چهارشنبه, ۲۸ شهریور , ۱۴۰۳
درخواست تبلیغات

نقش بخت و قسمت در ازدواج

اشتراک:
نقش بخت و قسمت در ازدواج روانشناسی
خداوند بزرگ که صاحب و مالک همه هستی است اراده کرده است که انسان در کارهای اختیاریاش با اراده خودش منشأ اثر باشد؛ یعنی اگر برای تحقق یک حادثه ۵ شرط لازم باشد یکی از آن شروط اختیار و اراده انسان است.وبر فرض برای روشن شدن یک چراغ باید تمام وسائل لازم سالم و مهیا […]
خداوند بزرگ که صاحب و مالک همه هستی است اراده کرده است که انسان در کارهای اختیاریاش با اراده خودش
منشأ اثر باشد؛ یعنی اگر برای تحقق یک حادثه ۵ شرط لازم باشد یکی از آن شروط اختیار و اراده
انسان است.وبر فرض برای روشن شدن یک چراغ باید تمام وسائل لازم سالم و مهیا باشد از جمله کلید، سیم،
لامپ، کنتور برق، اتصال سیم به کارخانه و منبع تولید برق و جریان برق در سیم‏ها.
حال یکی از شروط روشن شدن چراغ فشار دادن کلید برق است که در این مثال در کارهای اختیاری ما
همه شروط همیشه مهیا است اما زدن کلید همان اختیار ماست و خداوند بزرگ خواسته است تا انسان با اختیار
خودش کلید برق حادثه‏ای را نزند چراغ آن واقعه روشن نگردد و این است منزلت و جایگاه اختیار ما و
توجه به این نکته حائز اهمیت است که نه اختیار ما مطلق و بیکران و بدون قید است که همه
امور به دست ما باشد و نه این که ما در کارهایمان مجبوریم و هیچ‏گونه اراده‏ای نداریم.
هر دو صورت باطل است بلکه در زنجیره پیوسته و متشکل از حلقات در تحقق امور؛ اختیار ما یکی از
آن حلقه‏هاست نه مختار مطلقیم چرا که به غیر از ما حلقه‏های دیگری هم هست (زمان، مکان، تربیت، خانواده و…
) و نه مجبور مطلقیم، چرا که تا کلید اختیارمان را فشار ندهیم محال است افعالی که به اراده ما
صورت میگیرد تحقق یابد.
T{اما در باب نقش قسمت در ازدواج:}T نه همسر خوب و ارزشمند نشانه خوبی و لیاقت آدمی است و نه
همسر بد و ناشایست نشانه انحراف و بدی انسان است.
به خاطر این که چه بسا در طول تاریخ انسان‏های شرافتمندی که همسرانی نامناسب و یا انسان‏هایی منحرف که همسرانی
خوب و با معرفت داشته‏اند، ازاین‏رو حکم کلی نمیتوان کرد اما ملاحظه شروط و مقدماتی در این باب حائز اهمیت
است.
اول: همچون همه مراحل زندگی عرصه ازدواج نیز میدان آزمون و امتحان الهی است.
دوم: بسیاری از کاستیها و بن‏بست‏ها معلول کارکرد گذشته ماست.
به طور مثال هر اندازه که در زمان تکلیف دل پدر و مادر را رنجانیده باشیم و با رفتار خویش
فضای خانواده را تیره و تاریک ساخته باشیم آثار این اعمال و رفتار به خود ما باز میگردد.
اگر دلی را شکسته و حقی را ضایع کرده باشیم انعکاس آن ما را هدف قرار میدهد.
در مقابل، بسیاری از بن‏بست‏ها و تیرگیهای طریق به وسیله دعای خیر پدر ومادر و رضایت مردم گشوده میگردد و
روشن میشود در عین حال نه عرصه باز و چشم‏انداز گسترده روبروی ما در زندگی نشان آزادی ما و فراموش
نمودن ارزش‏هاست و نه سختی و دشواری مسیر دلیل قهر و غضب الهی است.
همه تلخی و شیرینیها آزمون خداوند است.
بر فرض که تلخی زندگی معلول نادرستی اعمال گذشته من و عدم درک کافی در جهت انتخاب مسیر صحیح باشد،
باز چون عمر باقی است میتوان زندگی تیره و دشوار را با درک صحیح و بیداری از خواب غفلت و
جبران گذشته به روشنی و شیرینی مبدل ساخت و شاهد این گونه زندگی، در تاریخ بسیارند و لذا اولاً انسان
در گرو اعمال خویش است به فرموده قرآن کریم (هر کس هموزن ذره‏ای کار خیر انجام دهد آن را میبیند
و هر کس هموزن ذره‏ای کار بد کرده آن را میبیند).
ثانیا، ناامیدی از رحمت حق از گناهان بسیار بزرگ است.
به فرموده امام علی(ع) بزرگترین بلای آدمی نا امیدی است.
ثالثا، آزمون و امتحان الهی لازمه زندگی همگان است ازاین‏رو باید از خداوند موفقیت در آن را درخواست کنیم، بنابراین
مسأله ازدواج و سایر مسائل زندگی دارای ابعاد گوناگونی است و چون اختیار و اراده انسان محدود است و همه
عوامل در دست قدرت او نمیباشد این ضعف و نیاز آدمی را به سوی دعا و توسل به درگاه خداوند
سوق میدهد تا آنچه صلاح ماست خداوند برایمان مقدر سازد.
خلاصه سخن این که قسمت به معنای ثبت تقدیر حتمی برای انسان در امر ازدواج با مبانی کلامی و آموزه‏های
دینی ناسازگار است.
مشاور : احمدی http://www.emammahdi.com/?
گردآوری:
اخبار مرتبط:
فیلم پرشین وی