چرا قانون مورفی را ببینیم؟ /واکنش تند رامبد جوان به مستهجن خواندن فیلمش!
رامبد جوان به افرادی که قانون مورفی را یک فیلم مستهجن خواندند واکنش نشان داد. البته از نظر عده ای دیگرقانون مورفی با تمام ضعف هایش، ویژگیهایی دارد که میتوان آن را نسبت به بسیاری از فیلمهای کمدی، از چند جهت برتر دانست که در ادامه به نکات تمایز این فیلم سینمایی اشاره می کنیم.
فیلم سینمایی قانون مورفی
اگرچه این فیلم یک قصه دو خطی دارد که در جریان فیلم گسترش نمی یابد
و در انتها به نقطه مشخصی نمیرسد و نقصهای زیادی مانند منسجم نبودن داستان،
منطق قصه و ضعف شخصیتپردازی دارد اما نمیتوان تفاوتهای مهم
این فیلم سینمایی را با بسیاری از فیلمهای سینمای ایران به ویژه
کمدیهای مبتذلی که روی پرده میبینیم، نادیده گرفت. همانطور که وقتی
برنامه «خندوانه» از روزهای اوجش فاصله میگیرد و کمی به تکرار میافتد، باز هم نسبت
به بقیه برنامهها یک پله بالاتر میایستد، «قانون مورفی» هم با تمام
ضعفهایش، ویژگیهایی دارد که میتوان آن را نسبت به بسیاری
از فیلمهای کمدی، از چند جهت برتر دانست. در ادامه تفاوتهای فیلم و
اتفاقات جدیدی را که در این فیلم سینمایی ، تجربه تازهای برای مخاطب ایجاد میکند، میخوانید.
صحنه های اکشن قانون مورفی
فیلم بسیار خوب شروع میشود و همین شروع خوب مخاطب را امیدوار میکند
که قرار است اتفاقات متفاوتی را در «قانون مورفی» ببیند.
در سکانس ابتدایی فیلم، تماشاگر شاهد صحنه تعقیب و گریزی است
که نمونه آن تا به حال در سینمای ایران دیده نشده است. این تعقیب و گریز
در سکانسی دیگر روی آب هم اتفاق میافتد و در این سکانس که
سه قایق موتوری به دنبال یک قایق موتوری دیگر میروند، صحنهای مانند
بازیهای آتاری دستی در فیلم شبیهسازی میشود.
استفاده جدید از امیر جدیدی در قانون مورفی
یکی از هوشمندیهای رامبد جوان در «قانون مورفی»، انتخاب امیر جدیدی
برای نقش «فرخ» است؛ امیر جدیدی هم با بازی خوبش،
تماشاگر را برای انتخاب خوب رامبد جوان وادار به تحسین می کند.
امیر جدیدی تا پیش از این فیلم سینمایی در فیلم کمدی بازی نکرده است
و شخصیت «آریا» در فیلم «من» ساخته سهیل بیرقی، تنها مایههایی
از بامزه بودن را دارد و کمدی محسوب نمیشود.
او در «قانون مورفی» نقش یک مأمور پلیس دستوپا چلفتی و ساده را بازی میکند
و به اندازه کافی هم میتواند خندهدار باشد.
«قانون مورفی»، سینمایی و ضد آپارتمانی
در شرایطی که بسیاری از فیلمها در سینمای ایران به اصطلاح فیلمهای آپارتمانی هستند،
رامبد جوان از آپارتمان و به طور کلی شهر تهران بیرون رفته و سکانسهای
مختلف فیلم در لوکیشنهای متنوعی در شمال ایران میگذرد. تنوع لوکیشنها
جذابیت بصری خوبی ایجاد کرده است و نماهای هلیشات،
زیبایی لوکیشنها را به نمایش میگذارند، نماهایی که باید آنها را تنها روی پرده سینما دید.
البته چون در طول فیلم چندین بار از نمای هلیشات استفاده میشود،
تماشاگر دفعه اول از دیدن چنین نماهایی لذت میبرد اما بعد از آن دیگر
برایش تکراری میشود و جذابیت اولیهاش را از دست میدهد.
خلق فانتزی
«قانون مورفی» با فیلمهای رئالی که هیچ اثری از خیال در آن نمیبینیم متفاوت است
و از این جهت هم میتوان حساب فیلم رامبد جوان را از دیگر فیلمها جدا کرد.
رامبد جوان در «قانون مورفی» قواعد منطقی را میشکند و موقعیتهای فانتزی
جالبی خلق میکند. یکی از جذابترین موقعیتها سکانسی است
که شخصیت اصلی فیلم یعنی «فرخ» با بازی امیر جدیدی،
درگیر توهم میشود و به دنبال آن اتفاقات فانتزی جذابی را در فیلم میبینیم.
بنابراین بهتر است موقع تماشای «قانون مورفی» هرگز خودتان را درگیر حقیقت و منطق نکنید، چون خیال و فانتزی نقش پررنگی در فیلم رامبد جوان دارد.
کمدی خانوادگی یا غیرخانوادگی؟
با وجود این که مدتها قبل از اکران فیلم «قانون مورفی»، رامبد جوان خیال همه را بابت غیرمبتذل بودن فیلم اش راحت کرد و همچنان هم در مقابل انتقادها به شوخیهایی که در فیلم وجود دارد، از کمدی آن دفاع میکند، اما در حقیقت «قانون مورفی» خالی از شوخیهای دوپهلو و جنسی نیست و یک کمدی کاملا سالم و پاستوریزه به حساب نمیآید. شاید اگر این فیلم را با کمدیهای مبتذل مقایسه کنیم آن را کمدی محترمی بدانیم اما «قانون مورفی» در مقایسه با خودش و در مقایسه با ادعاهای رامبد جوان، یک کمدی کاملا خانوادگی نیست. جالب آن که رامبد جوان هنوز بر «خانوادگی» بودن فیلم اش اصرار دارد و حتی به تازگی در صحبتهایی در فضای حقیقی و مجازی، از محتوای فیلم اش دفاع کرده است.
واکنش رامبد جوان به مستهجن خواندن فیلم قانون مورفی
چند روز پیش در برنامهای تلویزیونی دو کارشناس برنامه انتقادات تندی را از فیلم «قانون مورفی» مطرح کردند، یکی از آنها این فیلم را مستهجن خواند و دیگری آن را نامناسب برای کودکان دانست.
رامبد جوان با انتشار یادداشتی در اینستاگرام به این مسئله واکنش نشان داد، بخشی از متن این یادداشت به شرح زیر است : «قانون مورفی رو ساختیم تا یه جنس کمدی و سینمای تازه و جوندار به سینمامون و علاقهمندان سینما تقدیم کنیم. هر تجربهی تازهای قطعا خطاهایی هم داره وگرنه تجربه به حساب نمیومد. و تمام رفقای سینمایی خودم که خیلی هم خفنن کلی تحلیلای درجه یک راجع به قانون مورفی کردن که حالا حالاها کیف می کنم و مهمترینش هم تماشاگرهایی هستن که با حال خوش و سرحال و لبخندهای اساسی از سالن بیرون میان.
ولی یه کسایی و نفراتی و دانشمندایی اینور و اونور گفتن این فیلم مستهجنه و کمدی نیست و به درد بچه ها نمی خوره و فیلم بدیه و … که باید عرض کنم عزیزان محترم شما وقتتون رو با ما تلف نکنین و برین به موضوعات مهمتون برسین که ایشالا دنیا رو نجات بدین. ما همین گوشه موشه ها بازیهای خودمون رو می کنیم و با رفقای خودمون حالمون خوبه یا اگر هم بده ربطی به شما نداره.»
خراسان / خبرآنلاین