پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
درخواست تبلیغات

رسیدگی به جرایم کارمندان دولت

اشتراک:
خانواده
جرایم کارمندان سید حمید حسینی رییس مجتمع قضایی کارکنان دولت در باره صلاحیت دادگاه‌ها در رسیدگی به جرائم کارمندان می گوید: ‌ اگر کارمندی در رابطه با وظیفه و شغل اداری‌اش مرتکب جرمی شود در دادگاه جزایی مرکز استان به جرم او رسیدگی می‌شود؛ مثلا اگر یک کارمندی در شهرستان رباط کریم مرتکب توهین به […]

جرایم کارمندان

سید حمید حسینی رییس مجتمع قضایی کارکنان دولت در باره صلاحیت دادگاه‌ها در رسیدگی به جرائم کارمندان می گوید: ‌ اگر کارمندی در رابطه با وظیفه و شغل اداری‌اش مرتکب جرمی شود در دادگاه جزایی مرکز استان به جرم او رسیدگی می‌شود؛ مثلا اگر یک کارمندی در شهرستان رباط کریم مرتکب توهین به یک فرد عادی شود؛ از آنجایی که یک جرم عادی مرتکب شده؛ دادگاه رباط‌کریم به این پرونده رسیدگی می‌کند و اگر در ارتباط با شغل و وظایف اداری‌اش مرتکب جرم شود در دادگاه جزایی مرکز استان که شهر تهران باشد به این پرونده رسیدگی خواهد شد.

به موجب قانون تشکیل دیوان کیفر مصوب ۱۳۳۴  به منظور رسیدگی به جرایم کارکنان دولت نظیر اختلاس، تصرف غیرقانونی، کلاهبرداری ، رشوه و ارتشا تشکیل گردید. همچنین دیوان فوق صلاحیت رسیدگی به کلیه جرایم معاونان و مدیران کل وزارتخانه ها و معاونان نخست وزیر و مدیران کل نخست وزیری و سازمانها و موسسات دولتی و وابسته به دولت وسفرا و روسای دانشکده ها و دانشگاهها و موسسات عالی علمی، استانداران وفرمانداران وروسا ومستشاران و دادستان دیوان محاسبات و دارندگان پایه های قضائی رانیز برعهده داشت.

در سال ۱۳۷۳ با تصویب آیین نامه اصلاحی قانون تشکیل دادگاههای عمومی وانقلاب صلاحیت رسیدگی به جرایم کارکنان دولت به داسرا ها ودادگاههای عمومی جزایی محول گردیده وبه موجب بندالف ماده ۴ قانون فوق مراجع قضایی برای رسیدگی دراین زمینه صلاحیت ذاتی عام کسب نموده اند.

اما در سال ۱۳۷۳ با تصویب آیین نامه اصلاحی قانون تشکیل دادگاههای عمومی وانقلاب صلاحیت رسیدگی به جرایم کارکنان دولت به داسرا ها ودادگاههای عمومی جزایی محول گردیده وبه موجب بندالف ماده ۴ قانون فوق مراجع قضایی برای رسیدگی دراین زمینه صلاحیت ذاتی عام کسب نموده اند. طبق بخشنامه شماره ۲۰/۲۰۱/۸۲ مورخ ۱۳۸۲/۲/۷ شرح وظایف دادسرای رسیدگی به جرائم کارکنان دولت به شرح زیر است:

ـ رسیدگی به اتهامات مذکور در ذیل تبصره ماده ۴ قانون اصلاح تشکیل دادگاه های عمومی و انقلاب ، مصوب ۱۳۸۰
ـ رسیدگی به جرائم مربوط به کتاب و رسانه اعم از مطبوعات ، سینما ، تئاتر و اینترنت
– رسیدگی به جرائم ارتشاء و اختلاس کلیه کارکنان دولت و نیروهای مسلح از درجه سرگردبه بالا
 ـ رسیدگی به جرائم شهرداران مناطق تهران و معاونین آنها
 ـ رسیدگی به جرائم اتباع بیگانه به استثناء اتباع کشورهای افغانستان ، هند پاکستان وبنگلادش

میزان

گردآوری:
اخبار مرتبط:
فیلم پرشین ویآرون گروپ
فیلم پرشین وی
آرون گروپ
خانواده
بیشتر >
آرون گروپس