عکس و گزارش پشت‌صحنه تازه‌ترین فیلم مسعود کیمیایی

مشاهده : 721
عکس و گزارش پشت‌صحنه تازه‌ترین فیلم مسعود کیمیایی سینمای ایران و جهان
فیلمبرداری «جرم» ساخته مسعود کیمیایی که چهارشنبه ۶ خرداد، در دکوری واقع در جنوب تهران آغاز شده بود، بعد از ۴۵ روز به پایان ‌رسید.براساس این گزارش، پرونده فیلمبرداری فیلم «جرم» آخرین ساخته مسعود کیمیایی طی ۳۵ جلسه فیلمبرداری در ۴۵ روز بسته شد و پولاد کیمیایی و شبنم درویش در سکانس‌های پایانی «جرم» جلوی […]

فیلمبرداری «جرم» ساخته مسعود کیمیایی که چهارشنبه ۶ خرداد، در دکوری واقع در جنوب تهران آغاز شده بود، بعد از
۴۵ روز به پایان ‌رسید.
براساس این گزارش، پرونده فیلمبرداری فیلم «جرم» آخرین ساخته مسعود کیمیایی طی ۳۵ جلسه فیلمبرداری در ۴۵ روز بسته شد
و پولاد کیمیایی و شبنم درویش در سکانس‌های پایانی «جرم» جلوی دوربین «تورج منصوری» رفتند.
«مصطفی خرقه‌پوش» که تدوین جدیدترین فیلم مسعود کیمیایی را به عهده دارد، هم‌زمان با فیلمبرداری، تدوین این پروژه را آغاز
کرده و ادامه می‌دهد.
این تدوین‌گر پیش از این نیز فیلم‌های «محاکمه در خیابان» و «رئیس» کیمیایی را تدوین کرده است.
پولاد کیمیایی، نیکی کریمی، حامد بهداد، جمشید مشایخی، مسعود رایگان، داریوش ارجمند، شبنم درویش از بازیگران این فیلم هستند.
فیلم «جرم»، حال و هوای اجتماعی، سیاسی و تاریخی دارد و در فضای سال‌‌های پیش از انقلاب می‌گذرد و داستان
مردی است که نمی‌خواهد از عقیده‌ای که دارد تخطی کند.
عوامل تولید پروژه «جرم» عبارتند از: نویسنده، تهیه‌کننده، کارگردان: مسعود کیمیایی، گروه کارگردانی: دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: محمد‌علی جناب،
دستیار دوم کارگردان: سامان خادم، گروه کارگردانی: محمد‌رضا عزیزی، کامران مالکی، علی‌آزاد، منشی‌صحنه: سارا حمزه، گروه ‌فیلمبرداری: مدیر فیلمبرداری: تورج
منصوری، دستیار‌اول: مجید غفاری، دستیار دوم: هادی منوچهر پناه، گروه فیلمبرداری: امیر‌حسین صدقی‌راد، احسان ‌نادری، هادی رمضانی گروه صدا، صدابردار:
اسحاق‌خانزادی، دستیاران صدا: سعید علیپور، کاوه دیداری، تدوین: مصطفی‌خرقه‌پوش، گروه صحنه و لباس: طراح صحنه و لباس: ایرج رامین‌فر، دستیار
اول صحنه: جعفر‌محمد شاهی، مدیران صحنه: سعید هنرمند، پیام عزیز‌خانی، دستیار لباس: ندا سلیمی، گروه چهره‌‌پردازی: طراح چهره‌پردازی: محمدرضا قومی،
مجریان گریم: هادی لطفی، مهسا خداکرمی، گروه تولید: مدیر تولید: تینا پاکروان، مدیر تدارکات: وحید مشاری، دستیاران تدارکات: مهدی چراغی،
حامد آزادی، بهروز کلانتری، گروه تدارکات: مهدی روزبهانی، رضا سلیمانی، مهدی ارجمندی، نوید لاجوردی، مجتبی طهماسبی، سینه موبیل: علی اسکویی،
عکس و فیلم صحنه: عکاس: بابک برزویه، دستیار عکس: سیما محمدی، فیلم‌پشت صحنه: پیام نصیری، مشاور رسانه‌ای: مینا اکبری.
بازیگران: پولاد کیمیایی، حامد بهداد، شبنم درویش، بزرگان: جمشید مشایخی، داریوش ارجمند، مسعود رایگان، اکبر معززی با حضور نیکی کریمی،
بهاره رهنما، سیامک انصاری، کیانوش گرامی، جلال پیشوائیان، محمد موید، محراب رضائی، علی اصغر طبسی، مجید علیزاده، نوید لاجوردی، مهزاد
اقطایی، سامان حسینی، شاپور کلهر، مهرداد فلاحتگر، شهرزاد مطلق، سوگل خالقی و جمعی از هنرجویان و فارغ‌التحصیلان کارگاه آزاد فیلم.
گزارش پشت‌صحنه فیلم «جرم» پویا نبی: بیست و هشتمین فیلم مسعود کیمیایی روز سوم خرداد ماه در لوکیشن بازسازی شده
زندان حوالی میدان خراسان کلید خورد.
«جرم» را می‌توان بازگشت کیمیایی به سینمای گذشته خود ارزیابی کرد.
داستان فیلم حوالی سال ۵۵ می‌گذرد شواهد و قرائن حاکی از این است که مسعود کیمیایی به سینمای مورد علاقه‌اش
بازگشته سینمای خیابانی پیش از انقلاب خود و همکاری با افرادی که پیش از این تجربه موفقی را با هم
پشت سر گذاشته بودند.
از استاد ایرج رامین فر که هنوز تجربه طراحی چشم نوازش در فیلم سرب را به خاطر داریم تا جمشید
مشایخی که همواره تداعی گر نقش خان دایی در فیلم قیصر است.
جلسه بیست و هفتم فیلمبرداری به لوکیشن آخرین ساخته مسعود کیمیایی سر می‌زنیم.
لوکیشنی واقع در ساختمان آلومینیوم محل کار مسعود رایگان که ملغمه‌ای است از وسایل قدیمی و آنتیک از یک دوربین
فیلمبرداری قدیمی (حس نوستالژی کیمیایی) تا مانکن‌ها زوار در رفته‌ای که انواع و اقسام لباس‌ها به روی آنها پوشیده شده
است.
در این سکانس پولاد کیمیایی(رضا)، مسعود رایگان(افجه¬ای) و بهاره رهنما(خانم رافعی) جلوی دوربین تورج منصوری می‌روند.
این را فراموش کردم بگویم آخرین ساخته مسعود کیمیایی را باید نوعی درام ایستگاهی ارزیابی کرد..
بازیگر ثابت اکثر سکانس‌ها پولاد کیمیایی است و دیگر بازیگران اغلب به صورت تک سکانس جلوی دوربین می‌آیند شاید نمونه
متاخر این نوع روایت را بتوان در فیلم ما قبل آخر کیمیایی یعنی «محاکمه در خیابان» جست‌وجو کرد.
در این سکانس پولاد کیمیایی با بقچه‌ای زیر بغل عصبی و رنجور وارد دفتر رایگان می‌شود: افجه‌ای: می‌خواستم بفرستمت آلمانی،
فرانسه‌ای، خارجه‌ای…
نه خارجه بهتر از فرانسه است.
این طور نیس؟ و سپس خنده‌ای شیطانی از سمت مسعود رایگان برای پولاد کیمیایی شلیک می‌شود رضا: ( با لحنی
عصبی دست مسعود رایگان را از روی شانه‌اش بر می‌دارد) بد کردی با من…
افجه‌ای:اسمش اینه، توش بری بهم حق می‌دی.
کیمیایی در گوشه‌ای از لوکیشن حواسش به همه چیز است، تاکید او روی لحن مسعود رایگان است که قرار است
نقش یک مست را مقابل قهرمان زخم خورده کیمیایی بازی کند و البته خنده‌ای که باید رایگان برای جلب نظر
کیمیایی از خود بروز دهد.
تورج منصوری در نور پردازی خود سعی دارد فضای خشنی را از این سکانس به بیننده انتقال دهد، پس در
اکثر اتاق‌ها پروژکتورهایی را نصب کرده تا نور از تک تک اتاق‌ها به سمت مرکزیت لوکیشن تسری پیدا کند.
نگاهم به سمت استاد ایرج رامین‌فر جلب می‌شود که با وسواس غیرقابل وصفی در حال ورانداز کردن صحنه است و
هر از چند گاهی کلاه روی سر مانکن‌ها را مرتب می‌کند.
ما بین دو پلان از او درباره همکاری‌اش با مسعود کیمیایی پس از فیلم «سرب» می‌پرسم و ویژگی‌های طراحی صحنه
این فیلم.
پاسخ می‌دهد: « آقای کیمیایی جزو کارگردان‌هایی است که اتفاقا خیلی طراحی صحنه و طراحی فضا در آثارش اهمیت دارد
و شناختی هم به عنوان کارگردان نسبت به این حرفه دارد.
در نتیجه این بهترین موقعیت است برای من که با کارگردانی کار کنم که زبان مشترک داریم و قابلیت صحبت
کردن با یکدیگر را داریم.
پس اهمیت طراحی صحنه را در فیلم هر دو می‌دانیم به همین جهت نتیجه کار خیلی خوب از آب در
می‌آید.
به خاطر این‌ که کارگردان از این عامل به عنوان یک عامل تاثیر‌گذار در آثارش استفاده می‌کند.
از رامین‌فر درباره نگاه کیمیایی به طراحی صحنه می‌پرسم نگاهی شخصی که مختص خود کیمیایی است: «اصل طراحی صحنه یعنی
همین، یعنی اینکه وقتی یک کارگردان حرفه‌ای از تمامی عواملش (از جمله فیلمبرداری، موسیقی، تدوین و..
) به شکلی حرفه‌ای در جهت پیشبرد کارش استفاده می‌کند فیلم شکل درستی به خود می‌گیرد، خب من هم به
عنوان طراح صحنه وظیفه‌ام است تا فکرهای و صحبت‌هایی که در طول فیلمبرداری و یا قبل آن می‌شود را در
جهت خلق فضاها و شخصیت پردازی مطابق میل کیمیایی طراحی کنم تا شخصیت هایش بتوانند در این لوکیشن‌ها احساس راحتی
کنند.
به نظر من فرق طراحی با معماری در همین است شما در طراحی به یک نوع درام می‌رسید و در
واقع یک رئالیسم شاعرانه است.در نهایت باید بگویم چه زمانی که با بهرام بیضایی کار می‌کنم و چه زمانی که
با مسعود کیمیایی کار می‌کنم خیلی با هم صحبت می‌کنیم و جاهایی که من متوجه نمی‌شوم که چه چیزی در
پس ذهن کارگردان است با این جلسات و صحبت‌ها می‌شود فهمید که چگونه می‌شود یک صحنه را به بهترین شکل
طراحی کرد و البته یکی سری المان‌های در کارهای آقای کیمیایی وجود دارد که ایشان پیش از این به این
المان‌ها فکر کرده‌اند و حتی برای این المان‌ها میزانسن طراحی کرده‌اند و دکوپاژشان بر اساس آن شی است و اینها
ست که یکدیگر را کامل می‌کنند و اساسا سینما یعنی همین.» قصه بیست و هشتمین فیلم کیمیایی در سال‌های پیش
از انقلاب روایت می‌شود.
از رامین‌فر درباره طراحی فضاهای آن دوران سوال می‌کنم: «همان طور که اشاره کردید این فیلم دارای زمان و تاریخ
است و ما باید حدود سالهای ۵۵ تا ۵۷ را باز سازی می‌کردیم، با توجه به اینکه شهر تهران در
سالهای اخیر بسیار تغییر کرده باید کاملاً حواسمان جمع بود تا وسایل و آکساسورها نشان دهنده تاریخ آن دوران باشد،
خب این جز حساسیت‌های کار تاریخی است که اتفاقاً خیلی هم اهمیت دارد چون این تاریخ به ما خیلی نزدیک
است و نباید اشتباه کرد چون این اشتباه روی پرده سینما بزرگ می‌شود و تماشاگر می‌تواند پی ببرد که فلان
المان در آن تاریخ وجود نداشته و برای زمان حال است با توجه به توصیفات فوق ما برخی از لوکیشن‌ها
را باز سازی کردیم و حتی در مواردی مثل لوکیشن زندان آن را از بنیان ساختیم، برای لوکیشن زندان ابتدا
مکان دیگری مورد نظر بود که بنا به دلایلی حضور در آن مکان میسر نگردید و ما این لوکیشن را
در جای دیگری ساختیم که اتفاقاً خیلی هم خوب شد چون آن چیزی که مد نظر من بود در لوکیشن
دوم امکان ساختش به وجود آمد.
» صدای سکوت دستیار کیمیایی بحث ما را قطع می‌کند.
پلان مورد اشاره این بار از زاویه‌ای دیگر گرفته می‌شود مسعود رایگان عینک دودی دهه ۵۰ خود را از جیبش
بیرون می‌آورد و با شروع فرمان حرکت کیمیایی شروع به تمیز کردن آن می‌کند و پس از مدتی او را
روی چشمانش قرار می‌دهد و به استقبال پولاد کیمیایی می‌رود پس از چند برداشت کیمیایی به پلان مطلوب خود می‌رسد
و حکم خوب بودن پلان را امضا می‌کند.
جرم روزهای پایانی خود را سپری می‌کند و در آخرین روزهای فیلمبرداری امیریل ارجمند به تیم بازیگران این فیلم اضافه
شده است.
کارگردان و عوامل تولید این فیلم از دادن هر گونه اطلاعاتی به مطبوعات و رسانه‌ها خود داری کرده‌اند و از
خلاصه داستان به «داستان مردی که نمی‌خواهد از عقایدش تخطی کند» بسنده کردند.
عکس و گزارش پشت‌صحنه تازه‌ترین فیلم مسعود کیمیاییعکس و گزارش پشت‌صحنه تازه‌ترین فیلم مسعود کیمیاییعکس و گزارش پشت‌صحنه تازه‌ترین فیلم مسعود کیمیاییعکس و گزارش پشت‌صحنه تازه‌ترین فیلم مسعود کیمیاییعکس و گزارش پشت‌صحنه تازه‌ترین فیلم مسعود کیمیاییعکس و گزارش پشت‌صحنه تازه‌ترین فیلم مسعود کیمیاییمنبع : تهران امروز – فارسسینمای ما-

2010-07-15 / گردآوری:
گزارش خطا در خبر
نظر خود را بنویسید - نظرات کاربران (۰)
فیلم پرشین وی
سعید کریمی در سریال بچه مهندس ۳ از کرونا و استرس زمان فیلمبرداری گفت سعید کریمی در سریال بچه مهندس ۳ از کرونا و استرس زمان فیلمبرداری گفت
روایت سعید کریمی از شرایط سخت و پر استرسی که در سریال بچه مهندس پشت سر گذاشت
سوژه های روز رو این جا ببینید !
فال روزانه
تعبیر خواب
داستان سریال نجلا که در ایام اربعین ۹۹ از شبکه سه پخش می شود
سریال های تابستان ۹۹ تلویزیون ؛ از محمدرضا گلزار تا بهاره رهنما
تپق زدن های مهران مدیری مجری دورهمی واقعا غیر عمدی است؟
شرط عجیب صاحب خانه هادی کاظمی و سمانه پاکدل چه بود؟
پایان مبهم سریال پایتخت ۶ ؛ بدون نقی معمولی تکلیف این سریال چه می شود!؟
ممنوع التصویری های تلویزیون؛ از عادل فردوسی پور تا محمدرضا حیاتی
فردوس کاویانی بازیگر نقش کمال همسران ۲۶ سال بعد
اعتراف ریحانه پارسا بازیگر جوان درمورد حاشیه ها و جنجال هایش !
ماشین های معروف سریال های تلویزیونی ؛ از کامیون خوش رکاب تا ماشین بهتاش پایتخت
بازیگران معروفی که مجریان ناموفقی از آب در آمدند
شیلا خداداد بازیگر زن ایرانی از علت کم کاری اش در سینما پرده برداشت
حواشی سلبریتی ها؛ از ریحانه پارسا تا محسن چاوشی و بنیامین بهادری
فلورا سام در دورهمی ؛ ماجرای جالب عاشق شدن فلورا سام همسر مرحوم مجید اوجی
روایت مرحوم صدیقه کیانفر بازیگر معروف از روزهای پایانی عمر در قرنطینه
هم گناه ؛ سریالی که می تواند همه چیز در آن ختم به خیر نشود
بازگشت مهناز افشار به سینما و در ادامه عذرخواهی مهناز افشار !
logo-samandehi