زندگی امیر جدیدی ؛ از مربی تنیس تا اوج شهرت ستاره سینمای ایران (۳۲۹)
امیر جدیدی بازیگر جوان کشورمان که یکی از ستاره های نوظهور سینمای ایران می باشد و به حق تا کنون نقش آفرینی های زیبای داشته است با دو فیلم در جشنواره فیلم فجر حضور دارد. از زندگی شخصی این بازیگر اطلاعی در دست نیست ولی ظاهرا وی یک برادر به نام مهرداد دارد. در ادامه به بهانه نقش آفرینی امیر جدیدی با دو فیلم لتیان و روز صفر در جشنواره فیلم فجر مروری داریم بر زندگی امیر جدیدی با پرشین وی همراه شوید.
زندگی امیر جدیدی
امیر جدیدی متولد ۳۱ خرداد ۱۳۶۳ در تهران، بازیگر است. فارغ التحصیل لیسانس رشته مهندسی صنایع از دانشگاه آزاد است. وی برای بازی در فیلم من، نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر شد. جدیدی دو سال بعد توانست برای بازی در دو فیلم تنگه ابوقریب و عرق سرد برنده جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد از سی و ششمین جشنواره فیلم فجر شود.
جدیدی امسال با دو فیلم «روز صفر» نخستین تجربه سعید ملکان در مقام کارگردان و همچنین فیلم سینمایی «لتیان» به کارگردانی علی تیموری راهی سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر خواهد شد. نکته قابل تامل این دو همکاری در این است که جدیدی با دو کارگردان کار اولی وارد همکاری شده است.
شروع بازیگری امیر جدیدی
امیر جدیدی به واسطه هومن سیدی وارد دنیای بازیگری شد. او مربی تنیس و البته دوست
هومن سیدی بود و به پیشنهاد او تصمیم گرفت که علاوه بر ورزش، هنر را هم تجربه کند.
هومن سیدی و امیر جدیدی هر دو، اولینهایشان را همراه یکدیگر تجربه کردند.
او سال ۸۹ در اولین فیلم بلند سیدی ایفای نقش کرد و در این فیلم در کنار شهاب حسینی و جواد عزتی، نقش «کسری»، یک جوان خلافکار و فروشنده مواد مخدر را بازی کرد. لحن صحبت و ادبیات قلدرمنشانه جدیدی، به خوبی روی شخصیت منفی و بزهکار «کسری» نشست. چون این فیلم در شبکه نمایش خانگی توزیع شد، به اندازه کافی دیده نشد اما امیر جدیدی با بازی در «آفریقا» خود را به سینمای ایران معرفی کرد.
شغل دوم امیر جدیدی از زبان خودش
خودش درباره کار در سینما و حرفه اصلیش می گوید: نه اینکه به خواندن علاقه نداشته باشم ولی به اندازه علاقه ورزشی ام نبوده، اخبار مربوط به تنیس را خیلی دنبال می کنم و مربی حرفه ای این رشته هستم. کلا زندگی من اگر سر کار نباشم، تنیس است.
تنیس بازی می کنم، می دوم و بدنسازی می کنم تقریبا جنازه ام را به خانه می برم اوقات فراغتم را هم با دوستان سینمایی و غیر سینمایی ام می گذرانم. مدلی که من در سینما کار می کنم آن طور نیست که زندگی ام را بچرخاند.
اگر بخواهم خرجم را از سینما دربیاورم باید در هر فیلمی که پیشنهاد می شود بازی کنم. الان خیلی گزیده بازی می کنم. برای همین آن طور که باید خرجم را تامین نمی کند. پس کار خودم را هم دارم
بازی متفاوت امیر جدید در فیلم تنگه ابوقریب و عرق سرد
نقش «حسن» در فیلم «تنگه ابوقریب» هم تجربه متفاوتی را برای او رقم زد. «حسن» همراه دوستانش «خلیل»،
«عزیز» و «مجید» راهی جبهه و جنگ میشوند تا از سرزمین شان دفاع کنند. «حسن»
شبیه هیچ کدام از همرزمانش نیست، جوان لوطی، سر به هوا و به قول معروف کله خراب
این گروه چهار نفره، «حسن» است.
او شخصیت بی ادعایی است که وقتی پای دفاع از سرزمین و هموطنانش به میان می آید
احساساتش فوران میکند و تصمیمی را که به نظرش درست است، می گیرد.
امیر جدیدی در این فیلم هر دو روی جدی و طنز «حسن» را به نمایش می گذارد و تماشاگر
را تحت تأثیر هر دو بعد این شخصیت قرار می دهد. او برای این فیلم و «عرق سرد» سیمرغ بلورین
بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فجر را گرفت.
امیر جدیدی در نهایت با نقش آفرینی فوق العاده اش در فیلم «عرق سرد» بیشتر از قبل تواناییاش را ثابت کرد، به طوری که میتوان «عرق سرد» را یک طرف و بقیه فیلم های او را در طرف دیگر قرار داد.
او در دومین همکاری اش با سهیل بیرقی در جلد مرد دورویی به نام «یاسر شاه حسینی»
فرو می رود که ظاهر آرام، منطقی و موجهش همه را فریب می دهد اما حقیقت شخصیتش،
متعصب و آزار دهنده است. امیر جدیدی در «عرق سرد» بازی بسیار باورپذیری دارد
و موفق میشود با آرامش عذاب آوری که در حرکات و صورتش مشهود است،
حسابی حرص مخاطب را دربیاورد.
زندگی امیر جدیدی و فیلم های قهرمان دهه نود سینمای ایران
ظهور جمشید آریای دهه نودی
امیر جدیدی در فیلم «روز صفر« به کارگردانی سعید ملکان بهعنوان یک قهرمان واقعی سینما ظاهر شد؛ قهرمانی شکست ناپذیر که تمام ویژگی های قهرمان های فیلم های مورد علاقه مردم را دارد
امیر جدیدی بارها ثابت کرده است که توانایی تبدیل شدن به قهرمان نسل جدید سینمای ایران را دارد.
او بعد از قدرت نمایی در جایگاه قهرمان فیلم هایی مثل «رخ دیوانه«، «اژدها وارد می شود»،
«قاتل اهلی»، «من» و «تنگه ابوقریب» حالا در فیلم «روز صفر» به کارگردانی
سعید ملکان شمایل یک قهرمان واقعی را به نمایش می گذارد؛ نقشی قابل تحسین
که جایگاه مهمی را در کارنامه بازیگری او به خود اختصاص می دهد.
جدیدی در «روز صفر» در نقش یک مأمور امنیتی ظاهر شده است. مأموری که طراحی
و اجرای عملیات دستگیری عبدالمالک ریگی را در سال ۱۳۸۸ به عهده دارد. درست است
که سهیلی به خوبی از پس ایفای نقش عبدالمالک ریگی برآمده است، اما امیر جدیدی
بار اصلی جذابیت فیلم را به دوش می کشد.
زندگی امیر جدیدی بازیگر جوان سینمای ایران
سیمای یک قهرمان
بارها در محافل مختلف امیر جدیدی را قهرمان جدیدی سینمای ایران معرفی کرده اند. درست است که نوید محمدزاده، جواد عزتی، ساعد سهیلی و هوتن شکیبا به عنوان جوان های برتر سینمای ایران شناخته می شوند و آثار درجه یکی از خودشان بهجا گذاشته اند، اما برخی ویژگی های امیر جدیدی باعث شده تا صفت قهرمان بیشتر از دیگران برایش به کار برود. امیر جدیدی ذاتاً بازیگر است. او در رشته سینما تحصیل نکرده، اما تمام ویژگی ها و راز و رمزهای تبدیل شدن به یک قهرمان را دارد.
جوانی با ظاهر امروزی که به عنوان شهروند طبقه متوسط شناخته می شود.
به لحاظ ظاهری شمایل قهرمانی دارد، به سبک قهرمان ها حرف می زند و راه می رود
و در رفتار و گفتارش، یکجور لوطی گری خاص قهرمان های فیلم های قدیمی را دارد.
او معمولاً کم حرف می زند و تلاشی برای باورپذیر شدن نقش نمی کند. مقابل دوربین راحت است و هراسی از کسی ندارد. به راحتی مقابل بالا دستان می ایستد و حرفش را به کرسی مینشاند و به عنوان یک قهرمان، کاری که به او سپرده شده را به درستی انجام می دهد و معمولاً شکست نمی خورد.
مأمور غیرکلیشه ای
آنچه باعث شده امیر جدیدی «روز صفر» کاملاً به چشم بیاید و با تحسین روبهرو شود
همین روحیه شکست ناپذیری است. او مغز متفکر عملیات دستگیری عبدالمالک ریگی است،
اما شباهتی به مأموران امنیتی کلیشه ای ندارد. خیلی ساده و صمیمی وارد داستان می شود
و به خاطر ویژگی های منحصربه فردش مخاطب را وادار می کند که تا پایان او را همراهی کند.
در ظاهر، یک پسر جوان و خوش ظاهر شهرنشین است که در محافل مختلف،
به فراخور شرایطی که در آن قرار می گیرد لباس می پوشد.
خیلی معمولی حرف می زند و حتی اینجا هم لحن لوطی مخصوص به خودش را حفظ می کند.
به هر جایی سرک می کشد و همیشه اطلاعاتش نسبت به اطرافیان چند مرحله ای جلوتر است.
او کلیشه مأموران امنیتی را به طور کامل شکسته است. زیر بار حرف زور نمی رود و برای دستگیری ریگی،
هر ریسکی را میپذیرد و همه را وادار میکند تا از او فرمان ببرند.
او حتی مقابل مأموران اطلاعات هم می ایستد و نهایتاً به تنهایی مقابل ضد قهرمان داستان که همان عبدالمالک است می ایستد و دستگیرش میکند. فاصله گرفتن از کلیشه های رایج و شکست ناپذیری قهرمان، برگ برنده این فیلم است. قطعاً اگر این همذات پنداری و همراهی با قهرمان صورت نمیگرفت، «روز صفر« امکان موفقیت نداشت.
قهرمان بازی در فیلمهای مختلف
امیر جدیدی در فیلم «تنگه ابوقریب» هم به همین شکل توجه ها را به خودش جلب کرد. با اینکه ابوقریب فیلم قهرمان نبود و جدیدی هم به اندازه سایرین نقش داشت، اما نهایتاً به عنوان قهرمان فیلم شناخته شد.
او با همان ته مایه های لوطی گری و شوخ طبعی و رفتارهای غیرکلیشه ای نشان داده که جای چنین قهرمان هایی که درست از بطن جامعه آمدهاند در سینمای دفاع مقدس خالی بوده است؛ جوانی با تفکرات غیر کلیشه ای که فقط آمده است از کشورش دفاع کند و برود.
جدیدی در «قاتل اهلی» بیشتر از هر جای دیگر به معنا و مفهوم قهرمان نزدیک شد. او با همان
ظاهر و تیپ و صدا، شمایلی از کاراکترهای کلاسیک سینمای کیمیایی را به نمایش گذاشت
و تصویری کامل از یک قهرمان شکست ناپذیر به نمایش گذاشت.
تصویری کامل از آنچه در فیلم های دیگر هم به عنوان قهرمان از او می بینیم.
نقطه شروع شکل گیری این شمایل قهرمانی، در فیلم «رخ دیوانه» اتفاق افتاد.
با این فیلم بود که جدیدی در حد یک ستاره معرفی شد. جوانی از طبقه متوسط شهر که نماینده
جوان های نسل خودش است. بی محابا رفتار می کند، در هچل می افتد، نارو می خورد
و دل به خطر می زند و از هیچ چیزی هم ابایی ندارد.
شاید در «اژدها وارد می شود» به دلیل فضا و ساختار متفاوت فیلم، این تصویر تا حدودی متفاوت نشان داده شد، اما باز هم جدیدی در جایگاه کارآگاهی دقیق و جستجوگر ظاهر شد که به رغم تمام سختی ها ایستاد و پروژه را به انتها رساند.
برآمده از ویژگیهای شخصی
مهمترین ویژگی امیر جدیدی به عنوان قهرمان جدید سینمای ایران این است که پشت و جلوی دوربین فرق چندانی برایش ندارد. درست است که بخش مهمی از این موفقیت به چهره و قد و صدای او بر میگردد، اما برخلاف بسیاری از بازیگران، عموماً تلاشی برای محبوبیت نمی کند.
لحن حرف زدن و رفتارش دقیقاً همان چیزی است که در محافل عمومی از او می بینیم و شاید به همین دلیل است که مخاطب را وادار به همذات پندرای با نقش ها می کند.
سلام سینما , اریا پیکس , روزنامه خراسان , روزنامه هفت صبح , میزان