سبک زندگی ، بیوگرافی و نوع پوشش افراد مشهور(۴۲) / فرج الله سلحشور / حاشیههای فرج الله سلحشور و تسلیت بازیگران معروف برای درگذشت او
بیوگرافی فرج الله سلحشور
زادروز : ۱۳۳۱
ملیت : ایرانی
پیشه : بازیگر، نویسنده، تهیه کننده، فیلمنامه نویس
و کارگردان
سالهای فعالیت : ۱۳۶۱ تا ۸ اسفند ۱۳۹۴
فرج الله سلحشور نیا (زاده ۱۳۳۱ در قزوین، درگذشت ۸
اسفند ۱۳۹۴ در تهران) معروف به فرج الله سلحشور ،بازیگر، چهرهپرداز، نویسنده و کارگردان ایرانی بود.
او فعالیت هنری خود را با بازی در فیلم توبه نصوح (۱۳۶۱) به کارگردانی محسن مخملباف آغاز کرد.
سلحشور کارگردانی مجموعههای تلویزیونی تاریخی-مذهبی چون ایوب پیامبر، مردان آنجلس و یوسف پیامبر را برای صدا و سیما در کارنامه
دارد.
فرج الله سلحشور و دخترش
در ۲۷ دی ۱۳۹۴، ریههای او از کار افتاد و بستری شد.پسر او، ۲۷ بهمن
۱۳۹۴ گفت پزشکان امیدی به بهبود پدرش ندارند و حالش وخیم است.
فرج الله سلحشور که به سرطان ریه مبتلا بودروز هشتم اسفند ۱۳۹۴، در ۶۳ سالگی، درگذشت.
گرایش سیاسی
فرج الله سلحشور از حامیان محمود احمدینژاد محسوب میشود.در جریان انتخابات ریاست جمهوری، سلحشور از احمدی نژاد حمایت کرد
و او را مالک اشتر زمان خواند.او همچنین مورد تقدیر رهبر ایران قرار گرفته است.
کارگردانی مجموعه تلویزیونی یوسف پیامبر باعث نزدیکی بیشتر وی با حکومت شد تا جایی که سلحشور و دیگر عوامل تولید
این سریال با رهبر جمهوری اسلامی دیدار کردند اندکی بعد در مراسمی تحت عنوان تجلی اراده ملی از سلحشور تقدیر
شد
ارتباط با حوزه علمیه قم
در آیین اختتامیه تجلی اراده ملی؛ فرجالله سلحشور جایزه خود را به حوزه علمیه قم تقدیم کرد.
سلحشور هنگام دریافت جایزه خود گفت:
یوسف پیش از آنکه خروجی و حاصل سینما باشد، حاصل زحمات علمای دین و
خروجی تفاسیر علمای اسلام عزیز است…آنچه در فیلم حضرت یوسف (ع) دیدید حاصل آموختههای من از محضر بزرگان دین است
و لذا بیش از آنکه لایق این هدیه بدانم، آن را به حوزه علمیه قم تقدیم میکنم.
در ادامه مراسم یکی از روحانیون حاضر در مراسم، به نمایندگی از حوزه علمیه قم، جایزه فرجالله سلحشور را دریافت
کرد.
محکومیت به دلیل سرقت ادبی
در ۱۵ فرودین ۱۳۸۹ شعبه ویژه رسیدگی به جرایم کارکنان دولت فرج الله سلحشور را به جرم سرقت ا دبی از
طریق رونویسی فیلمنامه سریال یوسف پیامبر از مجموعه کتاب و فیملنامه دوجلدی «یوسف صدیق» اثر شهابالدین طاهری به ۳ سال
حبس و پرداخت جریمه ۱٫۵ میلیارد تومانی محکوم کرد.
البته سلحشور خبر محکومیتش را تکذیب کرد و گفت:
…من فکر می کنم این دوستان پول گرفتهاند تا خبرهای دروغ را همهجا منعکس و بدون اجازه منتشر کنند…ایشان یعنی
عباس بابویهی ریاست هیات کارشناسی پرونده شکایت شهاب الدین طاهری را اکثر دوستان در سینما میشناسند.
حتی یک اثر قابل دفاع ندارند.
لذا وی نمیتواند این هیات را کارشناسی کند.
البته در انتها دادگاه حکم برائت وی را صادر نمود.
حاشیه های فرج الله سلحشور
ماجرای حضور فرجالله سلحشور در سینمای ایران با «توبه نصوح» شروع شد.
فیلمی به کارگردانی محسن مخملباف که سلحشور در آن بازیگر بود.
بعد از آن در فیلمهای دیگری بازی کرد و در کارنامهاش همکاری با کسانی چون محمدرضا هنرمند، رسول ملاقلیپور،
مجتبی راعی و شهریار بحرانی به چشم میخورد.
عکس قدیمی فرج الله سلحشور
اما داستان کارگردان شدن او از سال ۷۲ آغاز شد.
زمانی که «ایوب پیامبر» را ساخت و بعد راهش را با «مردان آنجلس» و «یوسف پیامبر» ادامه داد.
تا اینجای کار، او هم مثل همه کسانی که در حوزه سینما کار میکنند، مسیری عادی پیموده است اما درست
بعد از «یوسف پیامبر» فرجالله سلحشور تبدیل به چهرهای جنجالی و پرحاشیه شد که صحبتهایش خیلیها را آزرده کرد، خیلیها
را در بهت فرو برد و احتمالا بعضیها را هم خوشحال کرد.
یکی از نخستین اعتراضهای او به سفر گروهی بعضی از سینماگران ایرانی به آمریکا بود آنجا که گفت: «خداوند
به برخی از فیلمسازان توفیق میدهد تا به زیارت عتبات عالیات بروند و برخی هم توفیق مییابند تا بازدید گروه
ضد اسلامی هالیوودی را با سفر به لس آنجلس پس بدهند.»
ماجراهای مسعود و فرجالله
انتقاد بعدی او به سریالهای نوروزی سال ۸۹ دیگر
ماجرای حاشیهداری بود که صدای خیلیها از جمله مسعود دهنمکی را درآورد.
او که آن سال با سریال «دارا و ندار» روی آنتن تلویزیون بود انتقادهای سلحشور را که گفته بود سریالهای
نوروز تنها لودگی، مسخرگی و بیادبی بود را به خود گرفت و گفت فرق سلحشور و حاکم معبد آمون (در
سریال یوسف پیامبر) در یک من ریش است: «ف.س هر وقت در مورد سینما و تلویزیون و همکاران صحبت میکند
عموما همه را بیدین و یا فاسد میخوند و فقط اقلیتی که خود میشناسد را سالم و دیندار میداند… همیشه
دلم به حال این بنده خدا میسوخت وقتی که میدیدم چگونه آماج حملات منتقدین نسبت به جریان شبه روشنفکری قرار
میگرفت و بلد نبود از خودش دفاع کند.
گرچه کارهایش هم عموما شعاری و ضعیف است اما نوع حملهها بیشتر انگیزه سیاسی داشت تا حرفهای و فنی…»
او
در بخش پایانی جوابیه خود نوشت: «اما عجب جمله حکیمانهای فرموده این جناب استاد که این سریالها خودشان را در
فیلمها مسخره می کنند و نشان میدهند.
البته این جمله حکیمانه را ایشان در مورد «اخراجیها» هم به کار بردهاند، اما واقعیت همین است که فیلم حدیث
نفس کارگردان است و هرکس را در اثرش می توان یافت.
این جمله را شهید آوینی و برخی حکما هم گفتهاند.
ولی من هرچه در سریال ایشان گشتم تا ببینم خلق و خوی خاص ایشان که نیت آدمها را هم چشم
بسته میخواند و میگوید: سازندگان سریال به آن چیزی که میسازند اعتقاد ندارند در کدام شخصیت سریال ساخته شده توسط
ایشان متبلور است که به راحتی میتوان به همه تهمت زد و خود را ملاک حق دانست؟ به کسی جز
حاکمان معبد آمون نرسیدم.
چراکه این ویژگی نه در حضرت یوسف بود و نه در زلیخا! فقط تفاوت این دو یعنی کارگردان و کاراکتر
پرداخته شده توسط ایشان در این است که حاکم معبد آمون ریش ندارد و ایشان یک من ریش دارند!»»
چند
وقت بعد اما سلحشور باز هم به سراغ دهنمکی رفت و گفت که او از خود هیچ اختیاری ندارد و
این شریفینیاست که او را اداره میکند: «مسعود دهنمکی یک رزمنده است اما هنرمند نیست و زمانی که فرد هنرمند
نباشد دیگران او را راه میبرند.
شریفینیا راه را به دهنمکی نشان میدهد و بازیگران و سناریو را میگوید.»
او همچنین گفت که «اخراجیها» یک فیلم
کمدی مانند دیگر فیلمهاست نه فیلم دفاع مقدس چون کسی برای تماشای ارزشهای دفاع مقدس به دیدن آن نمیرود و
تنها برای خنده آن را تماشا میکند.
با این حال وقتی دهنمکی تصمیم گرفت که دیگر پاسخ سخنان او را ندهد و در برابر مواضع او سکوت
کرد سلحشور موضوع جدیدی برای حمله پیدا کرد: رسانههایی که او از آن به عنوان مطبوعات بیمار یاد میکرد:«عضی از
روزینامههای کذایی و معلومالحال از اینکه آقای «ده نمکی» پاسخ بنده را نداده، ناراحتاند.
ضمن تشکر از آقای ده نمکی که تحمل انتقاد کردند و حرمت دوستی را نگه داشتند و نشان دادند که
روحیه انتقادپذیری دارند، باید به این روزینامهها و مجلات که نان خود را از میان لجنزار اختلاف دیگران پیدا میکنند
و با دو بهمزنی تفرقه میاندازد و حکومت میکنند! عرض کنم که بنده تنها انتقادی سازنده و دوستانه از کار
یک برادر مسلمان کردم و ایشان هم اگر صلاح بدانند، پاسخ میدهند و اگر نیاز نباشد، میپذیرند.
این اختلافافکنیها و دو بهم زنیها ماهیت حقیقی شما را برملا میکند و نشان میدهد، آنچه بنده در مورد ماهیت
سینما و تلویزیون و روزینامه و مجلات سینمایی میگویم پر بیراه نیست.
از کوزه همان برون تراود که در اوست…
از شما که سر نخهایتان جای دیگری است و عروسکهای عروسک گردانان آن سوی مرزها هستید، انتظاری جز این نیست.»
البته دعوا بین سلحشور و ده نمکی نه تنها ادامه پیدا نکرد که بعدها به تقدیر او از
دهنمکی هم منجر شد و به نظر سلحشور همین که او با «اخراجیها»ی ۳ جناح مخالف را آزار داد کافی
بود تا دیگر طرف حملههای او نباشد: «همین بس که جناح مخالف خیلی عصبانی شدند و این فیلم خیلی آنها
را آتش زده و صدایشان را در آورده و همین برای من ارزشمند است که کسی جناح مخالف و جریان
فتنه را اذیت کرده و رنج بدهد همین که این شجاعت را داشته برای من ارزشمند است.»
سینمایی که سلحشور
خجالت میکشد عضو آن باشد
سینمای ایران و وضعیت آن همیشه یکی از موضوعات همیشگی حملهها و سخنان انتقادآمیز سلحشور
بوده است.
او در یکی از اظهارنظرهایش سینمای ایران را در دروغ غوطهور دانست و گفت: «سینمای امروز ما سه رکن دارد:دروغ
و توهم، انسانمحوری و مادیگرایی.
کم کم کار به جایی رسید که هر کس در حوزه دین و سینما فعالیت میکرد از انتقادهای سلحشور نمیتوانست
جان سالم به در ببرد.
نمونهاش انتقادی بود که این کارگردان از فیلم «طلا و مس» ساخته همایون اسعدیان در روزنامه شرق منتشر کرد.
او گفت هر کس باید به چیزی بپردازد که آن را درک کرده باشد: «سینمای ما به روحانیت اعتقاد ندارد
و اگر گاهی هم از روحانیت حرف میزند یا به خطا تحلیل غلط میدهد یا به عمد چهره روحانیت را
تخریب میکند.
روحانیت ما مروج دین است اما میخواهم اینجا با صراحت بگویم سینمای ما مخالف دین است.»
او در ادامه
نوشت: ««دین با نفسپرستی، دنیاپرستی، شهوترانی، انسانگرایی و خودمحوری مخالف است در حالی که همه این خصایص امروزه بر سینما
حاکم است.
مبنای سینمای امروز دروغبافی است بنابراین با این ویژگی بارز اساساً نمیتواند از روحانیت حرف بزند و اگر هم حرف
بزند طبیعتاً نمیتواند حق مطلب را آن گونه که شایسته است ادا کند و به تصویر بکشد.»
او با اشاره
به «طلا و مس» گفت که تاکنون همه فیلمهایی که به روحانیت پرداخته است در جهت تخریب این چهره گام
برداشته: «فیلم سینمایی «طلا و مس» جدیدترین کاری که به اصطلاح به روحانیت پرداخته است و آقایان کلی از آن
تعریف و تمجید کردند به عقیده من کاملاً در تخریب روحانیت قدم برداشته است.
در این فیلم شخصیت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی روحانی نادیده گرفته شده است و صرفاً روحانی در چارچوب خانه آن
هم به بدترین شکل ممکن نمایش داده شده است.»
سریال «امام علی (ع)» دیگر موضوعی بود که سلحشور به آن
تاخت.
او در مصاحبه با مهر گفت که میخواهد فیلمهایی درباره ائمه بسازد ولی فقط یک نفر است و نمیتواند ۱۰
کار با هم انجام بدهد.
بعد هم به سراغ سریال «امام علی (ع)» رفت و گفت: «به طور نمونه ما مجموعهای درباره امام علی
(ع) میسازیم، اما بخش عمده آن با اشکالهای تاریخی همراه است.
در این مجموعه شخصیت قطام، زنی که وجودش در تاریخ مشکوک است محور بسیاری حوادث است.
آنچه در این مجموعه کمتر مورد توجه قرار گرفت قهرمان اصلی یعنی حضرت علی (ع) بود.»
انتقاد او از آنچه
که «باندهای منفعتطلب در سینما» میخواند دیگر انتقادی بود که خبرساز شد: «در سینمای ایران افراد فرصتطلبی حضور دارند که
از علاقمندان به بازیگری سوءاستفاده میکنند و عدهای نیز با باندبازیهای خود با یک گروه مشخص شده از بازیگران کار
میکنند.»
کم کم انتقادهای سلحشور کار را به آنجا رساند که بگوید اکثر فیلمسازها در جهت اهداف کمپانیهای صهیونیستی حرکت
میکنند: «به غیر از تعداد انگشتشمار آثار مثبت که تولیدات سالم و فاخر ما هستند اکثر فیلمسازها در جهت اهداف
غرب و اسکار و هالیوود و کمپانیهای صهیونیستی حرکت میکنند.»
در همین سخنان بود که او نخستین حملاتش را به
هنرمندان زن سینمای ایران آغاز کرد آنجا که گفت:« زنان بازیگر به دلیل داشتن شهرت به عنوان الگوی زنان و
دختران جامعه مطرح هستند اما وقتی زنی که در فیلم نقش زن محجبه را بازی میکند و مردم او را
به صورت بدحجاب در جامعه میبینند و گهگاه عکسها و تصاویر برخی از آنها با پوشش و حجاب بسیار بد
منتشر میشود باعث بدبینی مردم نسبت به زنان با حجاب میشود.
در اکثر فیلمها نقشهای مثبت، زیرک و باهوش را به زنان بدحجاب میدهند و نقشهای معمولی، منفی، بیچاره، تو سری
خور و عقبمانده را به زنان باحجاب و چادری میدهند که این موضوع در ترویج بدحجابی بسیار موثر است.»
حمله بعدی سلحشور به محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل وقت خانه سینما بود.
در پی اتفاقاتی که از سال ۸۸ به بعد در حوزه سینما رخ داد و فشارهایی که بر خانه سینما
وارد شد، عسگرپور چند بار به وزیر ارشاد نامه نوشت.
یکی از آن نامهها اما، باعث عصبانیت سلحشور شد به شکلی در یک نامه، تندترین حملاتش را متوجه سینمای ایران،
خانه سینما و عسگرپور کرد.
او در نامهاش عسگرپور را با کارگردانی مقایسه کرد که زمانی نخستین بازیاش را در یکی از فیلمهای او
انجام داده بود: «از ویژگیهای مسئولان سینما این است که از موضع الوهیت و بندهنوازی و ذرهپروری به دیگران مینگرند.
مسئول و مشهور که میشوند گمان میکنند استاد و دانشمند و فیلسوف و عالم هم شدهاند! مثلا آقای مخملباف خدای
عقل و قلم! چون همه مملکت دربست گوش به فرمان او نشدند از سر انتقام و لجاجت و دهنکجی به
دامن غیر غلطید.»
او همچنین نوشت که خانه سینما افسارگسیخته به حال خود رها شده و اعضایش با جورج سوروس
فالوده میخورند و از جشنواره های گوناگون پول میگیرند و فیلم میسازند.
سلحشور همچنین گفت که خانه سینما به مبانی انقلاب ضربه زده و جشن خانه سینما هم خیانت و توطئه است
و به عسگرپور توصیه کرد که پایش را از گلیمش درازتر نکند: «فراموش نکنید هر گروه و باند گروهکی که
در مقابل انقلاب ایستاده، شکست خورده و اثری از آنها باقی نمانده است.
خانه سینما که عدد و رقمی نیست.»
او در پایان نوشت که کشور اسلامیو امام زمانی جشن سینمایی نمیخواهد و
پیشبینی کرد به زودی اثری از خانه سینما نخواهد ماند: «آقای عسگرپور دور نمیبینم که انحراف سینما این مردم و
حوزهها و علما را وادار به عکسالعملی کند و آن روز نه از تاک نشانی میماندو نه از تاکنشان… بنیان
خانه سینما به اندازه کافی سست است.
شما آن را سستتر نکنید…».
سلحشور و آدمها
اصغر فرهادی یکی از سینماگرانی بود که حتی پیش از گرفتن اسکار به یکی از اهداف اصلی
حملههای سلحشور تبدیل شد.
او درباره فرهادی و فیلم «جدایی نادر از سیمین» در مصاحبه با نشریه «شما» گفت: «ایران الان محور همه انقلابهای
دنیا شده است.
ولی سینمای آن در جهت ضد اهداف این کشور انقلابی دارد حرکت میکند.
مثلا این را بنویسید آقای اصغر فرهادی در فیلم «جدایی نادر از سیمین» مورد توجه و علاقه آقای سارکوزی قرار
میگیرد.
خب! آقای فرهادی چه سنخیتی بین تو ایرانی و آقای سارکوزی وجود دارد که میگوید بیاورید من فیلمش را ببینم.
خب مبارکشان باشد، افتخار از این بالاتر؟»
مسعود کیمیایی دیگر فیلمسازی بود که پس از تجلیلش در جشنواره فیلم
فجر مورد انتقاد سلحشور قرار گرفت: «اثری همچون «۳۳ روز» با بازی درخشان پرداخت به یکی از موضوعات روز جهان
اسلام مورد بیمهری جشنواره، مطبوعات و مسئولان قرار میگیرد اما از تکرار چاقوکشی و مسائل دهههای گذشته در آثار کیمیایی
استقبال میشود.
کیمیایی با ساخت «سفر سنگ» نشان داد میتواند مردم را با اثری مناسب به خود جذب کند، اما متاسفانه حال
تنها به تکرار خود روی آورده است.»
پرده آخر / فرج الله سلحشور درگذشت
فرجالله سلحشور کارگردان سریال «یوسف
پیامبر» که مدتی بهدلیل ابتلا به سرطان ریه در بیمارستان بستری بود، دار فانی را وداع گفت.
پرشین وی درگذشت این کارگردان سینمای ایران را تسلیت می گوید.
زمان و مکان تشییع پیکر فرجالله سلحشور
پیکر مرحوم فرجالله سلحشور فردا در تهران تشییع خواهد شد.
بر اساس این گزارش این مراسم فردا ساعت ۱۰ صبح از بلوار آیتالله اشرفی اصفهانی، ابتدای باغ فیض آغاز میشود.
پیکر مرحوم سلحشور طبق وصیت وی در صحن امامزاده سید جعفر و حمیده خاتون واقع در باغ فیض به خاک
سپرده خواهد شد و به قطعه هنرمندان بهشت زهرا نمی رود.
تسلیت بازیگر لیلا بلوکات برای درگذشت سلحشور
لیلا بلوکات که در سریال «یوسف پیامبر» با این کارگردان همکاری داشت در
این باره نوشت:
»اناالله وانا الیه الراجعون
فرج الله سلحشور کارگردان سریال پر مخاطب یوسف پیامبر امروز صبح زود فوت
شدن….
تسلیت میگم به عنوان بازیگر سریال یوسف پیامبر به خانواده ایشون….
روحشون شاد.»
مهراب قاسمخانی درگذشت فرجالله سلحشور را تسلیت گفت
مهراب قاسمخانی با اظهارتاسف از درگذشت کارگردان سریال «یوسف پیامبر»
نوشت:
«فوت جناب سلحشور رو به خانوادهشون و اهالى سینما تسلیت میگم.
پ.ن اول: شاید هیچ وقت جزو طرفدارانشون نبودم و شاید بارها از مواضعشون عصبانى شده بودم، ولى قطعاً هیچ
تردیدى به تعهدى که نسبت به کارشون داشتن ندارم.
پ.ن دوم: کسانى که توهین کنن رو به شدت بلاک میکنم.»
تسلیت مصطفی زمانی برای درگذشت فرجالله سلحشور
مصطفی
زمانی با اعلام درگذشت فرج الله سلحشور نوشت : «امروزم به اعتماد دیروز تو رقم خورد.
روحت شاد حاج فرج عزیز.»
خاطرات کتایون ریاحی از فرجالله سلحشور
کتایون ریاحی بازیگر سریال «یوسف پیامبر» با اشاره به
درگذشت فرج الله سلحشور کارگردان سینما و تلویزیون بیان کرد: من درگذشت وی را تسلیت می گویم و برایش آرزوی
رحمت الهی را دارم.
بازیگر نقش زلیخا در سریال «یوسف پیامبر» که به کارگردانی سلحشور ساخته شد درباره همکاری با این کارگردان اظهار کرد:
من حدود ۳ سال در پروژه «یوسف پیامبر» کار کردم و این سه سال در طول عمر بازیگریم از راحت
ترین سال های کاریام بود.
فضای امنی داشتم و همه رفتارها با من و سایر گروه خوب و شایسته بود.
من همکاران خوبی داشتم و همه سعی می کردند فضای مناسبی فراهم شود.
این بازیگر سینما با اشاره به کارگردانی سلحشور در سریال و در طول پروژه تصریح کرد: فکر می کنم این
فضای مناسبی که برای ما فراهم شده بود به دلیل رهبری و مدیریت وی در کار بود و ما جز
در مواقع کاری دیگر او را نمی دیدیم و او به کسی کاری نداشت.
البته آقای شورجه هم همیشه حضور داشت و همراه بود.
وی با اشاره به بازخوردهایی که از سریال «یوسف پیامبر» و نقشی که در این سریال داشته است، عنوان کرد:
مردم خیلی این سریال را دوست داشتند و از آن استقبال زیادی کردند.
نقش زلیخا برای خود من هم نقش خاصی بود و من جدای از فیلمنامه، تم قصه و کارگردانی در این
اثر، حس و حال خاصی با این نقش پیدا کرده بودم و بعد از این کار به دلایل متعددی که
داشتم و بخشی هم شاید به همین نقش مربوط می شد ترجیح دادم از دنیای بازیگری خداحافظی کنم.
بعد از بازی نقش زلیخا در سریال، انتخاب نقش ها برای من سخت شده بود
بازیگر نقش زلیخا ادامه داد:
بعد از بازی نقش زلیخا در سریال، انتخاب نقش ها برای من سخت شده بود.
افراد زیادی شامل بازیگران حرفه ای و نابازیگران برای حضور در این نقش تست دادند اما فکر می کنم بازی
در این سریال قسمت و سهم من بود.
ریاحی در پاسخ به پرسشی درباره خلا حضوری این کارگردان سینما و تلویزیون در آینده اظهار کرد: من فکر می
کنم آقای سلحشور آنچه را که لازم بوده است انجام داده است و ماموریت های خود را در این دنیا
به پایان رسانده است و حالا که از این دنیا رفته است سفر خود را ادامه می دهد.
فکر می کنم برای پروژه های بعدی هم افراد دیگری هستند که آن ماموریت ها را به اتمام برسانند.
بازیگر مجموعه های «شب دهم» و «پدر سالار» با اشاره به خاطراتی که از همکاری خود با سلحشور داشته است،
یادآور شد: یکی از نکات جالبی که در خاطرم هست این است که او در پایان ماه مبارک رمضان برای
کسانیکه این ماه را روزه گرفته بودند هدایایی ترتیب می داد و به این ترتیب آنها را تشویق می کرد.
او هیچ گاه کسی را برای نماز و یا روزه مجبور نکرد اما به سبک خودش افراد را تشویق می
کرد.
تقسیم کردن بودجه اضافه سریال
مدیر عامل بنیاد نیکوکاری کمک با اشاره به دیگر کارهای این کارگردان سینما بیان کرد:
یک بار در پروژه «یوسف پیامبر» شنیدم که در مقطعی بودجه سریال اضافه آمده بود و او این میزان بودجه
اضافه را تقسیم کرد که برای من بسیار جالب بود.
معمولا تهیه کنندگان و عوامل همیشه بودجه کم می آورند و چنین کاری نمی کنند به همین دلیل این اقدام
وی و مخصوصا اینکه این کار را از پایین شروع کرد برای من بسیار جالب بود.
او تقسیم بودجه اضافه را از کارگران صحنه و پشت صحنه شروع کرد و بعد به بالا رسید.
اینها مواردی است که با وجود اینکه من سال هاست در حوزه بازیگری حضور دارم از طرف هیچ کارگردان و
تهیه کننده ای ندیدم.
بازیگر فیلم های «دعوت» و «آپارتمان شماره ۱۳» با اشاره به همکاری خود با کارگردانان مختلف توضیح داد: من با
کارگردانان مختلفی اعم از روشنفکر، مذهبی، روشنفکرنما و مذهبی نما کار کرده ام و شناخت چنین افرادی برای من کاری
ندارد، او واقعا مذهبی و معتقد بود و براساس اعتقادش عمل کرد.
وی در پایان تصریح کرد: از درگذشتگانمان به نیکی یاد کنیم و نیکی را ترویج کنیم.
واکنش کتایون ریاحی به درگذشت فرج الله سلحشور
عیادت محمود عزیزی از فرج الله سلحشور
فرج الله سلحشور و برادرش