جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
درخواست تبلیغات

سوغات گران بهای یک هموطن ساکن اروپا برای ایرانی ها با قدمت ۱۲۰ سال

اشتراک:
هموطن ساکن اروپا یادداشت روز
سام شمس آبادی با برپایی نمایشگاه ایران در آغاز قرن بیستم به نمایش تاریخ 120 ساله ایران و ایرانیان پرداخته است

ایرانی ها هر کجای دنیا باشند باز هم دلشان این جاست و در همه حال غیرت ایرانی خود را حفظ می کنند و تلاش میکنند کشورشان را آنطور که شایسته است به جهانیان بشناسانند. آقای سام شمس آبادی از همین دست افراد است که این هموطن ساکن اروپا است ولی بعد از سالها دست پر به ایران بازگشته است

هموطن ساکن اروپا

هنوز ۴۰ساله نشده است که در غربت و تنهایی،قله‌های دنیای فیلاتلیک را فتح می‌کند،چند آرزو نیز بیشتر ندارد احیای افتخار جهانی برای ایران؛ جوانی که از نوادگان و بزرگان فاتح تهران در دوران مشروطه است، یک سوغاتی برای هموطنانش دارد،«ایران در آغاز قرن بیستم».

هموطن ساکن اروپاآقای شمس آبادی هموطن ساکن اروپا

… «یکی از آرزوهای من آوردن سوغاتی برای هموطنام بود که با برپایی نمایشگاه “ایران در آغاز قرن بیستم” بالاخره محقق شد» …«نمایشگاه اسناد و تصاویر لامبرت مولیتور-بنیانگذاران گمرک در ایران، سوغاتی من برای ایرانی‌ها است»…«بنده برای برپایی این نمایشگاه با آثاری ۱۲۰ ساله هیچ دستمزدی از دولت ایران و بلژیک دریافت نمی‌کنم، زیرا سالها در این رویا بودم تا برای مردم خودم سوغاتی بیاورم که با این نمایشگاه این رویا به واقعیت تبدیل شد».

مجموعه تمبر سام شمس آبادی

هموطن ساکن اروپاسام شمس‌آبادی ایرانی ساکن بلژیک و پژوهشگر و محقق

این جملات، مهمترین اظهارنظرهای “سام شمس‌آبادی” ایرانی ساکن بلژیک و پژوهشگر و محقق در مورد پستال هیستوری ایران است که سالهاست به جمع آوری تمبر، کارت پستال و پاکت‌نامه مشغول است، او سالهاست در قلب اروپا زندگی می‌کند و مجموعه بی‌نظیری از تمبر،کارت پستال، پاکت‌نامه و اسناد گمرکی دارد و برخی از این مجموعه‌ها در دنیا منحصر به فرد هستند.

“شمس‌آبادی” که برای برگزاری سومین نمایشگاه منحصربه‌فرد خود در ایران، همچون دو نمایشگاه قبل خود، بدون هیچ چشمداشتی و فقط با هدف خدمت به مردم کشور خود، نمایشگاه اسناد و تصاویر لامبرت مولیتور از ایران با عنوان «ایران در آغاز قرن بیستم» را از روز یکشنبه، ۹ اردیبهشت برپا و این نمایشگاه تا تاریخ ۲۸ خرداد ماه دایر خواهد بود، به تسنیم می‌گوید: این نمایشگاه از استانداردترین نمایشگاههای ایران و هم‌ردیف نمایشگاههای اروپا است، زیرا برای این نمایشگاه پُست‌کارت تصویری، تمبر یادبود، بنر، کتابچه راهنما به دو زبان فارسی و انگلیسی با ویژگی منحصر به فرد چاپ شده است، همچنین به همراه پذیرایی از مهمانان از برخی سفرای خارجی از جمله سفیر بلژیک نیز برای حضور در این نمایشگاه دعوت به عمل آمده است.

نمایشگاه ایران در آغاز قرن بیستم

هموطن ساکن اروپاسام شمس‌آبادی ایرانی و هموطن ساکن اروپا

وی تصریح می‌کند: برپایی نمایشگاه “ایران در آغاز قرن بیستم” با همکاری مشترک سازمان اسناد و کتابخانه ملی و خانواده و انجمن میراث لامبرت مولیتور از بلژیک و همچنین انجمن ARYA Philatelic (آریا فیلاتلیک) محقق شده است و در این مدت نیز آقای غلامرضا امیرخانی – معاون رئیس کل مرکز اسناد و کتابخانه ملی نیز بسیار همراهی و حمایت کردند که اگر همراهی وی نبود برپایی این نمایشگاه امکانپذیر نبود.

هموطن ساکن اروپااعدام ایرانیان وطن پرست ایرانی توسط روسها

“-شمس‌آبادی” خاطرنشان می‌کند: در این نمایشگاه ۸۵ تابلو شامل پُست کارت، پاکت نامه، عکس، اسلاید، اشیاء و اسناد در گذر تاریخی ۱۹۰۲ الی ۱۹۲۸ در معرض نمایش گذاشته می‌شود.

نمایشگاه اسناد و تصاویر لامبرت مولیتور از ایران

نمایشگاه اسناد و تصاویر لامبرت مولیتور از ایران در ساعت ۱۰:۳۰ دقیقه روز یکشنبه، ۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ با حضور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی و خانواده مولیتور از کشور بلژیک افتتاح خواهد شد. این نمایشگاه تا تاریخ ۲۸ خرداد ماه دایر است و علاقمندان برای حضور در این نمایشگاه می‌توانند از ساعت ۹ تا ۱۶ به محل گالری آرشیو ملی ایران واقع در بزرگراه شهید حقانی (شرق به غرب)، ابتدای خیابان کوشا، ساختمان آرشیو ملی مراجعه کنند.

هموطن ساکن اروپاسوغات هموطن ساکن اروپا

به گزارش سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران – لامبرت مولیتور، مستشار بلژیکی دوره قاجار و از بنیانگذاران گمرک و پستخانه‌ها در ایران است. او در مدت زمان حضور خود در ایران خدمات قابل توجهی را در حوزه پست و تلگراف ارائه کرده و مدتی را به عنوان مدیر گمرک کرمانشاه، بوشهر، تهران، تبریز، آذربایجان، زاهدان و زابل به فعالیت پرداخت. او در مدت حضور خود در ایران مجموعه‌ای از تصاویر و اسناد را گردآوری کرد که در نوع خود منحصر به فرد است. جالب این است که مجموعه اسناد و آثار، “لامبرت مولیتور” به دلیل اینکه بیش از ۲۵ سال در ایران خدمت کرده است، در دنیا از بزرگترین مجموعه‌های گمرکات و پُست به حساب می‌آید.

زندگی نامه سام شمس آبادی

هموطن ساکن اروپانمایشگاه هموطن ساکن اروپا

گفتنی است، “سام شمس آبادی” متولد سال ۱۳۵۸ در شهر زندربورگ – دانمارک‌ است.
از سنّ ۹ سالگی وارد عرصه دنیای فیلاتلیک شد. مجموعه دار تمبر، پاکت نامه
و پست کارت و اسناد قدیمی‌ و هر چیزی که مربوط به دنیای پست و تلگراف شود.
در سنّ ۲۰ سالگی برای ادامه تحصیلات وارد شهر بروکسل بلژیک شد.
متخصص پست کارت‌های ایرانی‌ و پژوهشگر و محقق در مورد پستال هیستوری ایران است.

هموطن ساکن اروپاسام شمس آبادی هموطن ساکن اروپا

“شمس آبادی” عضو Belgian Philatelic Study Circle و عضو ثابت انجمن تمبر ایران
و ایرانیان فیلاتلیک است، همچنین در کارنامه خود برگزاری چندین نمایشگاه بین‌المللی
فیلاتلیک در پاریس، بروکسل و تهران را ثبت کرده است، همچنین بنیانگذار آریا فیلاتلیک (ARYA Philatelic)
در سال ۲۰۰۷ م (۱۳۸۵ ه ش) است و مجموعه منحصر به فرد وی نیز شامل دوره قاجار و پهلوی اول است.

هموطن ساکن اروپاهموطن ساکن اروپا در ایران
جزئیاتی درباره نمایشگاهی از مجموعه خصوصی سام شمس‌آبادی

نمایشگاهی از ورقه‌های پستی ایران در دوره قاجار، از مجموعه خصوصی
«سام شمس‌آبادی» در کاخ گلستان به‌نمایش گذاشته می‌شود.

شمس‌آبادی درباره برپایی نخستین نمایشگاه از مجموعه پست‌کارت‌های متعلق به دوران قاجار و پهلوی اول، توضیح داد: بعد از مدت‌ها تصمیم گرفتم نمایشگاهی از این مجموعه را در خاک کشورم و با سیستم کاملا مدرن و اروپایی برگزار کنم. در این نمایشگاه، تعدادی از پست‌کارت‌های مربوط به دوران قاجار و پهلوی اول به‌نمایش گذاشته می‌شود.

او ادامه داد: کارت‌پستال‌های تصویری، تاریخ زنده را در خود به تصویر کشیده‌اند. عکس‌هایی در این مجموعه وجود دارد که کاملا مستند هستند و به تمام دنیا پست شده‌اند. البته ما این گنج را مدیون ناصرالدین‌شاه قاجار هستیم که از سیستم پست‌کارت و تمبر در ایران پشتیبانی کرد. بلژیکی‌ها نیز نقش مهمی در پیشرفت سیستم تمبر و کارت پستال ایران در دنیا داشتند و توانستند درآمد پست ایران را به مبلغ قابل توجهی برسانند و از شاه قاجار مدال بگیرند. این بخش، یکی از پردرآمدترین منابع ارزی کشور بود که اکنون جایگاه خود را از دست داده است.

شمس‌آبادی درباره‌ی سابقه‌ی خانوادگی‌اش در زمینه‌ی مجموعه‌داری، اظهار کرد: پدربزرگ من یک مجموعه‌دار بود که تعدادی از تمبرها، پست‌کارت‌ها و پاکت‌نامه‌های قدیمی را جمع‌آوری کرده بود. برادر او، علی شمس‌آبادی بزرگترین مجموعه تمبر ایران را داشت و با گرفتن مجوز از محمد مصدق – نخست‌وزیر وقت – موفق شد اولین نمایشگاه تمبر را در ایران برگزار کند.

پست‌کارت‌های متعلق به دوران قاجار و پهلوی اول

او گفت: من در ۲۰سالگی کار جمع‌آوری کارت‌پستال‌های قدیمی را شروع کردم.
کم‌کم تحقیقاتم را گسترش دادم و متوجه شدم، با دنیای بسیار وسیعی روبه‌رو هستم.
متأسفانه مجموعه پدربزرگم دزدیده شد و من مجبور شدم از صفر شروع کنم.
حدود ۳۸۰۰ پست‌کارت تصویری ایران از دوران قاجار و پهلوی اول در مجموعه
من وجود دارد که آن‌ها را به روش‌های مختلف و از دست‌فروش‌ها، حراجی‌ها
و نمایشگاه‌های گوناگون جمع‌آوری کرده‌ام.

این مجموعه‌دار همچنین بیان کرد: من ۱۶ زحمت کشیدم تا بتوانم مجموعه‌ای از
کارت‌ پستال‌های آن دوران را به روش‌های مختلف در مجموعه‌ام جمع‌آوری کنم.
بیشتر این کارت‌ پستال‌ها فقط در اختیار من هستند و باعث شده مجموعه من یک مجموعه منحصربه‌فرد باشد.

شمس‌آبادی همچنین به ارزش این آثار اشاره کرد و افزود: خوبی کارت‌ پستال
این است که وقتی به دستت می‌رسد می‌توانی آن را ببینی، بخوانی و لمس کنی.
ما امروز به دنیای مجازی عادت کرده‌ایم و با خراب شدن کامپیوتر و موبایل‌مان
همه‌چیز از دست می‌رود، در حالی که این عکس‌ها و کارت‌ها باقی می‌مانند.

نمایشگاه ورقه‌های پستی ایران (دوره قاجار) ۱۹ دی‌ماه ساعت ۱۴ در چادرخانه
مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان افتتاح می‌شود و تا ۲۴ دی‌ماه میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

تسنیم و ایسنا

گردآوری:
برچسب ها:
اخبار مرتبط:
فیلم پرشین وی
آرون گروپ
یادداشت روز
بیشتر >
آرون گروپس