پازل بند ، ستاره های نو ظهورِ موسیقی |سبک زندگی افراد مشهور (۲۰۷)
پازل بند از یک سرپرست و ۳ عضو تنظیم کننده و آهنگساز و ۲ شاعر اصلی برای اشعار و ویرایش اشعار دیگر تشکیل شده است . پازل بند با هدف ایجاد سبکی نو در موسیقی پاپ کشور کار خود را شروع کرده و در سال گذشته کالکشن اول خود را منتشر کرده است .
گروه پازل بند
پازل یا پازل بند یا پازل باند یا گروه پازل (به انگلیسی: Puzzle Band) یک گروه موسیقی پاپ ایرانی است
که ابتدا اعضای آن را علی رهبری، آرین بهاری و مهران عباسی تشکیل میدادند که در ادامه،
با جدا شدن مهران عباسی، به گروهی دونفره تبدیل شد. این گروه فعالیت خود را از آبانماه سال ۱۳۹۰ شروع کرد.
این گروه در سال ۱۳۹۵ آلبوم اول و دوم خود را منتشر کردهاست.
اعضای پازل بند
فعالیتهای پازل بند
در کارنامهٔ کاری گروه پازل تا کنون تنظیمهایی برای حمید هیراد، ماکان بند، محسن یگانه، مرتضی پاشایی، میثم ابراهیمی، فرزاد فرزین، رضا صادقی و … مشاهده میشود.
این گروه در برنامههای مختلف تلویزیون چون فرمول یک (به همراه حمید هیراد) و خندوانه به اجرای برنامه پرداختهاند.
پازل به واسطه فعالیت خود با حمید هیراد در آهنگهای «بی تاب»، «دلارام» و «معشوقه»
(به عنوان خواننده و تنظیمکننده) و همینطور آهنگهای «یار» و «شب که شد» (به عنوان تنظیم کننده)
و تنظیم ریمیکس آهنگ «دلگیری» برای ماکان بند بیشتر شناخته شدهاند.
حمید هیراد در کنسرت ۶ مرداد ۱۳۹۶ پازل به عنوان همخوان شرکت داشتهاست.
پازل بند از متدلوژی زیبایی صحنه و تجهیزات باکیفیت در کنسرتهای خود استفاده میکند که این شرایط
با نظر علی رهبری و محمدحسن اردستانی توسط مؤسسهٔ آوازی نو به اجرا در میآید.
این گروه در جشنواره موسیقی فجر سال ۱۳۹۶ اجرای کنسرت داشتهاست.
اعضای گروه پازل
علی رهبری
علی رهبری در سال ۱۳۶۲ در امیرآباد شمالی تهران به دنیا آمد؛ و فعالیت خود را به صورت جدی
از سال ۱۳۷۵ آغاز کرد. او ابتدا موسیقی را به صورت آکادمیک نزد اساتیدی چون لقای حقی،
علی فخاریان آموخت؛ و در ادامه ساز پیانو را نزد استادان مرادیان، ناصحی و امیر حسین بروشکی فراگرفت.
بعد از مدتی، شروع به فراگیری سازهای الکترونیک و نرمافزارهای موسیقی کرد.
علی رهبری پس از اجراهای زنده و کنسرتهایی و پس از گذراندن مراحل اخذ مجوز استودیو شروع به ساخت و تنظیم کارهای خود در استودیوی شخصی اش (نوبل رکورد) نمود و شروع به جمعآوری آلبوم اول خود نمود.
وی در حال حاضر در استودیوی پازل بند به همراه آرین بهاری مشغول به ادامه فعالیت خود در این گروه میباشد.
او خواننده و آهنگساز گروه پازل است. از جمله کارهایی که علی رهبری قبل از عضویت در
گروه پازل انجام دادهاست: مدیریت استودیو نوبل، سرپرستی ارکستر خوانندگانی همچون مازیار عصری، حمید حامی، مهران احراری و … همچنین تنظیمِ قطعات معروفی همچون:
علی عبدالمالکی – دلم و … را میتوان نام برد.
آرین بهاری
آرین بهاری متولد ۲۹ مرداد ماه سال ۱۳۷۰ است و از سال ۱۳۸۸ فعالیت موسیقایی خود را آغاز کرد.
وی در ابتدای فعالیت خود همچون چندی از افراد بدون مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد کار میکرد
تا زمانی که با همکاری علی رهبری و مهران عباسی گروه پازل را تشکیل دادند.
در حال حاضر او تنظیم کننده گروه پازل است که در کارنامه خود تنظیمهای و ریمیکسهای بسیاری
خارج از حیطه گروه خود را بر عهده داشتهاست. آرین بهاری مسئول تنظیم و میکس و مسترینگ آهنگ هاست،
وی همزمان پیانیست ماهریست. یکی از کارهای او این است که ملودی و ریمیکسهای خود
از قطعات پازل بند را در کنسرتهای این گروه پخش میکند.
مهران عباسی
مهران عباسی ۵ مهر ۱۳۶۳ در تهران متولد شد از سن ۶ سالگی علاقه خود را به موسیقی الکترونیک دنبال کرد.
جهت تکمیل دوران راهنمایی به مدرسه خوارزمی تهران نقل مکان کرد و در تهران فعالیت
موسیقی خود را آغاز کرد. در سال ۸۳ با آشنایی با کوشان حداد (عضو گروه اشکان و کوشان) گروه نئورین را تأسیس کردند.
پس از شرکت در ۴ مسابقه بینالمللی موسیقی الکترونیک ۴ رتبه جهانی (به ترتیب مقام نهم و چهارم و دوبار مقام اول را از پنج قاره) کسب کرد. در سال ۲۰۱۰ بهطور رسمی عضو تیم نرمافزاری Image Line Audio شد و بهطور رسمی عضو طراحان صدا و تنظیم کنندگان اختصاصی کمپانی شد.
او در پروژه هارمور به عنوان طراح صدا فعالیت کردهاست.
سبک مهران عباسی با دیگر تنظیم کنندهها متفاوت بوده و سعی کرده با تلفیق موسیقی هوس و ترنس
و الکترونیک، قالب فارسی را در آن بگنجاند تا اصلیت این سبک از بین نرود غالباً از ملودیها و
ریتمهای روز دنیا استفاده کرده که مورد توجه مخاطبان ایرانی قرار گرفتهاست.
ترانهشناسی پازل بند
تا کنون دو آلبوم و بیش از ۳۰ تکآهنگ به صورت رسمی از این گروه منتشر شدهاست.
عکس های پازل بند
مصاحبه با پازل بند
نخستین باری که در ذهن مردم نام “پازلبند” نقش بست, کاری بود که با محسن یگانه انجام دادید. چند سالی از آن زمان قبل. چهقدر برای جایگاه امروزتان تلاش و برنامهریزی کردید و تا چه حد به اهدافتان رسیدید؟
علی;از شهریور ماه ۱۳۹۰ که پازلبند تشکیل شد نخستین گروه موسیقی پاپ در ایران بود که فقط یک خواننده داشت. از همان موقع که من نام شناسنامهای خودم را کنار گذاشتم و نام پازلبند را بعنوان یک آرتیست دنبال کردم, همه ی اطرافیانم گفتند که خودم را بدبخت کردهام. همه ی می گفتند کار اشتباهی کردهام و من میگفتم که چهار سال بعد میفهمید که تصمیم من اشتباه نبوده هست. اکنون این چهار سال, پنج سال شده هست.
یعنی می گفتند که کار گروهی نتیجه نمی دهد؟
آرین; هنوز هم میگویند.
علی; از یک جایی به بعد به خودشان هم اثبات شد. مردم ایران یک چیز بینالمللی را دنبال می کنند
که در همۀ جای جهان مرسوم هست. در همۀ جای جهان چیزی به نام بهروز شدن وجود دارد و
همۀ دوست دارند ترقی کنند. مردمی هم که در ایران موسیقی پاپ گوش می دهند دوست دارند ترقی کنند.
من فکر می کنم پکیج پازل هست که باعث شده مخاطب از آن پیشباز کند.
علی; بله. صددرصد. کار گروهی این نتیجه را داده هست.
خودتان فکر می کردید قطعه “دلارام” با این حجم از پیشباز مواجه شود؟
من فکر می کنم خودتان تصمیمگیرنده نهایی مشارکت با حمید هیراد بودید.
چهقدر سیاستهای شرکت و چهقدر استراتژی خود گروه پازل در این مشارکت تأثیر داشت؟
علی; مشارکت با حمید هیراد توصیه خود من بود. حمید یک سال تمام با شرکت قرارداد بسته بود
ولی کاری از او فرآوری نمیشد و فقط درحال آنالیز بود تا به قطعه بی حوصله رسید که من و آرین این تصمیم را با هم گرفتیم.
اولاً این که حمید در بچههای موسیقی یکی از نادرها هست و احتمالاً اصلاً کسی آن گونه نیست.
از لحاظ رفتاری هم من مانند این آدم را ندیدهام و حتی در صفحه اینستاگرام خودم هم کارهای حمید را می گذارم و به شخصه وی را دوست دارم. او بسیار خوش قلب حقیقی هست و ادا نیست و همین روی ترانههایی که می گوید و کلامش تاثیر گذاشته هست و مردم ما آن را میگیرند. ما از ابتدا که پایه پازلبند را چیدیم و در گفت و گوهای قبلی هم گفتهام که ممکن هست ۶ ماه بعد با آرتیست جدیدی مجدد بیاییم.
آرتیستی که نه فقط درحد فیت باشد و آرتیستی که احتمالاً دو سال با پازلبند باشد.
ما با حمید فیت دادیم و راجع به این که آیا خود ما فکر می کردیم این رخداد رخ دهد باید بگویم هم خود حمید و هم ما با دقت به تستهایی که کرده بودیم و در اتاق فکر همفکری می کردیم می دانستیم که برای این آهنگ رویدادها خوبی پیش می آید. یکی از دلایل آن هم به دلیل کلامش بود.
آلبومی بوده که آن را دوست داشته باشید؟ چه از لحاظ موسیقی و محتوا و شعر و چه ترانه
و از همه ی مهمتر استراتژی و جریان فکری که در آن مجموعه بوده, روی تو تاثیر گذاشته باشد
و به گونهای به آن نگاه کنی که یک پکیج کامل هست؟
علی; تا به حال به این موضوع فکر نکردهام.
آرین; یک مجموعه بوده که من خیلی دوستش داشتم و با آن ارتباط زیادی برقرار کردم.
مجموعه محسن چاوشی که کوشان حداد برایش تنظیم کرده بود را خیلی دوست داشتم.
گفتگو با پازل بند
دیدنی شد. درباره محسن چاوشی هم صحبت کنیم. نظرت در مورد کارها و استراتژی محسن چیست؟
آرین; استراتژی محسن برای خود من خیلی دیدنی هست.
او یکی دو مجموعه با کلام عامیانه داشت که در جامعه واقعاً گرفت و به یکباره کلام را عوض کرد و کلاسیکخوان شد.
علی; و دیدنی این جا هست که باز هم گرفت.
آرین; نخستین بار با فیلم سنتوری کارش گرفت که من خیلی دوست داشتم و به حدی سیاست و استراتژی محسن چاوشی برای کار مفید هست که به نظر من هرکاری بکند میگیرد و این همۀ سال در مارکت و بازار موسیقی هست و این فرمایش بی علت نیست.
علی; من خیلی دوست داشتم کار محسن چاوشی را انجام دهم و مانند او بخوانم ولی صدایم پتانسیل و
قابلیت آن را نداشته و واقعا صدای خاصی هم دارد. همین طور به چیزهایی که خیلی در
صدای محسن چاوشی دقت می کنم روز به روز قویتر هم میشود. بعد از قطعه “کجایی” که خیلی کار موفقی بود یک اثر دیگر هم از محسن اکران شد و من دیدم که چقدر وکال بهتری دارد و کاملا مشخص هست که این آدم برای کارش ارزش قائل هست و این خیلی ارزشمند هست.
اگر بخواهیم از همین زاویه از مشارکتتان با محسن یگانه حرف بزنیم چه جملهای می گویی؟
علی; ما با محسن یگانه خیلی دوست بودیم و بیشتر در کار تنظیم با محسن مشارکت کردیم و
فکر می کنم از ریمیکس “نباشی” بود که برایش زدیم و از آنجا شروع شد.
شما زدید یا مهران زد؟
آرین; در واقع مهران زده بود.
آرین بهاری
آن موضوع داستانی شد اصلاً.
علی; مهم نیست. ما همه ی وقت تیمی کار کردهایم و به یاد دارم که ما یک استودیوی ۴۰-۵۰ متری
در سازمان برنامه شمالی داشتیم که آن زمان مجموعه “حباب” محسن در حال ساخت بود.
ما در پروداکشن کل مجموعه بودیم و در جریان موضوع قرار داشتیم و با هم مشارکت می کردیم.
چند ماه در استودیوی ما بودیم و ۶ ماه هم در استودیوی خود محسن رفتیم. ما آن موقع از پروداکشنهای خود ما خیلی عقب افتادیم و اصلاً نمیتوانستیم فرآوری کنیم.
روابط کنونیتان چگونه هست؟
علی; خیلی مفید هست.
آرین; بیشتر ارتباط رفاقت داریم تا کاری. محسن از آدمهایی هست که در دوره سختی وارد موسیقی شد
و واقعاً هم سختی و زجر زیادی بردباری کرده و خودش را اثبات کرده هست. کمتر آرتیستی داشتیم
که سه مجموعه پشت سر هم بدهد و در همه ی آنها کار مگاهیت داشته باشد.
آرین; “بهت قول میدم” هم که دیگر فوقالعاده بود.
بله برگشت خوبی داشت. در تمام این سالها, تنهاییهای تو با چه موسیقیهایی پر میشده و تحت تأثیر چه کسانی بودهای؟
علی; من کار همۀ آرتیستها را گوش میدهم.
ولی آرتیست مورد علاقه من داخلی نبوده هست. من همه ی را دوست دارم و کسانی راکه پیروز شدهاند
آنالیز کردهام که چرا پیروز شدهاند. در همۀ آنها یک وجه مشترک وجود دارد و این که
آنها درون خود را شناختهاند و توانسته اند وجه مشترک خودشان و مخاطب هایشان را بشناسند.
مصاحبه جدید پازل بند
من احساس می کنم مخاطب شناسی شما فرق دارد. مثلا برای حمید هیراد یک قشر مخاطب خاصی را در نظر میگیرید.
ناصری; دقیقا همینگونه هست. چون ژانر موسیقی آنها فرق دارد. موسیقی که پازل ساخت می کند یک سن مخاطبی دارد و موسیقی حمید هیراد مخاطب دیگری دارد.
یا موسیقی که ماکان بند ارائه می کند طرفدارانی در استایل دیگری دارد.
ما خود ما به این قضیه نگاه می کنیم و تلاش کردهایم
آرتیستهای گوناگون در ژانرهای گوناگونی باشند که بتوانیم حداکثر سلیقه را بدست بیاوریم. انسان ها سلیقه گوناگونی دارند و مثلا برخیها موسیقی سنگینتری را دوست دارند و برخیها موسیقی تین ایج پسند را دوست دارند.
علی کدام یک از چهرههای بازار موسیقی را رقیب گروه پازل می بینی. آیا آرتیست یا صدا یا خواننده یا موزیکی بوده که همه ی وقت آنها را رصد کنی؟
علی; بههرحال همه ی بچههایی که در سبک شرقی می خوانند رقیب ما میباشند.
برخی از آنها صدای خیلی خوبی دارند و برخی از آنها اضافه بر صدا و استعداد خواننده پروداکشن
خوبی دارند و برخی از آنها پکیج و مجموعه خیلی خوبی دارند. کسی که پیروز میشود
حتما یک علتی دارد. اصلاً فرض کنیم کسی به یکباره کاری را زده و اکران شده, ولی حتما یک احساسی بوده که به دل مردم نشسته هست. مثالی راجع به ماکان بند میزنم.
ما با خیلی از موزیسینها در ارتباط هستیم که خیلی تکنیکال به موضوع نگاه میکنند و همه ی هم دوست دارند خواننده بشوند. نخستین واکنش این رفقا, جبهه گرفتن نسبت به موفقیت کار ماکان بند بود. بعد از آن داستانی پیش آمد که گفتند اینکار کاور بوده و بعد هم به همه ی اثبات شد که کار کاور نبوده
و تاریخ ریلیز کار کاملاً مشخص بود. منظور من فقط ماکان نیست و هرکس دیگری را هم می توانم مثال بزنم. هرکسی که پیروز شده حتما داستانی داشته و فکری پشت آن بوده هست.
من به دلیل دارم که از یک سال و نیم پیش شرکت آوازی نو با ماکان قراداد بسته بود و از آن موقع هم یاشار خسروی و هم امیرمیلاد نیکزاد و مهندس اردستانی آنالیز میکردند که بچهها چه کاری را ساخت کنند تا بتواند پیروز شوند و این که به یکباره بیاید و کارشان بگیرد نبوده هست. نسبت به آن فکر شده بود
و به نظر من هرکسی که این رخداد برایش رخ دهد قاعدتاً فکر و اندیشهای پشت آن بوده هست. من نام نمیبرم ولی چند وقت پیش گفت و گوای از یکی از بچهها دیدم که بیشتر بچههای خواننده را به شدت زیر سوال برده بود. مثال می زنم.
من خودم با حامد همایون دوست هستم و ایشان خواننده خوبی میباشند. من خودم خواننده هستم و اگر کسی بیاید و بگوید حامد بد می خواند یا روی نت نمیخواند قبول نمی کنم. حامد به شدت مفید میخواند و در کنسرتهایش هم مفید هست. او یک موج به وجود آورده و بلاخره محتوای کارش به گونهای بوده که به دل مردم نشسته هست.
چند وقت پیش وی را در فرودگاه دیدیم و کلی بگو و بخند داشتیم. به آرین گفتم اولاً این که انتهای موسیقی پاپ چه چیزی دارد که خوانندهای این جرات را به خودش بدهد که بیاید و خدای نکرده برای کسی قیافه بگیرد یا از موضع قدرت صحبت کند. ایشان آرتیستی میباشند که سرانجام از همۀ بیشتر میفروشند
و همه ی هم این را میدانیم و منکرش نیستیم ولی انگار نه انگار. گویا دو برادر هستیم و کلی بگو و بخند داشتیم. واقعا بچه مفید و دوست داشتنی هست و آن جا هم به او تبریک گفتم و به او گفتم که هم قلب مهربانی داری و به نظرم لیاقت جایگاه حال حاضرت را داری.
این تعدد آرتیست ها به کیفیت و محتوای کارتان ضربه نمیزند؟ یا فکر می کنید بهتر هست؟
ناصری; اگر ما صرفا میخواستیم به این فکر کنیم که تعدد آرتیست داشته باشیم روال کارمان به گونه دیگری بود.
در ماه دست کم ۴۰-۵۰ آرتیست به شرکت ما مراجعه میکنند که خیلی تمایل دارند
با آوازی نو کار کنند و مشارکت داشته باشیم. ما همه ی کارهایشان را میگیریم و گوش میکنیم.
خیلی از آنها را می بینیم که با چارچوب و سیاست کاری ما همخوانی ندارد.
کوشش می کنیم خود ما با کسانی کار کنیم که از قبل فکر کردهایم برای آن جا آدمی میخواهیم.
هیچگاه به گونهای نبوده که ما بگوییم به کار یک نفر گوش کردهایم و اکنون که کارش مفید بوده بیاید و جذب موسسه شود.
ما از ابتدا فکر میکنیم که دنبال همچنین صدایی می گردیم که در قالب مورد نظرمان باشد و بعد براساس آن کسی راکه مناسب باشد جذب می کنیم.
برای کنسرت ها برنامه ریزی کرده اید. تا پایان سال رخداد جدیدی به جز گروه پازل قرار هست بیفتد؟
ناصری; انشالله اجرای پازل بعد از محرم و صفر مجدد شروع می شود و از آذرماه تا عید اجرای استان تهران و شهرستان ها را داریم. برای ماکان بند هم به همین صورت هست و کنسرتهای استان تهران و شهرستان ها را دارند. برای آقای هیراد هم تصمیمی برای اجرا نگرفته ایم و درباره آن فکر میکنیم که انشالله در یک زمان مناسبی اجراهای ایشان را شروع کنیم.