ازدواج با چه کسانی که اجازه می خواهد! / ازدواج های مکروه !
در میان محارم معمولاً جاذبه و کشش جنسى وجود ندارد؛ زیرا محارم اغلب با هم بزرگ مىشوند و براى یکدیگر
فرد عادى و معمولى هستند، در حالىکه یکى از شرایط استحکام پیوند زناشویى، جاذبه جنسى است؛ بنابراین، اگر ازدواج در
میان محارم صورت گیرد ناپایدار و سست خواهد بود.
سوال: چرا ازدواج محارم با یکدیگر حرام است؟
به یقین خداوند حکیم مصالحی برای این کار در نظر داشته است.دلیل این حکم، آیه ۲۳ سوره نساء است.در این
آیه خداوند میفرماید: «مادران، دختران، خواهران، عمهها، خالهها، دختران برادران، دختران خواهران، زنانى که شما را شیر دادهاند، خواهران شیری
و مادران زنانتان بر شما حرام شدهاند.و دختران زنانتان که در کنار شما هستند، هر گاه با آن زنان همبستر
شدهاید بر شما حرام شدهاند.ولى اگر همبستر نشدهاید، گناهى مرتکب نشدهاید.و نیز همسران پسرانتان که از صلب شمایند (نه پسرخواندهها).و
جمع کردن میان دو خواهر مگر آنچه گذشته است.خداوند آمرزنده و مهربان است».(نساء، ۲۳٫«حُرِّمَتْ عَلَیْکُمْ أُمَّهاتُکُمْ وَ بَناتُکُمْ وَ أَخَواتُکُمْ
وَ عَمَّاتُکُمْ وَ خالاتُکُمْ وَ بَناتُ الْأَخِ وَ بَناتُ الْأُخْتِ وَ أُمَّهاتُکُمُ اللاَّتی أَرْضَعْنَکُمْ وَ أَخَواتُکُمْ مِنَ الرَّضاعَهِ وَ أُمَّهاتُ
نِسائِکُمْ وَ رَبائِبُکُمُ اللاَّتی فی حُجُورِکُمْ مِنْ نِسائِکُمُ اللاَّتی دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَإِنْ لَمْ تَکُونُوا دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَلا جُناحَ عَلَیْکُمْ وَ
حَلائِلُ أَبْنائِکُمُ الَّذینَ مِنْ أَصْلابِکُمْ وَ أَنْ تَجْمَعُوا بَیْنَ الْأُخْتَیْنِ إِلاَّ ما قَدْ سَلَفَ إِنَّ اللَّهَ کانَ غَفُوراً رَحیما»).
بر اساس این آیه خداوند بر مردان، ازدواج با مادر، خواهر، عمه، خاله، دختر خواهر، دختر برادر و…
را حرام نموده است.هر چند حکمت اصلى این حکم براى ما روشن نیست، ولى مفسران در ذیل این آیه شریف
به برخى حکمتهاى آن اشاره کردهاند، مانند:
۱٫همه انسانها به طور طبیعى از ازدواج با محارم تنفر دارند؛ به همین
دلیل همه اقوام و ملل (جز افراد کمى) ازدواج با محارم را ممنوع مىدانند.
۲٫در میان محارم معمولاً جاذبه و کشش جنسى وجود ندارد؛ زیرا محارم اغلب با هم بزرگ مىشوند و براى یکدیگر
فرد عادى و معمولى هستند، در حالىکه یکى از شرایط استحکام پیوند زناشویى، جاذبه جنسى است؛ بنابراین، اگر ازدواج در
میان محارم صورت گیرد ناپایدار و سست خواهد بود.
۳٫ازدواج با غیر محارم، عامل گسترش ارتباط اجتماعی است.به عبارت دیگر، روابط اجتماعی با ازدواج برون خانوادگی تقویت شده و
انسانها در محدوده چهاردیواری خانههای خود باقی نخواهند ماند.(مکارم شیرازى، ناصر، تفسیر نمونه، ج ۳، ص ۳۲۷ ـ ۳۲۸)
سوال: با خواهر زاده زنم بدون اذن همسرم ازدواج کردم، بعداً فهمیدم حرام است، حالا چه کنم؟
دفتر حضرت آیه الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):
به
هر حال براى صحّت ازدواج با خواهر زاده همسرتان اذن ایشان لازم است و در صورتی که همسرتان اذن دهند،
عقد صحیح مىباشد.
دفتر حضرت آیه الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
اگر زن بفهمد شوهرش برادر زاده، یا خواهر زاده او را عقد کرده و حرفى نزند، چنانچه بعداً رضایت بدهد،
عقد صحیح است، و اگر رضایت ندهد عقد آنان باطل است.
دفتر حضرت آیه الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
راحت ترین راه اخذ رضایت از همسر است.چون اگر
طلاق هم بدهید بالاخره همسر در جریان قرار می گیرد.
حضرت آیه الله هادوی تهرانی (مد ظله العالی ):
۱٫ازدواج با خواهر زاده یا برادر زاده ی زن بدون اذن
زن جایز نیست.چه زن دائم باشد چه موقت و چه ازدواج با خواهر زاده یا برادر زاده، دائم باشد یا
موقت.
۲٫
اگر بدون اذن زن، با خواهر زاده یا برادر زاده ی وی ازدواج کند، این عقد فضولی محسوب می شود
و با اجازه ی زن، عقد صحیح خواهد بود.
۳٫
اگر زن را طلاق دهد و طلاق بائن باشد، بلافاصله پس از طلاق می تواند با خواهر زاده یا برادر
زاده وی ازدواج کند .
ولی اگر طلاق رجعی باشد در زمان عده، ازدواج با خواهر زاده یا برادر زاده مشروط به اذن یا اجازه
زن است و پس از عده می تواند با آنها بدون اذن یا اجازه زن ازدواج کند.البته اگر زن موقت
باشد، پس از پایان زمان ازدواج موقت یا پس از بخشیدن زمان باقیمانده، مرد می تواند بلافاصله با خواهر زاده
یا برادر زاده او ازدواج کند زیرا در عقد موقت هر چند زن عده نگه می دارد، مرد حق رجوع
به او را در عده ندارد، هر چند می تواند با او در عده نکاح خودش مجدد ازدواج دائم یا
موقت کند.
۴٫اگر بخواهد با عمه یا خاله همسر خود ازدواج کند، نیاز به اذن همسر فعلی نیست
.
همچنین اجازه عمه یا خاله همسر فعلی، جهت صحت ازدواج قبلی (با خواهر یا برادر زاده ایشان) نیاز نمی باشد.و
حتی اعلام به آنها نیز، لازم نیست.
۵٫با توجه به مطالب فوق در مورد سۆال مذکور دو راه برای این امر وجود دارد:
۱٫دریافت اجازه از همسر فعلی.
۲٫طلاق همسر فعلی و ازدواج با خواهر زاده وی پس از پایان عده و سپس ازدواج مجدد با همسر فعلی.
تبیان