جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
درخواست تبلیغات

زندگی ابراهیم آبادی بازیگر ؛ از ازدواج تا درگذشت و تسلیت چهره ها (۲۸۵)

اشتراک:
زندگی ابراهیم آبادی چهره ها
ابراهیم آبادی مردی که عاشقانه قدم در وادی هنر گذاشت برای کارش ارزش قائل شد و به تحصیل در پراگ پرداخت و بعد از بازگشت به ایران دوباره هنرنمایی کرد و با وجود نامهربانی ها با جان و دل به فعالیت پرداخت... روحش شاد و یادش گرامی

مرحوم ابراهیم آبادی بازیگر پیشکسوت و مطرح ایرانی دار فانی را وداع گفت و دوست دارانش را با غم فراقش تنها گذاشت. وی از هنرپیشه های می باشد که علاوه بر استعداد بازیگری در زمینه هنرش نیز تحصیلات عالیه داشته و در خارج از کشور کارگردانی تئاتر خوانده بود. وی یک بار سیمرغ جشنواره فیلم فجر را به دست آورده است. در ادامه ضمن تسلیت به خانواده آن مرحوم و جامعه هنری درباره جزئیات بیشتر درباره زندگی ابراهیم آبادی هنرپیشه کشورمان در پرشین وی بیشتر بخوانید

زندگی ابراهیم آبادی

ابراهیم آبادی متولد ۱۳۱۳ بود که در سریال‌هایی همچون «پادری» ساخته محمدحسین لطیفی، «شب دهم» حسن فتحی و «مختارنامه» داود میرباقری به ایفای نقش پرداخته و طی چند دهه فعالیت در سینما و تلویزیون در آثار مختلفی حضور داشته است. آبادی که چندین روز در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان آراد بستری بود امروز پنجشنبه ۹ آبان چشم از جهان فروبست.

شروع فعالیت بازیگری ابراهیم آبادی

ابراهیم آبادی از سال ۱۳۳۲ با بازی در نمایش حقه باز از بیست سالگی وارد عرصه بازیگری و سینما شده است و بیش از پنج دهه در چندین فیلم و سریال بازی کرده است‌. از جمله هنرمندان پیشکسوت ایرانی است که بسیار کارنامه پربار و درخشانی دارد و آثاری را نقش آفرینی کرده است.

زندگی ابراهیم آبادیزندگی ابراهیم آبادی بازیگر

همسر ابراهیم آبادی

وی در جوانی با ملیحه ابراهیمی ازدواج کرده و دارای فرزند می باشد. ملیحه ابراهیمی گریمور و بازیگر متولد ۱۳۱۹ در تبریز بوده و دارای مدرک فوق دیپلم گریم و چهره پردازی از پراگ می باشد. وی بازیگر تئاتر بوده و اولین بازی خود را در نمایش با شرف ها انجام داد .با فیلم سینمایی الماس ۳۳ در قبل از انقلاب و در سال ۱۳۴۶ وارد سینما شد. از دیگر آثارش همه دختران من و عبور در غبار و گراند سینما و …‌می باشد.

چه شد که ابراهیم آبادی به کما رفت و درگذشت؟

همسر ابراهیم آبادی گفت: در حال حاضر آبادی در کما به سر برده و هیچ دستوری از مغز وی صادر نمی شود، البته وی به هیچ عنوان ضایعه مغزی نداشته است، بلکه به دلیل به کما رفتن در حال حاضر مغز دستوری صادر نمی کند. اینکه بگوییم همسرم دچار مرگ مغزی شده به هیچ وجه اینطور نیست.

ملیحه ابراهیمی همسر ابراهیم آبادی درباره آخرین وضعیت جسمانی همسرش گفت: وضعیت همسرم نسبت به چند روز گذشته تغییری نداشته و وی همچنان در کما به سر می برد.

زندگی ابراهیم آبادیزندگی ابراهیم آبادی و درگذشت وی

وی درباره وضعیت کلی همسرش در کما اظهار کرد: در حال حاضر بنا به تشخیص پزشکان مشکلات قلبی هم وجود دارد، از لحاظ ریه ای هم که عفونت و جمع شدن آب در ریه‌ها مشاهده می شود.

همسر بازیگر پیشکسوت سینما درباره دلیل به کما رفتن آبادی تاکید کرد: هنوز دلیل خاصی از سوی پزشکان درباره دلیل به کما رفتن همسرم اعلام نشده اما وی نزدیک به هفت ساعت بعد از عمل تکه برداری از ریه به کما رفت. پزشکان اعلام کردند که دلیل احتمالی به کما رفتن همسرم صعف شدید جسمانی بوده است.

وی در همین راستا ادامه داد: در حال حاضر آبادی در کما به سر برده و هیچ دستوری از مغز وی صادر نمی شود، البته وی به هیچ عنوان ضایعه مغزی نداشته است، بلکه به دلیل به کما رفتن در حال حاضر مغز دستوری صادر نمی کند. اینکه بگوییم همسرم دچار مرگ مغزی شده به هیچ وجه اینطور نیست.

زندگی ابراهیم آبادیزندگی ابراهیم آبادی بازیگر ایرانی

ابراهیمی خاطرنشان کرد: پزشکان هیچ پیش بینی نسبت به زمان به هوش آمدن همسرم نکرده اند، قرار از طی ده روز آینده MRI انجام شود تا بتوانند تشخیص نهایی را اعلام کنند.

درگذشت ابراهیم آبادی

ابراهیم آبادی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون کشورمان پس از تحمل یک دوره بیماری درگذشت. سریال‌های«مختارنامه»، «پاورچین»، «شب دهم» و «معصومیت از دست رفته» از جمله آثار شناخته شده وی در تلویزیون هستند.ابراهیم آبادی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون کشورمان پس از تحمل یک دوره بیماری درگذشت. نازی حاجی پور از بستگان نزدیک ابراهیم آبادی، در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، این خبر را تایید کرده است.

زندگی ابراهیم آبادیابراهیم آبادی و پارسا پیروزفر

زندگی ابراهیم آبادی و آخرین گفتگو با وی

کارنامه‌اش پربار از آثار متنوع سینمایی و تلویزیونی است؛ یک‌بار نامزد سیمرغ بلورین بازیگری در جشنواره فیلم فجر شد؛ فارغ‌التحصیل دانشکده هنرهای دراماتیک در سال ۱۳۴۶ در پراگ بود؛ فارغ از همه این آثار در دنیای تصویر، علاقه‌اش به صحنه نمایش و تئاتر، تمامی نداشت، حتی در روزهای بیماری هم دعا دعا می‌کرد از بیمارستان مرخص شود و بتواند تئاترش را روی صحنه ببرد اما اجل مهلتش نداد.

نامش “ابراهیم آبادی” است… بازیگری که فعالیتش را با تئاتر “حقه‌باز” در سال ۱۳۳۲ آغاز کرد و با فیلم سینمایی “زائر خلف” به دنیای تصویر معرفی شد؛ “زنگ‌ها”، “بایکوت”، “ردپایی بر شن”، “ایستگاه”، “گراند سینما”، “عروسی خوبان”، “پنجره”، “عبور از غبار” جزو آثار دیگری است که این بازیگر پیشکسوت تا سال ۱۳۶۸، هنرمندی‌اش را در پرده نقره‌ای به‌رخ کشید.

زندگی ابراهیم آبادیزندگی ابراهیم آبادی

همان موقع‌ها بود که گام‌های “ابراهیم آبادی” با فیلم پرفروشش در سینما جدی‌تر برداشته شد؛ همان فیلم “دزد عروسک‌ها” که کارگردانش محمدرضا هنرمند بود و او نقش “خورخور” را ایفا کرد. به حوزه کودک و نوجوان در تلویزیون هم اهمیت می‌داد و در سال ۱۳۷۷ ساخته شد و شبکه پنج سیما روی آنتن برد.

“مش خیرالله صندوقچه اسرار” داریوش مؤدبیان، “این خانه دور است” مسعود رسام و بیژن بیرنگ، “بازنشستگی” رضا فیاضی، “همسران” بیژن بیرنگ و مسعود رسام ایفای نقش کرد؛ او با دنیای طنز نه‌تنها بیگانه بود بلکه آثار قابل توجه کمدی در کارنامه‌اش ثبت شده‌اند؛ کنار “نود شب” مهران مدیری، “پاورچین” و “بدون شرح”، “پادری”، در سینما هم “آپارتمان شماره۱۳” و “مومیایی۳” را بازی کرد.

زندگی ابراهیم آبادیابراهیم آبادی و نیما کرمی

کنار همه کارهای “ابراهیم آبادی”، نقش عبیده یار مختار در سریال “مختارنامه” به‌یادگار ماند؛ بسیاری مخصوصاً از آن صحنه اولیه ورود این بازیگر پیشکسوت به سریال، نوستالژی دارند. البته او را با بازی در “توکیو بدون توقف”، “می‌خواهم زنده بمانم”، “ابراهیم”، “من بن‌لادن نیستم”، “قلقلک”، “همه دختران من” و “تماس شیطانی” می‌شناسند.

بازیگری که ۲۴ مردادماه سال ۱۳۱۳ در محله کوچه باغ‌شهر تبریز دیده به جهان گشود؛ “ابراهیم آبادی” از همان ابتدای دوران دبیرستان به هنر نمایش علاقه داشت و سرانجام در کلاس‌های تئاتر هنرهای زیبای کشور که به‌وسیله مربیان خارجی برای تربیت مربیان تئاتر در مدارس تشکیل شده بود امتحان داد و قبول شد.

در یک‌سال تحصیل زیرنظر پروفسور داویدسون و کوتکیم‌بی، موفق شد پایان‌نامه‌اش را بگیرد و به هنرستان هنرپیشگی برود. آنجا زیرنظر اساتید بنامی همچون علی‌اصغر گرمسیری و هوشنگ سارنگ موفق شد هنرستان را با تکامل و پرورش به پایان برساند.

زندگی ابراهیم آبادیفیلم های ابراهیم آبادی

“ابراهیم آبادی” برای ادامه تحصیل به شهر پراگ در کشور چکسلواکی رفت؛ پس از ۵ سال
به‌عنوان کارگردان تئاتر و بازیگر از آکادمی هنرهای دراماتیک فارغ‌التحصیل شد.
وی همزمان در تئاترهای حرفه‌ای کار کرد و پس از ۱۴ سال از کشور چکسلواکی بازگشت
و در اداره برنامه‌های تئاتر و خانه نمایش در سمت کارشناس ارشد و کارگردان تئاتر استخدام
و رهسپار شماری از مراکز استان‌های کشور شد.

پس از سال‌ها تلاش برای ارائه بهترین هنرها در عرصه نمایش و تصویر و تحمل مدت‌ها رنج بیماری‌ ریوی در ۲۹ مهر ۱۳۹۸ مورد عمل تکه‌برداری از ریه قرار گرفت و پس از آن به کما رفت؛ و ساعتی پیش چشم از جهان فروبست.

او چندی پیش در خبرگزاری تسنیمحاضر شد و ازآنجایی‌که نگران حال بهروز بقایی بود
و دوست داشت از حال رضا بنفشه‌خواه هم خبردار شود به این میزگرد پیشکسوتان آمد و درددل‌ها
تکان‌دهنده‌ای انجام داد. بخشی از صحبت‌ها و درددل‌هایش که آخرین زنگ‌صداهای دغدغه‌مندی‌اش
در رسانه بود و هیچ‌خبری نه از دوربین‌های سینماگرها و نه سلفی‌‌های مجازی
و نه تلویزیونی‌ها آن‌طور که باید و شاید، نشد!

زندگی ابراهیم آبادیزندگی ابراهیم آبادی بازیگر پیشکسوت

یکی از اتفاقات ناگواری که در کشور ما مخصوصاً هنرمندان نسل جدید به آن توجهی ندارند دستگیری از پیشکسوتان و توجه تهیه‌کنندگان به ارزش‌های هنری بزرگان سینما، تئاتر و تلویزیون است.

بسیاری در تخت بیمارستان هستند و خبری از آن‌ها نیست و هیچ مسئولی مثلاً خبر ندارد
بهروز بقایی چه روزگاری را می‌گذراند و یا اصلاً از اسماعیل سلطانیان خبری نمی‌گیرند؛
و حالا که “ابراهیم آبادی” دار فانی را وداع گفت؛ اما نه به دغدغه‌هایش توجهی شد
و نه به دیدارش در بیمارستان رفتند.

این اتفاق برای بسیاری از پیشکسوتان می‌افتد؛ چه در توجه به ایفای نقش‌شان که عزلت‌نشین منزل‌شان شده‌اند و چه در حال بیماری که خبری از مسئولان نمی‌شود! حتی بازیگران هم همدیگر را فراموش می‌کنند و به‌وقت تشییع جنازه، پیدایشان می‌‌شود

زندگی ابراهیم آبادیزندگی ابراهیم آبادی بازیگر مختار نامه

آن‌هم که تبدیل به مراسم سلفی و خودنمایی‌های مجازی شده و کسی از پیشکسوت
و خانواده‌اش احوالی نمی‌پرسد، دغدغه‌هایی که در میزگرد پیشکسوتان تسنیم به آن‌ها
اشاره شد و بیش از همه “ابراهیم آبادی” ابراز ناراحتی می‌کرد که؛ چرا با پیشکسوتان
عرصه فرهنگ و هنر خصوصاً سینما و تلویزیون این‌گونه برخورد می‌شود؟

زنده‌یاد “ابراهیم آبادی” در همین میزگرد از رئیس‌جمهور و مسئولان امر درخواست کرد: “من خواسته‌ام شاید خیلی بزرگ باشد و دوست ندارم کسی را به دردسر بیندازم، اما جناب رئیس جمهور که به هر حال بر کشور نظارت دارند و ناظر بر اعمال کشور هستند می‌دانند در حال حاضر چگونه کشور می‌چرخد.

خواسته ما این است که یک مقداری بیشتر به هنرمندان محبت کنند نه‌تنها مسئله هنرمندان
که در جامعه کسانی هستند که هنرمند واقعی‌اند اما گلوی گشادی ندارند که بتوانند حرف
بزنند و ساکت و راحت در منزل نشسته‌اند و محتاجند؛ کسی نیست به آن‌ها کمک کند.

زندگی ابراهیم آبادیزندگی ابراهیم آبادی هنرپیشه

او به موضوع اولویت‌دار هنرمندان خصوصاً پیشکسوتان اشاره کرد که؛ راه‌اندازی همین بیمارستان مخصوص هنرمندان است که به خدا بهترین ثواب است. من الآن خبر دارم که رضا رویگری در چه وضعیتی زندگی می‌کند چه اشکالی دارد در یک بیمارستان بخوابد و از او حمایت کنند.

از جناب رئیس‌جمهور و رؤسای دولت تقاضا می‌کنم به عرایض منِ پیرمرد توجه کنند و این خواسته را انجام بدهند؛ مطمئناً بد نمی‌بینند. حقیقت امر این است که هنرمندانی هستند که محتاج واقعی‌اند؛ حتی محتاج دارو…”.

“ابراهیم آبادی” در عرصه سینما، تلویزیون و تئاتر هم درخواست کرد که اصالت به عرصه نمایش
و تصویر برگردد؛ مثل همان کارهای گذشته که هنوز هم تکرار می‌شوند دیدنی است.
من جزو همان‌هایی هستم که هنوز هم می‌گویم چقدر کارهایی مثل “آپارتمان شماره ۱۳”
و “مختارنامه” و “دزد عروسک‌ها” نوستالژی و زیبایند. فکر می‌کنم کارهایی است که تکرار
نمی‌شوند و همیشه تازگی دارند.

زندگی ابراهیم آبادیابراهیم آبادی

در این میزگرد که بهروز بقایی و رضا بنفشه‌خواه هم حاضر بودند، “ابراهیم‌آبادی یاد آن
صحنه خاطره‌انگیز ورودی‌اش به ماجرای “مختارنامه” افتاد و این‌طور روایت کرد: “یادم می‌آید
شخصی در کلاس بازیگری‌ام می‌گفت “با دیدن آن صحنه کاراکتر دیدار مختار با “عبیده”
گریه‌ام گرفت”، یعنی در واقع اینها کارهایی‌اند که خاطره‌انگیز و به‌یادماندنی‌اند و هیچ‌گاه
از ذهن مخاطب و تاریخ نخواهد رفت”.

این بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون گفت: هنوز حسرت می‌خوریم که چرا این کارهای فاخر ساخته نمی‌شوند و با شناسنامه بااصالتم در هنر گوشه‌ای می‌نشینم و به روزهای پرفروغ سینما و تلویزیون ایران فکر می‌کنم

ساخته نشدن چنین کارهای بااصالتی جزو غم‌های بیشماری است که هر روز من و امثال من
به آنها می‌اندیشیم و ناخودآگاه بغضمان می‌ترکد و گریه‌مان می‌گیرد که؛ چرا از آن دوران‌ها
و شکل و شمایل‌های اصیل فاصله گرفته‌ایم؟ امروز می‌بینم همه‌چیز در پول خلاصه شده
و کسی دلش برای سقوط اصالت‌های هنری در سینما و تلویزیون نمی‌سوزد.

زندگی ابراهیم آبادیزندگی ابراهیم آبادی بازیگر

او به ماجرای حضور تهیه‌کنندگان سفارشی و بازیگران سفارشی این‌گونه اشاره کرد: متأسفم که بگویم تهیه‌کنندگان امروزی که بسیاری‌شان دردِ هنر ندارند و این‌کاره نیستند، آدم‌های سفارشی را می‌آورند که آن‌ها هم سواد لازم را ندارند.

چرا در پَسِ این رفتارهای سفارشی امثال من، فردوس کاویانی، رضا رویگری و بسیاری دیگر که در
بستر بیماری هستند و پیشکسوتند فراموش می‌شوند؟

ابراهیم آبادی درباره بیماری و ناراحتی‌اش از عدم توجه به پیشکسوتان صحبت کرد و گفت: وقتی ما بیمار می‌شویم به دوستان‌مان و مسئولین نیاز داریم که ما را فراموش نکنند! وقتی حال‌مان خوب باشد احتیاجی نیست یادمان کنند.

باید این توجه به پیشکسوتان و هنرمندانی که در بستر بیماری می‌افتند ساماندهی شود
و این مسئولیت را به بازیگری بنام واگذار کنند. واقعاً نمی‌خواهم خرج کفن‌ودفن من را بدهند
وقتی که این روزها کنارم نیستند! نمی‌خواهم برای من شام‌غریبان بگیرید؛
حداقل می‌توانید یک تسلایی برای من باشید! من بیمارم و افتاده‌ام در خانه، یک‌نفر از من خبری بگیرد.

واکنش ها به درگذشت ابراهیم آبادی

در پی درگذشت بازیگر پیشکسوت و محبوب ایرانی ابراهیم آبادی برخی از چهره های کشورمان درگذشت این هنرمند شایسته را به جامعه هنری و خانواده آن مرحوم تسلیت گفته اند که در ادامه مشاهده می کنید.

فاطمه گودرزی نوشت : بازیگر خوب وقدیمی ابراهیم آبادی هم درگذشت
بله یک صندلی دیگر خالی شد 😢تسلیت به خانواده ایشان واهالی هنر🙏

زندگی ابراهیم آبادیفاطمه گودرزی

ماه چهره خلیلی نوشت : 🖤#ابراهیم_آبادی #روحت_شاد تسلیت به خانواده
محترم ایشون و هنر دوستان کشورم

زندگی ابراهیم آبادیماه چهره خلیلی

مهدی سلطانی نوشت : روحش شاد و یادش گرامی. 🌑آرزوی بردباری
برای دوستداران و بازماندگان

زندگی ابراهیم آبادیمهدی سلطانی

شهرزاد عبدالمجید نوشت : عمو ابراهیم عزیزم باور کوچ و رفتنت برای من خیلی سخته باور ندیدنه خندیدنت و نشنیدنه صدای شما با اون لهجه شیرینیت برام باور پذیر نیست روحت شاد و قرین رحمت این کوچ غم انگیزت به آزیتا عزیزم
امیر و پانی و اتوسا و همه خانواده تسلیت میگم🖤🖤🖤🖤

زندگی ابراهیم آبادیشهرزاد عبدالمجید

رزیتا غفاری نوشت : در گذشت ” ابراهیم آبادی” پیشکسوت سینما و تلویزیون
به هنرمندان و هنردوستان کشورم تسلیت عرض میکنم….

زندگی ابراهیم آبادیرزیتا غفاری

پرویز پرستویی نوشت : ابراهیم آبادی بازیگر پیشکسوت ،تئاتر و سینما و تلویزیون ،پس از تحمل یک دوره
بیماری درگذشت. تسلیت به خانواده محترمش روحش شاد و یادش گرامی🖤

زندگی ابراهیم آبادیپرویز پرستویی

سحر زکریا نوشت : روحتون شاد، ببخشید ما رو که دیر به یاد شما پیشکسوتها
می افتیم با شما کلی خاطرات خوب داشتم (پاورچین)🖤🙏🏻🙏🏻

زندگی ابراهیم آبادیسحر زکریا

امید زندگانی نوشت : خدا رحمت کند، بازی و بازیگر را که بجای زنده باد دائم میگوییم زنده یاد
یادش گرامی و قطعا جای اونیز همچون دیگر رفتگان همیشه
خالی استادابراهیم ابادی ازت اموختم در همکاریهامان

زندگی ابراهیم آبادیامید زندگانی

مهر , تسنیم , خبر آنلاین ,حرف تازه , باشگاه خبرنگاران جوان , صحفه شخصی بازیگران

گردآوری:
اخبار مرتبط:
فیلم پرشین وی
آرون گروپ
آرون گروپس