میگویند اینجا امام زمان (عج) را دیدهاند ! + تصاویر
میگویند زمانی در یکی از همین خانههای قدیمی در کلانشهر تهران، امام زمان (عج) را دیدهاند.
در ایام ماه محرم وارد بلوار قیام که میشوید، تعداد بسیاری زنان چادر به سر را میبینید که از زیارت
“خانه سیدها” برمیگردند.
وارد کوچه منفرد عادل که میشوید، سراسر کوچه را پارچههای سیاه کشیدهاند و تنها زنان چادری در آن ایستادهاند.
دستفروشان بساطشان را در ابتدای کوچه پهن کردهاند.
در میان دستفروشان زن، دو مرد هم دیده میشوند.
به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، کمی که داخل کوچه میشوید، درهای باز خانه همسایهها را میبینید که فرش پهن
کردهاند و از زنانی که به زیارت “خانه سیدها” آمدهاند، استقبال میکنند.
همین که سرتان را میچرخانید تا ببینید کمی جلوتر چه اتفاقی دارد میافتد، با یک سینی چای در استکانهای کمرباریک
و قند پهلو همراه با نعلبکی و قاشق چایخوری پذیرایی میشوید.
زنان و دختر بچههای دیگری هم که سطل به دست دارند در همان اطراف چرخ میزنند تا زائران بعد از
اینکه چایشان را میل کردند، استکانشان را در آن بگذارند.
کمی جلوتر صف شلوغی را میبینید که نان قندی میدهند و همه برای تبرک هم شده داخل صف میایستند تا
تکهی کوچکی گیرشان بیاید.
مقابل “خانه سیدها” جمعیت بسیاری از زنان را میبینید که در انتظار ورود به خانه هستند.
افراد زیادی هم داخل خانه و رو به قبله نشسته و با هم صبحت میکنند، پشت به جمعیت هم یک
آقای روحانی نشسته و روضه میخواند.
درواقع تنها مردانی که در این مراسم حضور دارند، همین آقای روحانی و تعداد کم دیگری هستند که در آشپزخانه
چای درست میکنند.
در یکی از اتاقهای قدیمی “خانه سیدها” – که به نظر میرسد بازسازی شده باشد – اتاقی دیده میشود که
پنجرههایش هنوز چوبی است.
اینجا همان اتاقی است که میگویند امام زمان (عج) را در آن دیدهاند.
طبق گفته یکی از زنان انتظامات، روایت “خانه سیدها” مربوط به ۹۰ سال پیش است.
این خانه متعلق به یک خانوادهی سید بوده که در زمانهای دور یک نفر که گفته میشده چشم برزخی دارد،
در آنجا امام زمان (عج) را دیده است.
البته برخی هم میگویند آن شخص امام زمان (عج) را در خواب دیده است.
از آن روز به بعد در این خانه هرساله در دهه اول محرم باز است و بسیاری میآیند تا در
این اتاق دو رکعت نماز بخوانند و حاجتروا شوند.
در طول سال هم هر روز صبح جمعه برای آقایان مراسم دعای ندبه برگزار میشود.
در حال حاضر هم نوادگان آقا سید در خانه زندگی میکنند.
«محسن کسایی» یکی از نوادگان سید است که همچنان این مراسم را در این خانه حفظ کرده است.
“خانه سیدها” نزدیک مرکز فقه علویان و دفاتر برخی از مراجع عظام است.
خبرنگار ایسنا سری هم به مرکز فقه علویان میزند تا شاید اطلاعات بیشتری درباره این خانه کسب کند، اما هیچکدام
از کسانی که در این مرکز بودند و حتی برخی از کسبه محل اطلاعاتی درباره این خانه و مراسمی که
در آنجا برگزار میشود، ندارند.
یکی از پاسخگویان به مسائل در دفتر آیتالله مکارم شیرازی با بیان اینکه متاسفانه اغلب زنان در جامعه به
دنبال دریافت نیازهای مادی در چنین جاهایی هستند، درباره “خانهسیدها” میگوید: تا آنجا که من میدانم، در آن زمان که
مردم با شتر رفت و آمد میکردند، شترداران حدود ۱۰۰ سال پیش در این محله روضه میخواندهاند یا به اصطلاح
«چاوشی» و مراسم تعزیه خوانی اجرا میکردهاند؛ از آن به بعد رسم روضهخوانی را تا روز ۱۲ محرم به جا
میآورند.
مشابه مراسم روضهخوانی در دستههای عزاداری زنجان که هر ساله در زینبیه این شهر برگزار میشود هم وجود دارد.
قربانلو ادامه میدهد: “خانه سیدها” محل روضهخوانی بوده است و چون مساحت کمی دارد، همسایهها هم خانههایشان را در اختیار
افرادی که به مراسم روضهخوانی میآیند میگذارند.
این مراسم پنج منبرنشین دارد و هر کدام از آنها نوبتی بالای منبر میروند و موعظه میکنند.
متاسفانه این موضوع که امام زمان (عج) را آنجا دیدهاند به نادرستی در محافل میچرخد.
بهتر است کسانی که به آنجا میروند برای توسل به روضه و دعا بروند.
حجت الاسلام محمدرضا نصوری – معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت قم – درباره این اتفاق به ایسنا میگوید:
امکان دیدن امام زمان (عج) برای همه وجود دارد، اما چنین مکانی که شما توصیف میکنید، قطعا صحت ندارد و
کسی که آقا را در خواب یا واقعیت ببیند، چنین کاری انجام نمیدهد.
این کارشناس مهدویت درباره تعیین مرز واقعیت و خرافه در چنین موضوعاتی تصریح میکند: دیدار از طرف ما با امام
زمان (عج) محال است.
معمولا دیدار و ملاقات چه در عالم واقعیت و خواب، از طرف خود آن حضرت است.
ما حتی در عالم خواب هم نمیتوانیم تشخیص بدهیم که آن شخص امام زمان (عج) هست، زیرا شیطان هم میتواند
به ظاهر اهل بیت (ع) در خواب ما بیاید.
خواب برای ما حجت نیست.
حتی بر فرض اینکه کسی خدمت آقا مشرف شود، باید دارای ویژگیهای ممتاز و مقید باشد.
دیدار وظیفه نیست و از طرف امام زمان است؛ اگر کسی بگوید من ذکری میدانم که اگر آن را بیان
کنید، امام را میبینید و این امر ترویج شود که دیگران هم آن را انجام دهند، پیامد منفی دارد.
ممکن است آن شخص همهی این کارها را انجام دهد و نتواند امام زمان(عج) را ببیند و دچار یاس شود
و به سمت نمونهسازی و خرافات برود و هر چیزی را که ببیند، فکر کند امام زمان(عج) را دیده است.
او همچنین درباره عملکرد رسانهها در قبال چنین موضوعاتی اظهار کرد: افشاگری و جعلزدایی یکی از کارهایی است که رسانه
باید آن را انجام دهد.
اگر چنین مکانهایی تایید هم شود، باید زیر نظر متولی آن یعنی سازمان مساجد، اداره اوقاف، هیئتهای سرشناس و…
انجام شود.
از طرفی هم باید جعلزدایی شود.
بر فرض هم که امام زمان (عج) در چنین جایی رؤیت شده باشد و دو رکعت نماز هم در آنجا
خوانده شود، چه اتفاقی میافتد؟ باید زمینه را برای ظهور امام زمان (عج) فراهم کنیم، یعنی رسانهها باید نگرش ذائقه
مردم را به جای ملاقات و دیدار به سمت و سوی زمینه برای ظهور ببرند.
رسانه میتواند برای دستگاههای امنیتی ایجاد حساسیت کند تا دستگاههای امنیتی اجازه ندهند هر کسی از این طریق برای خودش
بازار راه بیاندازد.
معمولا آدمهایی که مستاصل و گرفتار هستند، به چنین جاهایی میروند.
خانه سیدها/عکس:کبریا حسینزاده / ایسنا