گپی با مهران غفوریان؛ از زیر آسمان شهر تا خانه اجاره ای
طنز او هنوز بیات نشده و قابل استفاده است؛ به شرط آنکه بخواهد، انرژی بگذارد و از کنار نقش و
کار به راحتی عبور نکند.سریال خانه اجارهای با بازی او هم اکنون روی آنتن شبکه سوم سیماست و به خوبی
میتوان تفاوت روزهایی که او دل به کار داده و خواسته را با روزهایی که او همان مهران غفوریان که
باید، نبوده را تشخیص داد.کارگردان سریال زیر آسمان شهر که امروز بیش از قبل دغدغه کارگردانی دارد ، مهمان «بانی
فیلم» شد و از سریال خانه اجارهای گفت: کماکان مشغول بازی در سریال خانه اجارهای هستی؟ – بله.
تصویربرداری تا کی ادامه دارد؟ – تا آخر آبان ماه.
و پخش تا کی ادامه خواهد داشت؟ – تا قبل از ایام محرم.
صحبت از این بود که خودت دوباره روی صندلی کارگردانی بنشینی؟ – بله، کاری داریم که در مرحله نگارش است.
چه کسی می نویسد؟ – خشایار الوند.
چه زمانی قرار است این اتفاق رخ بدهد؟ – پس از خانه اجارهای، بعد از این کار من یک مقدار
سرم خلوت میشود تا انشاا…
کار خودم را شروع کنم.
فکر کنم در حال حاضر انگیزه چند برابر برای کارگردانی داری؟ – بله و دیگر فعلاً برای کسی بازی نخواهم
کرد.
چرا؟ علت خاصی دارد؟ – علت این است که آنچه دلم میخواهد نمیشود! کلی انرژی میگذارم و وقت صرف میکنم
اما نمیشود.
میروم و میآیم خودم راضی نمیشوم و آنچه دلم میخواهد نمیشود.
دوست ندارم قضاوت کنم و بگویم کارها ضعیف است یا قوی! یک زمان خودم هم کارگردانی و هم بازی میکردم،
هم مردم راضی بودند و هم خودم، فکر کنم دوباره باید به همان مسیر برگردم.
و این مشکل را امروز در کارگردانی میبینی یا در نویسندگی و یا در امور دیگر؟ – ما نمیتوانیم نویسنده
ضعیف بیاوریم و از آن طرف بگوییم متنها ضعیف است! خب معلوم است که یک نویسنده ضعیف متون ضعیف مینویسد!
قطعاً نویسنده ضعیف یا نویسندهای که کفگیرش به ته دیگ خورده، نمیتواند یک کار قوی بنویسد و قطعاً ایراد از
خودمان است که او را آوردهایم.
برای همین است که دوست دارم کارگردانی کنم! به دلیل اینکه نمیخواهم به این مسائل باج بدهم! من نمیفهمم که
چرا باید باج داد؟ آقا ما کار را شروع نکنیم تا متون خوب در اختیارمان باشد.
من با کسی تعارف ندارم، تا متن خوب دستم نباشد کلید نمیزنم.
تا حالا هم غیر از این کار نکردم.
نویسندگانی که یک زمان برای تو در سریال زیرآسمان شهر مینوشتند امروز جزو کارگردانان مطرح هستند که خودشان بیش از
نگارش دغدغه فیلمسازی دارند.
– قبول دارم.
پس باید قبول کرد امروز به لحاظ نویسنده بخصوص در ژانر طنز با مضیقه روبرو هستیم.
– بله برای نویسنده خوب با مضیقه روبرو هستیم، اما ساخت کار خوب هم تاوان دارد! به نظر شما چرا
آقای داود میر باقری دیگر فیلم سینمایی نمی سازد.
چرا ایشان مدام سریال کار میکند؟! چرا خیلی از کارگردانان خوب کار نمیکنند؟! شما علت را در چه میبینید؟!مطمئن باشید
اگر یک فیلمنامه خوب دست آقای میرباقری باشد، قطعاً آن را خواهد ساخت؟ اکثر کارگردانان خوب خودشان مؤلف هستند، اما
به این راحتی حاضر نیستند کارشان را جلوی دوربین ببرند! یادتان هست زمانیکه سریال زیر آسمان شهر پخش میشد، در
مقایسه با یکسری از سریالهای خوب آن دوره، بدون اغراق خیابانها زمان پخش سریال خلوت میشد، البته این را نمیگویم
چون زیر آسمان شهر سریال خودم بود.
متأسفانه این روزها مجموعههای بیشتری تولید میکنیم که کیفیت آنها خیلی جای تعریف ندارد.
خب ما الان کار میکنیم و متن هم همین الان به دست ما میرسد، نتیجهاش معلوم است! من متنهای آقای
علی مسعودی را دوست دارم چون به نظرم خواص یک کار خوب را دارد، اما من نمیتوانم به عنوان یک
هنرپیشه از کاری که خودم در آن بازی میکنم، بد بگویم، ولی واقعاً خسته شدم باور کن الان تنها به
خاطر قرار دادم سر صحنه میروم! با خودم میگویم این انرژی که الان میگذارم، میتواند برای کار و کارگردانی کار
خودم باشد! ببین من الان سن و سال زیر آسمان شهر را که ندارم، سنم بالاتر رفته است.
البته انرژی خوبی سر سریال «خانه اجارهای» میگذاری؟ – واقعاً انرژی میگذارم؟ اما راضی نیستی از نتیجه کار؟ – (مکث
میکند و با تردید جواب میدهد) خیلی نه! ضمن اینکه خسته شدهام.
در هر حال پنج ماه کار کم نیست! جدا از بحث فیلمنامه که معضل اصلی بسیاری از آثار سیماست، به
لحاظ کارگردانی، سریال خانه اجارهای را چطور میبینی؟ – شاهد معتقداست کار خوب شده است، اما توقع من چیزی دیگر
است.
در واقع توقع ما با هم فرق دارد! من توقع دارم کاری که انجام میدهم، سر و صدا کند و
مسئله روز بشود، ولی شاهد با یک رضایت نسبی از سوی مخاطب راضی است و اعتقاد دارد کارش جواب داده
است در واقع این کار سلیقه دو آدم جدا از هم است.
این بدیهی است، شده یک شب خودمان از سریال آن شب لذت نبردهایم و به نظرمان در نیامده است، اما
نظر مخاطب چیزی دیگر است.
من دوست دارم کارم در مقام کارگردان و حتی بازیگر از مرز یک اثر عادی بگذرد! وقتی کار تو از
مرز یک سریال عادی بگذرد نقل محافل میشود هر کجا بروی از آن صحبت میکنند! البته باید بگویم ما یک
مقدار ابتدای کار در بحث پخش هم با بیمهری مواجه شدیم، یعنی اینکه برخی از قسمتهای سریال سر وقت پخش
نشده! سریال کرهای افسانه دونگئی با ما هم زمان شد، همزمان میشدیم با پخش مسابقات فوتبال و …
شبکه سوم سیما شبکه پر ملاتی است و یک جورهایی نمیتواند کم بگذارد.
به همین دلیل هم سریال ما را پخش میکرد و هم سریال کرهای، فوتبال، و….
تازه یک هفته است که سریال ما سر موقع ۲۰:۴۵ روی آنتن رفت.
شاهد احمدلو سینما و تلویزیون را در شرایط مختلف تجربه کرده است، به نظر او در ژانر طنز، آن هم
از نوع هر شبی که قواعد خاص خودش را دارد، موفق بوده است؟ – من الان بازیگر این کار هستم
و نمیتوانم قضاوتی راجع به کار داشته باشیم.
پیشنهاد تو برای شاهد در ادامه کار چیست؟ – بزرگترین حسن شاهد این است کمدین را از بازیگر غیرکمدی تشخیص
میدهد، کارگردان باهوشی است، اگر مهران غفوریان پیشنهادی برایش مطرح کند او مطمئن باشد این پیشنهاد میتواند به کار و
جذابیتش کمک کند، زمین و زمان را به هم میدوزد تا آن اتفاق رخ دهد! این نشأت گرفته از هوش
کارگردان است.معمولاً وقتی که پشت مانیتور مینشیند به یک قاب خوب و متفاوت فکر میکند و کاری ندارد به این
که تا الان چقدر از کار پیش رفته است و…
بعد از این باید بگویم من با شاهد احمدلو همکلاسی بودهام و جدا از بحث حرفهای، یک بحث رفاقت قدیمی
بین ما وجود داشت که مرا مجاب میکرد به حضور در این کار.
رفاقت با حمید رحیمی هم یکی دیگر از فاکتورهای حضور من در سریال «خانه اجارهای» است.
نمیخواهم بگویم کار، کار بدی است اما من دیگر توان ندارم و خسته هستم.
دوست دارم امروز فیلمسازی کنم، فکر کنم الان در ساختن میتوانم مفیدتر باشم.
شاهد به اعتقاد من کارگردان خوبی است برای این کار هم بسیار انتخاب مناسبی است و من هم از شکل
کارگردانیاش راضی هستم و آنرا دوست دارم.
متاسفانه شاهد هم گرفتار یک سری مسائل است به همین دلیل نمیتوان تقصیر را گردن کسی انداخت.
ما از این طرف میرویم به برنامه ریزیمان گیر می دهیم او از سوی دیگر می گویدمن متن ندارم .
از سوی دیگر می رویم به نویسنده گیر میدهیم او هم می گوید من چه کنم ؟ فیلمنامه ضعیف بنویسم
دست شما بدهم ! از سویی تهیه کننده که صاحب اصلی کار است و به لحاظ مالی ومعنوی باید جنبه
های مختلف کار را مدنظر داشته باشد میآید کارش را تعطیل می کند تا فیلمنامه برسد.از سوی دیگر میآییم شش
و هفت قسمت کار را کنار می گذاریم تاقسمت های بعدی را که به نظر بهتر و جذاب تر است
را پخش می کنیم.
در واقع هر کاری می کنیم تا نتیجه بهتری عایدمان شود،اما به نظر من دیگر پرونده این کار بسته شده
و تکلیفش مشخص شده است.
سریال زیر آسمان شهر هم به لحاظ ساختارچیزی شبیه به خانه اجاره ای بود و قصه هر دودر یک ساختمان
روایت می شدو…
– من باید مطلبی را اینجا بگویم و آن این است که سریال زیر آسمان شهر برمی گشت به ۱۱
سال قبل ! الان یازده سال گذشته ومن اگر بخواهم کاری با این شرایط را بسازم ،می گویم حالا که
یازده سال گذشته ،من در یک ساختمان چه حرفهایی می توانم برای گفتن داشته باشم! اگر بخواهم همان کار ۱۱
سال پیش را انجام بدهم که کاری نکرده ام.
قطعاً اگر من دست کار بشوم ، به سمت یک اتفاق متفاوت می روم.
کاری که حرف های جدیدی برای گفتن داشته باشد و اگر این نباشد حتماً کار نخواهم کرد ،چون واقعاً می
ترسم.
قبول کن خنداندن مردم نیز امروز به مراتب سخت تر از گذشته شده است.
– به خدا سخت است،اصلاً بازیگری طنز سخت است.
به خدا بازیگری جدی کاری به مراتب راحت تر است.
در سریال خانه اجاره ای مشخصاٌ دست تو خیلی برای بداهه گویی بازبوده و حتی گاهی حس می شود بر
مبنای بداهه تو قصه پیش رفته است؟ – بله ،من بداهه داشتم و حتی به خاطر شاهد، پیشنهاد های بسیاری
می دادم و او هم لطف داشت و قبول می کرد.یک تعامل خوب ومنطقی بین ما بودکه در روندکارتأثیر زیادی
داشت خدارا شکر شاهد هم از سکانس هایی که من هستم بسیار راضی است.گاهی می شود شاهد می آید وبا
من مشورت می کند و نظراتم را برای قصه خاصی می پرسد.شاهد کارگردان صبوری است و به لحاظ حرفه ای
به اندازه ای که دستش باز است کار می کند.صادقانه بگویم تهیه کننده هم در شرایط فعلی خیلی درگیر مسائل
تولیدی نیست و بیشتر به آماده شدن کارو رساندن سریال به آنتن فکر میکند.
اصلاً به دنبال این نیست که روزی ۴۰ دقیقه تصویر بگیریم یا…
سریال زیر آسمان شهر خدارا شکر در زمان خودش برای ما سود هم داشت.هم متن ها خوب بود،هم بازیگران کاروهم
نظر مردم ،سودمالی خوبی هم داشت که لطف خدا بود.
به نظر تو این کار امروز نمیتواند سودمالی برای تهیه کننده اش داشته باشد؟ – نه آنچنان ! من بالاخره
تهیه کنندگی کرده ام و این مقوله را می فهمم!سریالی که دوبار پروداکشن شود، دوبار بازیگرانش قرارداد می بندند ،
آن هم با شرایط بهتر ، تهیه کننده اش تلاش می کند کار به لحاظ دکور هم غنی تر باشد،
قطعاً به لحاظ مالی خیلی گران تمام می شود.
تو این تغییر پروداکشن و تیم بازیگری رابرای سریال خانه اجاره ای نیاز مبرم می دیدی؟ – وقتی کارگردان عوض
می شود این مسئله طبیعی است.
گویا کارگردانی این کار به تو هم پیشنهاد شد؟ – بله من دوبار پای کار رفتم که هر دوبار خدا
را شکر نشد! گویا طرح اولیه سریال هم از تو بوده؟ – بله من و خشایار الوند.
پس چرا خودت نساختی سریال را ؟ – اصل ماجرا برمیگشت به اینکه خودم یک مقدار کسالت داشتم و دکتر
هم اجازه نمی داد به عنوان کارگردان پشت دوربین این سریال بایستم.
و الان…
؟! – الان اگر متن خوب دستم برسد ،در هرشرایطی که باشم، خودم کارگردانی خواهم کرد.
باشگاه خبرنگاران