پایان بد سریال های رمضان ۹۸ ؛ بیماری مزمن همه سریال های ایرانی!
سریالهای بدون ربط با ماه رمضان هم مانند اغلب مجموعههای تلویزیونی با بدترین پایانبندیها نسخه خود را پیچیدند تا یکبار دیگر ثابت کنند که سریالنویسان سیما، صرفا برای درازگویی و سر کار گذاشتن مخاطب و طویل کردن سریال در کار خود، آسمان و ریسمان میبافند و چون قادر به جمع کردن دراماتیک و پایان معقول و جذاب داستانکهای فرعی و حوادث با ربط و بدون ربط سریالها نیستند، با یک سطل سریشم، مجموعهها را سر هم میکنند. در ادامه به پایان بد سریال های رمضان ۹۸ و اکثر سریال های معروف پرداخته ایم.
پایان سریال های رمضان ۹۸
سریالهای ماه رمضان امسال صرفنظر از کیفیتهای ساختاری و امتیازهای خود در
پایان دادن به انواع حوادث و ماجراهای سریالها، با بیتوجهی و دست
کم گرفتن مخاطب و جمعبندی پسندیده داستانها و داستانکهایشان،
بساط خود را برچیدند. «برادر جان» که میتوانست در همان قسمت آمدن چاووش به خانه کریم
و زانوزدن در مقابل خاله و طلب بخشش به خاطر عشق مهتاب، به پایان برسد،
با یکسری ماجراها و زد و خوردها و مرگ کریم که در جذابیت و غنای داستان
هیچ نقشی نداشتند، خود را لنگان و نادلچسب به خط پایان رساند.
«دل دار» یک ماه کجدار و مریز، ملت را به دنبال خود کشاند و مثلثهای عشقی را ردیف کرد
تا در انتها با پرداختی ضعیف و سطحی به مساله تکراری قصاص یا بخشش
برسد و سر و ته سریال را آبکی بهم بدوزد.
«از یادها رفته» نیز کلی کشت و کشتار به راه انداخت و جنگ وجدال چید تا در یک لحظه،
خسرو قاچاقچی توبه کند، مهربانو دلرحم شود و اتابک و مزدورانش به
شیوه فیلمهای گنگستری و وسترن به قتل برسند و مثلت عشقی خونبار سریال با
بله عروس خانم از شهرزادگونگی به ملودرامهای سطحی هندی برسد.
سریال نویسان این گونه آثار، مردم را چه فرض کردهاند؟ تلویزیون انحصاری و اسپانسری و
کجرو همچنان بیراه میرود و با تخریب فرهنگ کشور، هنرمندان
را هم همراه خود به ناکجاآباد میبرد!
سریال از یادها رفته یکی از سریال های رمضان ۹۸
روایتی ناقص از ماجرای کشف حجاب
چرا یک شب «از یادها رفته» زیرنویس میکنید بالای ۱۲ سالهها ببینند و یک شب خبری
از این هشدار نیست؛ در جامعه ایرانی که خانوادگی سریال میبینند،
این زیرنویس رده سنی گاه به گاه چه معنی میدهد؟
مردم عادت کردهاند هر ساله سریالهای خاص با مفاهیم معنوی روی آنتن رمضانِ تلویزیون ببینند.
داستانهایی که با قالبهای مختلف، رمضان را به رخ مخاطب میکشاند؛
درام به نمایش درمیآورد، داستان طنز یا جدی روایت میکرد مخاطب را به این باور
میرساند این سریال، سریالِ رمضانی است و مفاهیم اخلاقی،
تربیتی و معرفتی را به تصویر میکشد.
اما امسال فارغ از سریال «برادر جان»
و «دلدار»، «از یادها رفته» ورود به داستان، نوع روایت و اهداف ناگفتهای که به
تدریج باز میشود و تشابهات تکنیکی، داستانپردازی، فنی و عملکردهای بازیگران میتوانیم
بگوییم با ذهنیت مخاطب نسبت به مجموعههای رمضانی، بسیار متفاوت بود.
در روزهای پایانی پخش سریال «از یادها رفته» احتمالاً به تدریج این برداشت حاصل میشود
که منظور اصلی داستان ماجراهایی است که دوره رضاخان در مسجد گوهرشاد پیش آمد.
همان بحث کشف حجاب و داستان معروف بهلول در تاریخ معاصر و خاطرات
مسجد گوهرشاد که یکی از افراد فعال در افشاگری و فعال در بحث کشف حجاب اجباری رضاخان بود.
داستان بعد از این همه وقت با ظرافت ما را به این ماجرا میرساند که متوجه شویم آنچه
میگوییم «از یادها رفته» مبنای اولیه کشف حجاب بوده است.
اما داستان به سختی این منظور را میرساند؛ یک روایتهای چند گونهای که ما بعضاً در برابر
ارجاعات تاریخی آن دچار شگفتی میشویم. چرا که اگر به گفته کارگردان، سریال در سال ۱۳۱۹ میگذرد یعنی سالهای جنگ جهانی دوم و آخرین سال حکومت رضاخان که میدانید آنقدر کشور به هم ریخته میشود حتی انگلیسیها، رضاشاه را عوض میکنند و پسر او را به این جایگاه منصوب میکنند.
از طرفی دیگر مردم تحت فشار اقتصادی و معیشتی ناشی از جنگ جهانی دوم بودند. ما در موارد تاریخی خواندیم که حتی مردم در تهیه غذا دچار تنگنا شده بودند. اما تصویری که در این سریال نشان داده میشود جامعهای است به دور از عوارض جنگ جهانی دوم، همه به راحتی زندگی میکنند و رفت و آمدها متناسب با زمان خودش، خیلی شیک جلو میرود. برقراری ارتباط تاریخی، اینجا پرسش ایجاد میکند واقعاً ما در زمان جنگ جهانی دوم به این حالت بودیم یا خیر؟!
فارس / تسنیم