افشاگری های متفاوت بازیگران زن و مرد از وجود ابتذال در سینما + تصاویر
افشاگری بازیگران مشهور
ابتذال در سینمای ایران بیش از دو دهه است که به موضوع روز تبدیل شده و امروز علاوه بر مشکل
فیلمهای مساله دار، پشت پرده مفسده پیشنهادات بیشرمانه به بازیگران نیز وجه جدید این ابتذال شده است.
موضوع فساد در سینمای ایران اولین بار توسط پرستو صالحی یکی از بازیگران زن در سال ۹۱ مطرح شد و
این مهم در حالی بود که سال ۸۹ فریدون جیرانی در اظهاراتی تلخ و تکان دهنده ای به وضعیت سینمای
مبتذل در ایران اشاره کرد و گفته بود: یک صحنه رقص در سینمای ما جواب می دهد و به فروش
کمک می کند.
پرستو صالحی
وی در سال ۹۱ در صفحه فیسبوک خود نوشت:
«به یک تهیه کننده سرشناسی از سر درد دل گفتم: دلم
یه کار طولانی میخواد گفت: اونیام که بهت کار طولانی بده حال طولانی میخواد…
افشاگری بازیگران
من هنوز ایمان دارم که تو هنر مقدس هفتم، هستند انسانهایی که بیدرخواست و نیاز و…
فقط و فقط به کارشون فکر میکنن و بس و متاسفم از وجود کسانی که هنر پاک آریایی را رو
با ناحیه ۱۰ قدیم تهران اشتباه گرفتن…
».
ماهایا پطروسیان
افشاگری بازیگران مشهور
پس از این «ماهایا پطروسیان» پیرامون صحبتهای پرستو صالحی مبنی بر وجود فساد در سینمای ایران به
واسطه افراد سودجو، گفت: من کم و بیش این حرفها را شنیدهام، البته این حرفها، حرفهای جدیدی نیست و این
اتفاقات، اتفاقاتی است که سالهاست رخ میدهد.
بیش از ۱۵ سال است که بسیاری از سینماگران درباره وضعیت نابسامان سینمای ایران هشدار میدهند و صحبت میکنند.
امین تارخ
افشاگری بازیگران در مورد سینما
امین تارخ نیز گفت: دختری را سراغ دارم، بعد از اینکه به برخی خواستهها جواب
مثبت نداد، او را با قرارداد بسته شده کنار گذاشتند و او بعد از این ماجرا موهایش را از ته
تراشید و چند دفعه زمزمه خودکشی سر داد.
آری؛ بی توجهی و بی اهمیتی به ابتذال پشت پرده سینمای ایران همچنان روندی صعودی در پیش گرفت تا جایی
که چندی پیش کشف حجاب قراردادن عکس های دیده نشده یکی دیگر از بازیگران زن در صفحه شخصی اینستاگرامش موج
جدیدی را روانه رسانه ها کرد چراکه وی در توجیح رفتار خویش، درخواست های شرم آور برخی موسسات و شرکتهای
سینمایی و حتی برخی کارگردانان و تهیه کنندگان برای بازی دادن وی در فیلمهای مختلف را مطرح ساخته بود.
واکنش جالب سخنگوی وزارت ارشاد
بعد از به راه افتادن موج رسانه ای و تایید برخی بازیگران در راستای ابتذال
پشت پرده سینمای ایران بود که سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واکنش نشان داد.
گفت: این گونه رفتارها که نشانه خلا شخصیت و کمبود عاطفی است در واقع انتشار عکس های بدون حجاب خودشان
را در فضای مجازی برای مردم کار ضد فرهنگی و اخلاقی است و غیرقابل توجیه است.
ما انتظار نداریم هنرمندانی که از کنار همین مردم معروف شدند و جایگاهی پیدا می کنند حالا بخواهند به باورها
و اعتقادات همین مردم بی توجه باشند.
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: صدف طاهریان بازیگر سینما برای توجیه رفتارغیراخلاقی خود وانمود می کند
که همه مشکل دارند.
فقیهه سلطانی
پس ازاین بود که فقیهه سلطانی بازیگر سینما و تلویزیون با تایید بخشی از سخنان صدف طاهریان- که
به تازگی کشف حجاب کرده بود نوشت:
افشاگری بازیگران زن
خانم صدف طاهریان…
حرفهای شما در مورد عده ی زیادی از دست اندرکاران سینمای ما متاسفانه، متاسفانه و متاسفانه، کاملا درست و مورد
تایید هست.
سریال دنباله دار کشف حجاب برخی بازیگران زن ایرانی از جمله صدف طاهریان و چکامه چمن ماه باعث شد سایر
بازیگران نسبت به این اتفاق واکنش نشان دهند و از ابتذال سینمای ایران و کناره گیری از عرصه هنر به
دلیل پیشنهادهای بی شرمانه پرده بردارند.
پروانه معصومی
افشاگری بازیگران زن مشهور
این بازیگر پیشکسوت با اشاره به اینکه فضای فعلی سینما در دست عدهای سودجو
و غیرسینمایی است گفت: به جرئت میتوانم بگویم پشتصحنه فیلمهایی که قبل از انقلاب ساخته میشد به مراتب از پشتصحنههای
فیلمهای امروز پاکتر و سالمتر بود.
السا فیروزآذر
افشاگری بازیگران در مورد ابتذال در سینما
فیروزآذر در گفتگویی اظهار داشت: با عده بسیاری از کارگردانانی روبه
رو هستیم که به جای آنکه بازیگران شایسته را در تئاتر یا فیلم های شایسته و کلاس های آموزشی جستجو
کنند و یا حداقل با تست گرفتن و آگاهی به استعداد افراد آنها را شناسایی کنند، در محافل و مهمانی
ها به دنبال کشف بازیگر است، که مسلما به این بی اخلاقی دامن می زند.
برای این قبیل کارگردانان فرق نمی کند که طراح صحنه یا فیلمبردار و سایر عوامل چه میزان خلاق و حرفه
ای هستند بلکه بیشتر حواشی کار برایشان مطرح بوده و بر این اندیشه اند که تا چه میزان این افراد
زیر دست می توانند کمبود های روحی روانی جنسی و مالی آنها را تامین کنند.
شاهرخ استخری
وی نیز در راستای ابتذال سینما گفت: همین الان یک بازیگر جوانی که اول راه است و حاضر
است هرکاری بکند، به من نشان بدهید تا به او بگویم چه کار کند تا بتوانید ستاره سینما بشود، خیلی
هم نیاز به استعداد ندارد، شاید یک خانه مجردی به کارش بیاید
حمیدرضا پگاه
حمیدرضا پگاه اظهار داشت: متاسفانه اکنون
بسیاری از افراد برای رسیدن به پول و شهرت سعی می کنند وارد عرصه سینما شوند در حالی که هم
کسی که برای این کار پول می پردازد و همچنین کسی که آن را دریافت می کند در نهایت ضرر
خواهند کرد.
وی افزود : پیشنهاد غیر اخلاقی و بی شرمانه خطاب به بانوان و همچنین پیشنهاد برای دریافت پول های کلان
در ازای دادن نقش به آقایان همواره وجود داشته اما به دلیل اینکه این موارد به صورت شفاهی مطرح می
شود نمی توان آنها را پیگیری قانونی کرد.
ساناز سماواتی
وی نیز گفت: اگر می توانی مهمانی های شبانه ای برگزار کنی یا بروی در مهمانی ها؛ می
توانی کار کنی؛ بقیه اگر کار حرفه ای می کنند و در این مسائل نیستند کنار گذاشته و به مرور
به وادی فراموشی سپرده می شوند.
مرجان محتشم
محتشم نیز از دیگر بازیگرانی است که خود را از این حرفه کنار کشیده است و می گوید
از طریق طراحی داخلی امرار معاش می کند.
محتشم در همین زمینه اظهار داشته است: محبوبیت بین مردم چیزی نیست که بتوان به راحتی آن را بدست آورد
ولی متاسفانه برخی ستارگان به دلیل ابزار شدن و ارتباطات غیراخلاقی که باعث شرمندگی و تاسف است محبوب شدند که
به اعتقاد من این محبوبیت نیست.
وی تاکید کرد: جایی برای کسانی که بخواهند با اعتقاد به خدا در عرصه ی سینما فعالیت سالم داشته باشند
نیست و متاسفانه برعکس کسانی که تن به ارتباطات نامشروع می دهند در این عرصه بالا می روند.
صبا کمالی
صبا کمالی نیز چندی پیش در اعتراض به وضعیت حال حاضر سینمای ایران از فعالیت های هنری انصراف
داد.
این هنرپیشه سینما گفت: من وقتی وارد این عرصه شدم شرایط خیلی محترمانه تر بود.
اوضاع هنر نسبت به چند سال اخیر چه از نظر مالی و چه از نظر اخلاقی خیلی بهتر بود ولی
چند سالی است که شرایط به گونه ای دیگری است.
وی ادامه داد: امیدوارم شرایط درست شود اما باید بگویم که من بابت هر جواب ردی که به پیشنهاد وقیحانه
تهیه کنندگان دادم آنها مرا ۵ سال به عقب پرت کردند، یک مشت موجودات حقیر که اسم دیگری را روی
آنها نمی توان گذاشت.
داستان ابتذال در سینمای ایران بیش از دو دهه است که به موضوع روز تبدیل شده و امروز علاوه بر
مشکل فیلم های مسئله دار و دیالوگ های نا به هنجار و خارج از عرف که نقد بسیاری از افراد
و حتی بازیگران را به دنبال دارد، پشت پرده مفسده پیشنهادات بی شرمانه به بازیگران نیز وجه جدید این ابتذال
شده است.
از همین رو شاید لازم باشد وزارت ارشاد به عنوان متولی و مسئول اصلی از بین بردن و یا به
حداقل راندن مفسده موجود در این بخش فرهنگی تغییر جدی و اساسی در روند فعالیت و نظارت خود اعمال کند.
داودنژاد: ابتذال در سینما از تقلید بیرون می آید
علیرضا داودنژاد کارگردان سینما با حضور در استودیو برنامه شهرفرنگ، سینمای
ایران را از نگاهی دیگر به چالش کشید.
این کارگردان سینما و فیلمنامه نویس با تاکید بر اینکه اجرا باید زنده باشد و کار باید احساس داشته باشد
افزود: همانطوریکه ما در دنیای واقعی زنده هستیم و لحن داریم و زندگی می کنیم، باید همین ویژگی ها در
فیلم هم دیده شود، حتی اگر فیلم رویایی باشد.
علیرضا داودنژاد کارگردان و فیلمنامه نویس
او افزود: به نظر من سینما، مردنی نیست.
از نظر من این وضعیت مربوط به مشکلات سینماست، وگرنه زمانی که شما با تلفن همراه هم می توانی فیلم
بسازی چطور ممکن است این سینما مرده باشد.
ما روزگاری ۱۴ سینما تضمینی با فروش تضمینی داشتیم، اما در حال حاضر نه آن سینما و نه آن تماشاچیان
وجود ندارد.
داودنژاد خاطرنشان کرد: زمانی بود که سینمای ایران اکران ۲ شهرستانش ۲ تا ۳ برابر تهران می فروخت.
در آن زمان ماهواره و تلویزیون رقیب اصلی آن نبود.
در حال حاضر نگرانی و پریشان حالی گریبانگیر سینما شده است و اینها ربطی به مدیر جدید سینما ندارد.
زیرا ایوبی وارث این سینماست.
او تصریح کرد: برای مقابله با قاچاق، دولت- مجلس- پلیس و همه باید کمک کنند تا جلوی این بازار سیاه
گرفته شود.
در حال حاضر رقابتها در عرصه سینما زیاد شده است و در کنار آن تبلیغ مناسب شهری نیست و فصل
اکران سینما هم محدود است و همه این شرایط اوضاع را تا جنگ گلادیاتوری هم پیش می برد.درست است که
ما فرهنگی هستیم اما همه در این عرصه فرهنگ عمل نمی کنند.
زیرا این توقعات چندان واقع بینانه نیست.
زیرا در سطح سیاسی کشوری نیز توقعات یک چیزی است، اما در عمل همه به گونه دیگری عمل می کنند.
خانه سینما باز شد تا اختلافات درون صنفی حل و فصل شود.
خدا رو شکر این اتقاقات افتاد.
زمانی که شرایط بازار سینما شرایط پر از مناقشه است.
طیبعی است که این اختلافات دامنه دار خواهد شد.
اما اگر مدیری بیاید که دنبال فضای مسالمت آمیز باشد، صلح و صفا در بین اهالی سینما شکل می گیرد.
این فیلمنامه نویس و کارگردان کشورمان در ادامه برنامه شهرفرنگ تاکید کرد: تمام نکاتی که شورای راهبردی دنبال می کند،
این است که ما بازار فرهنگ کافی نداریم.
این بازار اکران – تلویزیون و رسانه های خانگی و غیره است که بازار سینما را تهدید کرده است.
ما باید به دنبال ریشه مشکل و راه حل باشیم.
اما این مناقشات تنها فرصتها را می سوزاند، و باید از این فرصت استفاده کنیم، تا مشکلات را پیدا و
راه حل آن را مشخص کنیم.
اما تبدیل این مناقشات به سوء تفاهم ها مشکلی را حل نخواهد کرد.
به گفته این کارگردان، سینمایی که مردم پول آن را می دهند اصلی ترین سرمایه سینما به حساب می آید.
تصوری وجود دارد که مردم برای فیلم هایی پول می دهند که سطحی باشد این یک تصور اشتباه است.
زیرا ما تجربه تولید و فروش فیلمهای ارزشی داریم که اتفاقا عمیق بودند و اصلا هم سطحی نبودند، این فیلمها
به راحتی به دل مردم راه پیدا کرد و مردم هم این فیلمها را پذیرفتند، یکی از معایب فیلم های
سطحی این است که به سمت کلیشه ای شدن و تقلید حرکت می کنند در نتیجه به سمت ابتذال حرکت
می کنند، طبیعی است که چنین سینمایی قادر نیست هیچ یک از طیف های مردمی را به سوی خود جذب
کند و در نتیجه به حاشیه می رود.
او در ادامه افزود: در حقیقت سینما باید از مردم سفارش بگیرد و حال و روز مردم را به تصویر
بکشد، یک چنین فیلمی مردم را با سینما آشتی می دهد و در نتیجه بحث رانت نیز از بین می
رود و به جای اینکه پول از تولید به دست بیاید از نمایش حاصل می شود.
داود نژاد در ادامه گفت: ما در سطح شهر چقدر تبلیغات محصولات فرهنگی می بینیم؟ شهر ما پر شده از
تبلیغات گوشی های موبایل و وسایل خانه و سکه و بانک، حتی اگر ما در اینترنت و سایر مراکز ارائه
محصولات فرهنگی مشتریان مان را عادت دهیم که حداقل ۵۰ درصد مبلغ فیلم را برای تماشا بپردازیم همین هزینه های
تولید را برمی گرداند، تا مجلس، دولت و قوه قضائیه درگیر حوزه قاچاق نشوند مشکل نمایش محصولات قاچاق در کشور
ما حل نخواهد شد.
زمانی که قانونی وجود ندارد و فضا و فضا امن نباشد، مشکل عملا حل نخواهد شد.
زیست محیط سینما باید اصلاح شود.
اشکال در این است که ما بازار امن کالای فرهنگی در کشور نداریم.
خیلی از سرمایه ها واردات تولید فیلم می شوند، مقصودشان کار اقتصادی نیست، و عملا عشق به سینماست.
از ۷۰ تا ۸۰ فیلم تولید در سال تنها چند فیلم به فروش خوب می رسند، و مابقی جان فدا
هستند.
ما اگر می خواهیم سینما داشته باشیم باید شرایطی ایجاد شود که تمام تولیدات مخاطب داشته باشد.
کمیته بحران سینما، اینکه ما درباره بحران سینما صحبت کنیم به نظرمی رسد که انگار قرار است بحران سینما ایجاد
شود، که این حرف غلط است.
برای همین کمیته سینما هیچگاه شکل نگرفت.
ما با مدیریت همین نمایش تولیدات ویدئو می توانیم حداقل ۴ میلیون نو مخاطب جذبکنیم که همین میزان باعث می
شود، تا جا برای همه باز شود و حتی اگر ۱۰۰ فیلم هم ساخته شود، باز جا برای همه خواهد
بود، زیرا فرصت اکران خواهد داشت.
البته نه در سینما بلکه در نمایش های خانگی.
انتقاد تند پرستویی از ابتذال در سینمای ایران: ترجیح می دهم دیگر کار نکنم – سال ۸۹
پرویز پرستویی
بازیگر مشهور سینمای ایران بار دیگر در اظهارنظری تند و تیز از ابتذال در سینمای ایران انتقاد کرد.
چند هفته پیش که با آقای پرستویی صحبت می کردم دل بسیار پری از وضعیت برخی فیلم های مبتذل فعلی
داشت قصدم آن بود که حرفهای آقای پرستویی را به نوعی انعکاس دهم ولی نگران بودم که این انعکاس دادن
باعث ایجاد حواشی برای او شود.
ولی خبرگزاری فارس گزارش داد که پرویز پرستویی در جلسه شورای فرهنگ عمومی مازندران گفته سینمای ایرانی به سمتی می
رود که در شان رهنگ ایرانی و اسلامی نیست و در این وضعیت او ترجیح می دهد که کار نکند
.
به اعتقاد پرستویی در سینمای ما موضوعها با عنوان گلپریجون دیده میشود تا موضوعات دم دستی تلویزیون.
پرستویی که به گفته خودش مدتهاست فقط فیلمنامه می خواند قبلا نیز از سینمای مبتذل انتقاد کرده بود
او پیش
از این در اظهاراتی گفته بود: به خدا قسم برخی اوقات من از دیدن فیلمهای روی پرده خجل می شوم
و شرم دارم که حتی آنها راببینم .
بازیگر فیلم آژانس شیشه ای همچنین در ادامه گفته بود: اگر کسی برای امرار معاش و غم نان کار سطحی
و نازل می کند، به نظر من اول مدیر ما مقصر است .
پرویز پرستویی افزوده بود: قصد ندارم ارزش کار دیگران را پایین بیاورم ولی گاهی اوقات از دیدن پلاکارد سینماها خجالت
می کشم.
الان هم که مد شده چند چهره را در فیلم و سریال خود می گذارند تا دخل و خرجشان را
هماهنگ کنند.
این آدمها فقط به فکر در آمد زایی هستند.
هیچ وقت چنین کاری را انجام نمی دهم و دراین فیلمها بازی نمی کنم(dot) پرستویی همچنین در پاسخ به سؤالی
درباره حضور درفیلمهای دفاع مقدس گفته است: من اگر قرار باشد روزی در یک فیلم دفاع مقدس کار کنم در
فیلمی بازی خواهم کرد که درباره شخصیت های گمنام وآدمهایی چون “بابانظر” باشد.
من وقتی که کتاب “بابا نظر” را خواندم متوجه شدم که مطالب بسیاری از جنگ و دفاع مقدس را نمی
دانم .
وی در این مصاحبه بدون اینکه نامی از فیلم خاصی ببرد گفته بود: من در کاری که هیچ ارتباطی به
مسائل جنگ ندارد و فقط قرار است هر جور شده مردم را بخنداند بازی نخواهم کرد(dot) پرستویی افزوده بود: اتفاقا
برای بعضی از همین فیلمها که حالا اسم هم نمی برم، پیشنهاد بازی هم داشته ام.
اما این فیلمها قرار نبود به جنگ و رزمنده ها خدمتی بکند.
آیا نتیجه ۸سال دفاع مقدس فیلمهایی است که فقط باعث خنداندن مردم می شود؟ شما بیایید حرف این فیلمها را
با نگاه آدمهایی مثل بابانظر مقایسه کنید.
بابانظر با ۱۱۸ترکش در بدنش از ابتدا تا انتهای جنگ حضور داشت و با این وضعیت کارهای بسیار بزرگی انجام
داد.
سلحشور: طرفدار ابتذال در سینما نابود خواهد شد – سال ۹۱
جالب ترین واکنش ها، اظهارات ابوالقاسم طالبی،
کارگردان “قلاده های طلا” بود که سینمای ما را به دور از فساد دانسته بود!
اما فرج الله سلحشور در
گفت وگو با “آوینی فیلم” به این اظهارات که در سینمای ایران فساد وجود ندارد، واکنش نشان داد.
وی اظهار داشت: بعد از انقلاب ما دو دسته سینماگر داشتیم.
دسته اول افرادی بودند که از همان دوران طاغوت ماندند و بعضا توبه کرده و مشغول به کار شدند و
دسته دوم بچه های انقلابی بودند که وارد سینما می شدند.
سلحشور ادامه داد: آن عده از سینماگران طاغوتی که کامل به سینمای بعد از انقلاب تزریق شدند بدون آن که
کوچکترین تغییری در اعتقادات و رفتار آن ها اتفاق بیافتد متاسفانه نیروهای ما را بلعیدند به گونه ای که در
حال حاضر مشکل اصلی ما برای اصلاح ساختار سینما نه تنها دیگر طاغوتی ها نیستند بلکه همین افرادی هستند که
عنوان هنرمندان مذهبی را یدک می کشند و از آن استفاده ابزاری می کنند.
کارگردان سریال های تاریخی، مذهبی یوسف پیامبر و اصحاب کهف، ضمن بیان این نکته که هنرمندان مذهبی ما، آن ثبات
قدم سابق را ندارند و الآن مشکل اول ما آن ها هستند، تصریح کرد: متاسفانه باید بگویم مذهبی های سینما،
محافظین و مدافعین سینمای آلوده شده اند.
فرج الله سلحشور با اضافه کردن این مطلب به سخنان خود که: سینمای امروز ما مرده است و روبه قبله
قرار دارد، گفت: فیلم سازی ما باید اسلامی باشد که نیست.
سلحشور افزود: آن عده از سینماگران ما که عنوان بچه مذهبی های سینما را به خود چسبانده اند و تازه
چند سالی است که وارد این عرصه شده اند این هنر را تنها وسیله ای برای شهرت و کسب درآمد
می دانند.
فرج الله سلحشور در ادامه گفت وگویش با “آوینی فیلم”، به اتفاقات رخ داده در برنامه”هفت” اشاره کرد.
او در این باره گفت: این برنامه هم مثل دوستان ما که اعتقادی به فساد در سینما ندارند و دائم
حرف می زنند که چه کسی گفته در سینما فساد وجود دارد؟! پز روشنفکری به خود گرفته تا مخاطب جذب
کند.
کارگردان سینما و تلویزیون تصریح کرد: تلویزیون و برنامه سازانش قطع و یقین می دانند و می فهمند که اگر
طرفدار ابتذال در سینما شوند نابود خواهند شد.
سلحشور در پایان گفت: تقویت طیفی خاص از جمله اتفاقات ناخوشایندی است که برنامه هفت عامل آن است.
فارس – پارس توریسم – شبکه خبر – آوینی فیلم
گرداوری و تنظیم : پرشین وی