تکنولوژی کامپیوتر

مشاهده : 138
تکنولوژی کامپیوتر کامپیوتر و موبایل
تکنولوژی (technology) از لغت یونانی technikos می آید که به معنی هنری و حرفه ای است.امروزه تکنولوژی به معنای بکاربردن دانش برای ایجاد ابزارها، سیستم ها و روشهایی است که نیاز معینی را برآورده می سازند.تکنولوژی منحصر به عصر رنسانس و پس از آن نیست، بلکه انسانها از دیرباز به ابداع تکنولوژی برای ارتقای سطح […]
تکنولوژی (technology) از لغت یونانی technikos می آید که به معنی هنری و حرفه ای است.
امروزه تکنولوژی به معنای بکاربردن دانش برای ایجاد ابزارها، سیستم ها و روشهایی است که نیاز معینی را برآورده می
سازند.
تکنولوژی منحصر به عصر رنسانس و پس از آن نیست، بلکه انسانها از دیرباز به ابداع تکنولوژی برای ارتقای سطح
زندگی خود می پرداختند.
در یونان باستان ماشین حساب آنتیکای سیرا (Antikythira) یک ابزار نجومی بسیار ارزشمند بود.
در ساختمان آن سیستمی متشکل از ۳۰ چرخدنده مختلف بکار رفته بود که توسط آنها می شد از حرکت خورشید،
ماه و سایر سیارات منظومه شمسی اطلاعاتی بدست آورد.این اسباب، که اولین ماشین حساب ابداع شده توسط نوع بشر بشمار
می آید در سال ۸۰ قبل از میلاد در یونان ساخته شده است و اکنون در موزه باستان شناسی آتن
نگهداری می شود.
یک اسباب خودکار برای بازکردن در معبد.
چنانچه آتشی در مجمر افروخته می شد، گرمای آن باعث انبساط آب درون مخزن بزرگ و کار افتادن دستگاه می
شد.
این سیستم توسط هرون اسکندارانی (Heron of Alexandria) که بین ۱۰ تا ۷۰ سال پس از میلاد در اسکندریه می‌زیست،
ابداع شده است.
از مهمترین شناساننده های تکنولوژی ایران باستان می توان به درفش شهداد اشاره کرد.
این شیء ارزنده که در کاوش سال ۱۳۵۰ بدست آمده درفش فلزی منحصر بفردیست که ازیک صفحه مربع فلزی به
ابعاد ۲۱×۲۱ سانتیمتر و میله‌ای بطول ۱۹٫۱ متر تشکیل میشود.
بالای پایه یا میله درفش به مجسمه عقاب بال گسترده‌ای درحال نشستن ختم میشود.
در ساخت این شیء گرانبها از تکنولوژی ریخته گری دقیق (investment casting) استفاده شده که به روش موم گمشده (lost
wax) نیز موسوم است.
در ابتدا یک مدل مومی از شیء ساخته می شود.
سپس در تشتی قرار داده شده و بر روی آن گچ مای ریخته می شود.
گچ پس از خشک شدن، یک پوسته نازک بر روی مدل مومی می سازد.
این عمل تکرار می شود تا اینکه ضخامت پوسته به حد معینی برسد.
سپس این مجموعه گرم می شود تا موم ذوب شده و از درون پوسته خارج گردد.
حالا قالبی از جسم مورد نظر بدست آمده که می توان درون آن فلز مذاب ریخت و اقدام به قالبگیری
نمود.
با این روش می‌توان اجسام پیچیده ای مانند مجسمه ها و شمایل مختلف را ساخت.
از این روش در مصر قدیم نیز استفاده می شده است.
بنابراین بشر از دیر باز در فکر ایجاد و استفاده از تکنولوژی بوده است.
مدتهاست که استفاده از تکنولوژی قرین استفاده از کامپیوتر است.
بشر سالیان دراز سرگرم اموری نظیر شمارش ‌، اندازه گیری و ضبط کردن اشیاء و نیز گزارش دادن اطلاعات در
مورد اشیاء به همنوعان خود بوده است .
در مقابل کلمه ی Computer در دائره المعارفها نوشته شده است : محاسبه کردن ، تخمین زدن ، حساب کردن
و ما Computer را به نام ماشین محاسبه گر می خوانیم .
کامپیوتر آخرین زنجیر از حلقه ماشین های محاسبه گر و ذخیره کننده اطلاعات می باشد .
البته چیزی که کامپیوتر را از دیگر ماشینهای محاسبه گر جدا کرده است ، در واقع سرعت ، دقت و
اطمینان بالا در انجام کارهاست .
کامپیوترهای امروزی در مقیاس میلیونها عملیات در ثانیه اندازه گیری می شود .
هر چند ممکن است این عملیات ساده باشد ، اما ترکیب آنها به روشهای مختلف ، منجر به ظهور آرایش
عظیمی از عملکردهای مفید می گردد .
این موضوع تقریبا تمام اتفاقی است که طی سه چهار دهه اخیر ( که معادل است با کل تاریخ کامپیوترهای
تجاری ) به وقوع پیوسته است .
کامپیوترهای امروزی بسیار کوچکتر طراحی شده اند .
به طوری که به راحتی بر روی یک میز جا می گیرند .
چیزی که قبلا یک اتاق بزرگ را به طور کامل اشغال می کرد ، امروزه در یک جعبه کوچک جا
می شود .
در عین حال که کامپیوترهای امروزی توانایی ذخیره اطلاعات بیشتر و سرعت بیشتر در محاسبه را دارند .
کامپیوتر ماشینی است که سه کار انجام میدهد : ورودی ساخت یافته را میپذیرد، آن را بر طبق قوانین از
پیش تعریف شده ای پردازش میکند، و نتایج را به عنوان خروجی نمایش میدهد.
واحد پردازش مرکزی مدت زمان انجام یک کار بوسیله کامپیوتر، به عوامل متعددی بستگی دارد که اولین آنها ، سرعت
پردازشگر Processor کامپیوتر است .
پردازشگر یک تراشه الکترونیکی کوچک در قلب کامپیوتر بوده و سرعت آن بر حسب مگاهرتز MHz سنجیده می شود .
هر چه مقدار این پارامتر بیشتر باشد ، پردازشگر سریعتر خواهد بود و در نتیجه قادر خواهد بود ، محاسبات
بیشتری را در هر ثانیه انجام دهد .
سرعت پردازشگر به عنوان یکی از مشخصه های تکنولوژی (technology) از لغت یونانی technikos می آید که به معنی هنری
و حرفه ای است.
امروزه تکنولوژی به معنای بکاربردن دانش برای ایجاد ابزارها، سیستم ها و روشهایی است که نیاز معینی را برآورده می
سازند.
تکنولوژی منحصر به عصر رنسانس و پس از آن نیست، بلکه انسانها از دیرباز به ابداع تکنولوژی برای ارتقای سطح
زندگی خود می پرداختند.
در یونان باستان ماشین حساب آنتیکای سیرا (Antikythira) یک ابزار نجومی بسیار ارزشمند بود.
در ساختمان آن سیستمی متشکل از ۳۰ چرخدنده مختلف بکار رفته بود که توسط آنها می شد از حرکت خورشید،
ماه و سایر سیارات منظومه شمسی اطلاعاتی بدست آورد.این اسباب، که اولین ماشین حساب ابداع شده توسط نوع بشر بشمار
می آید در سال ۸۰ قبل از میلاد در یونان ساخته شده است و اکنون در موزه باستان شناسی آتن
نگهداری می شود.
یک اسباب خودکار برای بازکردن در معبد.
چنانچه آتشی در مجمر افروخته می شد، گرمای آن باعث انبساط آب درون مخزن بزرگ و کار افتادن دستگاه می
شد.
این سیستم توسط هرون اسکندارانی (Heron of Alexandria) که بین ۱۰ تا ۷۰ سال پس از میلاد در اسکندریه می‌زیست،
ابداع شده است.
از مهمترین شناساننده های تکنولوژی ایران باستان می توان به درفش شهداد اشاره کرد.
این شیء ارزنده که در کاوش سال ۱۳۵۰ بدست آمده درفش فلزی منحصر بفردیست که ازیک صفحه مربع فلزی به
ابعاد ۲۱×۲۱ سانتیمتر و میله‌ای بطول ۱۹٫۱ متر تشکیل میشود.
بالای پایه یا میله درفش به مجسمه عقاب بال گسترده‌ای درحال نشستن ختم میشود.
در ساخت این شیء گرانبها از تکنولوژی ریخته گری دقیق (investment casting) استفاده شده که به روش موم گمشده (lost
wax) نیز موسوم است.
در ابتدا یک مدل مومی از شیء ساخته می شود.
سپس در تشتی قرار داده شده و بر روی آن گچ مای ریخته می شود.
گچ پس از خشک شدن، یک پوسته نازک بر روی مدل مومی می سازد.
این عمل تکرار می شود تا اینکه ضخامت پوسته به حد معینی برسد.
سپس این مجموعه گرم می شود تا موم ذوب شده و از درون پوسته خارج گردد.
حالا قالبی از جسم مورد نظر بدست آمده که می توان درون آن فلز مذاب ریخت و اقدام به قالبگیری
نمود.
با این روش می‌توان اجسام پیچیده ای مانند مجسمه ها و شمایل مختلف را ساخت.
از این روش در مصر قدیم نیز استفاده می شده است.
بنابراین بشر از دیر باز در فکر ایجاد و استفاده از تکنولوژی بوده است.
مدتهاست که استفاده از تکنولوژی قرین استفاده از کامپیوتر است.
بشر سالیان دراز سرگرم اموری نظیر شمارش ‌، اندازه گیری و ضبط کردن اشیاء و نیز گزارش دادن اطلاعات در
مورد اشیاء به همنوعان خود بوده است .
در مقابل کلمه ی Computer در دائره المعارفها نوشته شده است : محاسبه کردن ، تخمین زدن ، حساب کردن
و ما Computer را به نام ماشین محاسبه گر می خوانیم .
کامپیوتر آخرین زنجیر از حلقه ماشین های محاسبه گر و ذخیره کننده اطلاعات می باشد .
البته چیزی که کامپیوتر را از دیگر ماشینهای محاسبه گر جدا کرده است ، در واقع سرعت ، دقت و
اطمینان بالا در انجام کارهاست .
کامپیوترهای امروزی در مقیاس میلیونها عملیات در ثانیه اندازه گیری می شود .
هر چند ممکن است این عملیات ساده باشد ، اما ترکیب آنها به روشهای مختلف ، منجر به ظهور آرایش
عظیمی از عملکردهای مفید می گردد .
این موضوع تقریبا تمام اتفاقی است که طی سه چهار دهه اخیر ( که معادل است با کل تاریخ کامپیوترهای
تجاری ) به وقوع پیوسته است .
کامپیوترهای امروزی بسیار کوچکتر طراحی شده اند .
به طوری که به راحتی بر روی یک میز جا می گیرند .
چیزی که قبلا یک اتاق بزرگ را به طور کامل اشغال می کرد ، امروزه در یک جعبه کوچک جا
می شود .
در عین حال که کامپیوترهای امروزی توانایی ذخیره اطلاعات بیشتر و سرعت بیشتر در محاسبه را دارند .
کامپیوتر ماشینی است که سه کار انجام میدهد : ورودی ساخت یافته را میپذیرد، آن را بر طبق قوانین از
پیش تعریف شده ای پردازش میکند، و نتایج را به عنوان خروجی نمایش میدهد.
واحد پردازش مرکزی مدت زمان انجام یک کار بوسیله کامپیوتر، به عوامل متعددی بستگی دارد که اولین آنها ، سرعت
پردازشگر Processor کامپیوتر است .
پردازشگر یک تراشه الکترونیکی کوچک در قلب کامپیوتر بوده و سرعت آن بر حسب مگاهرتز MHz سنجیده می شود .
هر چه مقدار این پارامتر بیشتر باشد ، پردازشگر سریعتر خواهد بود و در نتیجه قادر یک کامپیوتر به قدری
در تعیین کارآیی آن اهمیت دارد که معمولا به عنوان یکی از اجزای تشکیل دهنده نام کامپیوتر از آن یاد
می شود .
تراشه پردازشگر و اجزای الکترونیکی که آن را پشتیبانی می کنند ، مجموعا به عنوان واحد پردازش مرکزی یا CPU
شناخته می شوند .
پس واحد پردازش مرکزی با حروف اختصاری CPU -Central Processing Unit واحد محاسباتی و کنترلی کامپیوتر است که دستورالعمل ها
را تفسیر و اجرا میکند.
کامپیوترهای بزرگ و مینی کامپیوتر های قدیمی بردهایی پر از مدارهای مجتمع داشته اند که عمل واحد پردازش مرکزی را
انجام داده است.
واحدهای پردازش مرکزی ، تراشه هایی که ریز پردازنده نامیده میشوند ، امکان ساخت کامپیوترهای شخصی و ایستگاههای کاری را
میسر ساخته اند.
در اصطلاح عامیانه CPU به عنوان مغز کامپیوتر شناخته میشودسخت افزار همانطور که می دانید کامپیوتر کاربردهای فراوانی دارد و
مقدار حافظه ی آن می بایستی متناسب با نوع کاری کاربر تنظیم گردد تا بتواند از لحاظ سرعت ، امنیت،
مقدار ذخیره سازی اطلاعات و دیگر تجهیزات پاسخگو باشد .
حال آنکه در خرید یک سیستم کامپیوتری وجود برخی از قطعات لازم و اجباری و برخی دیگر حالت اختیاری دارد.
به عنوان مثال اگر یک PC دارای کارت گرافیکی نباشد قطعا استفاده از آن غیر ممکن خواهد بود اما اگر
همان سیستم قلم نوری نداشته باشد شاید کاربر با مشکل چندانی مواجه نشود .
پس مهمترین مساله در انتخاب قطعات سخت افزاری نیاز کاری کاربر می باشد .
در واقع سخت افزار عبارتست از تجهیزات فیزیکی که سیستم کامپیوتری را تشکیل میدهند از جمله نمایشگر ( مونیتور )،
چاپگر ، صفحه کلید ، کابلها و غیره.
سخت افزار به همراه نرم افزار برای انجام وظایف بر روی کامپیوتر کار میکند.
سخت افزار از تعدادی قطعات تشکیل میشود که هر کدام کاربرد مشخصی دارند.
نرم افزار نرم افزار وجه غیر قابل لمس به کارگیری کامپیوتر می باشد .
نرم افزار یک نام عام است که به تمام برنامه ها ( که خود مجموعه ای از دستورالعملها می باشند
) اطلاق شده و نحوه رفتار کامپیوتر را تعیین می کنند .
هنگامیکه سخن از نرم افزار به میان می آید منظور مجموعه ای از صفر و یک هایی است که برای
سخت افزار قابل خواندن باشد اما برای یک برنامه نویس لازم نیست که با زبان برنامه نویسی ماشین آشنا باشد
اکثر نرم افزارهایی که شاید خود شما هم نام آنها را شنیده باشید این قابلیت را دارند که دستورالعملها را
به زبان ماشین تبدیل نمایند( مانند زبان C ) .
ضمن اینکه هر نرم افزار قابلیت های خاص خود را دارد که کار کردن با آنها را سخت یا آسان
می کند .
برخی از نرم افزارها هم الزاما به زبان ماشین نوشته می شوند( مانند زبان اسمبلی ).
به طور کلی هر نرم افزار به یکی از دو دسته نرم افزارهای سیستمی و نرم افزارهای کاربردی تعلق دارد
.
در واقع نرم افزار (Soft ware ) یا برنامه های کامپیوتری دستور العملهایی هستند که باعث کار کردن سخت افزار
(Hardware) میشوند.
نرم افزار سیستم ( سیستمهای عامل ) که کار کامپیوتر را کنترل میکنند و برنامه های کاربردی مانند برنامه های
واژه پردازی صفحه گسترده ها ، پایگاه داده ها که وظایف را برای کاربران کامپیوتر انجام میدهند ، دو نوع
اصلی نرم افزار هستند.
نرم افزار شبکه که باعث ارتباط گروهی از کامپیوتر ها میشود و نرم افزار برنامه نویسی که ابزار هایی را
برای نوشتن برنامه ها در اختیار برنامه نویسان قرار میدهد دو گروه اضافی دیگر هستند.
سیستم عامل سیستم عامل بدون شک مهمترین نرم افزار در کامپیوتر است .
پس از روشن کردن کامپیوتر اولین نرم افزاری که مشاهده می گردد سیستم عامل بوده و آخرین نرم افزاری که
قبل از خاموش کردن کامپیوتر مشاهده خواهد شد، نیز سیستم عامل است .
سیستم عامل نرم افزاری است که امکان اجرای تمامی برنامه های کامپیوتری را فراهم می آورد.
سیستم عامل با سازماندهی ، مدیریت و کنترل منابع سخت افزاری امکان استفاده بهینه و هدفمند آنها را فراهم می
آورد.
سیستم عامل فلسفه بودن سخت افزار را بدرستی تفسیر و در این راستا امکانات متعدد و ضروری جهت حیات سایر
برنامه های کامپیوتری را فراهم می آورد.
تمام کامپیوترها از سیستم عامل استفاده نمی نمایند.
مثلا” اجاق های مایکروویو که در آشپزخانه استفاده شده دارای نوع خاصی از کامپیوتر بوده که از سیستم عامل استفاده
نمی نمایند.
در این نوع سیستم ها بدلیل انجام عملیات محدود و ساده، نیازی به وجود سیستم عامل نخواهد بود.
اطلاعات ورودی و خروجی با استفاده از دستگاههائی نظیر صفحه کلید و نمایشگرهای LCD ، در اختیار سیستم گذاشته می
شوند.
ماهیت عملیات انجام شده در یک اجاق گاز مایکروویو بسیار محدود و مختصر است، بنابراین همواره یک برنامه در تمام
حالات و اوقات اجراء خواهد شد.
برای سیستم های کامپیوتری که دارای عملکردی بمراتب پیچیده تر از اجاق گاز مایکروویو می باشند، بخدمت گرفتن یک سیستم
عامل باعث افزایش کارآئی سیستم و تسهیل در امر پیاده سازی برنامه های کامپیوتری می گردد.
تمام کامپیوترهای شخصی دارای سیستم عامل می باشند.
ویندوز یکی از متداولترین سیستم های عامل است .
یونیکس یکی دیگر از سیستم های عامل مهم در این زمینه است .
سیستم عامل با ساده ترین تحلیل و بررسی دو عملیات اساسی را در کامپیوتر انجام می دهد : – مدیریت
منابع نرم افزاری و سخت افزاری یک سِستم کامپیوتری را برعهده دارد.
پردازنده ، حافظه، فضای ذخیره سازی نمونه هائی از منابع اشاره شده می باشند .
– روشی پایدار و یکسان برای دستیابی و استفاده از سخت افزار بدو ن نیاز از جزئیات عملکرد هر یک
از سخت افزارهای موجود را برای برنامه های کامپیوتری فراهم می نماید.
اولین وظیفه یک سیستم عامل، مدیریت منابع سخت افزاری و نرم افزاری است .
برنامه های متفاوت برای دستیابی به منابع سخت افزاری نظیر: پردازنده ، حافظه، دستگاههای ورودی و خروجی، حافظه های جانبی،
در رقابتی سخت شرکت خواهند کرد.
سیستم های عامل بعنوان یک مدیر عادل و مطمئن زمینه استفاده بهینه از منابع موجود را برای هر یک از
برنامه های کامپیوتری فراهم می نمایند.
وظیفه دوم یک سیستم عامل ارائه یک رابط ( اینترفیس ) یکسان برای سایر برنامه های کامپیوتری است .
در این حالت زمینه استفاده بیش از یک نوع کامپیوتر از سیستم عامل فراهم شده و در صورت بروز تغییرات
در سخت افزار سیستم های کامپیوتری نگرانی خاصی از جهت اجرای برنامه وجود نخواهد داشت، چراکه سیستم عامل بعنوان میانجی
بین برنامه های کامپیوتری و سخت افزار ایفای وظیفه کرده و مسئولیت مدیریت منابع سخت افزاری به وی سپرده شده
است .
برنامه نویسان کامپیوتر نیز با استفاده از نقش سیستم عامل بعنوان یک میانجی براحتی برنامه های خود را طراحی و
پیاده سازی کرده و در رابطه با اجرای برنامه های نوشته شده بر روی سایر کامپیوترهای مشابه نگرانی نخواهند داشت.
( حتی اگر میزان حافظه موجود در دو کامپیوتر مشابه نباشد ) .
در صورتیکه سخت افزار یک کامپیوتر بهبود و ارتقاء یابد، سیستم عامل این تضمین را ایجاد خواهد کرد که برنامه
ها، در ادامه بدون بروز اشکال قادر به ادامه حیات وسرویس دهی خود باشند.
مسئولیت مدیریت منابع سخت افزاری برعهده سیستم عامل خواهد بود نه برنامه های کامپیوتری، بنابراین در زمان ارتقای سخت افزار
یک کامپیوتر مسئولیت سیستم عامل در این راستا اولویت خواهد داشت .
ویندوز یکی از بهترین نمونه ها در این زمینه است .
سیستم عامل فوق بر روی سخت افزارهای متعدد تولید شده توسط تولیدکنندگان متفاوت اجراء می گردد.
ویندوزهای امروزی قادر به مدیریت و استفاده از هزاران نوع چاپگر دیسک و سایر تجهیزات جانبی است .
پس سیستم عامل ( Operating System ) با حروف اختصاری OS نرم افزاری است که مسئول کنترل و بکار گیری
منابع سخت افزاری مانند حافظه ، واحد پردازش مرکزی ( CPU) فضای ذخیره سازی دیسک و تجهیزات جانبی میباشد.
سیستم عامل مبنایی است که برنامه های کاربردی مانند برنامه های واژه پردازی و صفحه گسترده ها بر اساس آن
ساخته میشود.
از متداولترین سیستم عاملها می توانUnix و Windows را نام برد.حافظهحافظه با هدف ذخیره سازی اطلاعات ( دائم ، موقت
) در کامپیوتر استفاده می گردد.
از انواع متفاوتی حافظه درکامپیوتر استفاده می گردد نظیر: RAM ، ROM ، Cache و غیره.
استفاده از حافظه صرفا” محدود به کامپیوترهای شخصی نبوده و در دستگاههای متفاوتی نظیر : تلفن های سلولی، PDA ،
رادیوهای اتومبیل ، VCR ، تلویزیون و …
نیز در ابعاد وسیعی از آنها استفاده بعمل می آید.هر یک از دستگاههای فوق مدل های متفاوتی از حافظه را
استفاده می نمایند.
با اینکه می توان واژه ” حافظه ” را بر هر نوع وسیله ذخیره سازی الکترونیکی اطلاق کرد، ولی اغلب
از واژه فوق برای مشخص نمودن حافظه های سریع با قابلیت ذخیره سازی موقت استفاده بعمل می آید.
در صورتیکه پردازنده مجبور باشد برای بازیابی اطلاعات مورد نیاز خود بصورت دائم از هارد دیسک استفاده نماید، قطعا” سرعت
عملیات پردازنده ( با آن سرعت بالا) کند خواهد گردید.
زمانیکه اطلاعات مورد نیاز پردازنده در حافظه ذخیره گردند، سرعت عملیات پردازنده از بعد دستیابی به داده های مورد نیاز
بیشتر خواهد گردید.
از حافظه های متعددی بمنظور نگهداری موقت اطلاعات استفاده می گردد.
مجموعه متنوعی ازانواع حافظه ها وجود دارد .
پردازنده با توجه به ساختار سلسله مراتبی فوق به آنها دستیابی پیدا خواهد کرد.
زمانیکه در سطح حافظه های دائمی نظیر هارد و یا حافظه دستگاههائی نظیر صفحه کلید، اطلاعاتی موجود باشد که پردازنده
قصد استفاده از آنان را داشته باشد ، می بایست اطلاعات فوق از طریق حافظه RAM در اختیار پردازنده قرار
گیرند.
در ادامه پردازنده اطلاعات و داده های مورد نیاز خود را در حافظه Cache و دستورالعمل های خاص عملیاتی خود
را در رجیسترها ذخیره می نماید.
تمام عناصر سخت افزاری ( پردازنده، هارد دیسک ، حافظه و …
) و عناصر نرم افزاری ( سیستم عامل و…
) بصورت یک گروه عملیاتی بکمک یکدیگر وظایف محوله را انجام می دهند.
بدون شک در این گروه ” حافظه ” دارای جایگاهی خاص است .
از زمانیکه کامپیوتر روشن تا زمانیکه خاموش می گردد ، پردازنده بصورت پیوسته و دائم از حافظه استفاده می نماید.
بلافاصله پس از روشن نمودن کامپیوتر اطلاعات اولیه ( برنامه POST) از حافظه ROM فعال شده و در ادامه وضعیت
حافظه از نظر سالم بودن بررسی می گردد ( عملیات سریع خواندن ، نوشتن ) .
در مرحله بعد کامپیوتر BIOS را ازطریق ROM فعال خواهد کرد.
BIOS اطلاعات اولیه و ضروری در رابطه با دستگاههای ذخیره سازی، وضعیت درایوی که می بایست فرآیند بوت از آنجا
آغاز گردد، امنیت و …
را مشخص می نماید.
در مرحله بعد سیستم عامل از هارد به درون حافظه RAM استقرار خواهد یافت .
بخش های مهم و حیاتی سیستم عامل تا زمانیکه سیستم روشن است در حافظه ماندگار خواهند بود.
در ادامه و زمانیکه یک برنامه توسط کاربر فعال می گردد، برنامه فوق در حافظه RAM مستقر خواهد شد.
پس از استقرار یک برنامه در حافظه و آغاز سرویس دهی توسط برنامه مورد نظر در صورت ضرورت فایل های
مورد نیاز برنامه فوق، در حافظه مستقر خواهند شد.و در نهایت زمانیکه به حیات یک برنامه خاتمه داده می شود
(Close) و یا یک فایل ذخیره می گردد ، اطلاعات بر روی یک رسانه ذخیره سازی دائم ذخیره و نهایتا”
حافظه از وجود برنامه و فایل های مرتبط ، پاکسازی ! می گردد.
همانگونه که اشاره گردید در هر زمان که اطلاعاتی ، مورد نیاز پردازنده باشد، می بایست اطلاعات درخواستی در حافظه
RAM مستقر تا زمینه استفاده از آنان توسط پردازنده فراهم گردد.
چرخه درخواست اطلاعات موجود درRAM توسط پردازنده ، پردازش اطلاعات توسط پردازنده و نوشتن اطلاعات جدید در حافظه یک سیکل
کاملا” پیوسته بوده و در اکثر کامپیوترها سیکل فوق ممکن است در هر ثانیه میلیون ها مرتبه تکرار گردد.
پس به طور کلی می توان گفت به محل ذخیره کردن محاسباتی که توسط کامپیوتر انجام میگیرد حافظه گویند.
در کامپیوتر ها دو نوع متداول حافظه وجود دارد.
در واقع حافظه اصلی کامپیوتر شامل دو بخش است : حافظه فقط خواندنی (ROM) و حافظه با دسترسی تصادفی (RAM).
RAM سر نام عبارت (Random Access Memory ) به مفهوم حافظه با دستیابی مستقیم یا دستیابی تصادفی ، محلی است
که دستورالعمل ها و داده های برنامه در آن ذخیره میشوند.
بطوری که مستقیماً برای واحد پردازش مرکزی (CPU) قابل دستیابی باشند.
RAM حافظه خواندنی / نوشتنی نیز نامیده میشود.
لازم به ذکر است که با قطع ناگهانی برق تمام اطلاعات این حافظه از بین خواهد رفت .
ROM سرنام عبارت (Read Only Memory ) یا حافظه فقط خواندنی ، حافظه ای بر پایه نیمه هادی است که
دستورالعمل ها یا داده های قابل خواندن و غیر قابل تغییری را در خود جای میدهد.
ROM بخشی از انبار اولیه کامپیوتر است که محتویاتش را زمان خاموش کردن دستگاه از دست نمیدهد و شامل برنامه
های ضروری سیستم است.
دستورالعمل های راه اندازی در ROM نگهداری میشود و هنگام روشن کردن کامپیوتر کار راه اندازی سیستم به عهده آنها
است.
هارد دیسک بر روی هر کامپیوتر حداقل یک هارد دیسک وجود دارد.برخی از سیستم ها ممکن است دارای بیش از
یک هارد دیسک باشند.
هارد دیسک یک محیط ذخیره سازی دائم برای اطلاعات را فراهم می نماید .
اطلاعات دیجیتال در کامپیوتر می بایست بگونه ای تبدیل گردند که بتوان آنها را بصورت دائم بر روی هارد دیسک
مغناطیسی ذخیره کرد.
یک هارد دیسک پیشرفته قادر به ذخیره سازی حجم بسیار بالائی از اطلاعات در فضائی اندک و بازیابی اطلاعات با
سرعت بسیار بالا است .
اطلاعات ذخیره شده برروی هارد دیسک در قالب مجموعه ای از فایل ها ذخیره می گردند.
فایل نامی دیگر برای مجموعه ای از بایت ها است که بنوعی در آنها اطلاعاتی مرتبط به هم ذخیره شده
است .
زمانیکه برنامه ای اجراء و در خواست فایلی را داشته باشد، هارد دیسک اطلاعات را بازیابی و آنها برای استفاده
پردازنده ارسال خواهد کرد.برای اندازه گیری کارآئی یک هارد دیسک از دو روش عمده استفاده می گردد:- میزان داده (Data
rate) .
تعداد بایت هایی ارسالی در هر ثانیه برای پردازنده است .
اندازه فوق بین ۵ تا ۴۰ مگابایت در هر ثانیه است .
– زمان جستجو (Seek Time) .
مدت زمان بین درخواست یک فایل توسط پردازنده تا ارسال اولین بایت فایل مورد نظربرای پردازنده را می گویند.
ذخیره سازی داده ها : اطلاعات بر روی سطح هر یک از صفحات هارد دیسک در مجموعه هائی با نام
سکتور و شیار ذخیره می گردد.
شیارها دوایرمتحدالمرکزی می باشند ( نواحی زرد) که بر روی هر یک از آنها تعداد محدودی سکتور(نواحی آبی ) با
ظرفیت بین ۲۵۶ ، ۵۱۲ بایت ایجاد می گردد.
سکتورهای فوق در ادامه و همزمان با آغاز فعالیت سیستم عامل در واحد های دیگر با نام ” کلاستر “
سازماندهی می گردند.
زمانیکه یک درایو تحت عملیاتی با نام Low level format قرار می گیرد، شیارها و سکتورها ایجاد می گردند.
درادامه و زمانیکه درایو High level format گردید، با توجه به نوع سیستم عامل و سیاست های راهبردی مربوطه ساختارهائی
نظیر : جدول اختصاص فایل ها، جدول آدرس دهی فایل ها و…
ایجاد، تا بستر مناسب برای استقرار فایل های اطلاعاتی فراهم گردد.
دیسکهای مغناطیسی ( Hard Disk ) قادر به نگهداری داده ها در کامپیوتر هستند ، نوعاً دارای ظرفیتی بین چند
ده گیگا بایت تا چند صد گیگا بایت میباشد.
وسایل جانبی هر وسیله ای که خارج از واحد سیستم ( Case ) قرار داشته باشد وسیله جانبی نامیده میشود.
در اغلب سیستم های کامپیوتری ، سه وسیله جانبی ضروری موسوم به صفحه کلید (Keyboard) ، ماوس ( Mouse )
و صفحه نمایش (Monitor) وجود دارد.
انواع ابزارهای جانبی دیگر نیز وجود دارد نظیر چاپگر، اسکنر، دوربین دیجیتالی یا وب کم، میکروفن، اسپیکر و غیره.ماوس ،
ابزاری ورودی است که به کاربر اجازه میدهد به اقلام موجود بر روی صفحه تصویر اشاره و آنها را انتخاب
کند.
ساختار اصلی ماوس متشکل از یک وسیله کوچک که در دست جای میگیرد و چند دکمه مسطح روی آن است.
زیر ماوس یک بخش جهت یاب قرار دارد.
کل این مجموعه نیز به وسیله سیمی به کامپیوتر متصل میشود.
با حرکت ماوس توسط کاربر اشاره گر ماوس بر روی صفحه تصویر ، به طور همزمان به همان سمت حرکت
میکند.
اولین ماوس توسط دکتر داوگ انگلبرت در سال ۱۹۶۴ اختراع شد.
صفحه کلید، متداولترین وسیله ورود اطلاعات در کامپیوتر است .
عملکرد صفحه کلید مشابه یک کامپیوتر است! صفحه کلید شامل مجموعه ای از سوییچ ها است که به یک ریزپردازنده
متصل می گردند.
ریزپردازنده وضعیت هر سوئیچ را هماهنگ و واکنش لازم در خصوص تغییر وضعیت یک سوئیچ را از خود نشان خواهد
داد.
به صفحه نمایش کامپیوتر مانیتور Monitor ( به معنی آگاهی دهنده ) گفته میشود.
چرا که برای آگاهی یافتن از وقایعی که در کامپیوتر شما در حال وقوع هستند استفاده میکند.
مانیتور از وسایل خروجی کامپیوتر میباشد.
چاپگر یا Printer ، از ابزار های خروجی کامپیوتر است که متن یا تصویر ایجاد شده به وسیله کامپیوتر را
بر روی کاغذ ( یا رسانه مشابه دیگر ) پیاده میکند.
چاپگر ها از جنبه های مختلف تقسیم بندی میشوند که متداولترین مشخصه آنها ضربه ای یا غیر ضربه ای بودن
آنهاست.
در چاپگرهای ضربه ای هر چاپگر با کاغذ تماس فیزیکی دارد.
مثل چاپگر های ماتریسی نقطه ای و چرخ و فلکی ، اما در چاپگر های غیر ضربه ای هر چاپگر
با کاغذ تماس ندارد که به عنوان نمونه میتوان از چاپگر های لیزری و جوهر افشان و حرارتی نام برد.
مودم ازسال ۱۹۶۰ در کامپیوتر و بمنظور ارسال و دریافت اطلاعات توسط ترمینال ها و اتصال به سیستم های مرکزی،
مورد استفاده قرار گرفته است .
داده کامپیوتر در قالب رقم (Digital) ذخیره میشود و در حالی که خطوط تلفن داده ها را در قالبی قیاسی
(Analog ) منتقل میکنند.
به اطلاعاتی رقمی میگوییم که توسط اعداد گسسته قابل نمایش باشد .
به داده ای قیاسی گوییم که توسط کمیتهای متغیر پیوسته نمایش داده میشوند.
هنگامی که دو کامپیوتر را از طریق خط تلفن متصل میکنیم، نیاز به ابزاری به عنوان واسط بین کامپیوتر خود
و سیستم تلفن داریم که داده ها را از قالبی رقمی به قالبی تلفیقی ( Modulation) نموده تا از طریق
خط تلفن قابل انتقال باشند.
همچنین در انتهای دیگر داده قیاسی را به قالب رقمی اولیه اش تفکیک ( Demodulation ) مینماید.
این ابزار ” Modulation / Demodulation ” ( تلفیق کننده / تفکیک کننده ) یا Modem نامیده میشود.
ویروسهای کامپیوتری ویروس چیست ؟ویروس های کامپیوتری بدین دلیل ویروس نامیده شده اند ، چون دارای برخی وجوه مشترک با
ویروس های زیست شناسی می باشند.
یک ویروس کامپیوتری از کامپیوتری به کامپیوتر دیگر عبور کرده ، دقیقا” مشابه ویروس های زیست شناسی که از شخصی
به شخص دیگری منتقل می گردند.
ویروس های کامپیوتری به دو گروه عمده تقسیم می گردند: “ویروس های سنتی ” و “ویروس های مبتنی بر پست
الکترونیکی ” .
ویروس سنتی: این نوع ویروس یک قطعه نرم افزار کوچک بوده که بر دوش یک برنامه حقیقی حمل می گردد.
مثلا” یک ویروس می تواند خود را به برنامه ای نظیر واژه پرداز متصل ( الحاق ) نماید.
هر مرتبه که برنامه واژه پرداز اجراء می گردد ، ویروس نیز اجراء و این فرصت ( شانس ) را
پیدا خواهد کرد که نسخه ای از خود را مجددا” تولید ( الحاق یک نسخه از خود به سایر برنامه
ها ) و یا یک خرابی عظیم را باعث گردد.
ویروس های مبتنی بر پست الکترونیکی : ویروس هائی از این نوع از طریق پیام های پست الکترونیکی منتقل می
گردند.
این نوع ویروس ها بصورت خودکار برای افراد متعدد ، پست خواهند شد.
گزینش افراد برای ارسال نامه الکترونیکی بر اساس دفترچه آدرس پست الکترونیکی ، انجام می گیرد.
کرم ها : یک کرم ، برنامه نرم افزاری کوچکی بوده که با استفاده از شبکه های کامپیوتری و حفره
های امنیتی موجود ، اقدام به تکثیر خود می نمایند.
کرم قابلیت تکثیر خود از ماشینی به ماشین دیگر را دارا است .
شبکه های کامپیوتری بستر مناسب برای حرکت کرمها و آلوده نمودن سایر ماشین های موجود در شبکه را فراهم می
آورند.
اسب های تراوا: یک اسب تراوا، نوع خاصی از برنامه های کامپیوتری می باشند .
برنامه های فوق این ادعا را دارند که قادر به انجام یک عملیات خاص می باشند.
اسب های تراوا دارای روشی برای تکثیر خود نمی باشند.
پیشگیری از ویروس با رعایت چندین نکته ساده می توان یک پوشش مناسب ایمنی در مقابل ویروس های کامپیوتری را
ایجاد کرد : از سیستم های عامل ایمن و مطمئن ● از نرم افزارهائی که توسط منابع غیر مطمئن توزیع
و ارائه می گردند ، اجتناب و نرم افزارهای مربوطه را از منابع مطمئن تهیه و نصب نمائید.
● امکان “حفاظت ماکرو در مقابل ویروس ” را در تمام برنامه های مایکروسافت فعال نموده و هرگز امکان اجرای
ماکروهای موجود در یک سند را تا حصول اطمینان از عملکرد واقعی آنها ندهید.
● هرگز بر روی ضمائمی که بهمراه یک پیام پست الکترونیکی ارسال شده و شامل کدهای اجرائی می باشند ،
کلیک ننمائید.
با تحقق اصول فوق ، یک پوشش ایمنی مناسب در رابطه با ویروس های کامپیوتری بوجود می آید.
منبع: تبیان
2010-05-15 / گردآوری:
گزارش خطا در خبر
نظر خود را بنویسید - نظرات کاربران (۰)
فیلم پرشین وی
چگونه از شغل تعمیرات برد الکترونیکی به درآمد ۲۰ میلیونی برسیم؟ چگونه از شغل تعمیرات برد الکترونیکی به درآمد ۲۰ میلیونی برسیم؟
شغل تعمیرات برد الکترونیکی از جمله مشاغل فنی کاربردی و در عین حال پردرآمد در بازار کار کشور ما محسوب می شود . با ما همراه باشید تا ببینید چگونه می توان از شغل تعمیرات برد الکترونیکی به درآمد 20 میلیونی رسید.
سوژه های روز رو این جا ببینید !
فال روزانه
تعبیر خواب
با تبلیغات گوگل و سئوی ادوردز ۲۰ در صدر گوگل بدرخشید
آموزش فتوشاپ ۲۰۲۱ راهی به سوی حرفه‌ای شدن
برای رشد کسب و کار خود، فالوور بخرید !!
با دنیای بی نظیر و پر از خلاقیت گوشی های موبایل همراه شوید
گوشی دست دوم بخریم یانه؟ (نکات مهم خرید گوشی دست دوم)
کمی در رابطه با تاریخچه و اطلاعات گوگل کروم بخوانیم
کیفیت و وضوح بالای تلویزیون ۵۵ اینچ سونی به همراه قیمت
تجربه فروش بیشتر با طراحی سایت فروشگاهی
اندروید ۱۰ جدیدترین سیستم عامل گوشی های هوشمند را بیشتر بشناسید
دوربین آیفون ۱۱ را بیشتر بشناسیم
سونی اکسپریا ۵ پرچم دار کوچک سونی
نحوه فهمیدن آنفالو شدن در اینستاگرام توسط سایر کاربران
آیپد پروی جدید و ویژگی های منحصربفردش
آیفون ۱۱ چه چیزهایی برای موفقیت لازم دارد؟
حذف شدن کیبورد گوشی ها با هوش مصنوعی
تعداد لایک در اینستاگرام نمایش داده شود یا نه؟
logo-samandehi