی اش کاملا بر اساس تحقیق بود . صحبت هایی که با هم داشتیم و اتفاقا عموما را ضبط کرده ام مبین آن بود که کاملا تحقیقی به آن نکات رسیده است . وقتی در خصوص هجای کلمات صحبت می کرد .
از تکنیک های استفاده از حنجره . فرم بینی و نوع خواندن در کاسه سر می گفت تحقیق و منش خاصی را درک می کردید . ضمن اینکه ناصر عاشق بود . کارکتر صدایی را به هیچ وجه اکتسابی نمی دانست . او معتقد بود کارهای صوتی فرشتگانی هستند که اگر انرژی مثبت به آنها نرسد صدای خوب و نافذی ساطع نمی کنند .
من این حرفها را می زنم و آنچه بوده را منتقل می کنم ولی خدا شاهد است که فقط کسانی که ناصر را می شناختند می دانند من چه می گویم .
ویکی پدیا , تریبون هنر , موسیقی قرن