شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
درخواست تبلیغات

منار جنبان اصفهان

اشتراک:
منار جنبان اصفهان گردشگری
یکی از مشهورترین آثار تاریخی ایران که شهرت جهانی آن زبانزد است، منار جنبان اصفهان است از منار جنبان به عنوان یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری اصفهان میتوان نامبرد. با ما همراه باشید .

منار جنبان اصفهان از مشهورترین آثار تاریخی در اصفهان می باشد که در خیابان آتشگاه اصفهان است و از دیرباز برای دانشمندان بسیار شگفت انگیز بوده است و در نزدیکی محله نصرآباد واقع شده است با ما در پرشین وی همراه باشید .

منار جنبان اصفهان

منارجنبان اصفهان یکی از آثار تاریخی این شهر است که عارفی به نام «عمو عبدالله کارلادانی» در آن به خاک سپرده شده‌است.کته قابل توجه درباره منارجنبان این بنای تاریخی این است که با حرکت دادن یک مناره، مناره دیگر نیزبه حرکت و جنب و جوش می‌آید و لازم به ذکر است هر مناره دارای پهنای نه متری و بلندای هفده متری می‌باشد.منارجنبان اصفهان یکی از آثار تاریخی این شهر است بعضی از مناره‌ها در ایران با وجود استحکام بالا، در جای خود تکان می‌خورند و به همین دلیل به آن‌ها منارجنبان می‌گویند.

منار جنبان اصفهانجاهای دیدنی اصفهان

یکی از این مناره‌های جذاب و دیدنی، منارجنبان‌ اصفهان است. این بنا در سال‌های دور، در دهکده‌ای به نام کارلادان ساخته شد. اکنون، این عمارت پیرامون منطقه‌ای به نام نصرآباد قرار دارد. این اثر تاریخی، بخشی از شهر اصفهان به حساب می‌آید که استادان و کاشی‌کاران ماهر و چیره‌دست آن زمان، با کاشی‌هایی ستاره‌ای شکل لاجوردی و کثیرالاضلاع فیروزه‌ای، آن را مزین کرده‌اند.منارجنبان از جاهای دیدنی اصفهان به شمار می‌آید و حدود کیلومتر ۶ جاده اصفهان به طرف نجف‌آباد، قسمت راست جاده، ساخته شده است. پیرامون این عمارت، اثر تاریخی‌ دیگری به نام آتشگاه وجود دارد.

علت تکان خوردن منار جنبانمناره ی زیبا و عجیب

عجایب منارجنبان

برای دسترسی به این مکان می‌توانید از خودروی شخصی یا تاکسی‌های دربست و آنلاین استفاده کنید. برای دسترسی با خودروی شخصی، کافی است به خیابان آتشگاه بروید و پس از طی ۶ کیلومتر، به منارجنبان خواهید رسید. این مجموعه دارای پارکینگ است. بر اساس مدارک موجود، منار‌جنبان اصفهان در دوران فرمانروایی فردی بنام محمد خدابنده اولجایتو، در شهر اصفهان ساخته شد و میزبان مدفن عمو عبدالله‌بن‌محمود صقلابی، یکی از عارفان خداپرست است. از همین رو منارجنبان را با نام آرامگاه شیخ امیرعبدالله نیز می‌شناسند. روی سنگ قبر وی عدد ۷۱۶ حک شده است، عددی که نشان‌دهنده سال ساخت آرامگاه او است.

علت لرزش در منارجنبانمنارجنبان اصفهان

مناره‌ها: مناره‌ها مهم‌ترین بخش مجموعه هستند. هر مناره‌ دارای ۹ متر عرض و ۱۷ متر ارتفاع است. در تزیین آن‌ها از کاشی‌های کثیرالاضلاع فیروزه‌ای رنگ و کاشی‌های لاجوردی ستاره چهار پر استفاده کرده‌اند. ویژگی‌ منحصر‌به‌فرد این مناره‌ها، حرکت یکی از آن‌ها در پی تکان دادن مناره اولی است. ایوان: ایوان مجموعه میزبان قبر شیخ امیرعبدالله است و ۱۰ متر از سطح زمین ارتفاع دارد. در ساخت ایوان از آجر استفاده کرده‌اند و برای تزیین آن، کاشی‌ها و نقاشی‌هایی درون گنبد کار شده‌اند.

عمارت منار جنبانآثار معماری

جاهای دیدنی اصفهان

در نزدیکی ایوان چند سنگ قبر سفید دیده می‌شود که به‌نظر می‌رسد بازمانده‌هایی هستند از قبرستان قدیمی که بنا روی آن ساخته شده است. با پلکانی مارپیچ می‌توان از ایوان به پشت بام و مناره‌های مجموعه دسترسی داشت که البته استفاده از آن برای بازدیدکنندگان ممنوع است. ظاهرا در کشورهایی مانند عربستان و عراق نیز آثار تاریخی پیدا شده‌اند که در جای خود، به حرکت درمی‌آیند. اما بر اساس نظرات مهندسان علم فیزیک، دلیلی که می‌توان برای حرکت مناره‌ها بیان کرد، نظریه‌‌‌ دوپلر (کریستیان دوپلر، ریاضیدان و فیزیکدان اتریشی است) یا تشدید است. این مناره‌ها، به‌طور کل به یک‌دیگر شبیه هستند و وزن چندان سنگینی ندارند. زمانی که یکی از مناره‌ها تکان داده می‌شود، روی مناره‌ دیگر خودبه‌خود تاثیر می‌گذارد و باعث حرکت آن می‌شود.

ایران ویو –  الی گشت

گردآوری:
برچسب ها:
اخبار مرتبط:
فیلم پرشین وی
آرون گروپ
آرون گروپس