شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
درخواست تبلیغات

مرقد امامزاده پیرعمر

اشتراک:
امامزاده پیرعمر گردشگری
بنای امامزاده از سه فضای گنبددار تشکیل شده و دو قسمت آن به عنوان زیارتگاه و قسمت دیگر به عنوان مسجد مورد استفاده است. از ویژگی‌های معماری این مجموعه می‌توان به تزیینات آجری، آینه‌کاری آن اشاره کرد.

امامزاده پیرعمر در نزدیکی قلعه‌ی حکومتی سنندج و دارای مقبره، مسجد، آرامگاه بزرگان و مشاهیر سنندج می باشد. امامزاده در خیابان امام و کوچه امامزاده پیر عمر در شهر سنندج استان کردستان قرار دارد. این مرد بزرگ در شهری متعلق به اهل تسنن زندگی و وفات کرد.بعضى این امامزاده را پسر امیرالمؤمنین على (علیه‏ السلام) دانسته و بعضى پسر على بن الحسین (علیه‏ السلام) و برخى پسر امام کاظم (علیه‏ السلام) مى‏‌دانند. با ما در پرشین وی همراه باشید .

امامزاده پیرعمر

مرقد پیرعمر در سنندج واقع است، در باب شجره  پیرعمر، وی را پسر بلافصل حضرت علی (ع) میدانند.مرقد پیرعمر که در ضلع جنوبی خیابان امام خمینی سنندج واقع است شامل مقبره ، مسجد ، فضاهای مجاور و آرامگاه خانواده‌های مشاهیر و بزرگان سنندجی است.بنایی که مرقد مطهر امامزاده را در خود جای داده است به شماره ۲۶۱۵ در فهرست آثار تاریخی و ملّی کشورمان ثبت شده است.

امامزاده پیرعمرجاذبه های مذهبی سنندج

بنای اصلی مقبره امامزاده پیرعمر در زمان سلیمان خان اردلان در سال ۱۰۴۶ ه .ق ساخته شد و «محمد ابراهیم خان نظام الدوله» در تاریخ ۱۳۰۶ هجری وسط گنبد امامزاده پیرعمر را آینه کاری کرد.در جوار گنبد و بارگاه امامزاده پیرعمر مدرسه کوچکی در گذشته بنا کرده بودند که شش حجره و حیاطکوچکی داشت و در تاریخ ۱۲۹۷ هجری ،میرزا صادق خان مستوفی باشی کردستان محوطه آن را بزرگ کرد و ده حجره عالی در آن بنا نهاد که امروزه نیز طلاب علوم دینی از آن بهره می برند.

مرقد امامزاده پیرعمربنای اصلی مقبره

مرقد امامزاده پیرعمر در ضلع جنوبی خیابان امام خمینی سنندج واقع است بنای امامزاده پیرعمر دارای ساختمانی است که از سه فضای گنبد دار تشکیل شده و دو قسمت آن به
عنوان زیارتگاه و قسمت دیگر به عنوان مسجد استفاده می شود.از جمله عناصر تزئینی مرقد امامزاده پیر عمر سنندج می‌توان به تزیینات آجری ، گچ بری ، آیینه کاری واروسی های زیبا و نیز خط بنایی در حاشیه گنبد اشاره کرد.

 خانواده‌های مشاهیر و بزرگان سنندجیبنای امامزاده

ضریح امامزاده پیر عمر

حیاط برزگی در این مجموعه قرار دارد که در میان آن حوض آبی قرار گرفته و حجراتی که درآن تعبیه شده عمدتاً متعلّق به آرامگاه‌های اهالی سرشناس شهر سنندج است.ورودی بنا در قسمت جنوبی است و ضریح قدیمی بقعه، جای خود را به ضریح نقره‌ای داده و توسّط سنگ مرمر تزیین شده است کف و ازاره حرم، سنگ کاری شده و الباقی دارای گچ است.طاقچه‌ها و پنجره‌های متعدّد در حرم امامزاده پیرعمر و رواق آن به چشم می‌خورد که به همان سبک قدیمی نگهداری می‌شدند.

مرقد امامزاده پیرعمردرباره امامزاده

بنای اصلی مقبره امامزاده پیرعمر در سال ۱۰۴۶ ه . ق ساخته شدمردم متدین و عاشق اهل بیت استان کردستان هر هفته به ویژه روزهای پنجشنبه و جمعه در جوار مرقد امامزاده پیر عمر به اجرای برنامه های دینی از جمله ختم قرآن کریم، مولودی خوانی و پخش نذورات می کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان

گردآوری:
برچسب ها:
اخبار مرتبط:
فیلم پرشین وی
آرون گروپ
آرون گروپس