جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
درخواست تبلیغات

قلعه بالاحصار کابل

اشتراک:
قلعه بالاحصار کابل گردشگری
بالاحصارها معمولأ بخاطر دفاع از شهرها ساخته می‌شود و نقطه دفاعی نظامی شهر محسوب می‌شود این قلعه که به کهندژ یا قلعه کابل نیز معروف است. ا ما همراه باشید .

قلعه بالاحصار کابل ، یکی از بناهای تاریخی ولایت کابل است. قدمت این قلعه به پیش از اسلام برمی‌گردد و در حدود قرن پنجم میلادی ساخته شده است. برای اطلاعات بیشتر قلعه ا ما در پرشین وی ببینید.

قلعه بالاحصار کابل

این دژ یا حصار در حدود سه قرن (از قرن دوم تا پنجم مسیحی) آبادی روی پشته بالاحصار به شکلاثر مذهبی ساخته شده که نظر به شواهد نقاط مجاور می‌توان آن را نیایشگاه بودائی خواند.که احتمالاً بعید نیست که شالوده اولین قلعه جنگی در همین زمان بدست یکی از شاهان هپتالی (هون) بوده باشد.

تیمورشاه که پایتخت افغانستان را از قندهار به کابل انتقال داد و در بالاحصار کابل جاگزین شدند.تا عصر سلطنت امیر عبدالرحمن خان پایتخت در همانجا بود.بعد از کودتای روسی ۷ ثور ۱۳۵۷ و آغاز مبارزه مردم افغانستان علیه رژیم وابسته به روسیه، یکی از قیام‌های مهم از بالاحصار آغاز گردید.که در تاریخ به نام «قیام بالاحصار» مشهور است.

قلعه بالاحصار کابلقلعه‌ای رزمی باستانی

دلایل ساخت بالاحصارها

این قیام به‌وسیله «گروه انقلابی خلقهای افغانستان» (که بعدها به نام سازمان رهایی افغانستان تغییر نام داد) و پنج حزبو سازمان ملی و اسلامی دیگر از جمله «حرکت اسلامی افغانستان» به تاریخ ۱۴ اسد ۱۳۵۸ به راه افتاد امابه سختی سرکوب و بخون نشست.

دهها تن از افسران و سربازان قیام کننده کشته شدند و تعدادی نیز دستگیر و بعداً در پولیگون زندان پلچرخی اعدام گردیدند.از جمله رهبران این قیام گل احمد بود که جان باخت.تیمورشاه که پایتخت افغانستان را از قندهار به کابل انتقال داد و در بالاحصار کابل جاگزین شدند. تا عصر سلطنت امیر عبدالرحمن‌خان پایتخت در همانجا بود.

دژ بالاحصار کابلاماکن تاریخی افغانستان

بالا حصار به دلیل اهمیت استراتژیک و قدمت تاریخی‌اش یک مکان دارای ارزش تاریخی است. این بنا شاهد جنگ‌های خونین بوده‌است. در جنگ اول افغان و انگلیس (۱۸۳۹ – ۱۸۴۲) و جنگ دوم افغان و انگلیس (۱۸۸۰-۱۸۷۸) و بعد در زمان حکومت‌های کمونیستی افغان این قلعه به عنوان مرکز مهم نظامی استفاده می‌شد. حتی یکی از قیام‌های مجاهدین علیه حکومت کمونیستی افغانستان نیز از همین قلعه آغاز شد که به قیام بالاحصار مشهور است. در سال‌های اخیر نیز نیروهای ناتو در این قلعه مستقر بودند.

 بناهای تاریخی ولایت کابلماجراهای تاریخی در قلعه

قلعه تاریخی بالاحصار

بعد از کودتای روسی ۷ ثور ۱۳۵۷ و آغاز مبارزه مردم افغانستان علیه رژیم وابسته به روسیه، یکی از قیام‌های مهم از بالاحصار آغاز گردید که در تاریخ به نام «قیام بالاحصار» مشهور است. این قیام به‌وسیله «گروه انقلابی خلقهای افغانستان» (که بعدها به نام سازمان رهایی افغانستان تغییر نام داد) و پنج حزب و سازمان ملی و اسلامی دیگر از جمله «حرکت اسلامی افغانستان» به تاریخ ۱۴ اسد ۱۳۵۸ به راه افتاد

اما به سختی سرکوب و بخون نشست. ده‌ها تن از افسران و سربازان قیام‌کننده کشته شدند و تعدادی نیز دستگیر و بعداً در پولیگون زندان پلچرخی اعدام گردیدند. از جمله رهبران این قیام گل احمد بود که جان باخت.این قلعه کهن که قصه هایی از روزگاران دور و نزدیک را با خود دارد، قرار است توسط بنیاآقاخان در ظرف سه سال با مواد اولیه ای که در ساخت قصر بکار رفته است، بازسازی شود. این بنیاد تاکنون باغ بار شاه و قصر چهل ستون کابل را بازسازی کرده است.

تبیان  –  زیست آنلاین

گردآوری:
اخبار مرتبط:
فیلم پرشین وی
آرون گروپ
آرون گروپس