قالی بند ریحان و ویژگی های آن
قالی بند ریحان
قالی بند ریحان برگرفته از آبگیر و آب بند در روستا ˈریحانˈ می باشد و به همین دلیل قالیبافان شکل
ظاهری آبگیر و بند را با نقوش شکسته و هندسی تکرار می کردند.
هنرمندان قالیباف یک نقش اصلی به نام بند ریحان که از سه مربع تشکیل شده است را در قالی بکار
می برند.
قالی بند ریحان دارای شهرت جهانی است و به سبب اهمیت و جایگاهی که این نوع قالی دارد در موزه
های کشورهای اروپایی در معرض دید بازدید کنندگان قرار گرفته است.
بیشترین نماد تکراری در درون طرح و نقشه فرش را نقش بز کوهی بیان می کند این نقش ها همان
نقوش بزکوهی هستند که هنرمندان حکاک در هزاره های قبل ۱۷هزارسال قبل از میلاد بر روی دیواره غارها، کوه ها
و دره ها در نقاط مختلف ایران حک کرده اند و در دوره های بعد این نقوش ساده، دست مایه
هنرمندان بافنده فرش شده است.
فرش بند ریحان با طرح های ماقبل تاریخ، بدون طرح و نقشه قبلی سینه به سینه و تا حدود هفتاد
سال پیش بدون تغییر به نسل های بعد منتقل شد، بدون این که هنرمندان بافنده از مضامین مستتر در آن
اطلاع داشته باشند (نقوش قدسی).
تمامی تصاویر در نقشه قالی بند ریحان به شکل هندسی، پیچیده و خلاصه شده در قالب نمادها و خطوط تصویری،
قابل مطالعه و بررسی اند که نیاز به مطالعات جامع تر و عمیق تری است.
نگاره انتزاعی بزکوهی در گلیم
یکی از نگاره هایی که در بافت های گلیمی بسیاری از مناطق ایران، از لرهای بختیاری و قشقایی گرفته تا
شاهسون و بلوچ و حتی در مناطقی از قفقاز و آناتولی دیده می شود، نگاره ای است که به نظر
سیروس پرهام برخی آن را شکل ساده شده بزکوهی و برخی دیگر آن را نقش تجرید یافته اژدها می دانند.
این نگاره هم در متن دستباف به کار می رود که در این صورت از نقوش اصلی به شمار می
رود و گاهی هم به صورت حاشیه بافته می شود در واقع حالت غالب این طرح به صورت افقی است.
فرش ایرانی