واکنش نویسنده بانوی عمارت به هجمه ها بخاطر اشتباه این سریال
سریال بانوی عمارت که در این قسمت های پخش شده طرفداران بسیاری برای خود دست و پا کرده است در شب های گذشته با یک اشتباه کوچک در معرفی شاعر یک شعر مورد هجمه قرار گرفت که این ماجرا باعث واکنش نویسنده بانوی عمارت شد.
واکنش نویسنده بانوی عمارت به اشتباه فیلمنامه
احسان جوانمرد با انتشار این عکس نوشت:
دوستان بالاتفاق میگویند به حاشیهها واکنش نشان نده اما من ذاتا آدم انفعال نیستم
حتی اگر نفعم در بیتفاوتی باشد. تا به حال این فیلمنامه از
چند موج و حاشیه رسانهای به سلامت عبور کرده و من هر جا که لازم بوده
به دوستان منتقد یا معترض محترمانه جواب دادهام و هر جا که ضرورت داشته
از صمیم قلب عذرخواهی کردهام.
باری؛ در یکی از سکانسهای شفاخانه نوشته بودم طبیبالاطبا از قول “بایزید”
در “فیهمافیه” نقل میکند: خواهم که نخواهم؛ اُرِیْدُ اَنْ لَا اُرِیْدَ.
بعدتر وقت صیقل دادن فیلمنامه به جای این جمله، مصرع زیبایی از بیدل دهلوی پیدا کردم:
«ترک آرزو کردم، رنج هستی آسان شد».
مصرع بیدل بیشتر به شخصیت طبیب میخورد و آن را جایگزین جمله بایزید کردم.
چند شب پیش روی آنتن زنده که طبیب دیالوگش را گفت،
گفتم داد بیداد! م
تاسفانه رفرنس جمله را تغییر نداده بودم و “فیهمافیه” مانده بود.
تا پخش شد خواستم دربارهاش بنویسم اما درگیر حاشیههای سنگین
و گسترده قبلی بودم و مطرح کردنش وسط ناراحتی آن دوستان،
نه منطقی بود و نه عاقلانه؛ حالا ولی مینویسم.
واقعا حیرتانگیز است که هر قسمت نزدیک هفتهزار کلمه و در مجموع نزدیک دویست
و سیهزار کلمه فیلمنامه بنویسی پر از دیالوگهای شاعرانه و عاشقانه
و ظرایف و دقایق تاریخی و ادبی؛ اما صاحبان این کانالها فقط دنبال سوزن بگردند در انبار کاه.
بله؛ ما دو تا سوزن هم داشتیم وسط این دویستوسیهزار کلمه!
ممنونم که برایم پیدا کردید. از سر کنجکاوی گوگل کردهاید و به لطف سایت
گنجور متوجه شدهاید متعلق به غزل شماره هزار و دویست و پنجاه و یکم
از دیوان بیدل است. مرحبا به شما. مرحبا. اما اشتباه فاحش؟
طوری نوشتهاید فاحش، انگار خودتان هر شب با لالایی مولانا میخوابید
و هر صبح با صدای بیدل دهلوی از خواب بیدار میشوید.
نه شما هر دو کتاب را حفظید نه من؛ فلذا من از شما عیبجویان طعنهزننده
فرصتطلب عذرخواهی نمیکنم. جایش هزار بار عذرخواهی میکنم
از میلیونها مخاطبی که بعد از سالها با تمام عشق و توجهشان دل دادهاند
به جعبه جادو و میدانند که کلمه به کلمهی این قصهی دویستوسی
هزارکلمهای به عشق آنها و با عرقریزان روح نوشته شده است.
من غافل نیستم و شما هم غافل نشوید از میلیونها مخاطبی که برایشان نکوداشت میراث تاریخی و ادبی مشترکمان مهمتر از نیش و طعنه شماست. از آنها عذر میخواهم چون عمیقا معتقدم انسانی که جسارت عذرخواهی نداشته باشد لیاقت ترقی ندارد و تکبر بزرگترین آفت تکامل است
شخصیت حضرت والا در سریال «بانوی عمارت» واقعیت دارد؟
احسان جوانمرد نویسنده بانوی عمارت با انتشار این عکس نوشت:
پاسخ به چند پرسش:
یک: اعضای یک انجمن سری به سرکرده خود لقب حضرت والا دادهاند. حضرت والا یک عنوان رسمی نیست و جهانبخشمیرزا نه پادشاه است و نه نائبالسلطنه و این قسم چیزها. او در ظاهر وزیر حاکم ملایر و در خفا رییس این تشکیلات قدرتمند است. علیرغم وجود تشکیلات مخفی و انجمنهای مختلف در این دوره، انجمنی که در سریال میبینید در تاریخ واقعی وجود ندارد و طبیعتا فردی با این مشخصات وجود نداشته و الکی نروید نام جهانبخش را گوگل کنید:))
با تشکر
دو: سریال در کشاکش این داستان خیالی به دنبال ساختن واقعیتی داستانی است که مغایرتی با تاریخ نداشته باشد. این سریال نه در پی تحریف تاریخ است و نه در پی سوء استفاده از تاریخ به نفع این یا آن جریان سیاسی. مستقل از دعواها و قرائتهای موجود تلاش کرده تا علاوه بر خلق یک سرگرمی سالم فرهنگی، قدمی هر چند کوچک برای آشتی دادن مردم با تاریخ و ادبیات این سرزمین بردارد.
سه: تدوین سریال به پایان نرسیده است اما طبق آخرین برآورد بعد از سی و چهار قسمت از خدمت شما خوبان مرخص خواهیم شد. طرحهایی برای فصل دوم نوشته شده و اتودهایی برای قسمتهای آغازین زده شده اما هنوز به شکل رسمی نه نگارش و نه تولید فصل دوم آغاز نشده است. احتمالا بعد از پایان پخش فصل اول به طور رسمی تکلیف فصل دوم روشن شود و به استحضار شما خوبان برسد.
چهار: قلم این حقیر لایق این همه محبت نیست و ماجراها و دیالوگهای بانوی عمارت حتما کمتر از استحقاق مردم این سرزمین است و مقبول افتادن فیلمنامه باعث افتخار؛ زبانم قاصر است از تشکر و هزار بار ممنونم.
آخرین خبر