زندگی دیبا زاهدی بازیگر آقازاده ؛ از معماری تا شهرت با سینما (۳۸۹)
خانم بازیگر جوان و بی حاشیه کشورمان با وجود مخالفت خانواده اش با بازیگر شدنش دنبال آرزوهایش رفت و اکنون بدونه توجه به شهرت مسیر آینده بازیگری اش را طی می کند. وی در دومین تجربه بازی خود در شبکه نمایش خانگی بعد از مجموعه نهنگ آبی با آقازاده و در نقش سارا هنرنمایی می کند. در ادامه به بهانه توزیع سریال آقازاده مروری داریم بر زندگی دیبا زاهدی با پرشین وی همراه شوید.
زندگی دیبا زاهدی
دیبا زاهدی بازیگر زن جوان سینما و تلویزیون متولد ۸ آذر ۱۳۶۸ در تهران می باشد. وی فعالیت خود در بازیگری را از سال ۱۳۹۲ با بازی در فیلم پنج ستاره آغاز نمود. او دارای مدرک معماری از دانشگاه آزاد تهران می باشد.
خانم بازیگر در فیلم های سینمایی آزاد به قید شرط , بادیگارد , سایه , پنج ستاره و در سریال های شبکه نمایش خانگی نهنگ آبی و آقازاده بازی کرده است. وی تاکنون ازدواج نکرده است و مجرد می باشد.
دیبا زاهدی در کلاس های بازیگری و آموزشگاه استاد سمندریان و زیر نظر محمد رحمانیان و مهتاب نصیرپور بازیگری را آموخت.
شروع فعالیت هنری دیبا زاهدی
وی فعالیت سینمایی خود را از سال ۱۳۹۲ با فیلم «پنج ستاره» آغاز کرد. وی تجربه همکاری
با کارگردانانی چون ابراهیم حاتمی کیا، کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجویی
را در کارنامه دارد، برای دومین بار بعد از نهنگ آبی با “آقازاده” به شبکه نمایش خانگی خواهد آمد.
دیبا زاهدی در تجربه جدید خود در فیلم سینمایی تیغ و ترمه در جلوی دوربین کیومرث پوراحمد رفت و با بازیگرانی چون سام درخشانی ، لاله اسکندری ، مهران رجبی ، هومن برق نورد و …. در این فیلم سینمایی هم بازی شده است.
روایت متفاوت دیبا زاهدی از همکاری با حاتمیکیا و پرستویی
دیبا زاهدی بازیگر سینما در مورد حضور در فیلم سینمایی «بادیگارد» گفت: «بادیگارد»
یک کار حرفه ای با گروه حرفه ای بود و کار کردن با این تیم یک تجربه فراموش نشدنی برای من بود.
وی همچنین بازی کردن در کنار پرستویی را یک فرصت دانست و خاطرنشان کرد: پرستویی در این کار به من مشاوره می داد و همواره من را در این مسیر کمک می کرد. محوریت این قصه نقش پرویز پرستویی بود. اگر چه نقش من در این فیلم کوتاه بود؛ اما از همکاری با حاتمی کیا و پرستویی خرسندم.
بازیگر فیلم سینمایی «پنج ستاره» همچنین در مورد همکاری های بعدی با حاتمی کیا گفت:
حاضرم در صورت پیشنهاد این کارگردان بدون خواندن فیلمنامه در فیلم وی بازی کنم.
زاهدی در بخش دیگری از صحبت های خود در مورد روند انتخاب نقش و بازی در فیلم ها گفت: من یک حداقلی را برای بازی خود در هر فیلمی قرار داده ام که اگر کیفیت آن نقش از حداقل من پایین تر باشد، بازی نمی کنم.
دوست دارم همین روند را ادامه بدهم تا به هدفی که برای خود در زندگی هنری ام
قرار دادم برسم. این طور نیست که اگر چند وقت بدون کار بمانم، از آن حداقل تعریف
شده برای خودم پایین تر می آیم و هر نقشی را قبول می کنم.
زندگی دیبا زاهدی بازیگر مجموعه آقازاده
این سریال به نویسندگی، طراحی و تهیه کنندگی حامد عنقا است. حامد عنقا که در زمینه های گوناگونی فعالیت می کند از اولین کسانی است که با سریال قلب یخی پا به شبکه ی نمایش خانگی گذاشت و حالا بعد از گذشت چند سال و تهیه و ساخت سریال های موفق در تلوزیون دوباره به این شبکه برگشته است. گفتنی است دیبا زاهدی در این سریال در نقش سارا هنرنمایی می کند.
حاصل همکاری های این نویسنده و تهیه کننده ی تلوزیون با محمد حسین لطیفی
و بهرنگ توفیقی سریال های «نردبام آسمان»، «انقلاب زیبا»، «تن هایی لیلا»،
«پدر» و «بر سر دوراهی» است که هر کدام از آن ها با استقبال و حواشی مختلفی
روبرو شدند که از جمله ی آن ها می توان به صحنه ی بیرون پریدن از پنجره در سریال
پدر اشاره کرد که برای مدتی سوژهی تمسخر در فضای مجازی شد!
بهرنگ توفیقی نیز در چهارمین همکاری اش با حامد عنقا کارگردانی این سریال را بر عهده دارد. در میانهی فیلمبرداری این سریال بود که زمزمه هایی از همکاری موسسهی اوج نیز با این سریال به گوش رسید و خبر شراکت این موسسه با حامد عنقا در این سریال رسانه ای شد.
روز گذشته نیز به سیاق چند سال گذشته که انتخاب و معرفی خوانندهی سریال ها
از اهمیت زیادی برخوردار شده است، نام علی زند وکیلی به عنوان خواننده این سریال
اعلام شد که قطعاتی را برای این سریال اجرا خواهد کرد.
آقازاده با دست پر پا به شبکهی نمایش خانگی می گذارد. علاوه بر نام این سریال که چندین سال است در کشور توجه ها را به خودش جلب می کند و روز به روز هم این جلب توجه بیشتر می شود، گفته می شود آقازاده علاوه بر داستان خانوادگی، عاشقانه و اجتماعی اش با مضامینی جنجالی نیز گره خورده است.
و در کنار اینها گروه بازیگری پر ستارهی این سریال نیز میتواند از عواملی باشد
که این سریال در رقابت تنگاتنگ با دیگر سریالهای شبکهی نمایش خانگی قرار بگیرد
که این روزها مخاطبان و طرفداران خاص خودشان را پیدا کرده اند و در اوج به سر میبرند.
تیزر سریال شبکه نمایش خانگی آقازاده
امین تارخ، امیر آقایی، مهدی سلطانی، ثریا قاسمی، لعیا زنگنه، سینا مهراد، دیبا زاهدی، مهدی کوشکی، سامیه لک، مسعود فروتن، کاوه خداشناس، سعید داخ، روزبه معینی، امین حیایی، کامبیز دیرباز، نیکی کریمی، جمشید هاشم پور و محمدحسین لطیفی، با معرفی پردیس پورعابدینی بازیگران این سریال را تشکیل میدهند. بازیگرانی که هر کدام تجربهی حضور متفاوتی را در فیلمها و سریالهای مختلف و حتی در کنار گروه سازندهی همین سریال تجربه کرده اند و کنار هم قرار گرفتنشان در این سریال از عوامل چشم گیر آن است.
زندگی دیبا زاهدی و گفتگویی متفاوت با وی
دخترانی از جنس سایه را خوب می شناسم
به نظر می رسد بعد از پوست اندازی سینما در حوزه کارگردانی و حضور تعداد
زیادی کارگردان جوان در این پنج ساله اخیر، نسل جدیدی از بازیگران جوان و مستعد
وارد سینما شده اند. دیبا زاهدی بازیگر جوان گزیده کار یکی از این بازیگران مستعد است.
بازیگر جوان و مستعد سینما در رشته معماری از دانشگاه آزاد فارغ التحصیل شده است. زاهدی بازیگری را در آموزشگاه استاد سمندریان و زیر نظر محمد رحمانیان و مهتاب نصیرپور آموخت و با بازی در فیلم پنج ستاره به کارگردانی مهشید افشارزاده در کنار شهاب حسینی و بهنوش بختیاری فعالیت بازیگریش را در نقش یک دختر نوجوان طبقه متوسط شهری آغاز کرد.
زاهدی در دومین تجربه سینمایش فرصت همکاری با فیلم ساز بزرگی مثل ابراهیم حاتمی کیا
را به دست آورد. زاهدی در بادیگارد در نقش یک دختر فهیم و اصیل ایرانی که دختر
یکی از بازماندگان دوران دفاع مقدس است، بازی قابل تحسینی از خودش ارائه کرد.
زاهدی در فیلم سایه نیز نقش متفاوتی را تجربه می کند. با او درباره حضورش در فیلم
سایه و ویژگی های نقشش گفت و گویی انجام داده ایم.
بعد از تجربه موفق بازی در فیلم پرمخاطب «بادیگارد»، همچنان جزو بازیگرانی هستید که به گزیده کاری اعتقاد دارید؟
به عنوان یک بازیگر جوان در عرصه قبول پیشنهادات کاری برای خودم یک حد و مرزی
تعیین کردم. بنابراین ترجیح دادم تا در هر کاری بازی نکنم و نخواستم به هر قیمتی
و در هر نقشی به بازیگری بپردازم. در این مدت به خصوص در حوزه تله فیلم
و سریال های تلویزیونی پیشنهاد زیادی داشتم. اما به نظرم نقش های پیشنهاد
کیفیت لازم را نداشت و البته نام و اعتبار کارگردان هم خیلی برایم تعیین کننده بود.
آیا در میان این پیشنهادات به خصوص بعد از بازیتان در «بادیگارد» نقش جذابی وجود نداشت؟
پیشنهاداتی در حد و اندازه فیلم بادیگارد نبود که من را مجاب به انتخابشان کند.
بازی در فیلم «بادیگارد» کارتان را برای ادامه راه سخت کرد؟
تعداد فیلم خوب در طول سال به زحمت به تعداد انگشتان یک دست می رسد و انتظار برای دریافت پیشنهاد بازی در این فیلم ها کارم را سخت کرده است.
این فاصله افتادن بین فیلم هایی که بازی می کنید، این چالش را دارد که از چرخه توجه فیلم سازان دور شوید. چقدر به این مسئله اعتقاد دارید؟
بله، این مسئله هم وجود دارد. اما معتقدم کارنکردن بهتر از بازی در کارهای ضعیف و بدون کیفیت است.
آیا بعدا احساس پشیمانی نداشتید که این پیشنهادات را رد کردید؟
نه، چنین حسی نداشتم و بیشتر این کارها بعد از ساخته شدنم نزدیک به پیش بینی بود و کارهای معمولی بودند.
آموزش هایی که توسط محمد رحمانیان و مهتاب نصیرپور در دوران تحصیلات
در آموزشگاه سمندریان دیدید چقدر در انتخاب مسیر راهتان در بازیگری به شما کمک کرد؟
فکر می کنم فراگرفتن این نکات بازیگری و کاری که توسط این بزرگان تدریس می شود برای هر بازیگر جوانی نیاز است و باعث به روز شدن سطح کاری یک بازیگر می شود. البته من سال ها قبل زیر نظر استاد سمندریان شاگردی کردم و چند سال بعدش در کلاس های محمد رحمانیان و مهتاب نصیرپور شرکت کردم.
به نظر می رسید نسل بازیگرانی نظیر پگاه آهنگرانی، باران کوثری و نگار جواهریان که نقش های جوانانه را بازی می کردند با افزایش سنشان و وارد شدن به سنین میانسالی سخت است که این نوع نقش را بازی کنند و سینما در این زمینه و ورود بازیگران جوان به یک دگردیسی احتیاج دارد؟
فیلم سازانی که انتخاب بازیگران فیلم شان برایشان مهم باشد و در ضمن به
استفاده صرف از بازیگران چهره و مطرح اعتقاد نداشته باشند و به واقع گرایانه بودن
اثرشان توجه داشته باشند، هیچ وقت نمی آیند یک بازیگر سی و پنج ساله
را برای ایفای نقش دختر بیست ساله انتخاب کنند.
آیا اعتقاد دارید در سینما جوان گرایی صورت گرفته است؟
بله، این پروسه به تدریج در حال شکل گیری است. خیلی از بازیگران جوان در فیلم های سینمایی حضور اثرگذاری دارند. چون فیلم ها جنبه رئالیستی بیشتری پیدا کرده اند سازندگان فیلم ها از بازیگرانی متناسب با سن و سال شخصیت ها استفاده می کنند. نکته مهم در این بحث کمتر بودن نقش های جوانانه در فیلم نامه های سینمایی در این شش ساله اخیر است.
دلیل بروز چنین مسئله ای چیست؟
به هر حال فیلم نامه های نوشته شده منطبق بر شرایط زمانه است.
انگاری الان مضمون فیلم ها بیشتر خانوادگی شده است.
بخش مهمی از مخاطبان سینما را جوانان تشکیل می دهند. آیا اگر فیلم های جوانانه بیشتری تولید شود، باعث افزایش تعداد مخاطبان سینما نمی شود؟
به هر حال این بحث بر می گردد به مسائل کلان تر سینما. البته خیلی از بازیگران
هم سن و سالم در حال حاضر مشغول کار کردن هستند و تعداد بازیگران زیاد
و تولیدات کم و باید صبوری کرد تا شرایط مناسب فراهم شود. بعد از بازی در پنج ستاره
سه سال کار نکردم و این صبرکردن تا قبول پیشنهاد مناسب به بازی ام در بادیگارد و سایه منجر شد.
به نظر می رسد بازی در فیلم «سایه» با بازیتان در «بادیگارد» در فاصله زمانی کمی انجام شد؟
بله، در ابتدای سال ۹۴ سایه را بازی کردم و در تابستانش فیلم بادیگارد را.
فیلم «سایه» چه ویژگی هایی داشت که آن را قبول کردید؟
برای من اولویت اصلی در پیشنهادات کاری، نقش های سینمایی است.
زیرا سطح سینما خیلی از تلویزیون بالاتر است. مردم برای فیلم دیدن وقت و پول
صرف می کنند. از طرف دیگر نقشم، نقش نخست فیلم در کنار بزرگانی مثل رضا کیانیان
و فاطمه گودرزی بود و حضور این دو بازیگر باتجربه به من این اطمینان را می داد
که انتخابم درست بوده است. از طرفی معتقدم نباید فاصله زیادی میان بازی هایم وجود داشته باشد.
گفتگویی متفاوت با دیبا زاهدی بازیگر آقازاده
نکته حائز اهمیت در کارنامه کاریتان همبازی بودن با بزرگان بازیگری مثل شهاب حسینی، مریلا زارعی، پرویز پرستویی و رضا کیانیان است. این مسئله برایتان چه ویژگی هایی دارد؟
برای من دست آوردهای زیادی داشت. تلاش نکردم برای بهتر دیده شدن
خودم را به این بازیگران ضمیمه کنم و در قاب در کنارشان باشم.
همکاری با این بازیگران درجه یک و حرفه ای باعث شد تا سطح کیفی بازی ام را اتقاء ببخشم.
بازیگران حرفه ای طرفداران و مخاطبان زیادی دارند و من هم در کنار این بازیگران بهتر دیده می شود.
در «سایه» بعد از بازی در «بادیگارد» دوباره با پدرام شریفی همبازی شدید. این همکاری مجدد چه ویژگی هایی داشت؟
به هر حال این همبازی شدن مجدد به صورت اتفاقی انجام شد و نکته جالبی بود.
شاید اگر این همکاری ادامه پیدا کند، هماهنگی و هارمونی در این بازی
دو نفره به وجود بیاید. البته بازیگر حرفه ای باید بتواند با هر بازیگری کار کند
و انتخاب بازیگران دست خودشان نیست و به عزم تهیه کننده و کارگردان بستگی دارد.
سایه نقشی که در فیلم «سایه» بازی کردید چقدر برایتان ملموس بود؟
من همدر این شهر زندگی می کنم و درس خوانده ام و در جامعه حضور دارم. دختران این مدلی را خوب می شناسم. دخترانی که پدرانشان روی آن ها تعصب زیادی دارند و در کشورمان دخترها وابستگی زیادی به خانواده دارند.
زندگی دیبا زاهدی بازیگر پنج ستاره
همبازی شدن دیبا زاهدی با شهاب حسینی
آنقدر در زندگی شخصیام رویاپرداز هستم که اگر تخیلم قدرت داشت شاید یک مشت به من میکوبید و از من میخواست کمی آرامتر در دنیای ذهنیاتم غرق شوم. از اینها که بگذریم معتقدم انسان به هر چه بیندیشد برایش اتفاق میافتد و شاید حضور مقابل بازیگری در حد و اندازه شهاب حسینی جزئی از همین تخیلات بود.
آنقدر ذهنم با این ماجرا درگیر بود که در نخستین حضورم در سینما مقابل بازیگری
همچون شهاب حسینی قرار گرفتم و بسیار انرژی گذاشتم تا خودم را از این که هستم،
بیشتر و بیشتر در زمینه بازیگری رشد دهم تا اختلاف سطح من با این بازیگر توی ذوق
بیننده نزند. آنقدر آقای حسینی راحت بازی میکند و سریع حس و دیالوگ را به بهترین
شکل منتقل میکند که همین آرامش به بازیگران دیگر منتقل میشود.
خوشحالم که در بازی کنار ایشان هرگز دچار اغراق نشدم. به هر حال من تا پیش از این فیلم، حتی یک سکانس جلوی دوربین بازی نکرده بودم و فیلمبردار کار هم این موضوع را باور نمی کرد. شاید همین واکنشها به من انگیزه می داد تا جایی که می توانم با همه انرژی در پنج ستاره حضور داشته باشم.
همکاری با مهشید افشارزاده
بسیار خوشحالم که یک کارگردان زن توانمند به جامعه کارگردانان کشورمان اضافه شده است.
خانم افشارزاده در همه مقاطع کار از من و سایر بازیگران حمایت میکرد و از آنجا که خودش
در گذشته از بازیگران برجسته سینمای کشور بود، کمک بزرگی برای پیشبرد کار محسوب می شد.
ادامه مسیر بازیگری
جدا از این که در هر فیلمی چه نقش و جایگاهی دارم، کمی از بالاتر به موضوع نگاه خواهم کرد. یکی از مهمترین فاکتورهای انتخاب نقشم در آینده قصهدار بودن فیلم است و این که همچون پنج ستاره لبریز از دغدغه های جامعه ای باشد که در آن زندگی می کنم.
البته شاید الان که روزهای نخست حضور من در عرصه سینماست، کمی خودخواهانه به موضوع بازیگری نگاه می کنم و بیشتر توجهم معطوف علاقه شخصی ام در انتخاب نقش های پیشنهادی باشد، اما در ادامه راه و از آنجا که قصد دارم در مقاطع بعدی تحصیلی رشته کارگردانی را انتخاب کنم، باید با دیدی وسیعتر و ذهنی دغدغه مندتر به جلو حرکت کنم و بیشتر دنبال الگوسازی مثبت در سطح اجتماع و رفتن به سراغ سوژه های مستند در جامعه باشم.
سلام سینما , باشگاه خبرنگاران , عصر ایران , فرارو , هفته نامه جهان سینما , باشگاه خبرنگاران