موزه یهود در آلمان
ما در این مطلب از پرشین وی قصد داریم شما عزیزان را با موزه یهود برلین یکی از جالب توجهترین موزههای ساخته شده در دنیاست، آشنا کنیم. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.
موزه یهود برلین
موزه یهود موزه یهود برلین برای یادمانی از یهودیان کشته شده در جنگ جهانی دوم در برلین با طراحی
دانیال لیبسکند ساخته شده است.
دانیال لیبسکند برای طراحی این موزه به مظهرها و نشانه های بارز زندگی یهودی ها توجه کرده است وی این
مظاهر را به صورت شکل های هندسی زاویه دار طراحی کرده است که به آنها عبارت «ماتریس خرد ستیزی» نسبت
می دهد.در موزه طراح دیوارها را تاریک و پیچ در پیچ با راه روهای بن بست طراحی کرده است.
این راه روها به برج هولوکاست خاتمه می یابد کف راه روها صورتک های چدنی ای قرار داده اند
که بازدیدکنندگان موزه باید بر روی آنها پای بگذارند که جابجایی این صورتک ها تولید صدایی شبیه به جیغ انسان
می کند
بیشتر بدانید از موزه برلین
موزه یهود برلین که در سال ۲۰۰۱ در معرض عموم قرار گرفت، نشاندهندهی
تاریخ اجتماعی، سیاسی و فرهنگی یهودیان از صده چهارم میلادی تا قرن
حاضر در آلمان است. برای اولین بار است در آلمان انعکاس هولوکاست پس
از جنگ جهانی دوم با صراحت و یکپارچگی نشان داده میشود.
دانیال لیبسکند برای طراحی این مجموعه به مظاهر و نشانههای بارز زندگی
یهودیها توجه کرده است. وی این مظاهر را به صورت شکلهای هندسی زاویهدار
طراحی کرده است که به آنها عبارت «ماتریس خرد ستیزی» نسبت میدهد.
به همین دلیل ساختمان جدید و الحاقی موزه در تضاد کامل با ساختمان قدیم
موزه است. این تضاد به نوعی نمایانگر مفاهیمی چون جنگ و صلح، ظلم و ظالم، شکست و پیروزی و… است.
آشنایی با موزه یهود
ستاره داوود یا همان مهر سلیمان؛ ستارهای که جنبههای مکمل مختلفی را نشان
میدهد. مثلث سر بالا نماد آتش و در عین حال نماد انسانی است که در جهت
کائنات فعال و در جهت زمین منفعل است. مثلث سرپایین را انسانی میدانند
که در جهت زمین فعال و در جهت آسمان منفعل است. فرم ساختمان همچون
ستاره داوودی است که در هم ریخته شده است. ایده شکستن نشان یهود،
ایدهای است که قبل از هر چیز به هویتی فاقد تفکر ارزشمند اشاره داشته و
نشان از نگرشی چند بعدی دارد. نگرشی که از دید آن، چه ظالمی که کورکورانه
ظلم میکند و چه مظلومی که کورکورانه دفاع میکند، هر دو متعلق به چرخهای
فاجعهبارند. به همین دلیل در کمال شگفتی در موزه یهود برلین آلمان هیچ نشانی از ضدیت با نازیسم به چشم نمیآید.
ساختمان، شخصیتی زخم خورده و آرام دارد. لیبسکیند در طراحی بنا سعی کرده است
کانسپتهای زیادی را پیاده کند، اما یکی از جالبتربن آنها، کانسپت نما است. نمای
ساختمان پر است از خطوط عمودی، افقی و مورب تو خالی که در نگاه اول بیننده فکر
میکند که این خطوط بدون هدف طراحی شده است، اما این گونه نیست.
موزه برلین دارای چه نشانه هایی است
فرم پس از تولد در مسیر خود و در جهت الحاق به نشانههای تاریخی سایت، ناآرام و
سرکش قطعیتها را از بین برده و به نوعی از خود ویرانگی دست میزند. مخاطبی
که به درون این فرم راه مییابد، واقعه هولوکاست را در قالب کیفیات فضایی، سیرکولاسیون ها و مکثها تجربه میکند.
و البته کسی نمیتواند ابتدا و انتهای فرم را از هم تشخیص دهد. فرم موزه نشانهای
است که از هر مدول قطعی برقآسا میگریزد. پیچ و تابهای این نشانه در هیچ مختصات دکارتی قابل پیشبینی نیستند.
شکافها در متن فرم موزه به شدت تاویلپذیرند و به سبب ناآشنا و متعارف بودنشان هراسانگیزند، گویی مخاطبان نباید از روزنههای آشنا و متعارف به جهان بیرون بنگرند که این خود مفهمومی استعارهآمیز است. همین هراس برای انسان امروزی که بااطمینان به دور از هیچ ترسی به بالا رفتن آسانسورها و جتها اعتماد میکند، کافی است.
همگردی/ کجارو