آفرین عبیسی ؛ از علت خداحافظی با سینما پس از ازدواج تا برادرجان| سبک زندگی افراد مشهور(۳۲۵)
آفرین عبیسی بازیگر ۶۸ ساله و دوست داشتنی سینما و تلویزیون است که این شب ها با سریال مناسبتی برادر جان مهمان خانه های ماست. بازی درخشان آفرین عبیسی در کنار علی نصیریان در نقش کریم بوستان بهانه ای شد که این شماره از سبک زندگی افراد مشهور به زندگی آفرین عبیسی بپردازیم. با ما همراه باشید.
آفرین عبیسی بازیگر سریال برادرجان
صغری عبِیسی با نام هنری آفرین عبیسی در تاریخ ۲۲ اسفند ۱۳۳۰ در لاهیجان به دنیا آمد.
تحصیلات متوسطه در رشته ا دبی دارد.
آفرین عبیسی فعالیت هنری اش را در سینمای قبل از انقلاب با بازی در فیلم
“لیلی و مجنون ” با بازی بهروز وثوقی شروع کرد.
این فیلم در سال ۱۳۴۹ ساخته شد.
پس از “لیلی و مجنون” با بازی در فیلم سینمایی “طوقی” ساخته مرحوم علی حاتمی
به اوج شهرت و محبوبیت رسید.
سپس در فیلم های “پل” و “کاکو” بازی کرد تا اینکه ازدواج کرد.
زندگینامه آفرین عبیسی
ازدواج آفرین عبیسی با ایرج صادق پور
آفرین عبیسی در سن ۱۷ سالگی با ایرج صادق پور ازدواج کرد. ایرج صادق پور
کارگردان و تهیه کننده سینما بود و درکنار آن ها فیلم برداری ، تدوین و عکاسی نیز انجام می داد.
پس از ازدواج به درخواست همسرش بازیگری را کنار گذاشت و
فقط به زندگی شخصی اش می رسید.
حاصل ازدواجش با ایرج صادق پور که برادر منوچهر صادق پور ، سینماگر معروف می باشد
دو پسر و یک دختر با نام های محمدامین و هادی و لیلی می باشد.
لیلی پزشک است و ازدواج کرده و یک فرزند دارد.
ایرج صادق پور در تاریخ ۱ بهمن ۱۳۶۹ درگذشت.
بیوگرافی آفرین عبیسی
بازگشت آفرین عبیسی به دنیای هنر
آفرین عبیسی در سال ۱۳۷۸ به درخواست و تشویق فرزندانش به خصوص
محمد امین با بازی در فیلم سینمایی “کودک و سرباز” ساخته
رضا میرکریمی ، پس از ۲۸ سال به سینما بازگشت.
سال ۱۳۷۹ در فیلم همسر دلخواه من به کارگردانی افشین شرکت حاضر شد
و پس از آن بازی در فیلم های “شهرت” به کارگردانی
ایرج قادری و “نیمه پنهان” ساخته تهمینه میلانی توانایی های او را بیش از پیش نشان داد.
دلیل کم کاری آفرین عبیسی از زبان خودش
من هم در سینما و هم در تلویزیون زیاد کار نمی کنم .
مهم ترین دلیل من بارای حضور در یک مجموعه فیلمنامه است.
اول فیلمنامه را می خواهنم و اگر قصه را دوست داشتم و با آن
ارتباط برقرار کردم باید ببینم که این سناریو را چه کسی می سازد و
تهیه کننده چه کسی است.
اگر همه فاکتورهایی که برای من مهم هستند در آن کار باشند در آن فیلم بازی کنم.
آفرین عبیسی در دورهمی
– رک گویی
من از ابتدا همینطور بودم؛ چرا که اعتقاد دارم حرف دلت را میزنی و راستش را میگویی و راحت میشوی
حتی خدا هم وعده کرد که راستش را بگو و از پشت سرت هم نترس.
آفرین عبیسی در دورهمی
– ازدواج و کناره گیری از سینما
در سن ۱۷ سالگی ازدواج کردم.
سه فرزند و یک داماد دارم و بعد از ازدواج هم بازی نکردم؛
چونکه میخواستم همسرداری و بچهداری کنم و حالا هم ۶۴ سال سن دارم.
-دلخوری آفرین عبیسی از رضا میرکریمی
من هنگامی که با روزنامه بانی فیلم مصاحبه کردم،
با خانم خبرنگار صحبت هایی داشتم که فقط درد دل بود
اما او آن حرف ها را چاپ کرد .
این ماجرا باعث شد بعد از آن به بعد من با کسی مصاحبه نکردم
اما اینکه گفتم از میرکریمی ناراحتم این بود که من در اولین کار او با خاطرات خوبی حضور داشتم
ولی برای کار یه حبه قند دستیارش با من تماس گرفت
و من گفتم بگویید خود میرکریمی با من تماس بگیرد و بعد از آن میرکریمی با من تماس گرفت و
من به او گفتم این رسمش نبود و با او در فیلم سینمایی یه حبه قند همکاری نکردم.
آفرین عبیسی در برادر جان
مصاحبه با آفرین عبیسی
آفرین عبیسی مدتها است که در محافل حاضر نشده و بسیاری از مخاطبان می خواهند بدانند که حالتون چطور است؟
خدا را شکر. حال عمومیام خیلی خوب است و این روزها مشغول استراحت در خانه هستم و به کارهای شخصی ام میرسم.
دلیل دوری شما از بازیگری چیست؟ آیا زندگی شخصی شما را از بازی دور کرده است؟
شما به فیلمنامهنویس ها بگویید فیلمنامه خوب بنویسند
و بعد از کارگردانان بخواهید کار خوب کارگردانی کنند تا من هم در آنها بازی کنم.
در این سالها خیلی پیشنهاد برای بازی داشتهام اما بعد از خواندن قصه تصمیم گرفتم
در آن آثار حضور نداشته باشم.
این دوری طولانی مدت باعث نشده تا شما از بازیگری و توانایی های یک بازیگر فاصله بگیرید؟
قطعاً نه. مساله مهم این است که همه چیز کار کردن و بازی قبول کردن نمی باشد.
من بازیگر رسالتی دارم که باید آن را به خوبی انجام دهم وگر نه تا دلتان بخواهد پیشنهاد هست
تا من هیچ وقت بیکار نباشم.
در این سالهایی که از سینما دور بودید، سینما تغییرات زیادی کرده و به گفته بسیاری دچار افت شده است. مردم از بسیاری از فیلمها استقبال نمیکنند. علت این مشکل چیست؟
برخی فکر میکنند مردم متوجه نیستند اما اشتباه میکنند چرا که مردم ما بسیار باهوش هستند و فیلمی را انتخاب می کنند که ارزش داشته باشد. مردم چرا باید به صورت خانوادگی پول زیادی برای بلیت بپردازند؟ مگر فیلم های روی پرده سینما چه پیامی دارند که بابتشان پول هزینه شود. متاسفانه آثار امروز سینما هیچ وجهه آموزشی برای خانواده ها ندارند تا آنها را برای دیدنشان جذب کنند. فیلمساز باید از خودش بپرسد این فیلم چه چیزی دارد که یک خانواده چهار نفره هزینه بلیت داده و به تماشای آن بنشینند؟.
نسل گذشته چطور میتواند به جلوگیری از سقوط سینمای این روزها کمک کند؟
کدام نسل گذشته؟ متاسفانه سینمای امروز دیگر هیچ بزرگی ندارد و نسل ما در حال منقرض شدن است. کافی است آثار را به صورت سطحی و گذرا ببینید تا متوجه شوید چه اتفاقاتی در سینمای ایران در حال اتفاق افتادن است. خواسته و ناخواسته نسل پیشکسوت از سینما کنار گذاشته شده اند و تنها همه چیز به جوانان ختم می شود.
آیا نسل جوان باعث شده تا نسل شما کنار گذاشته شود؟
از نظر من اهمیت دادن به جوانان هیچ اشکالی ندارد اما شما به من بگویید نقش جوان فیلم، پدر مادر ندارد؟
بزرگتر ندارد؟ یعنی وقتی شما وارد یک خانواده میشوید فقط جوان می بینید؟
چرا در فیلمهای ایرانی هیچ خبری از پدر و مادر و مادربزرگ نیست؟
این کاملاً ضعف نویسندگی را می رساند که چرا فیلمنامه ای نوشته شده
که در آن خانواده به کلی فراموش شده است.
با این وضع دلتنگ بازیگری نمی شوید؟ دوست ندارید دوباره بازی کنید؟
من سالهاست که به اکثر کارها “نه” می گویم زیرا حقوق بازنشستگی ام را میگیرم و دیگر
مهم نیست این دوستان در سینما چه می کنند.
آنها باید بدانند من و امثال من چیزی را از دست نداده ایم بلکه آنها امثال آفرین عبیسیها را سالهاست که از دست داده اند.
دوست ندارید در نقش اول یک فیلم ظاهر شوید؟
اگر آن نقش در سن من نوشته شده باشد چرا که نه ، دوست دارم. اما برخی از بازیگران زن سینما پنجاه سال سن دارند و هنوز میخواهند نقش اول بازی کنند. من نمی فهمم آیا سینما مادر نمیخواهد؟ مادربزرگ و غیره نمی خواهد که هنوز در پنجاه سالگی میخواهند نقش دختر اول فیلم را بازی کنند؟ بازیگران باید بر اساس سنشان انتخاب شوند تا سینما دارای تنوع و گوناگونی شود.
پس به نظر شما بازیگری که در سن بالا هنوز نقش اول و جوان می پذیرد اشتباه کرده است؟
بله این اشتباه است. البته از نظر من اینکه برخی بازیگران بر خلاف سنشان انتخاب می شوند تقصیر خودشان نیست. سیستم سینما باید تغییر پیدا کند تا برای همه رده های سنی نقش باشد. بازیگر زن سینمای ایران می داند اگر سنش بالا رود مثل من کنار گذاشته می شود و سعی می کند تا آخرین جایی که ممکن است نقش دختر اول سینما را حتی در پیری بازی کند.
این روزها میگویند یکی از المانهای انتخاب بازیگر در سینمای ایران زیبایی است. از نظر شما زیبایی یک بازیگر تا چه حد اهمیت دارد؟
زیبایی در بازیگری یک بخش است اما مهمتر از زیبایی خود فرد است. بازیگری این نیست که پول بگیرید و جلوی دوربین بروید. بازیگری شکل و شمایل، زیبایی و قیافه و جوانی نیست بلکه انسانیت است. بازیگر باید الگوی اخلاق جامعه باشد. زیبایی شاید یک بخش از بازیگری باشد اما همه چیز نیست بلکه بخش کوچکی از بازیگری است.
آیا بازیگران جوان امروز الگوهای اخلاقی برای آینده خواهند شد؟
از نظر من جوانان بازیگر ما باید بیشتر مراقب خودشان باشند. نباید اینگونه باشد که به آنها دستور بدهیم این کارها را نکنید و اینها را انجام بدهید. بازیگر باید همه چیزش نمونه باشد. مردم بازیگران را می بینند. وقتی یک بازیگر در یک مجلس عکسی نامناسب می گیرد و در فیلم نوع دیگری خود را نشان می دهند وی را پس می زنند.
شما یکبار سینما را ترک کردید و باز به آن بازگشتید. دلیل رفتن و بازگشت دوباره تان چه بود؟
من اگر در آن سن پایین و با وجود اینکه شوهرم فیلمساز بود سینما را ترک کردم به این خاطر بود که نمی توانستم در سینمای فاسد قبل از انقلاب اسلامی کار کنم و انتخابی هم نداشتم پس تصمیم گرفتم از بازیگری خداحافظی کنم. متاسفانه سینمای امروز ما هم به سمت آن زمان می رود و به همین خاطر این روزها هم کار نمیکنم.
من سال هشتاد بعد از سی سال دوباره بازیگری را انتخاب کردم اما در وضع بد سینمای امروز تصمیم گرفتم بسیار سختگیرانه انتخاب کنم. آن زمان هم وضعیت سینما برای من مثل همین الان بود. این مهم است که خودت چه انتخابی کنی. باید در بازیگری تا جایی پیش رفت که به شرفت کاری نداشته باشند. آن زمان من شرایط را برای بازیگری مناسب ندیدم و امروز هم این شرایط تکرار شده است.