تصویری از هومن حاج عبداللهی و همسرش در نمایشگاه خطاشی
هومن حاج عبداللهی بازیگر محبوب که همه مخاطبان تلویزیون از بازی بسیار زیبای وی در سریال پایتخت خاطره دارند از جمله بازیگران هنر دوست کشورمان میباشد اخیرا تصویری از هومن حاج عبداللهی در نمایشگاه خطاشی منتشر گردیده که نشان دهنده علاقه ایشان به این هنر میباشد.
حاج عبداللهی در نمایشگاه خطاشی
هومن حاج عبداللهی در نمایشگاه خطاشی داود حیدری به همراه همسرش.
خطاشی چیست ؟
قدیما نقاشیخط را به دو روش خط-نقاشی و نقاشیخط میخواندند که البته نقاشیخط بیشتر مصطلح شده است،
در سالهای اخیر واژه خطاشی هم که عبارت خط را با جلوه گری خاص نشان میدهد
به عنوان اثری که خط را به صورت نقاشی نشان میدهد، استفادهشده است.
با ترکیب خط و شی که از آخر نقاشی گرفتهشده یک لوگومونو جدید ساختهشده تحت عنوان “خطاشی” واژهای که خط سیر یک فرهنگ را به ما نشان میدهد، مثل نستعلیق که از ترکیب خط نسخ و تعلیق به وجود آمده است.
تصویر هومن حاج عبداللهی در نمایشگاه خطاشی
درباره خطاشی و سابقه آن در ایران بیشتر بدانید
نقاشی خط شیوهای است در نقاشی مدرن و خوشنویسی معاصر ایرانی
که به تدریج در دهه سی و چهل خورشیدی توسط برخی از خوشنویسان و نقاشان ایرانی
شکل گرفت و تاکنون به حیات خود در عرصه هنر معاصر ادامه داده و در بسیاری از کشورهای
منطقه نیز پیروانی یافتهاست. آنان به ترکیبی از خطاطی و نقاشی دست زدند
از این رو به این شیوه گاهی خطاشی و خط نقاشی هم میگویند.
ریشههای خوشنویسی را میتوان در شیوههای تفننی خوشنویسی ایرانی مانند خط توأمان،
خط متعاکس، خط مسلسل، طغرا و مانند آنها مشاهده کرد و جلوههای پر فروغی از نقاشیخط
را در شیوه سنتی گلزار و یا در آثار هنرمندانی از دوره قاجار مانند ملکمحمد قزوینی
و یا اسماعیل جلایر موجود است اما شاید بتوان گفت مکتب سقاخانه در نقاشی معاصر ایران
خاستگاه اصلی زیباشناسی و نوآوری معاصر، در خوشنویسی و پیدایش نفاشیخط بوده است.
در دوران پس از انقلاب، خوشنویسی با اقبال زیادی از سوی جوانان مواجه شد آنان در عرصههای مختلف اعم از شیوههای سنتی و یا تلاش برای ایجاد خلاقیتهای نوین با هم به رقابت پرداختند. در این عرصه روند نقاشیخط هم شاهد تجربههای متفاوت و گستردهای شد.
آشنایی با هنر خطاشی و یا نقاشی خط
فرامرز پیلارام، رضا مافی، حسین زندهرودی، نصرالله افجهای و محمد احصایی در پیدایش
و پیشبرد این هنر در ایران مؤثر بودهاند. رضا مافی در هنر نقاشیخط پیشگام بود و در این زمینه
به موفقیت بزرگی نائل آمد و برخی او را اولین هنرمند خوشنویسی میدانند که بر بوم نقاشی،
خط نوشتهاست. او از نخستین کسانی بود که به هنر نقاشیخط روی آورد. او تحت تاثیر از مکتب
سقاخانه اولین خطاطی بود که با رعایت اصول سنتی خط، آن را در نقاشی مدرن ایران
مورد استفاده قرار داد. برخی محمد احصایی را بنیانگذار نقاشیخط در ایران میدانند
چرا که او از حروف به عنوان وسیلهای برای بیان استفاده کرد. او که خوشنویسی توانا بود
و در کار نقاشیخط و ارائه و توسعه آن بیش از دیگران پایمردی کرد و تاکنون در عرصه داخلی و بینالمللی درخشیدهاست.
خاستگاه و شکلگیری نقاشی خط امروزی را از دو جنبه میتوان بررسی کرد روند تحولات در نقاشی معاصر ایران و همچنین روند تحولات در هنر خوشنویسی.
در هر دو بخش در روند خلاقیتهای نوآورانه، هنرمندان به چنان ابداعاتی
در خط دست یافتند که میتوان آن را مجموعهای از سنت شکنیها، نام نهاد،
شاید بتوان گفت مهمترین سنتشکنی در رابطه، فرم و محتوا صورت گرفت.
در دنیای سنتی، خط وظیفه داشت که مفهوم را به آسان ترین، سهل ترین، سریعترین و خواناترین
وجهی بیان نماید تا در نگاه اول فرم و محتوی و شکل و مفهوم یک جا به بیننده و خواننده القاء شود.
هنر خطاشی در ایران
اما اینک وظیفه مهم خط زیبایی و تبلیغ است. لهذا، هنرمندان در حالی که بدیع بودن
و شگفتی را همراه زیبایی از اهداف مهم بصری تعیین نمودند با سه اقدام مهم عرصه نوآوری یعنی،
تغییر شکل (دفرماسیون) در حروف اغراق در حروف (اگزجریشن) و ساده سازی (استیلزیشن)
آن چنان تحولاتی در حروف ایجاد نمودند تا بتوانند زیبایی و قدرت ارایه و روح تبلیغ گرای آن را بالا ببرند.
از این روی، خط در نگاه اول نه میتوانست و نه میخواست که در روند این تغییرات مفاهیم
را همراه با شکل، یکجا القا نماید. در نقاشی، از این هم، پا فراتر نهاده شد و به تمامی رابطه
مفهوم و شکل از هم گسیخته گردید و خط در کنار رنگ و سایر اشکال به جزیی از ترکیب بندی
تبدیل گردید و تغییر شکل و تکرار حروف فقط به قصد زیبایی از اهداف مهم هنر خط تلقی گردید.
هم در نظام سنتی و هم در دنیای معاصر و مدرن، فابلیتهای کارکردی عاملی مهم و درجه اول، در انگیزه و شکلگیری تحولات خوشنویسی بودهاست.
اگر چه زیبایی بصری نیز بدون شک مورد نظر خطاطان قرار گرفته اما به ویژه امروز،
صنعت چاپ و یک دستی و متحدالشکلی مکاتبات، این بعد عملکردی خطاطی را به حداقل
رسانده و در کنار آن جنبههای دیگر خطاطی اهمیت یافتهاست. خوشنویسی در ایام گذشته
و دنیای سنتی، پیوسته در تمام وجوه با نوعی تحول آرام و نوآوری در غالب رعایت قواعد سنتی
همراه بودهاست، اما در فضای سنتی گذشته، بهدلیل عدم نیاز عامه مردم به طور مستمر
و روزمره به خط و فقدان نیازهای تجاری و انتشاراتی و تبلیغاتی، اهداف خوشنویسی ترکیبی بودهاست
از زیبایی بصری باآسانی، سرعت و سهولت نگارش و خوانایی اثر تا بتواند روند مراسالات
و مکاتبات و امور دیوانی و تا حدودی نیز انتقال دانش و اطلاعات را سرعت و سهولت بخشد.
آخرین خبر , فرهنگ و هنر