پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
درخواست تبلیغات

با انتخاب صحیح همسر ، خانواده ای مستحکم داشته باشیم ( قسمت اول )

اشتراک:
با انتخاب صحیح همسر ، خانواده ای مستحکم داشته باشیم ( قسمت اول ) روانشناسی
کاربر محترم شما می توانید این مطلب را در ۳ قسمت مطالعه نمایید.ضرورت در نظر گرفتن ملاکها و معیارها در انتخاب همسر جامعه مترقی و متعالی آن نیست که از جمعیت فراوان و یا منابع سرشار برخوردار باشد ، بلکه جامعه مطلوب و خوب جامعه ای است که در آن خانواده های متعادل و مستحکم […]
کاربر محترم شما می توانید این مطلب را در ۳ قسمت مطالعه نمایید.
ضرورت در نظر گرفتن ملاکها و معیارها در انتخاب همسر جامعه مترقی و متعالی آن نیست که از جمعیت فراوان
و یا منابع سرشار برخوردار باشد ، بلکه جامعه مطلوب و خوب جامعه ای است که در آن خانواده های
متعادل و مستحکم وجود داشته باشد.
واضح است که وقتی جامعه ای از خانواده های استوار و متعادل برخوردار باشد ، به طور طبیعی فرزندان سالم
و برومندی در آن خانواده ها پرورده می شوند و در بزرگسالی از ارزشهای واقعی اجتماع محسوب می گردند و
همین نیروهای ارزنده هستند که جامعه را متحول می کنند .
پس ثروت واقعی و غذای جامعه در برخورداری از انسان های شایسته است و افراد شایسته در خانواده های مستحکم
پرورده می شوند .
در اینجا این سؤال مطرح می شود که خانواده مستحکم دارای چه ویژگی هایی است ؟ آیا خانواده مستحکم به
خانواده ای اطلاق می شود که از نظر فیزیکی وسعت داشته ، یا از امکانات رفاهی برخوردار باشد ؟ ضمن
اقرار و اعتراف به این نکته که وسعت خانه و برخورداری از امکانات در استحکام خانواده مؤثر است ،باید گفتاستحکام
واقعی خانواده به علل و عوامل متعددی وابسته است که با در نظر گرفتن این عوامل خانواده تشکیل شده،از صفا
و صمیمیت مستمر برخوردار خواهد شد .
در چنین خانواده ای زن و مرد یکی هستند و یکرنگی و وحدت در آن حکمفرماست .
بدیهی است که هر قدر پیوند روانی و جسمی و فکری و فرهنگی گسترده تری بین زن و مرد وجود
داشته باشد ، استحکام خانواده استوارتر خواهد بود .
اکنون این سؤال مطرح می شود که برای وصول به استحکام خانواده چه ملاک ها و معیارهایی را باید در
نظر گرفت تا در پرتو آن خانواده ای که شکل می گیرد از استحکام برخوردار باشد ؟ ما مسلمانان اعتقاد
داریم که قرآن بیان کننده همه عوامل خوشبختی و بدبختی انسانهاست ، اگر چه این تبیین به طور اجمال و
فشرده انجام گرفته است .
معیارها باید از مکتب اسلام منبعث شده باشد پیامبر بزرگوار اسلام (ص) فرمود : من به همه عواملی که در
خوشبختی انسانها مؤثر است اشاره کرده ام و در مورد همه عواملی که به نوعی رکود و توقف انسان را
موجب می شود ، هشدار داده ام .
با مراجعه به قرآن و عترت و سیره اهل بیت رسول خدا به خوبی می توان به ضوابط و معیارهای
خوشبختی خانواده دست یافت .
ما مدعی هستیم وقتی اسلام درباره توسعه خانه و چگونگی ارتباط با همسایه ها دستورهایی را داده است ، به
طور یقین به همه عواملی که خوشبختی را به درون خانواده انتقال می دهد نیز اشاره کرده است .
همه می دانیم که خوشبختی و بدبختی زن و مرد از ابتدای زندگی مشترک آن دو با یکدیگر آغاز می
شود .
در روایات اسلامی ، پیشوایان دینی به نکات بسیار دقیق و برجسته ای که عامل پیوند و استحکام و یا
موجب تزلزل و شکست خانواده است ، به طور جدی اشاره کرده اند .
یعنی همچنان که عالمِ شدن و یا به دست آوردن مال و ثروت احتیاج به سعی و فعالیت دارد ،
تشکیل خانوادهی متعادل و مستحکم نیز نیازمند تلاش و کوشش است .
خداوند در قرآن می فرماید : لَیسَ لِلاِنسانِ اِلّا ما سَعی .
به بیان دیگر افراد انسان باید تلاش کنند تا به خواست های خود دست یابند.
برای وصول به خانواده استوار و مستحکم ابتدا باید بررسی های لازم از سوی دختر و پسر انجام شود تا
بدون مطالعه و دقت به تشکیل خانواده نپردازند ، بلکه بر اساس معیارهای منطقی و عقلی ، همسر آیندهخودرا به
طور کامل شناسایی کنند و سپسبرایازدواج اقدام نمایند .
در اینجا این سؤال مطرح می شود که آیا هر دختر و پسری پس از ازدواج صلاحیت دارند که نقش
حساس تعلیم و تربیت را به عهده بگیرند ؟ به عبارت دیگر آیا آنان شایستگی پدر و مادر شدن را
دارند ؟ هر دختری باید ببیند که آیا همسرش می تواند عهده دار امور تربیتی شود ؟ چنان که هر
مردی موظف است تحقیق کند که آیا همسرش قادر است فرزند خانواده را تربیت کند ؟ ممکن است در اینجا
گفته شود که اساساً عقد ازدواج هر دختر و پسری در آسمان انعقاد می یابد و به عبارت دیگر سرنوشت
و تقدیر،دختر و پسر را به یکدیگر پیوند می دهد .
در پاسخ باید گفت که اگر سرنوشت،به تنهایی ازدواج دختر و پسر را رقم می زند و انسانها از خود
اختیاری ندارند ، پس چرا وقتی که دو نفر از صحابه برای خواستگاری فاطمه زهرا سلام الله علیها نزد پیامبر
آمدند آن حضرت با خود فاطمه به شور و مشاوره نشست و چون عدم رضایت فاطمه (ع) را در چهره
اش مشاهده کرد به آن دو نفر پاسخ منفی داد ؟ اگر سرنوشت نقش تعیین کننده را داراست ، چرا
وقتی علی علیه السلام به خواستگاری فاطمه سلام الله علیها آمد رسول خدا فضایل و کمالات علی را برای فاطمه
بازگو کرد ؟ و اگر رسول خدا رضایت فاطمه (ع) را در چهره اش مشاهده نمی کرد آیا با ازدواج
او با علی (ع) موافقت می کرد ؟ اگر سرنوشت، منهای خود انسان نقش تعیین کننده دارد ، چرا امام
جعفر صادق علیه السلام درباره ازدواج این طور تأکید می کنند کهزن همانند گردنبند است ، دقت و بررسی کن
و ببین چه نوع گردنبندی را به گردن خود می افکنی .
ناگفته نماند که منظور از نظر کردن ، نگاه کردن نیست .
بلکه دقت و مطالعه و فکر کردن است .
از همه این مقدمات به خوبی آشکار می شود که هر دختر یا پسری با اراده و اختیار انسانی خود
در امر ازدواج تصمیم می گیرد و می تواند با دقت و مطالعه،این امر حیاتی و سرنوشت ساز را انجام
دهد و یا بدون بررسی و مطالعه وبا در نظر گرفتن معیارهای سطحی و غیر منطقی برای ازدواج اقدام کند .
بنابراین اگر پسر و دختری بدون در نظر گرفتن معیارهای اساسی و منطقی با یکدیگر ازدواج کنند و پس از
گذشت مدت زمان کوتاهی کارشان به جدایی و طلاق بینجامد ، گناه و تقصیر متوجه خامی و ناپختگی آناناست، نه
به گردن تقدیر و سرنوشت.
تبیان
گردآوری:
اخبار مرتبط:
فیلم پرشین وی
آرون گروپ
آرون گروپس