دلیل قطع چندباره برنامه تلویزیونی تب تاب ! کدوم تب؟ کدوم تاب؟
برنامه تب تاب هر هفته ساعت ۲۲:۳۰ سهشنبهها با اجرای باربد بابایی روی آنتن شبکه سه سیما میرود. به بهانه برخی حواشی و متن برنامه تب تاب با مریم جلالیان (تهیهکننده) برنامه گفتوگو کردیم. و هچنین نقد تند روزنامه همشهری در باره این برنامه را برایتان گرداوری کردیم. امیدوتریم که از خواندن آن لذت ببرید.
مصاحبه با تهیه کننده برنامه تب تاب
در قسمتهای گذشته برنامه تب تاب ، شاهد حضور همه طیف میهمانی از ورزشی تا اجتماعی بودهایم.
به طور کلی روند برنامه تبتاب در نهایت قرار است سیاسی، اجتماعی یا هنری باشد؟
اگر بخواهیم با متر و میزانهای کلیشهای گذشته، برنامههای رسانهای را بررسی کنیم،
ارزیابی ما باید مبتنی بر موضوع باشد ولی برنامه «تب تاب» یک ساختار
تازه است که قابلیت هرطور محتوایی را دارد.
یعنی این برنامه یک ظرف تازه است که هر مظروفی را میتوان در آن ریخت.
این ساختار تازه به نوعی به کارگیری یک عنصر جذاب رسانهای با نام مخاطب است.
در برنامهسازی سنتی ما مجری، موضوع و میهمان مهم بوده ولی
در برنامههای تازه و رویکرد تازهای که دنیا به سمت آن میرود این مخاطب است
که حرف اول را میزند. برنامه تب تاب مبتنی بر نظر مخاطب است که
جذابیت برنامه ایجاد میشود. یعنی به نوعی گزارههای مختلفی که میهمان و مجری
درباره موضوع تولید میکنند در اختیار مخاطب است. این به معنای آن است
که منحنی بردارها به سمت مخاطب اتفاق میافتد و این مخاطب است
که تایین میکند که چقدر همراه و چقدر همراه نیست.
تهیه کننده برنامه تب تاب
با توجه به این موضوع که اشاره کردید، آیا به ساختار مجری هم فکر کردهاید؟
به عنوان مثال در برنامه آخری که سه شنبه شب روی آنتن شبکه سه رفت،
مجری تا آنجایی که باید از موضوع آموزش و کنکور که در برنامه مطرح شد
اطلاعی نداشت و به نوعی این طور حس میشد که از بیرون برنامه به او چیزهایی گفته میشود؟
آیا مجری که سابقه اجرای برنامههای فرهنگی هنری را داشته میتواند
در موضوعات اجتماعی و سیاسی هم اجرای قابل قبولی را ارائه دهد؟
نکتهای که شما میگویید، نکته درستی است ولی من میخواهم بگویم
که شما تمرکز خود را از روی مجری و حتی میهمان بردارید. چراکه تمرکز برنامه تب تاب
بیشتر روی این موضوع است که مردم میتوانند در آن واحد از چیزی
که همه فکر میکنند خوششان میآید اما رای منفی بدهند و همچنین
از چیزی که همه فکر میکنند بدشان میآید، رای مثبت بدهند.
برای اینکه مخاطب یک رسانه همچون مخاطب یک صفحه اینستاگرامی قابل اتکا نیست.
چراکه مخاطب در آن لحظه رای میدهد و تنها برای آن لحظه است.
به همین دلیل ما نیز در تب تاب تفاضل رایها را حساب میکنیم.
در مورد اتفاقی که در برنامه سه شنبه شب ایجاد شد، لازم است توضیح دهم که در این برنامه، تعداد رای مثبت آقای دکتر حسینی خیلی بالاست. یعنی از مجموع ۳۰۰ هزار رای، تنها ۱۱ هزارتای آن منفی بود. ولی در برنامه ما با بارش لحظهای رای مواجه بودیم. یعنی یک جملهای که ایشان میگفتند، در آن واحد رای منفی یا مثبت میآورد.
مضاف بر اینکه ما تاخیر کنش و واکنش هم مواجه بودیم. یعنی مخاطب یک جمله را میشنود و تا بخواهد موبایل به دست شود ، یک تاخیری ایجاد میشود. پس بنابراین دکور که تاب میخورد به خاطر جمله قبلی است. این همان تب و تاب جهان ماست که مردم گاهی میپسندند و گاهی نمیپسندند. بنابراین انتخابهای ما نباید براساس پسند جهان باشد، انتخابهای ما باید یک اصولی داشته باشد و به نوعی ریشهدار باشد. این مفهوم اصلی تب و تاب است.
در برنامه سه شنبه شب ما شاهد ضعف مجری بودیم، که به نوعی میتوان گفت این موضوع سبب چندبار قطع شدن برنامه شد.
قطع شدن برنامه هیچ ارتباطی به مجری یا مسائل دیگر ندارد. حتما گزارشی را برای هفته بعد آماده میکنیم و در قسمت آینده تب تاب درباره قطع شدن برنامه قبلی توضیحاتی را ارائه میدهیم.
قطع برنامه تب تاب
به دلیل اینکه این برنامه در شهر آفتاب ضبط میشود و مسافت آن خیلی دور است؛ سه بار قطعی داشتیم. جدا از این موضوع فرایند تکنولوژیک دکور ما نیز مقداری پیچیده است. یعنی ما باید همه دادهها را به هیدرولیکی بدهیم و بعد از طی شدن پروسه آن تب تابی را در دکور برنامه تداعی کند. به همین خاطر این اتفاق (قطع شدن برنامه) کاملا یک اتفاق تکنیکی و تکنولوژیکی بود و هیچ ارتباطی به قطع صحبتهای مفهومی و محتوایی آقای دکتر حسینی نداشت. ما حتما تیکههایی از برنامه که قطع شده را هم در صفحه برنامه میگذاریم و هم هفته آیند پخش میکنیم.
دست شما در خط قرمزهای صدا و سیما تا چه اندازه باز است؟
خط قرمزهای ما در صدا و سیما در چگونگیهاست. ما برخی اوقات بلد نیستم چگونه مطالبمان را عنوان کنیم. اگر یاد بگیریم چگونه صحبتهای خود را عنوان کنیم، آن وقت دیگر خط قرمزی وجود نخواهد داشت. خط قرمز من به عنوان برنامه ساز خانواده است. یعنی چیزی که در تلویزیون پخش میشود، نباید با خانوادهای که بیننده این برنامه است، منافات داشته باشد.
نقد برنامه تب تاب
برنامه تب تاب که قرار بود با اجرای بنیامین بهادری به آنتن شبکه سه بیاید،
با حضور باربد بابایی یک ماه است که پخش میشود. این برنامه از
همان اول سعی کرد تفاوتهایش را به رخ بکشد.
برای همین هم به سبک تاک شوهای اخیرِ تلویزیون سراغ چهرهای برای اجرا رفت
که فقط چهره است، نه مجری. تولیدکنندگان این برنامه اما درنهایت روی گزینه
اجرا به توافق نرسیدند و صحبت از محسن کیایی به میان آمد.
این بار هم اما کار به جایی نرسید و قرعه به نام باربد بابایی افتاد. او حالا سهشنبهها
با «تب تاب» میهمان خانهها میشود. در ادامه چند دلیل آوردهایم که نشان میدهد
این تاک شو انتظارات را برآورده نکرده و تنها به «دکور متفاوت» بسنده کرده است.
درواقع، فرم این برنامه به محتوای آن میچربد. یعنی آنقدر درگیر اجرای قرارهای
دکوری و فرمیِ خود هستند که دیگر به محتوا کاری ندارند.
دکور برنامه تب تاب
هیجان و تفاوت که فقط به دکور نیست
همه چیزِ «تب تاب» در دکورش خلاصه میشود. دکوری که بعضیها معتقدند
با هزینهای هنگفت تهیه شده و برخیهای دیگر میگویند با کمترین هزینه
و به دست جوانان خلاق ایران طراحی شده. دکور برنامه به شکلی است
که مجری و میهمان به وسیله یک نردبان به صفحهای معلق وارد میشوند و نردبان هم جدا میشود.
یعنی آنها راه برگشتی ندارند! این دکور معلق چند تکان اساسی هم
وسط گفتوگو میخورد. بهطوری که عامدانه و با اعلام مجری،
زمین اجرا مدام بالاوپایین میشود.
آنها (مجری و میهمان) در ارتفاع پنج متری قرار گرفتهاند و راهی به زمین ندارند!
محیطی که در آن نشستهاند مدام درحال نوسان است.
دکور را پیمان قانع، طراح دکور برنامههایی مثل ماه عسل طراحی کرده.
تولیدکنندگان «تب تاب» معتقدند که «این دکور به نوعی تعبیری از دنیای مجازی
و قضاوتهای کاربران است.» نوسانهای صفحه معلقِ اجرا اما تصنعی و بیمورد است.
مخاطب به سختی میتواند باور کند که باعث و بانیِ بالاوپایین آمدنِ مجری یا
میهمان رأیی است که با گوشیاش ثبت کرده! این دکور،
حواس مجری را مدام پرت میکند.
مجری تسلط خود برای پرسیدن سوالهای از پیش طراحی شدهاش را هم از دست میدهد!
باربدجان! اینجا چرا آخه؟
مجری این برنامه پس از کش و قوسهای فراوان باربد بابایی شد.
اما واقعیت آن است که باربد مجری آرامی است و به درد چنین برنامههایی نمیخورد.
وقتی او روی صندلی قرمز «تب تاب» مینشیند، فقط با توجه به برگه در دستش
و گوشی در گوشش پیش میرود! دستهای بابایی خالی است.
او در حوزههایی که میهمانانش در آنها مشغولاند، بیتجربه است.
اینطور بگویم بهتر است: بابابی مجری حوزه تخصصی موسیقی است و اینجورجاها کم میآورد.
او هر کجا که باشد، خوانندهای به نام مهدی یغمایی را دعوت میکند. این مسأله دستهای خالی او را نشان میدهد. بابایی خاطره خوب اجرای شب کوک در شبکه نسیم را در ذهن مخاطبان ساخته، اما با تب تاب به هیچ وجه نتوانسته گام موفقی در زمینه اجرا بردارد. او یک مجری تخصصی است. بابایی در این برنامه مصاحبه نمیکند! او صرفا سوالهایی که از قبل برایش تهیه کردهاند را میپرسد و تمام. بین سوالها هم این جمله را تکرار میکند که «کد دستوری را شماره گیری کنید».
دَم از کدوم تعامل میزنین؟!
مجری برنامه تب تاب
«تعاملی بودن این برنامه و حضور پررنگ مخاطبان و نظرهای آنان از نکات قابل توجه است؛ چراکه دکور این برنامه براساس رأی مردم تغییر میکند تا میزبان، میهمان و مخاطب را به تب و تاب بیندازد.» این گفته تولیدکنندگان «تب تاب» است. آنها میگویند کل جریان دریافت آرا و تأثیرشان روی دکور برنامه، به صورت رایانهای انجام میشود و نقشی در آن ندارند.
آنها به این شکل میخواهند بگویند که به مخاطب اهمیت میدهند. امادرصد رأیها آنطور که گفته میشود به دید مخاطبها نمیرسد. اصلا معلوم نیست که دکور با چه سنسوری به رأیهای مخاطبان وصل است!
برای نمونه میتوان به تجربه حضور روح الله مومن نسب، کارشناس فضای مجازی در «تب تاب» اشاره کرد. او در ابتدای برنامه مدام به سمت پایین سقوط کرد و بعد از مدتی که صحبتهایش به خانواده و چارچوب آن رسید، اوج گرفت! بعد هم مجری برنامه با این جمله کلیشهای وسط آمد که «مردم حرفهای شما را دوست داشتند؛ دقیقا همینجا که از بنیان خانواده حرف زدید، رأیهایتان بالا رفت». تبوتابِ حقیقیام آرزوست!
ایلنا / آخرین خبر