تاریخچه علم کامپیوتر

مشاهده : 229
تاریخچه علم کامپیوتر کامپیوتر و موبایل
تاریخچه علم کامپیوتر خیلی قبل از نظم و انظباط پیشرفته علم کامپیوتر که در قرن بیستم ظاهر شده است ٬ آغاز شده است.این ترقی از…تاریخچه علم کامپیوتر خیلی قبل از نظم و انظباط پیشرفته علم کامپیوتر که در قرن بیستم ظاهر شده است ٬ آغاز شده است .این ترقی از اختراعات مکانیکی و تیوری های […]
تاریخچه علم کامپیوتر خیلی قبل از نظم و انظباط پیشرفته علم کامپیوتر که در قرن بیستم ظاهر شده است ٬
آغاز شده است.
این ترقی از…
تاریخچه علم کامپیوتر خیلی قبل از نظم و انظباط پیشرفته علم کامپیوتر که در قرن بیستم ظاهر شده است ٬
آغاز شده است .
این ترقی از اختراعات مکانیکی و تیوری های ریاضی به سمت عقاید و ماشین های مدرن پیشرفته است و یک
رشته آکادمی بزرگ و پایه یک صنعت جهانی خیلی بزرگ را تشکیل داده است .
● در آغاز تاریخ ▪ در آغاز محاسبات : سریع ترین ابزار شناخته شده برای استفاده در محاسبات ٬ چرتکه
بوده است .
و آن فکر در حدود ۲۴۰۰ سال قبل از دوران فعلی در شهر بابل اختراع شده بود .
سبک اصلی آن با خطوط رسم شده توسط سنگریزه ها به روی شن ها استفاده می شده است .
این اولین کامپیوتر شناخته شده و پیشرفته ترین سیستم محاسباتی شناخته شده تا ۲۰۰۰ سال پیش در یونان است .
آباسی مدرن تری طراحی ابزار محاسباتی است که هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرد .
در ۱۱۱۵ سال پیش از دوران فعلی ٬ در چین باستان ارابه بندکشی جنوبی اختراع شده بود .
آن اختراع اولین مکانیزم چرخ دنده شناخته شده بود که در چرخ های گوناگون مورد استفاده قرار می گرفته است
و بعدا در کامپیوتر های قیاسی یا آنالوگ استفاده شدند .
بعلاوه ٬ در حدود دو قرن پیش از دوران فعلی چینی ها چرتکه ماهرتری را اختراع کردند .
در سده ی پنجم پیش از دوران فعلی در هند باستان ٬ پانینی متخصص گرامر ٬ دستور زبان سانسکریت را
در ۳۹۵۹ قانون شناخته شده قاعده دار وتدوین کرده است .
مثل آشتادهایی(Ashtadhyayi) که سیار فنی اسلوب داده شده بود .
پانینی از قوانین تغییر شکل و بازگشتی ها استفاده کرده بود و با این قبیل مهارتی که گرامرش داشت ٬
معادل قدرت محاسبه ماشین تیورینگ بود .
بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ سال پیش از این ٬ جاینا ریاضی دان هندی ٬ لگاریتم را اختراع کرد .
از قرن سیزدهم جدول لگاریتم توسط ریاضی دانان مسلمان ابداع شد .
مکانیزم ماشین آنتی کیترا ( قدیمی ترین رایانه دنیا ) بر این باور بوده است تا کامپیوتر آنالوگ مکانیکی سریعتر
شناخته شوند .
آن ماشین برای اینکه موقعیت های نجومی را محاسبه کند طراحی شده بود.
آن ماشین در سال ۱۹۰۱ در لاشه کشتی آنتی کیترا در جزیره یونانی آنتی کیترا بین کیترا و کرت حدود
۱۰۰ سال قبل کشف شده بود .
قطعات مکانکی کامپیوتر آنالوگ دو باره در یک هزار سال اخیر در جهان اسلام و در قرون وسطی ظاهر شده
و توسط ستاره شناسان مسلمان توسعه داده شده بود .
مانند خط استوایی توسط آرزاشل ٬ چرخ دنده های مکانیکی توسط ابوریحان بیرونی و نیروی گشتاور توسط جابر ابن افلح
.
اولین ماشین های قابل برنامه ریزی هم توسط مهندسان مسلمان اختراع شده بود .
مانند نوازنده فلوت اتوماتیک توسط برادران بنو موسی (Banu Musa) و روباتهای شبه انسان توسط الجازاری.
همچنین ریاضی دانان مسلمان مهمترین پیشرفت ها را در رمز نگاری کرده بودند مانند پیشرفت در کشف نوشته رمزی و
آنالیز فرکانس توسط آلکیندوس .
زمانی که جان نپیر در اوایل قرن هفدهم لگاریتم را برای اهداف محاسباتی کشف کرده بود به دنبال آن یک
دوره پیشرفت قابل توجه توسط مخترعان و دانشمندان در ساخت ابزار محاسباتی شروع شد .
حدود سال ۱۶۴۰ ٬ بلیز پاسکال یک ریضی دان اهل فرانسه ٬ اولین وسیله جمع مکانیکی را مبنی بر طراحی
توصیف شده توسط قهرمان آلکساندر ٬ ریضی دان یونان ٬ ساخته است .
در ابتدا هیچ کدام از وسایل محاسباتی واقعا کامپیوتر در مفهوم پیشرفته نبوده اند .
آن پیشرفت قابل توجه در ریاضیات و تیوری قبل از اولین کامپیوتر مدرن طراحی شده ٬ گرفته شده است .
▪ الگوریتم ها : در قرن هفتم ٬ ریاضی دان هندی ٬ براهام گوپتا اولین توضیح سیستم اعداد هندو عربی
را داد و از صفر با یک حفره یا سوراخ و یک رقم دهدهی استفاده کرد .
تقریبا حدود سال ۸۲۵ ٬ ریاضی دان فارس ٬ خوارزمی کتابی تحت عنوان ” محاسبات با اعداد هندو ” نوشته
است که عمدتا مسیول برای پخش سیستم شمارش هندی در خاور میانه و اروپا بوده است ٬ حدود قرن دوازدهم
ترجمه این کتاب به لاتین نوشته شده بود : “Algoritmi De Numero Indorum” در این کتاب مفاهیم جدید تری نمایان
شده است تا یکسری گام ها را در صحیح انجام دادن یک وظیفه اجرا کنند ٬ مانند کاربرد و استفاده
محاسباتی قاعده دار در جمع .
به وسیله اشتقاق از نام او ما لفظ الگوریتم را داریم .
▪ منطق دودویی حدود سه قرن قبل ٬ پینگالا ریاضی دان هندی سیستم اعداد دودویی را کشف کرد .
در این سیستم که امروزه هنوز در پردازش کامپیوتر های مدرن استفاده می شود ٬ با یک توالی و ترتیب
صفر ها و یک ها می توان هر عددی را نماین کرد .
در سال ۱۷۰۳ گاتفرید لیبنیز ٬ منطق مجرد را توسعه داده است .
ریاضیات تحت سیستم اعداد دودویی با دستنوشته های او مفهوم پیدا کرد .
در سیستم او علاوه بر صفر ها و یک ها ٬ صحیح و غلط (True / False) و وضعیت های
روشن و خاموش نمایان بودند .
اما بیشتر از یک قرن قبل جرج بول ٬ در سال ۱۸۵۴ جبر بولی را منتشر کرد .
اولین بار وسایل مکانیکی تحت یک الگوی دودویی که اختراع شده بود حرکت داده شده بود .
انقلاب صنعتی ٬ مکانیزم کردن تعدادی وسایل را به جلو حرکت داده بود که این شامل بافندگی نیز می شد
.
در سال ۱۸۰۱ جوزف ماری کارگاه بافندگی را توسط کارتهای پانچ کنترل می کرده است .
جایی که یک حفره روی کارت سوراخ شده باشد یک از نوع دودویی ٬ و نقطه سورهخ نشده ٬ صفر
از نوع دودویی را نشان می دهد .
دستگاه بافندگی نساجی از یک کامپیوتر فاصله دارد .
اما با مثال توضییح می دهد که با سیستم دودویی می توان ماشینها را حرکت داد .
▪ ماشین تحلیلی ماشین تحلیلی نبود تا چارلز بابیج (Charles Babbage) ٬ که پدر علم محاسبه بوده است آغاز کامپیوتر
مدرن با کار او روی ماشین تحلیلی شکل گرفته است .
ای دستگاه به هر حال با همه ی وظایف و کارهایی که در طراحی یک کامپیوتر مدرن صورت گرفته است
٬ هرگز با موفقیت ساخته نشد .
او اولین بار آن را در سال ۱۸۳۷ ٬ توصیف و تشریح کرده است .
بیش از ۱۰۰ سال قبل هر دستگاه مشابهی با موفقیت ساخته شده بود .
تفاوت بین ماشین بابیج و ماشین های قبلی ساده است : ” او برنامه ریزی شده طراحی کرده است .
” در این هنگام همکار او ٬ ریاضی دان ٬ آدا لاولاک (Ada Lavelace) ٬ نخستین برنامه های کامپیوتری را
در یک دستگاه جامع و فراگیر روی ماشین تحلیلی منتشر کرده است .
لاولاک به خاطر این کارش محبوب هست و اولین برنامه نویس کامپیوتر لحاظ شده بود .
اما تعدادی محقق ادعا کردند برنامه های منتشرشده تحت نام او در اصل توسط بابیج ساخته شده است .
● تولد علم کامپبوتر قبل از دهه ۱۹۲۰کامپیوترها(گاهی اوقات کامپیوتورها) کارمندان از نوع انسان بوده اند که محاسبات را انجام
می دادند .
آنها معمولا تحت هدایت یک فیزیک دان بوده اند .
هزاران کامپیوتر در تجارت ٬ دولت و تشکیل یک تحقیق کار می کردند و یا استخدام شده بودند .
بیشتر این کامپیوتر ها زنان بوده اند و آنها مدرکی در حسابان داشته اند .
تعدای از آنها برای سالنامه ها محاسبات نجومی را انجام می دادند .
بعد از دهه ی ۱۹۲۰ ٬ بیان ماشین محاسبات ٬ به ماشینی که کار یک کامپیوتر انسانی را انجام می
داده اطلاق می شده است .
مخصوصا آنها با روشهای موثر قضیه جرج تیورینگ مطابقت داشته اند .
این قضیه که روشی است برای یک ریاضی دان ٬ اگر توانایی تنظیم یک لیست دستورالعمل ها را بوسیله یک
کارمند انسانی با مداد و کاغذ داشته باشد ٬ موثر است .
به دلیل ضرورت خیلی زیاد و بدون قوه ابتکار و نبوغ .
ماشینهایی که مقادیر متوالی را محاسبه می کردند به عنوان نوع آنالوگ یا قیاسی شناخته شده اند .
آنها از دستگاهی که کمیت عددی متوالی را نشان بدهد استفاده می کردند .
مانند زاویه چرخش یک گلوله یا اختلاف در پتانسیل الکتریکی .
ماشین های دیجیتال در تقابل با آنالوگ ٬توانایی تحویل وضعیت یک مقدار عددی و ذخیره هر تک رقم را داشتند
.
ماشین دیجیتال قبل از اختراع قطعات سریعتر حافظه ٬ در ماشین های مختلف یا دستگاههای تقویت نیرو استفاده می شده
است .
عبارت “Computing Machine” (ماشین محاسبه) به تدریج بعد از دهه ۱۹۴۰ از بین رفته است .
درست بودن عبارت کامپیوتر از زمانی که ماشینهای دیجیتال الکترونیک رایج شده اند شروع شده است .
این کامپیوتر ها توانایی انجام محاسبات را که قبلا توسط کارمندان انسان انجام می شده است را داشته اند .
چون مقادیر ذخیره شده توسط ماشینهای دیجیتال مانند وسایل آنالوگ به خصوصیات فیزیکی محدود نبود ٬ یک کامپیوتر منطقی مبتنی
برتجهیزات دیجیتال ٬ توانایی انجام هر چیزی را که می توانست ماشین خالص را تولید کند ٬ داشته است .
آلن تیورینگ که به عنوان پدر علم کامپیوتر شناخته می شده است ٬ این قبیل کامپیوتر های منطقی را که
به عنوان ماشین تیورینگ شناخته می شود را اختراع کرده بود .
که بعد از آن داخل کامپیوتر های مدرن و پیشرفته رشد پیدا کرد .
به علاوه این کامپیوتر های جدید توانایی انجام محاسبات غیر عددی را مثل موسیقی داشته اند .
از زمانی که پردازش های محاسباتی توسط کارمندان انسانی انجام می شده است ٬ این مطالعه ی توانایی انجام محاسبات
٬ به وسیله آشکار ساختن چیزی که در مفهوم متداول آشکار نبوده است ٬ یک علم را آغاز کرده است
.
● نظم و انظباط غیر منتظره ▪ اساس تیوری : اساس ریاضی علم کامپیوتر مدرن توسط Kurt Godel با قضیه
ناقصش در سال ۱۹۳۱ آغاز شده بود .
در این قضیه او نشان داده که ٬ جایی محدود بوده که داخل یک سیستم قراردادی چیزی را نتواند رد
یا اثبات کند .
این قضیه به کاری توسط Godel و بقیه راهنمایی کرده تا این سیستم های رسمی یا قراردای را تشریح یا
تعریف کنند .
که این شامل مفاهیمی مانند توابع بازگشتی mu(μ) و توابع تعریف پذیر Lambda(λ) می باشد .
سال ۱۹۳۶ یک سال کلیدی برای علم کامپیوتر بوده است .
آلن تیورینگ و آلونزو جرج ٬ مستقلا و همچنین با هم الگوریتم را به طور رسمی ٬ با محدوده هایی
که می توانست محاسبه کند و مدلی برای محاسبات مکانیکی خالص بود ٬ معرفی کردند .
این عناوین توسط چیزی که اکنون قضیه جرج تیورینگ نامیده می شود ٬ تحت پوشش قرار می گیرد .
که یک فرضیه در مورد طبیعت وسایل محاسباتی مکانیکی مانند کامپیوتر های الکترونیکی ٬ می باشد .
این قضیه ادعا کرده که هر محاسباتی که ممکن است (حل شدنی است ) می تواند توسط اجرای الگوریتم روی
کامپیوتر انجام شود .
که با زمان کافی و فضای ذخیره سازی در دسترس فراهم می شود .
همچنین تیورینگ ٬ قضیه توصیف ماشین تیورینگ را شامل می شود .
یک ماشین تیورینگ یک نوار طولانی نا محدود و یک هد یا سوزن نوشتن یا خواندن (R/W) دارد که همراه
با نوار می تواند حرکت کند و تنها مقادیر مسیر را می تواند حرکت دهد .
به طور شفاف همانند ماشینی است که هرگز نمی تواند بسازد ٬ اما با این وجود مدلی است که می
تواند محاسبات هر الگوریتمی را که روی هر کامپیوتر مدرنی قابل اجراست ٬ تقلید کند .
همچنین تیورینگ برای علم کامپیوتر مهم است چونکه نام او نمایانگر جایزه تیورینگ و آزمایش تیورینگ است .
او در جنگ جهانی دوم همکاری موفقیت آمیز و بزرگی با کد شکن های بریتانیایی داشته است و طراحی کامپیوتر
ها و نرم افزار ها را در دهه ا۱۹۴۰ کاملا ادامه داده است .
در یک نشست خیلی بزرگ ماشین های دیجیتال در کمبریج ٬ تورینگ گفت : ” ما در تلاشیم تا ماشینی
بسازیم تا همه نوع چیز های متفاوت را به سادگی توسط برنامه نویسی سریع تر از راه اضافه کردن دستگاه
های اضافی انجام دهیم .
” در سال ۱۹۴۸ توسط بابی منچستر ٬ اولین کامپیوتر کاربردی که می توانست برنامه های ذخیره شده را اجرا
کند ٬ بر مبنای مدل ماشین تیورینگ ساخته شد .
▪ شانون و تیوری اطلاعات تا حدود و نزدیکی های دهه ۱۹۳۰ ٬ مهندسین برق توانایی ساختن مدارات الکترونیکی را
داشتند تا مسایل منطقی و ریاضی را حل کنند ٬ اما بیش از همه طبق عادت عمومی ٬ نظریه هایی
که وقت زیادی نمی برده انجام می داده اند .
این امر با انتشار قضیه Master در سال ۱۹۳۷ توسط الوود شانون (Elwood Shannon) تغییر کرده است .
که یک تحلیل نمادین از ایستگاه تقویت و مدارات سوییچینگ است .
در زمان گرفتن مدرک لیسانس در کلاس فلسفه ٬ شانون کار بولی را افشا کرده و تشخیص داده بود که
آن کار می تواند از ایستگاه های تقویت الکترومکانیکی مرتب استفاده کند .
( سپس در سوییچ هایی ٬ در مسیر یابی تلفن استفاده شده است.
) تا مشکلات منطقی را حل کند .
این عقیده یعنی استفاده از خصوصیات الکترونیکی سوییچ ها تا کار منطقی را انجام دهند ٬ پایه عقیده ای است
که زمینه همه کامپیوتر های دیجیتال الکترونیکی است .
و این قضیه شالوده طراحی مدار دیجیتالی کاربردی شده است .
در این هنگام آن قضیه سریعا بین جامعه مهندسین الکترونیک در طول و بعد از جنگ جهانی دوم شناخته شده
است .
شانون رفت تا رشته تیوری اطلاعات را در سال ۱۹۴۸ پیدا کرد و نام آن را تیوری ریاضی ارتباطات قرار
داده است .
که احتمالا در مسیله چطور بهتر رمز کردن اطلاعات یک فرستنده که می خواهد انتقال دهد ٬ به کار برده
می شود .
این یک تیوری پایه برای تعدادی بخش های مطالعاتی از جمله فشرده سازی اطلاعات و رمز نویسی می باشد .
▪ وینر و فیزیولوژی از آزمایش هایی با سیستم های ضد هوایی که عکس های کشف شده ی هواپیمای دشمن
را تفسیر می کرده است ٬ نوربرت وینر (Norbert Wiener) اصطلاح فیزیو لوژی را از کلمه ای یونانی اختراع کرده
است .
او فیزیولوژی را در ۱۹۴۸ منتشر کرده است که تاثیر آن هوش مصنوعی بوده است .
همچنین وینر ٬ محاسبات ماشین محاسباتی ٬ قطعات مموری یا حافظه و بقیه تشابه ها را با آنالیز امواج مغز
خود مقایسه می کرده است .
● اولین اشکال کامپیوتر اولین اشکال کامپیوتر یک حشره موذی بود ٬ آن حشره بین دستگاه های تقویت روی هاروارد
مارک ۲ چسبیده بود .
تا زمان اختراع کلمه “BUG” (اشکال) ٬ اغلب اما به طور غلط به گریس هوپر که یک افسر نیروی دریایی
در ناوگان آمریکا بود نسبت داده می شده است .
گمان می شد حشره در تاریخ ۹ سپتامبر ۱۹۴۵ وارد سیستم شده است .
بیشترین حساب های دیگر حد اقل با این جزییات ناسازگاری داشته است .
طبق این حساب ها تاریخ واقعی ۹ سپتامبر ۱۹۴۷ بوده است .
زمانی که کاربران این وافعه همراه با این حشره و نشانه ” اولین نمونه واقعی اشکال پیدا شده بود “
بایگانی شدند .
● علم کامپیوتر علم کامپیوتر ( یا علم محاسبه ) مطالعه و دانش پایه نظری اطلاعات و محاسبات و پیاده
سازی و کاربرد آنها در سیستم های کامپیوتری می با شد .
علم کامپیوتر تعدادی زیر شاخه دارد .
برخی از نتایج مشخص محاسبات اهمیت دارند .
( مانند گرافیک های کامپیوتر ) ٬ در صورتی که دیگران خصوصیات مسایل محاسباتی را بازگو کردند ( مانند اصل
پیچیدگی محاسباتی ) .
هنوز دیگران روی رقابت در اجرای محاسبات تمرکز کرده اند .
برای مثال مطالعه اصل زبان برنامه نویسی به شرح محاسبات نزدیک شده است .
در صورتی که برنامه کامپیوتری ٬ زبان های برنامه نویسی مشخصی دارد تا مسایل محاسباتی خاصی را حل کند .
یک زیر شاخه دیگر ٬ اثر متقابل کامپیوتر بشری ٬ روی رقابت در ساخت کامپیوتر ها و محاسبات مفید ٬
قابل استفاده ٬ جهانی و در دسترس مردم ٬ تمرکز کرده اند .
● خلاصه تاریخچه قبل از اختراع کامپیوتر دیجیتال پایه اصلی علم کامپیوتر ایجاد شد .
ماشینهایی برای محاسبه وظایف عددی ثابت ٬ مانند چرتکه که در روزگار باستان وجود داشته است .
ویلیام اشیکارد اولین محاسبه گر الکتریکی را در سال ۱۶۲۳ ساخت .
در زمان ملکه ویکتوریا ٬ چارلز بابیج ماشین متفاوتی را ( بین سال های ۱۸۳۷ و ۱۹۰۱ ) به کمک
آدا لاولکا طراحی کرد .
حدود سال ۱۹۰۰ شرکت IBM ماشین های کارت پانچ را فروخته است .
هر چند که همه این ماشین ها برای انجام یک وظیفه یا بهترین تعداد زیر مجموعه ی همه وظایف ممکن
٬ تحمیل شده اند .
در طول دهه ۱۹۴۰ ٬ ماشین های محاسباتی قوی تر و جدید تری توسعه داده شد ٬ کلمه Computer به
ماشین های سریع تر از پردازش گر های بشری آن ها بر می گردد .
چنانکه آن روشن و واضح است که کامپیوتر ها می توانند برای بیشتر از فقط محاسبات ریاضی استفاده شوند .
رشته علم کامپیوتر منتشر شده تا محاسبات را در کل مطالعه کند .
علم کامپیوتر آغاز شده است تا برتری نظم آکادمی را در دهه ۱۹۶۰ با ساخت اولین دپارتمان علم کامپیوتر و
مدرک برنامه ها برقرار کند .
زمانی که کامپیوتر های کاربردی در دسترس شدند تعدادی کاربرد های محاسبات در حق خودشان در نواحی مورد مطالعه برتری
داده شدند .
اگر چه تعدادی در ابتدا اعتقاد داشتند که آن غیر ممکن است که خودشان واقعا یک رشته مطالعاتی باشند ٬
در پنجاه سال اخیر آن بتدریج بین بزرگترین جمعیت علمی و دانشگاهی مقبول واقع شد .
آن الان توسط مارک IBM خوب شناخته شده که قسمت انقلاب علم کامپیوتر در طول این مدت را شکل داده
است .
IBM (کوتاه شده ماشین تجاری بین المللی یا International Business Machine ) کامپیونر های IBM704 و بعد از آن IBM709
را منتشر کرد ٬ که در طول کشف چنین قطعاتی طولانی تر استفاده می شدند .
همیشه کار با کامپیوتر های IBM نا امید کننده بود …
اگر شما هر قدر یک کاراکتر را در یک دستور العمل گم کردید ٬ برنامه ریزریز شده و شما باید
پردازش کامل را دوباره شروع کنید.
در جریان اواخر دهه ی ۱۹۵۰ نظم علم کامپیوتر خیلی در حال توسعه یافتن مراحلش بود و چنین مسیله ای
پیش پا افتاده و معمولی بود .
زمان در بهبودی قابلیت استفاده و موثر بودن تکنولوژی علم کامپیوتر مهم دیده می شده است .
انجمن یا گروه پیشرفته به نظر می رسیده که برای آنها مهم بوده که استفاده کنندگان کامپیوتر را از متخصصین
و حرفه ای ها به کار بران رایج تر تغییر دهند .
مقالات ارسالی به آفتاب
2011-03-07 / گردآوری:
گزارش خطا در خبر
نظر خود را بنویسید - نظرات کاربران (۰)
فیلم پرشین وی
خرید گیفت کارت کارت از سایت GiftCard.iR خرید گیفت کارت کارت از سایت GiftCard.iR
دراین مطلب به معرفی برترین سایت های خرید گیفت کارت و قیمت گیفت کارت ها و مهم ترین نکات در خرید آنها خواهیم پرداخت .
سوژه های روز رو این جا ببینید !
فال روزانه
تعبیر خواب
چگونه از شغل تعمیرات برد الکترونیکی به درآمد ۲۰ میلیونی برسیم؟
با تبلیغات گوگل و سئوی ادوردز ۲۰ در صدر گوگل بدرخشید
آموزش فتوشاپ ۲۰۲۱ راهی به سوی حرفه‌ای شدن
برای رشد کسب و کار خود، فالوور بخرید !!
با دنیای بی نظیر و پر از خلاقیت گوشی های موبایل همراه شوید
گوشی دست دوم بخریم یانه؟ (نکات مهم خرید گوشی دست دوم)
کمی در رابطه با تاریخچه و اطلاعات گوگل کروم بخوانیم
کیفیت و وضوح بالای تلویزیون ۵۵ اینچ سونی به همراه قیمت
تجربه فروش بیشتر با طراحی سایت فروشگاهی
اندروید ۱۰ جدیدترین سیستم عامل گوشی های هوشمند را بیشتر بشناسید
دوربین آیفون ۱۱ را بیشتر بشناسیم
سونی اکسپریا ۵ پرچم دار کوچک سونی
نحوه فهمیدن آنفالو شدن در اینستاگرام توسط سایر کاربران
آیپد پروی جدید و ویژگی های منحصربفردش
آیفون ۱۱ چه چیزهایی برای موفقیت لازم دارد؟
حذف شدن کیبورد گوشی ها با هوش مصنوعی
logo-samandehi