جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
درخواست تبلیغات

چهره های مشهور در اکران فیلم اتاق تاریک | از ساره بیات تا گلوریا هاردی

اشتراک:
اتاق تاریک سینمای ایران و جهان
از چهره های مشهوری که در اکران افتتاحیه فیلم اتاق تاریک حضور داشتند می توان به گلوریا هاردی ، ساره بیات ، دنیا مدنی ، علیرضا فغانی و همسرش ، شیوا ابراهیمی ، نسیم ادبی ، حسن فتحی و ... اشاره کرد.

مراسم اکران فیلم سینمایی اتاق تاریک با حضور چهره های مشهوری مانند گلوریا هاردی ، ساره بیات ، دنیا مدنی ، علیرضا فغانی و همسرش ، شیوا ابراهیمی ، نسیم ادبی ، حسن فتحی و … در پردیس ملت برگزار شد.

اکران خصوصی فیلم سینمایی اتاق تاریک

تحلیل فیلم اتاق تاریک کاری ؛ یک داستان مردانه

قبل از شروع تحلیل فیلم اتاق تاریک باید گفت که در “زندگی خصوصی آقا و خانم میم”
به مشکلات زندگی زناشویی جامعه در حال گذار از سنت به مدرنیته می پردازد،
در “زندگی مشترک آقای محمودی و بانو” با نمایش تقابل سنت و مدرنیته،
روابط خانوادگی و زناشویی را به چالش می کشاند و در “مرگ ماهی”
با مرگ نمادین مادر که اشاره ای است به سنت، به روابط خواهر و برادری و مشکلاتشان
می پردازد. این بار در “اتاق تاریک” به مسائل تربیتی و والدین چنین جامعه ای پرداخته است.

“سید روح الله حجازی“برای روایت خط اصلی داستانش
به سراغ سوزه ای رفته که به ویژه چندی است در خبرهای روزانه جایگاه مهمی داشته است؛
کودک آزاری. مسئله ای که به دلیل نوع موضوعیتش پرداخت داستانی روانکاوانه
تری را نسبت به آثار پیشن این کارگردان می طلبیده است. کما اینکه
“سید روح الله حجازی” تا حدی با نمایش پیامدهای این آزار و عواقب شدید ترش
در بزرگسالی به این پرداخت روانکاوانه نزدیک می شود.

امیر (علیرضا میرسالاری)، پس از آنکه کسی بدنش را دیده،
دچار استرس و بی اختیاری ادرار می شود. مسئله را برای پدرش فرهاد
(ساعد سهیلی) می گوید و او به نوبه ی خود در حال پیگیری ماجراست تا هنگامی
که همسرش هاله (ساره بیات) پی به جریان می برد و خود می خواهد
دنباله ی داستان را پیش بگیرد. تا آخر که سرانجام متوجه می شویم کودک آزاری
شدیدتری در دوران کودکی برای فرهاد اتفاق افتاده است.

معرفی فیلم اتاق تاریک از روح الله حجازی

وقتی او به دلیل شرایط نتوانسته موضوع را با خانواده اش در میان بگذارد،
این عذاب را تا بزرگسالی با خود همراه کرده است و تاثیرات روانی مثل ترس
از ارتفاع و سگ گواه بر این امر است. که البته در انتها با بیان جریان
و در نمایی نمادین که بر بلندی تراس ایستاده در حالیکه سگی از او دور می شود
بر ترس خویش فائق می آید. تصویری که بی شباهت به فیلم “سرگیجه”
ساخته “آلفرد هیچکاک” نیست که در انتها اسکاتی که از ارتفاع می ترسد بر بلندی کلیسا ایستاده است.

نشانه ی دیگر روانی او ازدواج با زنی بزرگ تر از خودش می باشد.
به لحاظ روانکاوی، وقتی مردی با زنی بزرگسال تر از خودش پیوند
زناشویی می بندد، به معنای احتیاج او به مادر و آغوش اوست.
یعنی وی در کودکی حتی با وجود فیزیک مادر، نتوانسته آن پناه و آغوش مادرانه را احساس کند.
به دنبال این حس در زنان بزرگتر از خود می گردد. اتفاقی که شاید برای فرزندشان امیر نیز بیفتد.

چرا که او هم به دلیل پرخاش های هاله، چندان روابط خوبی با مادرش ندارد
و در بیشتر سکانس ها در آغوش پدرش خوابیده است
و یا کنار او آرام گرفته است و حرف هایش را به فرهاد می زند.
کما اینکه اصولا چنین رابطه ای در سن و سال امیر بین مادر و پسر اتفاق می افتد
و در بزرگسالی است که پسر برای گرفتن الگوی مردانه بیشتر به سمت
پدر گرایش پیدا می کند. درست عکس جریانی که برای دختر در چنین
سن و سالی اتفاق می افتد.

فیلم سینمایی اتاق تاریک

در تحلیل فیلم اتاق تاریک باید اذعان کرد که هاله برخوردی مادرانه نیز با فرهاد دارد
که در چند سکانس به چشم می خورد. هاله همیشه از موضع بالا با
فرهاد برخورد می کند، به او امر و نهی می کند، او را تحقیر می کند،
و چندان به عنوان شوهر و مرد زندگی قبولش ندارد. البته که فیلم چهره ی چندان
خوبی از شخصیت زنانش به نمایش نمی گذارد.

هاله با اینکه در شمایل زنی
مدرن مشغول به کار است، مترجم زبان فرانسوی (زبان عشق و شاعرانگی و ادب) است
و خود را حامی حقوق زنان می داند، اما شخصیتی عصبی معرفی می شود
که در زندگی اش به عنوان همسر و مادر زن موفقی نیست.

او حتی در برخورد با همجنس خود پگاه (مروارید کاشیان) پیش داوری می کند و به او تهمت می زند و ناسزا می گوید. پگاه نیز با شمایل شبه برانگیز اش مانند رنگ بنفش مو ها و پیرس بینی و نحوه پوشش و سیگار کشیدنش، دختری معرفی می شود که با پسران روابط آزاد دارد. چهره ای که چندان مقبول جامعه نیست. مادر پگاه هم زنی معرفی می شود که چون به وظایف سنتی زنانه اش ماند پخت و پز و … چندان خوب عمل نمی کرده و بیشتر به فکر ظاهر خودش بوده، همسرش خود را محق دانسته که زن دیگری را اختیار کند. حتا حرمت مادری او توسط دخترش پگاه نیز شکسته می شود. در مقابل چهره ی نه چندان خوب زنان فیلم، تنها یک مرد داریم و او هم فرهاد است که به نسبت خوب معرفی می شود. مردی که خود نیز قربانی کودک آزاری بوده است.

نقد فیلم اتاق تاریک

در ادامه تحلیل فیلم اتاق تاریک باید گفت گرچه این فیلم در ساختار فیلمنامه ای اش تا حد زیادی مانند فیلمنامه های “اصغر فرهادی” رفتار کرده است، که گره افکنی ها و گشایی ها، پیش داوری های هر لحظه ای شخصیت و مخاطب نسبت به فرد کودک آزار و چرخش ناگهانی و برملا شدن اصل داستان در انتها گواه بر همین امر می باشد و آن را بسیار شبیه به “فروشنده“، آخرین ساخته “فرهادی” کرده است، اما در سبک کارگردانی و فیلمسازی، همان سلیقه و امضای حجازی را داراست. تصاویر آرام و با طمانینه و قاب های خلوت “پیمان شادمانفر“، خوش پوشی و خوش سلیقگی در لباس و صحنه که در نتیجه همکاری “مروارید کاشیان” به عنوان طراح لباس و “بهادر حسین زاده” در نقش طراح صحنه می باشد.

فیلم سینمایی اتاق تاریک

استفاده از رنگ های مکمل مانند سبز و قرمز چه در اجزای صحنه و چه در لباس گواه بر همین امر می باشد. همچنین بی پردگی خانه و استفاده بیشتر از رنگ های سرد و چیدمان ناقص خانه بیانگر سردی و مشکلات در این خانواده نیز می باشد. این ها همه نکاتی است که “اتاق تاریک” را از سندروم فرهادی که بسیاری از فیلمسازان دچارش شده اند رها می سازد و “سید روح الله حجازی” را به عنوانی کارگردان صاحب نگاه و با سلیقه های شخصی در سینمای ایران ممتاز می کند.

اکران خصوصی فیلم اتاق تاریک
اتاق تاریکساره بیات
اتاق تاریکنسیم ادبی
اتاق تاریکگلوریا هاردی
اتاق تاریکعکس ساره بیات

اتاق تاریک

حسن فتحی

اتاق تاریک

شیوا ابراهیمی

اتاق تاریک

علیرضا فغانی و همسرش

اتاق تاریک

ساره بیات

اتاق تاریک

دنیا مدنی و گلوریا هاردی

اتاق تاریک

گلوریا هاردی

نت نوشت / سینما تیکت

گردآوری:
اخبار مرتبط:
فیلم پرشین وی
آرون گروپ
آرون گروپس