پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
درخواست تبلیغات

کوه آتشفشان یخی دیده بودید؟!!

اشتراک:
کوه آتشفشان یخی گردشگری
وقتی یخچال های طبیعی منبسط می شوند، تمام آن یخ فشار زیادی بر سطح زمین وارد می کند و فشار افزایش می یابد و فعالیت های آتشفشانی افزایش می یابد. با ما همراه باشید .

کوه آتشفشان یخی آب در هنگامی که یخ می زند منبسط می شود و فشار بسیار بالایی به سمت بالا وارد می کندهمان اتفاقی که در آتشفشان های روی زمین می افتد. زمانی که یخ فوران می کند، یک یخ فشان  ایجاد می شود. با ما در پرشین وی همراه باشید .

کوه آتشفشان یخی

کوه Erebus یکی از بزرگ ترین آتشفشان های فعال روی زمین است.این کوه به حدود ۴ کیلومتری سطح دریا می رسد و در حوزه آتشفشانی به خاطر دریاچه های گدازه ای
همیشه فعالش شهرت دارد.گازهای داغ آتشفشانی که از کوه متصاعد می شود برای دریاچه گدازه ها کاری بیش از سوخت رسانی انجام می دهد.گازهای داغ از میان شکستگی ها و ترک ها به سمت بالای صخره های آتشفشانی که نوکErebus را احاطه کرده می روند و سیستم پیچیده ای از غارهای یخی در سرتاسر کوه ها به وجودمی آورند.

کوه آتشفشان یخیبزرگ ترین آتشفشان

عموم مردم فکر می‌کنند که کوههای یخی، تکه یخهای بزرگ شناور روی آب هستند در حالی که این تکه‌های یخ زده‌ی عظیم الجثه بسیار فریب آمیز هستند و چیزهای زیادی وجود دارند که درباره‌ی آنها نمی‌دانیم. در این مقاله اطلاعاتی جالب در مورد این کوههای یخی مثل اینکه از کجا آمده‌اند و چگونه شکل گرفته‌اند و اطلاعاتی دیگر ارائه شده است.مثل پنگوئن‌ها و خرسهای قطبی، کوههای یخی منحصر به فرد‌ند و نماد مناطق قطبی هستند به همین دلیل گرینلندی‌ها برای اولین بار از آنها برای شناسایی فصلها و شهرها استفاده کردند.

 آتشفشان های فعالیخ فشان

یخ فشان

واژه‌ی کوه یخی یا آیس برگ از کلمه هلندی ایجس برگ گرفته شده است که به معنای کوه یخی است. این نام شایسته و درخور است چون کوههای یخی معمولاً اجرام کوه مانند یخی بزرگ و باشکوهی هستند که روی آب شناور و در اقیانوس سرگردان هستند تا اینکه ذوب شوند. اگرچه این تکه‌های یخی بایر و عاری از زندگی به نظر می‌رسند اما در واقع اکو سیستم‌های کاملی را در خود جای داده‌اند و تأثیر بزرگی روی هر گونه اکوسیستم که از کنارشان می‌گذرند، دارند.

کوههای یخی نوعی بهت و ترس را از خود بروز می‌دهند چون مناطق وسیعی را در اقیانوس می‌پیمایند و نوعی جو نابودی کشتی‌ها را شبیه آنچه که در داستانها وجود دارد ایجاد می‌کنند اما وعده‌های زیادی را با خود دارند و به اقیانوس شناسان و دانشمندان دیگر در مطالعات کمک می‌کنند. پیشنهاد شده است که کوههای یخی به مناطق مبتلا به خشکسالی آورده شوند تا مشکل کمبود آب را حل کنند اما تاکنون هر تلاشی برای اینکار توسط آسیبهای محیطی منطقی و ممکن، باز داشته شده است.

معرفی کوه های آتشفشان کوههای یخی

 

تقابل آتش و یخ

وقتی که بر اثر بارش برف در طول چند سال روی زمین یخچالها شکل می‌گیرند، هر لایه جدید برف لایه‌های زیرین خود را فشرده می‌کند تا اینکه تکه‌های یخی با ارتفاع ۷۰ متر زیر زمین تشکیل شوند. یخچالها به خاطر وزن‌شان به تدریج به سمت دریا حرکت می‌کنند و وقتی که به آب می‌رسند لبه‌های آنها به خاطر جزر و مد شکسته شده و به درون اقیانوس سر می‌خورند و در نتیجه کوههای یخی تشکیل می‌شوند که به این فرآیند زایش گفته می‌شود. یخ معمولاً با امواج دریا حرکت می‌کند .

 آتشفشان های فعال روی زمینکوه آتشفشان یخی

با نزدیک شدن به آبهای گرم به تدریج با صدای فش فش ذوب می‌شود.بیشتر کوههای یخی از آنتارکتیکا، یخچالهای گرینلند غربی و یخچالهای نزدیک مناطق شمالی کانادا سرچشمه می‌گیرند. هم اکنون ۳۰۰۰۰ تا ۴۰۰۰۰ کوه یخی هر ساله شکل می‌گیرند و چون دمای داخلی آنها ۱۵- تا ۲۰- درجه سانتی گراد است بسیاری از آنها هزاران مایل حرکت می‌کنند و یکی دو سال طول می‌کشد تا کاملاً ذوب شوند.

سیمرغ  –  ویرگول

گردآوری:
اخبار مرتبط:
فیلم پرشین وی
آرون گروپ
آرون گروپس